TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Kristians 92 MR2 endelig pÃ¥ veien!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #455272  av lasse
 
Hadde Samme kabler på E153 og S54 ja, så de passer uansett på pinnene på kassa :)
Og ang tåkelys, så finnes det jo biler med bare ett, så jeg tenkte jeg skulle ofre et ene ryggelyset mitt, og ha en rød pære som blir styrt av tåkelysbryter, hvordan regelverket er rundt det er jeg ikke sikker på, men for ett litt naivt verksted så er det vel viktigst at det lyser noe der bak...
Har JDM baklykter selv, og har koblet opp så jeg har doble kjøre- og bremselys, har hatt endel enerfeil på tåkelys bak oppigjennom ;)
 #455274  av CelicaTurbo
 
Ifølge lovdata er det krav om plassering både i forhold til høyde fra bakken, og avstand til andre lys, men det ser ikke ut til at det er noen krav om styrken på pære. Står at det må være E-merket eller godkjent i henhold til annen standard. Kapittel 10: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... APITTEL_28

SÃ¥, kanskje det ene ryggelyset kan duge ja?

Når jeg ønsker å godkjenne bilen med motor så tror jeg nok at jeg satser på originale lykter, slik at jeg ikke støter på noen problemer der.
 #455275  av Makk
 
Det der med krav til avstand kan umulig ha mye praktisk betydning, jeg har hatt 5 stykk BMW E30'er av diverse årsmodeller og dem ble jo laget til langt opp på nitti tallet, tåkelyset var der originalt på lampa ved siden av bremselyset, sånn cirka null centimeter imellom dem, på alle bilene :p

Mulig regelen er av nyere dato? Den har isåfall ikke bakovervirkende effekt?
 #455277  av CelicaTurbo
 
Kravet er 10cm mellom ytterkanter av lys ifølge lovdata, men jeg er ganske skeptisk til om det er så mye som 10cm mellom kjørelys og tåkebaklys på de gamle originale baklysene.

Om turbo-girkabler så var det en som svarte på britisk forum at det fungerer, men at girskifteren ikke vil stå i senter om man benytter NA-kabler. Den vil lene seg noe forover. Jeg får prøve hvordan det blir før jeg eventuelt kjøper nye kabler, med mindre jeg kommer over noen til lav pris. Om den bare lener seg forover så er det vel bare den ene kabelen som er forskjellig lengde også. Jeg har jo 92+ girskifteren som er ganske lav, så jeg er usikker på om det vil merkes noe spesielt om den ikke står rett opp og ned.
 #455305  av CelicaTurbo
 
Jeg fikk i dag svar på første henvendelse om godkjenning av 3rd gen 3S-GTE i bilen. Henvendelsen min til ombyggingsgruppen var et spørsmål om rådgivning rundt dokumentasjonskrav og hvilke muligheter jeg har. Det er altså ikke et svar på en søknad jeg har fått. Svaret var ganske ok, men det er som jeg har sett fra tidligere eksempler mye ryggdekning. Det er lite tydelige svar å få, men henvises til dokumentasjon fra "kjøretøyets fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium". Min henvisning til lovformuleringen om at dokumentasjonskravet bortfaller om "trafikkstasjon med rimelighet kan kontrollere" ble avvist på spørsmål om avgass (min tanke var å få motor målt etter generelle avgassgrenser på NOX og HC).

Et par sitater:
Et av hoved prinsippene når kjøretøy bygges om, er at dets opprinnelige kjøre egenskaper skal
videreføres, ikke svekkes. Kjøretøyer er konstruert for å kunne tåle krefter fra effekten som
omsettes til fart, herav stabilitet, av bremsing, u avfjæret vekt, styrkemessig karosseri, utslipp
som tilfredsstiller gitte krav osv.
SVV kontrollerer og godkjenner kjøretøyer, for bruk som er definert for «kjøring på veg» i
henh til vegtrafikkloven.
SVV gir godkjenning i hvert enkelt tilfelle, på bakgrunn av regelverk samt fremlagt
sammensatt dokumentasjon fra kjøretøy produsent, eller kompetent uavhengig godkjent
laboratorium.
Om man monterer en motor av samme eller nyere års modell, som er i original forfatning,
(dvs ikke ombygd) kan denne benyttes uten å dokumentere avgass. Motoren må også være
dokumentert, å være levert for det Europeiske marked. Om den er levert i en annen biltype i
Europa, må dette henvises til via motorkode oppsett eller lignende.


Denne over er jeg avhengig av, siden 3rd gen 3S-GTE ikke ble levert med MR2 i Europa, kun i Celica ST205. Jeg må altså henvise til dette, og trolig enten skaffe papirer på st205 eller få noen til å bekrefte at denne motoren ble benyttet i samme årsmodell st205. Jeg synes det er litt uklart dette med "ikke ombygd", men tolker det dithen at moroen skal være helt original, og ikke at det er en henvisning til at bilen med denne motor er å anse som ombygd. Om min tolkning er riktig så bør det gå greit, siden motoren jeg har er fullstendig original og urørt.
Kjøretøyet må eller bygges likt, et tilsvarende med den nye effekten
Dokumenteres med utskrift av delelister fra Toyota. Jeg håper jeg få noen til å faktisk gjøre dette, men det er godt mulig det koster meg noen kroner (arbeidstid koster penger).
Dersom endringene medfører at den aktuelle for/bakaksel vekten økes slik at den tillatte
for/bakaksel for kjøretøyet overskrids, må det framskaffes ny totalvekts garanti fra kjøretøy
produsenten.
Den nye motoren er naturlig nok noe tyngre, men det er jo ikke sannsynlig at dette medfører at bilen overstiger maks tillatt totalvekt med mindre dette er feil oppført i vognkortet. Jeg tipper det er snakk om 20-30 kg?
Dersom ombyggingen av kjøretøyet medfører at den aktuelle totalvekt vedr. for/bakaksel økes
over det fastsatte, må det fremskaffes ny totalvekts garanti fra kjøretøy produsenten.
Dette var understreket, og nesten likelydende avsnittet over, men dette henviser til aktuell vekt. Altså om bilens vekt øker så må det fremskaffes en ny garanti fra Toyota. Aiaiai.. den kan bli vanskelig.
Den originale motoren du evnt skal bruke, må av produsenten være dokumentert og identifiserbar.
Det står "3S-GTE" på siden av motoren, ellers har den et serienummer som Toyota visstnok ikke har noen database over. Jeg antar de har mener at de må være trygg på at motoren er den som stod i modellen jeg ønsker ombygd. Det er mulig at rikelig med bilder fra rearclip og ombygging kan være med på å overbevise om dette.
SVV besiktiger og godkjenner mange kjøretøyer, og ved bruk av donordeler er i mange
tilfeller brukt. Herav ønskes det i den forbindelse at riktige deler er overflyttet, må dette
bekreftes av en autorisert representant av bilprodusenten
Et Toyota-verksted må gå god for at riktige deler faktisk er flyttet. Da må jeg avtale med et verksted som er villig til å faktisk gjøre dette, og det må tas rikelig med bilder under motorflyttingen. Jeg har tenkt å flytte motor med alt hjulopphenget som en samlet enhet og så bolte det opp under bilen.

Så, i praksis betyr dette at spørsmål om avgass er uavklart, og jeg må få meg noen venner hos Toyota som kan hjelpe med bekreftelser og delelister, også om dette med motor benyttet i st205. Jeg ser for meg at Toyota i Norge kan være vanskelig på dette med å identifisere motor. Kanskje Toyota i Tyskland kan hjelpe. Det største wildcardet er kanskje dette med aktuell vekt opp mot garanti fra Toyota. Kanskje bilen kan slankes :P
 #455306  av Makk
 
Vil du kjøpe min sin istedet? :p

For og få avgasspapirer kan du hente dem på en st205 solt her til lands og dokumentere at den har 3rd gen motor.

Original salgsbrosjyre på MR2 Turbo er nok til og dokumentere at turbo kom originalt i MR2, også kan du referere til at delenummeret på motoren du har anskaffet er samme som sitter i st205, dvs da en 3rd gen.

Du må selvsagt mekke til en katalysator, eller om du er heldig nok så er den originale fortsatt ok, for du må avgassteste den på godkjenningsdagen.

Salgsbrosjyren skulle også inneholde tekniske data som totalvekt etc etc.

Sjekke delenumre på forbremsene, er dem samme som i 3rd gen turbo er du reddet, bak blir dem annerledes pga turboaksler så der må du også ha delenummer, skiver,klosser, calipre

Noe jeg ikke tror du trenger om, men du kan vite om det, det er andre dempere "black bilsteins" på turbomr2, disse er og få som originale delenummer, jeg tror mr2-ben.co.uk har bilder ute på siden sin av disse, med delenummer!
 #455307  av CelicaTurbo
 
Makk skrev:Vil du kjøpe min sin istedet? :p
Hadde det ikke vært fort at jeg er bundet til at denne bilen føles personlig for meg (det er den aller første bilen jeg eide) og at jeg har lovet meg selv at den aldri skal selges, så er det ganske sannsynlig at jeg hadde kjøpt din istedet.
Makk skrev:For og få avgasspapirer kan du hente dem på en st205 solt her til lands og dokumentere at den har 3rd gen motor.
Det er planen min. Jeg har to chassisnummere til 1996-modeller ST205 men de er begge importerte biler. Om ikke Toyota i Norge kan bekrefte motor i disse bilene, så tenker jeg at Toyota i Tyskland kan hjelpe.
Makk skrev:Original salgsbrosjyre på MR2 Turbo er nok til og dokumentere at turbo kom originalt i MR2, også kan du referere til at delenummeret på motoren du har anskaffet er samme som sitter i st205, dvs da en 3rd gen.
Jeg har tre brosjyrer på vei i Posten, en fra Japan som omhandler MR2 med motoren, og to forskjellige fra England som skal inkludere informasjon for MR2 (uten turbo) og Celica (bl.a. st205). Jeg håper det skal hjelpe meg.
Makk skrev:Du må selvsagt mekke til en katalysator, eller om du er heldig nok så er den originale fortsatt ok, for du må avgassteste den på godkjenningsdagen.
Jeg har original downpipe med katalysator, har original eksos, og en original B-pipe er på vei. Den som er på vei er trolig amerikansk og har da en sekundær katalysator (det har ikke de Japanske bilene egentlig).
Makk skrev:Salgsbrosjyren skulle også inneholde tekniske data som totalvekt etc etc.
Bra! Det tenkte jeg ikke på :) Det kan jo bety at wildcardet over ikke er så vanskelig allikevel :)
Makk skrev:Sjekke delenumre på forbremsene, er dem samme som i 3rd gen turbo er du reddet, bak blir dem annerledes pga turboaksler så der må du også ha delenummer, skiver,klosser, calipre
Alt her er på stell, jeg har 92+ bremser og har sjekket delelister på toyodiy.com mot tilsvarende bil som bakparten jeg har stående, og delenummere er match med unntak av de tingene som uansett skal byttes. Selv om hjuloppheng og slikt er likt, så tenkte jeg å dra alt over fra bakparten fordi det er enklest. Håper på lister med delenummere fra Toyota skal være god nok dokumentasjon.
Makk skrev:Noe jeg ikke tror du trenger om, men du kan vite om det, det er andre dempere "black bilsteins" på turbomr2, disse er og få som originale delenummer, jeg tror mr2-ben.co.uk har bilder ute på siden sin av disse, med delenummer!
Bakparten har disse svarte demperne allerede og de ser helt strøkne ut. Jeg er litt usikker på om jeg trenger å bytte de fremme, men jeg tenker det er lurt å gjøre det uansett. Jeg har allerede notert meg delenummere for dette.

Takk for alle synspunkter og tips :) Det er veldig fint å diskutere dette med andre for å kunne bryte opp problemstillingen og få til noen konkrete muligheter på hver enkelt av dem :)
 #455314  av CelicaTurbo
 
I dag hentet jeg på posten to brosjyrer for MR2 og Celica fra det britiske markedet, og begge omtaler GT-Four med turbomotoren og spesifikasjoner. Den står ikke omtalt som 3S-GTE i spesifikasjonene i noen av brosjyrene, men den står omtalt med det navnet i teksten. Det som gjenstår å motta nå er en brosjyre bestilt fra Tyskland, som omtale Celica GT-Four og en brosjyre fra Japan som omtaler MR2 med beskrivelse av turbomotoren. Da håper jeg tre europeiske kan dokumentere at motoren er brukt i Europa i 96, og den japanske brosjyren skal dokumentere at denne motoren ble brukt i MR2 originalt, med effekt og vekt.
Vedlegg
WP_20161111_18_00_28_Pro (2).jpg
WP_20161111_18_00_28_Pro (2).jpg (3.22 MiB) Vist 4412 ganger
 #455672  av CelicaTurbo
 
Er det noen av dere som har godkjent ombygging av turbomotor som kan svare på følgende: Utskrift av delelister for chassisnummer fra bilene, vil biltilsynet godta en utskrift gjort av forhandler eller krever de at det er importør (Toyota Norge) som skriver ut dette?

Jeg har nå fått tak i japanske brosjyrer som dokumenterer at MR2 kom med turbomotor i 1996, at motoren heter 3S-GTE samt vekt, effekt og andre data om MR2 med denne motoren. I tillegg har jeg fått tak i en original delekatalog for 1996 MR2 benyttet av et japansk verksted. Dette er en tykk bok med alle deletegninger med tilhørende lister med delenummere, sortert på modell og intervaller av produksjonsdatoer (f.eks. 91.12-93.10). Det står også hvilke intervaller med chassisnummere som tilsvarer produksjonsintervaller. Det er altså mulig å utlede av informasjonen at min bil med chassisnummer har identiske delenummere som en bil produsert i 1996, eller de tilfeller hvor delenummer ikke er identisk. Jeg tenker at den boken kan være reserve om jeg ikke får Toyota til å skrive ut lister, eller om det sås tvil om chassisnummer jeg har på 1996-bakparten. Reserve fordi all tekstlig informasjon er på japansk.
 #455675  av CelicaTurbo
 
Jeg er nysgjerrig på hvordan en slik slipp ser ut, og om jeg kan lære noe om kravene som stilles meg fra den, men jeg trenger en 180kW slipp så den er nok ikke til direkte hjelp. Send gjerne til krisml@online.no
 #455676  av Zepticon
 
CelicaTurbo skrev:Er det noen av dere som har godkjent ombygging av turbomotor som kan svare på følgende: Utskrift av delelister for chassisnummer fra bilene, vil biltilsynet godta en utskrift gjort av forhandler eller krever de at det er importør (Toyota Norge) som skriver ut dette?

Jeg har nå fått tak i japanske brosjyrer som dokumenterer at MR2 kom med turbomotor i 1996, at motoren heter 3S-GTE samt vekt, effekt og andre data om MR2 med denne motoren. I tillegg har jeg fått tak i en original delekatalog for 1996 MR2 benyttet av et japansk verksted. Dette er en tykk bok med alle deletegninger med tilhørende lister med delenummere, sortert på modell og intervaller av produksjonsdatoer (f.eks. 91.12-93.10). Det står også hvilke intervaller med chassisnummere som tilsvarer produksjonsintervaller. Det er altså mulig å utlede av informasjonen at min bil med chassisnummer har identiske delenummere som en bil produsert i 1996, eller de tilfeller hvor delenummer ikke er identisk. Jeg tenker at den boken kan være reserve om jeg ikke får Toyota til å skrive ut lister, eller om det sås tvil om chassisnummer jeg har på 1996-bakparten. Reserve fordi all tekstlig informasjon er på japansk.
Biltilsynet godtok fra forhandler når jeg ordnet bremser på Mazdaen. Stemplet med "Strandveien Auto" + underskrift .

Jeg har brosjyrer som viser at RX-7 kom med forskjellig dim forran og bak på japanske marked. Fikk beskjed om at japansk marked ikke er EU og at jeg kunne bare drite i det :D Så det kanv ære du må krangle litt om den JDM boka/brosjyrene.

Men slik jeg leser det så forsøker du på følgende:
- Bevise at MR2 ble levert med en motor på 240hk og at chassi/understell tåler dette (Bevis: boken)
- Bevise at 3S-GTE ble levert i Europa og derfor har godkjennt syklustest. (Bevis: UK brosjyre)

Vær forberedt på at du må ha direkte link mellom JDM bil/boka og EU bil, med mindre boka inneholder alle modeller, inkludert EU og USA? Altså, EU chassi delenr sammenlignet med JDM chassi delenr, for å bevise at EU og JDM chassi er link.

Når du skriver søknad, så gjør det lettest mulig for saksbehandler å godkjenne. Altså organiser alt og vær ekstremt ryddig i oppsett osv. Her kan jeg anbefale deg å få en venn til å prøve å sette seg inn i saken ut fra dokumentasjonen din, og om han ikke klarer det så må du starte på nytt. Om det er lettlest og ryddig sier det seg selv at saksbehandler lettere godkjenner, spesielt når der virker som du har gjort mye research. Bortsett fra det så får du raskt beskjed hva du trenger å skaffe utenom.
 #455677  av CelicaTurbo
 
Det stemmer at det er min tenkte fremgangsmåte. Jeg forstår at den er litt vanskelig men jeg har ikke noe alternativ. Om den boken så omtaler den grupper av chassisnummer uavhengig av marked, men jeg tenker å basere meg på utskrift først siden boken med japansk språk kan de jo finne på å nekte å vurdere (siden teksten kan inneholde vilkår eller unntak til data).

Men da prøver jeg å få den lokale forhandleren til å skrive ut en liste til meg. Det er nok enklere enn å få Toyota Norge til å gjøre det :)

Og takk for tips om søknad. Jeg har tenkt det samme selv, at det er viktig at det er ryddig. Saksbehandler må ikke føle at det er et ork å vurdere den. Men fint tips å få noen andre til å se.
 #455683  av Zepticon
 
CelicaTurbo skrev:Og takk for tips om søknad. Jeg har tenkt det samme selv, at det er viktig at det er ryddig. Saksbehandler må ikke føle at det er et ork å vurdere den. Men fint tips å få noen andre til å se.
Jeg har brukt å skrive mine litt som en forskningsartikkel:
Side 1:
Innledning: Hvorfor skal du bygge om, og hvorfor den bilen++
"Har eid MR2 lenge, har et rustfritt eksemplar, eid lenge og har affeksjonsverdi for meg" osv
Beskrivelse: Samenfatting av søknaden i kort form, hva er det du søker om, og hva innebærer det. Målet er at inspektør med å lese side 1 vet hva det dreier seg om i grove trekk, og forberedt på videre lesing.
"Ombyggingen jeg vil foreta er å bytte motor i min MR2, fra den orginale 156hk 3SGE til 240hk 3SGTE. Dette innebærer ditt og datt, dokumentasjon fra hist og pist. Det er en vanlig ombygging og det går flere biler i norge med dette godkjennt (vedlegg X, oversikt over godkjennt ombygde biler)

Side 2+
Begrunnelse: Først en redegjørelse for hva du skal snakke om på de neste sidene, og hva argumentasjonen bygger på, litt begreper og opplisting av hovedkilder. feks "Japanske delefilm", vedlegg 1, "Toyota delefilm", vedlegg 2. Da kan inspektør sette seg inn i dem og gjøre seg kjent med hva dem inneholder, og han vet forskjellen på de forskjellige begrepene og navnene du bruker på ting. Ikke veldig lang, kanskje 10 linjer.
"Jeg skal her gjøre rede på hvorfor jeg mener ombyggingen innenfor gjeldende krav og regelverk. Argumentasjonen er firedelt. Først skal jeg se på... så skal jeg se på.... og til slutt hvordan dette følger lovverket"
Argumentasjon 1:Argumentasjonen du har for å bevise chassilikhet mellom 156hk og 240hk utgaven. Konkluder med en 2-3 linjers sammenfatting.
Argumentasjon 2:Argumentasjonen du har for å bevise utslippskrav og syklustest av motoren (brosjyre, evt delefilmdata fra toyota norge om du får treff på chassinr på bilen. Konkluder med en 2-3 linjers sammenfatting.
Argumentasjon 3:Oversikt over deler som må byttes for at dette skal være mulig, vær forberedt på at de kan spørre om stempel fra toyota (importør) på at det er dette som må byttes. Konkluder med en 2-3 linjers sammenfatting.
Argumentasjon 4: Vis til kravene i kjøretøyforskriften, § 7-2.7 (og evt andre relevante lover) og forklar hvorfor du ser på dem som oppfyllt.
"Vi ser av salgsbrosjyren fra UK, at denne motorvarianten ble levert i europa i en lignende bil. Dette innebærer at motoren oppfyller utslippskravene for biler produser i 199X eller tidligere. (Delene er egnet) ... Konklusjonen min er at alle kravene i kjøretøyforskriften § 7-2.7 er oppfyllt."

Nest siste side:
Oppsummering: Kort sammenfattnign av det du har snakket om, hvorfor du mener det burde gå bra å godkjenne det, hent inn litt av motivasjonen i innledningen og beskrivelsen.

Siste side:
Oversikt over all dokumentasjon og vedlegg. Jeg har brukt å ha "nummer", "filnavn" og "beskrivelse" som kolonner i tabellen.

Brukte vell ett år på å skrive søknad, sist, og denne var den jeg følte ble ryddigst. Men så har jeg litt spesiele OCD tendenser med word dokumenter og regneark :mrgreen:
CelicaTurbo skrev:Det stemmer at det er min tenkte fremgangsmåte. Jeg forstår at den er litt vanskelig men jeg har ikke noe alternativ. Om den boken så omtaler den grupper av chassisnummer uavhengig av marked, men jeg tenker å basere meg på utskrift først siden boken med japansk språk kan de jo finne på å nekte å vurdere (siden teksten kan inneholde vilkår eller unntak til data).
Den kan være vanskelig alene, men sammen med annen dokumentasjon er den med å bygge en bedre sak. "Her viser delefilmen fra toyota ditt, noe man også kan bekrefte i katalogen fra Japan. Dette tyder på at..."
CelicaTurbo skrev:Men da prøver jeg å få den lokale forhandleren til å skrive ut en liste til meg. Det er nok enklere enn å få Toyota Norge til å gjøre det :)
Helt klart. De brukte 4 minutte på å ordne det når jeg var innom å spurte. Her er det og greit å være godt forberedt, gjerne med å lese igjennom delefilmen selv, og finne ut nøyaktig hvilke assembleys du må ha, så blir det lettere for han bak skranken å si ja. Jeg ga dem et Regnr på en norsk bil, noe BT kunne sjekke i autosys. I din case må du nok ha bekreftelse på at chassinr er europeisk.

Finner du en MR2 med 240hk i vognkortet og har regnr på den er det gull verdt, da kan du få printet delefilm med chassi/regnummer og vise til autosys, og krysse det med utskrift fra din bil. Lag tabell over likheter og uliheter i nøkkelkonsktruksjoner (bremser, understell, fjærer osv).

Med andre ord, man må være flink å skrive søknader om man skal skru mye bil xD
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7