TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Kristians 92 MR2 endelig pÃ¥ veien!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #455193  av CelicaTurbo
 
I år 2000 kjøpte jeg en 1992 MR2, min aller første bil. Det var også årsaken til at mr2-ogn.no ble grunnlagt i 2001. Ts-ogn.no het altså mr2-ogn.no de første årene men ble omprofilert for å skape rom for eiere av andre sportsbiler fra Toyota :) Det hadde kanskje en liten sammenheng med at jeg da solgte bilen og kjøpte en Celica Turbo istedet. Jeg angret noen år og når anledning bød seg, så kjøpte jeg tilbake min gamle MR2. Det skjedde i 2006, og siden har bilen vært i mitt eie. Den ble kjørt noen få turer ett år, bl.a. en tur til Dagali flyplass. Men, som småbarnsfar med hus som måtte pusses opp så ble både tid og penger brukt på annet enn bilen. I mai i år begynte prosjektet med å få bilen godkjent og på veien igjen.

Jeg tenker det er på tide at jeg lager en prosjekttråd, slik at historie og fremdrift blir dokumentert.

Følgende ble gjort før jeg forsøkte å godkjenne bilen:
- Kuttet bort rustet metall i kanalene og sveiset inn nytt. Pusset og lakkert .
- Byttet tåkelys med knust glass. Et helvete å få ut pga ruste skruer.
- Byttet hjullager på ett bakhjul.
- Lakkerte midtplaten mellom 3rd gen baklyktene i bilens farge, og monterte lang låsesylinder slik at låsen til bagasjeromslokket var flush med bakplaten.
- Fikset en eksoslekkasje.
- Nytt batteri
- Demonterte Apexi AFC-2 (til salgs, om noen ønsker).
- Fjernet skumplasten på innsiden av dørstolpen, som var trolig skyld i rusten i kanalene.
- Byttet Cancer-bars til nye originale.
- Byttet til nyoverhalte bremsekalippere på alle hjul, nye glidepinner til alle kalippere, og byttet braketter til kalippere fremme.
- Byttet bremsevæske, olje og oljefilter.
- Fikset ACIS (spjeldet gikk trekt og ble derfor ikke lukket av vakumet på tomgang).
- Vasket og renset grundig både utvendig og innvendig, og under panser. Polerte eksosstussene.

Slik så bilen ut når jeg tenkte at den var klar for godkjenning:
Vasket og klar for godkjenning?
Vasket og klar for godkjenning?
WP_20160628_19_11_47_Pro (2).jpg (8.72 MiB) Vist 7684 ganger
Bilen ble da forsøkt godkjent, men feilet pga at bremsene fremme ikke slapp skikkelig. Det som ble gjort videre var da:

- Undersøkte bremsekalippere, om sylindere og stempler var ok. Om braketter eller kalippere stod skjevt.
- Byttet bremseslanger på alle hjul.
- Overhalte hovedbremsesylinderen (ny sylinder er ikke lenger tilgjengelig fra Toyota).
- Byttet bremseklosser på hjul fremme.
- Rettet en brakett som bittelitt skjev.
- Byttet termostat.
- Byttet håndbrekkskabel venstre side, og justerte håndbrekk på nytt.

Og da til slutt ble bremsene perfekte og bilen ble godkjent! Akkurat i tid for vinterdvalen :lol: Med tanke på at Toyota fører færre og færre deler til denne modellen, så føler jeg egentlig at det er helt greit at så mye måtte byttes for å få bremsene i orden. Nå bør det jo fungere i mange nye år :)

Men, så klart dette prosjektet stopper jo ikke der :) Holder nå på å montere original radio i bilen igjen. Det er uvanlig nå med MR2-er som har original radio, og jeg er ikke lenger opptatt av veldig bra lyd i bilen (vil heller høre motor). Så, da fant jeg til slutt en selger av original radio, og jeg mottok den for to uker siden. Det originale ledningsnettet i dasjen var klippet i stykker, så det var litt jobb å få det rettet :shock:
Kabelhærverk
Kabelhærverk
WP_20161025_20_40_19_Pro (2).jpg (5.93 MiB) Vist 7684 ganger
Det spesielle her er jo at det er mitt eget hærverk mot ledningsnettet fra den gangen jeg var 21 år, som jeg nå i en alder av 39 år må reparere. Jaja :lol: Jeg kommer nok til å montere et DAB+/blåtann-adapter etterhvert.

Jeg har et problem med at B+ kabelen til radio (konstant 12v) "slukner" idet døren åpnes eller lys tennes. I samme tid ser jeg at de lysende sifferne i klokken slukker når døren åpnes eller kupélyset skrus på. Kupélyset lyser ikke. Her er det altså noe galt i ledningsnettet til bilen. Jeg er ikke i mål med å finne årsaken, men det er trolig dårlig relé til interiørbelysning, skadet ledningsnett i døren, eller dårlig montering av alarm gjort av forrige eier.

Men, hva med fremtiden da? Vel, for noen år siden kjøpte jeg et komplett bakpart av en Japansk MR2 med 3rd gen 3S-GTE. Tanken da var å gjøre bilen til en baneracer uten skilt (klasse GT4 eller GT3) men jeg fikk litt dårlig samvittighet når jeg tenkte at det ville være dårlig gjort mot min aller første bil, om jeg skadet den på banekjøring. Hadde det vært en hvilken som helst MR2 som kunne vært erstattet med en annen MR2, så hadde det vært enklere å utsette den for risiko på banen. Nå er planen å prøve å få dette godkjent ombygget med turbomotoren. Jeg har sjekket delelister og det er ingen endringer på min 92-modell mot 96-bakparten jeg har, med unntak av aksler og nav som følger med bakparten. Jeg har hele ledningsnettet frem til fotbrønnen, så dette skal være så nærmt plug&play som det er mulig. Det blir en utfordring å dokumentere likhetene på en måte som blir godtatt av vegvesenet. Og så er det dette med å dokumentere avgasser da. MR2 ble aldri solgt i Europa med denne motoren, men Celica Turbo (st205) ble det. Jeg har et chassisnummer til en norsk ST205, Det kan hende jeg kan vise til den, eller skaffe ECE-papirer for en ST205. Jeg har heller ikke et chassisnummer til bakparten, kun serienummeret til motoren. Toyota har ikke noe katalog over slikt så det er ingen hjelp. Jeg er altså usikker på om jeg vil få vegvesenet til å stole på at motoren er den som jeg forteller at det er. Men men, rent mekanisk er alt på plass nå. På torsdag mottok jeg den siste tingen jeg trengte: original eksos fra en MR2 Turbo. Jeg påbegynner arbeidet med søknad nå. Om noen har gode forslag til hvordan jeg kan dokumentere avgasser så er jeg takknemlig!
 #455200  av OleST
 
lykke til med prosjektet! mr2 er jo morsom bil, har du tenkt til og bygge den som en original mr2 turbo-bil eller noe mer sporty? har ikke noe serlig peil på mr2 så kan nok ikke hjelpe med noen av de problemene... :P
 #455203  av CelicaTurbo
 
Tanken er å holde bilen ganske tett på original, bare med turbomotoren. Jeg har en HKS-eksos jeg kanskje monterer, men det er en singel-utblås og jeg er ikke helt fan av det på MR2 så jeg får se hva det blir til etter godkjenning :)
 #455206  av CelicaTurbo
 
Kanskje Berk er et alternativ ja :) Jeg får vurdere når (om) bilen er godkjent. Jeg har nå original eksos, men oppdaget i dag at den midpipen min så klart var spesifikk for HKS og ikke passer original bakpotte. Må få tak i en original midpipe også.
 #455207  av Makk
 
Om det skulle vise seg særs vanskelig og få tak i, her er et tips.

Min midpipe gikk til pokkers på Berk eksosen min, Berk lager eksosanlegg kun på bestilling så jeg tenkte at dem gidder jo vel og lage kun midpipen da siden dem ikke ligger med noe lager som det blir manko på? neida, gjorde ikke det, null prosent villig og lage kun den, skulle måtte kjøpe hele dritten helt ny!

Biltema ble faktisk redningen, dem selger sånne kjempekorte flexibiter i alle størrelser, dem som vanligvis koster ti millioner på hvorsomhelst annen sjappe.

1 time med kapp og sveis etterpå, tadaa, new mid pipe :) Så om du har tilgang til utstyret er det jo en kjempesmal sak og bare lage flenser som passer og sveise rør med flexi på, siden det kommer under bilen så er det jo faktisk enkelt og bare henge delene på og punkte dem under bilen, helsveise på benken etterpå
 #455212  av CelicaTurbo
 
Nå har jeg sendt en innledende epost til vegvesenet om godkjenning av ombygging, så får jeg se hva jeg får til svar fra dem. Det er vel en fare for at det kan ta litt tid før jeg hører noe. Den store usikkerheten er avgass.
 #455218  av ArildM
 
Morsomt å se bilen det en gang begynte med her inne :)
Og den har absolutt holdt seg meget godt gjennom årene må jeg si :)
Lykke til videre, blir spennende å se hvordan dette går :)
 #455261  av CelicaTurbo
 
I går og i dag jobbet jeg med å koble forsterker og feilsøking på dette strømproblemet jeg nevnte i første innlegget. Etter eieren jeg kjøpte tilbake bile fra var det lagt opp strøm, høyttaler og signalkabler til en forsterker bak førersetet, men forsterker var fjernet. Originalradioen jeg kjøpte er den varianten som ikke har innebygget forsterker, men istedet er ment brukt for forsterkere som er montert bak ved setebeltene. Jeg spleiset inn RCA-kontakter for å kunne benytte uoriginal forsterker, og kjøpte en liten Phillips-forsterker som passet akkurat ned i det rommet bak førersetet. I dørene er det montert noen høyttalere av ukjent merke.

Før jeg monterte radio inn i dash så ville jeg finne ut av dette strømproblemet mitt. Wire for B+ (konstant 12v) mistet strømmen hver gang jeg åpnet en dør eller skrudde på kupelyset. Det betydde at jeg hadde kun ACC (strøm fra tenning) og radioen glemte innstillinger og spydde ut CD hver gang. Vel, jeg undersøkte "light control relay" under dash etter tips fra Google-søk, men det var helt fint. Jeg studerte diagrammer fra BGB i går og så at det var to strømkilder til dette; det var også en "dome"-sikring under panseret. Problemet er nå løst. Sikringen manglet.

Så, nå er radio montert, strømproblemet er løst og det hele låter ganske bra i bilen :)
Vedlegg
WP_20161106_12_24_59_Pro (2).jpg
WP_20161106_12_24_59_Pro (2).jpg (4.94 MiB) Vist 7595 ganger
 #455266  av CelicaTurbo
 
Nå er alle punkter på oppgavelisten til MR2en krysset av, og det er ingenting mer å gjøre før vinteren med mindre søknad om ombygging går i orden. Jeg ryddet derfor i garasjen i går og fikk bedre tilgang til å ta en titt på rear-clippet jeg har stående. Er noen år siden jeg så skikkelig på det. Jeg oppdaget da at girskifterkabler mangler. Jaja, da er det enda en ting som må kjøpes inn før ombygging. Jeg kjøper inn alt jeg trenger slik at jeg skal være klar til motorbytte om søknad går i orden. Om jeg ikke får klarsignal for ombygging så har jeg jo en del ting å selge igjen da :?
 #455267  av lasse
 
Er du sikker på at girvaierene må skiftes da?
Jeg tror ikke de ble byttet på min da den ble bygget om i sin tid, og ettertid har jeg hatt en gti motor/gir innom en liten periode uten problem.
Nå har jo jeg shortshift på min også da, som jo kan hjelpe på om gti vaierene er lengre enn turbovaierene...
Merk også at JDM bilene ikke har tåkelys bak, så må vel gjøre noen triks for å få det til å funke om du bruker ledningsnettet fra cutet, har gått fint uten før, men nå har jo tåkelys bak blitt toerfeil.

Stå på, dette blir bra!!
 #455268  av CelicaTurbo
 
Jeg har søkt en del på dette med girwaiere for jeg syntes det var litt rart, og det virker tydelig at det er nødvendig. Ikke pga lengden, men pga enden som kobles til girkassen er forskjellig mellom NA og turbo. Jeg kan så klart se etter for å se om dette er forskjellig. Jeg har en NA-girkasse liggende jeg kan sammenligne med, eller kanskje spørre på et britisk forum hvor de er mer kjent med 3S-GE istedenfor 5S-FE.

Men du sier altså at du en periode hadde S54-kassen til sugemotoren i bilen, uten å bytte girkabler?
 #455269  av CelicaTurbo
 
Takk forresten om tåkelys bak. Slik jeg har det nå så lyser alle fire lampene når jeg kjører, og alle fire lyser opp når jeg bremser (jeg har 94+ lamper). Tåkelysknappen tenner de to innerste lampene. Det er ikke standard JDM og er så langt jeg forstår ikke lovlig i Norge. Det er bl.a. krav til avstand fra tåkelys til kjørelys, som blir fort kort. Men, om det nye ledningsnettet ikke har wire for tåkelys da må jeg jo mekke til noe der. Jeg ender vel med å montere et separat tåkelys under bakfangeren slik de gjør før godkjenning av importbiler i England. Eller kanskje montere mine gamle lykter igjen.
 #455270  av CelicaTurbo
 
Jeg tror du kan ha rett om kabler. Jeg målte på girkassene i garasjen og pinnene som kablene festes til har lik tykkelse og de ser helt lik ut i orientering.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7