TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota mr2 3sgte ombygg HJELP!?

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #454950  av steffizta
 
Hei, har kjøpt meg en toyota mr2 som har montert 3sgte motor.
Jeg har ikke gjort noe selv (noe som gjør det vanskeligere å vite hva som er gjort og hva som kanskje børr gjøres).
denne biler er ikke godkjent med motoren, men skulle så gjerne fått den godkjent.
Vet veldig lite om hva som skal til for å få den godkjent, når det gjelder papirer og hvilke komponenter som må byttes og hva som burde gjøres.
Har vært i kontakt med statensveivesen, toll, toyota norge og opp og ombyggings ett eller annet..
men ingen vet hva som trengs å byttes og hvilke papirer som trengs :P så langt se vet jeg bare at den må nå avgass målene til en org bil med denne type motor, selv om jeg ikke vet hva de er :D
Setter utrolig stor pris på all hjelp jeg kan fåå og håper å finne en mr2 guru her inne som vet alt :P haha

takk på forhånd
MVH Steffen
 #454952  av Makk
 
Derp.

Ombygging må søkes om før en begynner afaik.

Ta masse bilder etc.

Bremsene må dokumenteres at de ble levert på turbobiler, delenummerene fra Toyota trengs her, det er andre spindler og hubs bak også

Om du har de største 22v kaliperne og 276mm skivene foran så har du de største bremsene foran, som er de samme som 93+ turboer i US, da er det kun bak du må skifte for at stikkakslene fra turbokassa skal passe, men du har dette allerede siden motoren allerede er i bilen.

En del folk har brukt originale kataloger fra salgssteder der dem solgte MR2'er med turboer for og bevise den motoren kom i denne bilen

Du må ha avgasstest på godkjenningsdagen på SVV, så en moderne helt ny katalysator og en motor som er i bra stand vil ta den biffen no probs, de originale eksosanleggene er få imellom og 25 år gamle katalysatorer har vel egentig gjort sitt, og avgasspapirene fra en MR2 turbo US utgave vil nok være lettere å få tak i enn en japspec.

Veit du hvilken generasjon motoren er? 2nd gen har AFM og 3rd gen har MAP sensor og ingen AFM.
 #454967  av ArildM
 
Er nok bare å stålsette seg og forberede seg på en lang prosess. Men, verdt det om/når du får det godkjent :wink:
 #454970  av steffizta
 
Makk skrev:Derp.

Ombygging må søkes om før en begynner afaik.

Ta masse bilder etc.

Bremsene må dokumenteres at de ble levert på turbobiler, delenummerene fra Toyota trengs her, det er andre spindler og hubs bak også

Om du har de største 22v kaliperne og 276mm skivene foran så har du de største bremsene foran, som er de samme som 93+ turboer i US, da er det kun bak du må skifte for at stikkakslene fra turbokassa skal passe, men du har dette allerede siden motoren allerede er i bilen.

En del folk har brukt originale kataloger fra salgssteder der dem solgte MR2'er med turboer for og bevise den motoren kom i denne bilen

Du må ha avgasstest på godkjenningsdagen på SVV, så en moderne helt ny katalysator og en motor som er i bra stand vil ta den biffen no probs, de originale eksosanleggene er få imellom og 25 år gamle katalysatorer har vel egentig gjort sitt, og avgasspapirene fra en MR2 turbo US utgave vil nok være lettere å få tak i enn en japspec.

Veit du hvilken generasjon motoren er? 2nd gen har AFM og 3rd gen har MAP sensor og ingen AFM.
passer ikke bremsene foran den org spindelen? eller må bare spindlene byttes på grunn av noe annet? :P
holder det ikke å sette på bremsene?

så det er bare caliperne og skivene som må byttes for godkjenning? du trenger ikke gå lenger i bremsesystemet?

katalogen er god nok dokementasjon? :O
 #454971  av Makk
 
Ja jeg var vel litt uklar der, kun bak må byttes for at stikkakslene skal passe. Men det har du allerede gjort om du har en turbomotor der i nå... hadde ikke passa fra gti uansett.

Foran passer det rett på, er skiva di 276mm cirka så har du de største bremsene, har du gen2 motor skal det holde med 255 skiver men jeg mener de fleste gti har de største bremsene originalt i europa, bare rev 1 har 255 her, i USA er det litt forskjellig.
 #454974  av steffizta
 
Makk skrev:Derp.

Ombygging må søkes om før en begynner afaik.

Ta masse bilder etc.

Bremsene må dokumenteres at de ble levert på turbobiler, delenummerene fra Toyota trengs her, det er andre spindler og hubs bak også

Om du har de største 22v kaliperne og 276mm skivene foran så har du de største bremsene foran, som er de samme som 93+ turboer i US, da er det kun bak du må skifte for at stikkakslene fra turbokassa skal passe, men du har dette allerede siden motoren allerede er i bilen.

En del folk har brukt originale kataloger fra salgssteder der dem solgte MR2'er med turboer for og bevise den motoren kom i denne bilen

Du må ha avgasstest på godkjenningsdagen på SVV, så en moderne helt ny katalysator og en motor som er i bra stand vil ta den biffen no probs, de originale eksosanleggene er få imellom og 25 år gamle katalysatorer har vel egentig gjort sitt, og avgasspapirene fra en MR2 turbo US utgave vil nok være lettere å få tak i enn en japspec.

Veit du hvilken generasjon motoren er? 2nd gen har AFM og 3rd gen har MAP sensor og ingen AFM.
ganske sikker på at det er 2 gen motoren, men den er ifra en japse bil sånn som jeg skjønte det og ikke den som ble solgt i usa, skjønte det som at det var noen forskjeller der? :P

legger ut noen bilder så fort jeg kan ^^
 #454976  av Makk
 
Samme motorn, annen ecu på jdm med restriksjon på fart og trenger høyere oktan pga mer aggressiv tune, men det gjør ingenting da vi har veldig høye standardoktaner her til lands i forhold til mange andre (87-91), 95 går helt fint på originalt trykk.

Ingen 3rd gen kom til USA, bare 2nd, og en får seff alle rev'sa fra Japan, du ser fort om det er 2nd eller 3rd, se etter afm, om du ikke har afm på 2nd gen da har du datasprut og mapsensor :p
 #454986  av steffizta
 
Makk skrev:Samme motorn, annen ecu på jdm med restriksjon på fart og trenger høyere oktan pga mer aggressiv tune, men det gjør ingenting da vi har veldig høye standardoktaner her til lands i forhold til mange andre (87-91), 95 går helt fint på originalt trykk.

Ingen 3rd gen kom til USA, bare 2nd, og en får seff alle rev'sa fra Japan, du ser fort om det er 2nd eller 3rd, se etter afm, om du ikke har afm på 2nd gen da har du datasprut og mapsensor :p
så hvis jeg har 255 skiver så trenger jeg i utgangspunkte ikke å bytte noe for å få bilen godkjenT? :)
la til noen bilder av motor, men kamera mitt er ganske rumpe sååå :P haha.
får ikke sjekka dim på skive akk nå, bla skada i motorsykkel ulykke i sommer så sliter med å ta av hjul :P
men skal få sjekka opp i det fortest mulig ^^

hvor er det jeg egt legger in søknad for ombygg? :P

Takk igjen for all hjelp! :DD
Vedlegg
14523059_1198818913497250_6583322177444115232_n.jpg
14523059_1198818913497250_6583322177444115232_n.jpg (64.01 kiB) Vist 7370 ganger
14492523_1198818950163913_5317978555675891664_n.jpg
14492523_1198818950163913_5317978555675891664_n.jpg (70.32 kiB) Vist 7370 ganger
14519769_1198818910163917_1609602172651023449_n.jpg
14519769_1198818910163917_1609602172651023449_n.jpg (31.34 kiB) Vist 7370 ganger
 #454987  av Makk
 
Har du papirene fra donorbil? forenkler saker og ting, men det er ikke umulig uten dem.

Det der er btw en 2nd gen motor, dobbeltsjekka det jeg skrev, på 2nd gen må du ha de største bremsene også, alle chassisene i EU og JAP fikk oppgraderingen fra januar 92, men kun turboen fikk i USA det året, så turbo er turbo, på med dem største, men det har du om du ikke har en rev 1 bil da, eller en det har vært den fæle 5S-FE motoren i.

Hadde ville ringt biltilsynet, uten og oppgi noe som helst slags regnummer, og spurt om du må søke før du bygger om, eller om det er bare å gi gass og dukke opp for godkjenning når du er ferdig, så finner du ut om du må fake en ombyggingsprosess, noen er firkanta som jævelen, mens andre er veldig greie.
Sist redigert av Makk den 05 okt 2016 13:30, redigert 2 ganger totalt.
 #454988  av ArildM
 
2. gen motor siden det er luftmengdemåler :)
 #454989  av steffizta
 
Makk skrev:Har du papirene fra donorbil? forenkler saker og ting, men det er ikke umulig uten dem.

Det der er btw en 2nd gen motor, dobbeltsjekka det jeg skrev, på 2nd gen må du ha de største bremsene også, alle chassisene i EU og JAP fikk oppgraderingen fra januar 92, men kun turboen fikk i USA det året, så turbo er turbo, på med dem største, men det har du om du ikke har en rev 1 bil da, eller en det har vært den fæle 5S-FE motoren i.

Hadde ville ringt biltilsynet, uten og oppgi noe som helst slags regnummer, og spurt om du må søke før du bygger om, eller om det er bare å gi gass og dukke opp for godkjenning når du er ferdig, så finner du ut om du må fake en ombyggingsprosess, noen er firkanta som jævelen, mens andre er veldig greie.
Har ingenting av info eller papirer :lol: :roll: er det noe jeg også må fake? eller går det uten? :P
 #454990  av steffizta
 
Makk skrev:Har du papirene fra donorbil? forenkler saker og ting, men det er ikke umulig uten dem.

Det der er btw en 2nd gen motor, dobbeltsjekka det jeg skrev, på 2nd gen må du ha de største bremsene også, alle chassisene i EU og JAP fikk oppgraderingen fra januar 92, men kun turboen fikk i USA det året, så turbo er turbo, på med dem største, men det har du om du ikke har en rev 1 bil da, eller en det har vært den fæle 5S-FE motoren i.

Hadde ville ringt biltilsynet, uten og oppgi noe som helst slags regnummer, og spurt om du må søke før du bygger om, eller om det er bare å gi gass og dukke opp for godkjenning når du er ferdig, så finner du ut om du må fake en ombyggingsprosess, noen er firkanta som jævelen, mens andre er veldig greie.
rev1? :P er 91 mod med den vanlige 2L 156hk i think :P