TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica ST185 ''Carlos Sainz'' Update 03/08-2018

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #456834  av Rambraut
 
ArildM skrev:FMIC og Stance er ikke alltid veien å gå, i alle fall ikke for komfort og kjøreegenskaper! :)
På AW11en er definitivt 15x8" det beste felgvalget, etter å ha prøvd 14-15-16-17" i forskjellig dimm.
Hærlig når man føler at det bare faller på plass :)
Nei, det skal være helt sikkert. Nå var jeg inne på tanken ang fmic, men det var liksom ingen løsninger for og få det pent uten og måtte kjøpe en hel haug med deler som igjen måtte tilpasses. Finnes mange utgaver og varianter som fungerer, men motorrommet ser jo ut som et dass.

Stance var aldri et alternativ her, mest mulig original look samtidig som kjøreegenskaper og komfort skulle opprettholdes til en viss grad. :)

Herlig følelse og kjøre bilen her om dagen i allefall. 8)
 #459885  av Rambraut
 
Har skjedd litt av hvert her i vår og sommer.

- Skiftet rådelager
- Moroso oljesump
- Koblet konstant 12v til bensinpumpa
- Nye polyforinger til traversjen foran
- Bygd om til ST205 bremser foran, bak skal bygges om ila. vinteren.

Lite bilder, men skulle jeg huske det så legger jeg de opp når jeg kommer meg foran en pc.
______________________________________________________________________

Bilder fra bremseombyggingen/tråden her på TSOGN..

Lager en egen tråd angående ombygging til ST205 bremser på ST185.

Denne guiden er ekstremt enkel og alt er tilnærmet bolt-on. DET ER IKKE NØDVENDIG MED SPACERE O.L BAK BREMSESKIVENE/CALIPERE OSV NÅR MAN BYGGER OM PÅ DENNE MÅTEN HER.

Deler:

ST205 calipere, foran og bak.
Avensis bremseskiver foran. Bosch delenummer: 0986479423
ST205 bremseklosser foran. REMSA delenummer: 047404

Alle disse delene leveres fra andre merker også, men Meca i Trondheim hadde disse på lager så da var valget enkelt. Originale delenummer for kryssjekking til andre ettermarkedsdeler finnes på japan-parts.eu.

ST205 bremseskiver bak
ST205 bremseklosser bak

JEG HAR KUN MONTERT FORAN SÃ… LANGT, MEN ETTER HVA JEG HAR LEST PÃ… NETT ER BAK DIREKTE BOLT ON FRA ST205.
_________________________________________________________________________________________________


Steg 1.
Demontering, alt må selvsagt demonteres.

Steg 2.
Originale fester til calipere må gjenges opp til M14 1,5, eventuelt M14 2,0. Jeg gikk for M14 1,5. Ingen borring er nødvendig på forhånd. Det trengs 4 stk M14 bolt med 35-40mm lengde og 4stk sprengskiver samt litt locktite for montering.

Steg 3.
Festehull i calipere borres opp til 15-15,5mm. Her anbefaler jeg bruk av søyleborrmaskin for at resultatet skal bli bra og hullene rette og fine.

Steg 4.
Rengjør nav og alt det andre slik at det er klart til montering.

Steg 5.
Monter alt sammen. Bremseslanger må løsnes fra det ytterste festet, de er akkurat lange nok men kan med fordel byttes til noen som er 3-5cm lengre, dette skal jeg forske litt på utover høsten og til våren.

Steg 6.
Nyt nye bremser.

Dette skal være alt, spør hvis det er noe.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde