TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • `79 Carina TA40

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #456026  av oskarbergsødegÃ¥rd
 
Rolla75 skrev:TA40 er tøft! Er blitt langt imellom hver iallefall...
Så carinan din på gatebil, den så enda bedre ut i virkeligheten en på bilda :)

Hva er planene med den blå, annet enn rustesveising... Beholdes orginal? :)
Stemmer, var en tur på Rudskogen i sommer :)
Har sendt inn søknad om halvbur i den blå nå. Ønsket (og drømmen) er vel å få et litt tøft stuk, bytte motor til noe litt kvikkere og prøve litt drifting (ala cressidaen til Sørlie).
Men i første omgang så holdes den nok ganske orginal :)
 #456027  av Rolla75
 
Hørtes ut som en knall ide!
Bur får du nok godkjent, fikk klarsignal på ke20'n min også men har aldri reist og godkjent det...
Motor er det sikkert værre med men mulig og snike seg gjennom likevell :)
Blir morro følge med her!
 #456028  av oskarbergsødegÃ¥rd
 
Rolla75 skrev:Hørtes ut som en knall ide!
Bur får du nok godkjent, fikk klarsignal på ke20'n min også men har aldri reist og godkjent det...
Motor er det sikkert værre med men mulig og snike seg gjennom likevell :)
Blir morro følge med her!
Morsomt å lese om ke20n din :)
Det meste skal vel være mulig, men er vel fort mye styr og penger med godkjenning...
 #456053  av oskarbergsødegÃ¥rd
 
Noen her som har peiling på godkjenning av motorbytte i lignende bil?
Har tenkt mye på både 4age og Beams fra Altezza, men syns fort 4age er dyrt i forhold til effektøkningen.. :roll:
Noen som har tips? :)
 #456055  av Rolla75
 
Send inn til den eposten her.. Er ser du svaret eg fikk på ke20
Han søkte ikke opp ae86 så ble litt klabb
Bilde
Bilde
Bilde
Tørr ikke reise å godkjenne uansett da bilen min er ulovlig på alle andre måter en motorn å bur...
Ke20 var vist godkjent for 85 kw pga 2tg og ae86 4age var på 84kw hehe...
Beams kan du nok bare glemme, mulig du er heldig og at ta40 kan godkjennes med 4age men det er ikke sikkert, bur får du iallefall godkjent da :)


Men ja hadde nok valgt beams om du skal ha det morro på bane, ikke så mange tusen dyrere men mye mer hester...

EDIT: her selv kontakta toyota før eg sendte email til de eg har screenshota og det er ikke verdt tiden det tar, null hjelp med noenting...

Og fjæring, finnes ike no tuv godkjent til desse bila så er nestn umulig få godkjent coilovers, er vel en i hallingdal som fikk det godkjent på ta40 med t3 alt... men må vel ha papirer på hva slags metall osv hver lille skrue å mutter er laga av så er mye styr og koster en del
 #456056  av oskarbergsødegÃ¥rd
 
Rolla75 skrev:Send inn til den eposten her.. Er ser du svaret eg fikk på ke20
Han søkte ikke opp ae86 så ble litt klabb
Bilde
Bilde
Bilde
Tørr ikke reise å godkjenne uansett da bilen min er ulovlig på alle andre måter en motorn å bur...
Ke20 var vist godkjent for 85 kw pga 2tg og ae86 4age var på 84kw hehe...
Beams kan du nok bare glemme, mulig du er heldig og at ta40 kan godkjennes med 4age men det er ikke sikkert, bur får du iallefall godkjent da :)


Men ja hadde nok valgt beams om du skal ha det morro på bane, ikke så mange tusen dyrere men mye mer hester...

EDIT: her selv kontakta toyota før eg sendte email til de eg har screenshota og det er ikke verdt tiden det tar, null hjelp med noenting...

Og fjæring, finnes ike no tuv godkjent til desse bila så er nestn umulig få godkjent coilovers, er vel en i hallingdal som fikk det godkjent på ta40 med t3 alt... men må vel ha papirer på hva slags metall osv hver lille skrue å mutter er laga av så er mye styr og koster en del
TA40 har visstnok blitt levert med 18rgeu (vet ikke hvor riktignok) som ligger på 99kw (ca. 134hk), så 4age burde vel være mulig?
Så om jeg forsto riktig så var 4age`n med 84kw greit uten å bytte bremser & understell?

Snakka med han med coilovers i sommer, og tenkte å høre om han kunne hjelpe.. men ja, er en omfattende jobb å få det godkjent.
 #456260  av ArildM
 
Begge de to motorene er vel langt og lenge mellom.
Sette på Rotrex charger med blowtrough carb på 2T motoren da? :D
Huska jeg sikla mye på det disse karene har å tilby:
http://www.brdracing.com/
2t motoren med Weber 32/36 var faktisk en ganske kjapp sak den :)
Nå ble de vel dauere jo nyere de ble, mener at de første 2t motorene hadde vesentlig kvassere kamm enn de senere. Men mye som er mulig med org motoren også :)
 #456261  av ArildM
 
 #456264  av Rolla75
 
Helt vilt hvor mye hester de dytter ut av T motora borti america... Er vel oppe i 700 noen av dem..
Meen 2tg og 18rg, Dyre deler og sjeldne og iallefall dyr om du vil sugetrimme, ville heller satsa 4age eller Beams :) litt enklere med innsprut en gassere :)
FÃ¥r vel beams med j160 kasse (6trinns) til rundt 15k? Men er vel litt i frakt om moms sikkert
Forresten, gamlebilen din har fått 2tg, den fæle ke30 brodern kjøpe av deg :D
 #456266  av ArildM
 
Enig med Tore der, ville heller ha gått for en Beams swap om jeg skulle swappe noe :)
Evt pønske på en grom 2T motor da :D 2tg og 18rg er jo sjeldne som hønsetenner etterhvert her på berget.
 #456281  av oskarbergsødegÃ¥rd
 
Ja, har vel inntrykket av at de er i dyreste laget, og om noen selger så er det vel mange interesserte også :roll:
Uansett hva det blir, så er fokus først og fremst på karosseri og rust :)

Rolla75: Kult! Noen planer med den eller? Var det mye rust? Titta lite på den, ettersom jeg bare tok noen deler..
 #456706  av oskarbergsødegÃ¥rd
 
Er det noen her som har testa sykkelgassere på 2T før? Har sett folk sette r1 40mm gassere på 4age, og også lignende på 2T, så skal vel la seg gjøre..
Ville vært vesentlig billigere enn f.eks. webere.

Den røde 4dørsn vil forresten bli lagt ut til salg i løpet av et par uker! Vil ikke ha rå til å ha begge i lengden, så da legger jeg heller pengene i den blå :)
 #456710  av Rolla75
 
Sykkelgassere kan anbefalles, hadde det på ta60n min.. Den gikk nestn som 4age, høvle toppen og kjøpe en kamm så har du frisk motor av T serien :) og om den kaster ei råde så er det ikke langt mellom T motora :)
Video av sykkelgassera mine, sendte de med en bil men vet han har manifold liggendes enda så vis du er interessert får du si ifra :)

Ke30n er rustsveisa litt men blir bare herjebil, kjekt den ikke knekker i 2 haha