TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Kristians 92 MR2 endelig pÃ¥ veien!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #455685  av CelicaTurbo
 
Her er forresten et bilde fra den japanske delekatalogen, siden som viser hvilke produksjonsnummere som hører innenfor hvilke årstall. Disse årstallene blir deretter gjengitt i delelistene senere i boken. Det er f.eks. printet en skisse over hjuloppheng, og så for hvert delenummer er det en tabell som gjengir disse årstallene sammen med modell (G=NA, GT=Turbo), gruppert på årstall. På det viset er det enkelt å se om det er forskjeller på årstall eller modell. Fremst i boken er det også beskrevet hva som er forskjellige chassiskoder for turbo og NA, og hva som er G og GT etc.
Vedlegg
JP_delekatalog_produksjonsnummere.PNG
JP_delekatalog_produksjonsnummere.PNG (161.85 kiB) Vist 6517 ganger
 #455693  av CelicaTurbo
 
Makk skrev:Great, da trenger en vel bare ringe til katten nano så kan hu oversette for deg :mrgreen:
Og der har du nok grunnen til at den boken er reserveplan om Toyota ikke spiller på lag :D
 #455783  av CelicaTurbo
 
Et spørsmål som har dukket opp i hodet mitt; når vegvesenet skal vurdere ombyggingssøknaden, vil de være opptatt av hvilke dempere som står fremme på bilen? Rearcuttet mitt har de standard "black Bilstein"-demperne, og jeg er usikker på om jeg bør kjøpe disse for fronten også.

Det hadde vært veldig fint med en direkte kontakt med saksbehandler hos vegvesenet på slike spørsmål, men det ser ikke ut til å være mulig å ha. En formell henvendelse dit tar det jo flere uker å få svar på.
 #455785  av Zepticon
 
CelicaTurbo skrev:Et spørsmål som har dukket opp i hodet mitt; når vegvesenet skal vurdere ombyggingssøknaden, vil de være opptatt av hvilke dempere som står fremme på bilen? Rearcuttet mitt har de standard "black Bilstein"-demperne, og jeg er usikker på om jeg bør kjøpe disse for fronten også.

Det hadde vært veldig fint med en direkte kontakt med saksbehandler hos vegvesenet på slike spørsmål, men det ser ikke ut til å være mulig å ha. En formell henvendelse dit tar det jo flere uker å få svar på.
Får du først saksbehandler kan du prøve å lure en epostadresse ut av han. Bruker å sende han som behandlet min søknad slike spørsmål på epost innimellom, men han foretrekker å ringe meg når han har tid.
Tror ikke de bryr seg om demperne med mindre de er dokumentert forskjellig på NA og Turbo.
 #455788  av CelicaTurbo
 
De er i det minste dokumentert forskjellig mellom min bil og donorbilen, men jeg har vel i grunn tenkt det samme som blir nevnt over, at dempere er moden for utskifting uansett. Er bare ikke helt det jeg vil bruke penger på nå :)
 #455796  av ArildM
 
Du å må holde oss oppdatert på hva som skjer videre :) Må vel i gang med en sånn prosess jeg også en gang i tiden :) Nærmer seg vår nå da :D
 #455810  av CelicaTurbo
 
Jepp jepp, jeg har begynt på søknadsteksten og jeg har avtalt med den lokale forhandleren at de fikser delelister til meg. Jeg ble godt mottatt der og de var positive. Men, totalt sett så angrer jeg litt på at jeg kjøpte en 3. gen bakpart og ikke en eldre 2. gen. Det hadde vært enklere med en 2. gen motor (med tanke på avgasser), spesielt om donorbilen hadde vært amerikansk :?
 #455848  av CelicaTurbo
 
I dag fikk jeg delelister fra den lokale Toyota-forhandleren. Ganske mye papir, men da er alle deler for hjuloppheng, aksler, bremser og dempere inkludert. Jeg vil jo bare argumentere for hoveddelene, ikke alle smådelene som mansjetter og bolter osv.

Jeg ble veldig godt mottatt på forespørsel om deler, så det var en positiv opplevelse :)

Jeg fikk også tips om å kontakte teknisk leder der om dette med å få verkstedet der til å bekrefte at riktige deler er benyttet og byttet i ombyggingen. Saksbehandleren i Vegvesenet krever det. Men, teknisk leder var ikke helt sikker på hva som eventuelt var forventet av dem, og om dette var noe de kunne gjøre. Jeg har foreslått noen alternativer og håper jeg får klarsignal derfra. Alternativt får jeg prøve forhandleren i Moss. Utfordringen er jo hvordan de kan være trygg på at deler faktisk er byttet. Det står jo ikke akkurat delenummer stemplet på nav og aksler etc.
 #455850  av Makk
 
Siden alt av bakstell er forskjellig og ingenting fra gti passer turbo så burde det ikke være store problemet og vise at her er det byttet? For alt må jo over.

Ta bilde av begge stellene nedplukket med et skyvelær på bildet f,eks, så har du vel dokumentert at det er byttet?
 #455854  av ArildM
 
Jeg tror nok du med god dokumentasjon fra dag en setter en standard som gjør at folka som skal godkjenne den ikke lenger er så kritiske til at alt er 100% korrekt utført. Om det var en forståelig setning? Har du ekstremt mye info og verifisert det fra Toyota har du selv bedre peiling på at alt er utført korrekt enn kontrolløren som umulig kan bruke like mye tid som deg på å sette seg inn i all dokumentasjonen som må til.
Møter du kravene de har med dokumentasjon på at ting er rett så bør dette gå helt fint! :)
 #455856  av CelicaTurbo
 
Ja, slik jeg ser det er utfordringen å få Toyota-forhandleren til å stole på at delene faktisk er flyttet, og da kan jo skyvelær og bilder være ett av verktøyene for det. Akkurat nå er det kun den avklaringen jeg venter på før søknaden kan sendes, samt at jeg bør ta noen runder for å se om søknaden kan gjøres tydeligere og enklere.
 #455861  av CelicaTurbo
 
Akk, jeg har et problem: Jeg begynte å gå gjennom delelistene som jeg fikk fra Toyota. Jeg hadde allerede gjort dette på forhånd på Toyodiy sin side, men nå var det papirene for godkjenning som skulle merkes. Jeg oppdaget fort at delenummere var likt over hele fjølen. Det viser seg at utskriften jeg har fått fra Toyota mener at dette karosseriet har en 3S-GE, ikke en 3S-GTE.

Videre undersøkelser viser at Toyodiy sin side viser riktig, mens toyota.epc-data.com viser det samme som Toyota sin utskrift, altså feil. Jeg har nå scannet gjennom mange vilkårlige chassisnummere på sidene og epc-data.com viser alltid kun 3S-GE som motor.

Eks (ikke det faktiske chassisnummeret jeg skal bruke, siden jeg er usikker på om det er lurt å dele det):

Trolig riktig: https://www.toyodiy.com/parts/q?vin=JT163SW2000109285

Trolig feil: http://toyota.epc-data.com/search_frame ... 2000109285

Førstnevnte sier 3S-GTE, sistnevnte sier 3S-GE.

Så, hva i all verden gjør jeg nå? Jeg kan jo ikke kaste bort forhandleren sin tid på å lete gjennom mange nummere for å se. Har de et alternativt system som kan gi et annet resultat tro? Eller er saken umulig nå, at Toyota ikke kan gi ut delelister på denne bilen lenger?
 #455867  av CelicaTurbo
 
Ah, etter litt detektivarbeid fant jeg ut av det. Jeg må få delemannen til å søke med rammenummer istedenfor VIN. Jeg fant en referanse til det på IMOC-UK (en person som hadde problemer med at Toyota ikke fant riktige deler i Microcat) og jeg prøvde det ut på toyota.epc-data.com og nå får jeg riktig informasjon der.

Altså SW20-0109285 istedenfor JT163SW2000109285

http://toyota.epc-data.com/mr2/sw20/152 ... 09285&ref=
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7