TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica ST185 ''Carlos Sainz'' Update 03/08-2018

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #455642  av Rambraut
 
Må jo nesten lage en prosjekttråd til bilen jeg også :)

Kort info..

1991 Celica GT-4 ST185
Import fra Sveits, noe som tilsier lite rust.
Lav kmstand, ca 105000km pr. dags dato.. Fikk kjørt ca 250 mil i sommer, så den blir nok forholdsvis lav i mange år fremover. :roll:

Har fått gjort mye med bilen siden jeg kjøpte den for to år siden, lister det bare opp nedenfor i sånn ca riktig rekkefølge. Planen var bare og holde den 100% original, men det har jo som det ofte gjør, skjært seg noe. :lol:

- Storservice på motor, gir og drivverk med alle oljer og filter, tennplugger (org. toyota), pluggledninger, samt skifte av drivstoffpumpe (walbro 255, bolt-on). Sleit veldig med motorfusk og lav effekt, dette kom av tett drivstoffilter og dårlig pumpe.
- Sandblåst og lakkerte kanaler og hjulbuer bak, begge sider.
- Fikk sveist opp eksosen igjen, men den er snart klar for utskifting uansett nå.
- Nye felger, 7,5''x17'' Sparco Terra Gold, 18'' felger ble for stort, mye subbing og det kledde heller ikke bilen helt etter min smak.
- Fikk tak i en original CS støtfanger til latterlige 350,-, fikk lakkert den og montert og det løfta jo utseende på bilen mange ganger... Så da var letingen etter et CS panser i gang.
- Skiftet tannreim og simmerringer, noe som hadde vært klart for skifte i lang tid.
- Sporet opp et originalt CS panser, fikk det også latterlig billig.. 500 lapp pluss frakt... Men der var det mye jobb med lakk så det kosta meg raskt ti ganger kjøpesummen før det var klart til montering.
- Bilen ble dekorert i castrol rally dekor, men dårlig kvalitet på dekalene gjorde at jeg måtte ta det av igjen etter en par måneder. Bilen ble så dekorert bare med litt skrift, men det ble da ikke så dumt like vell...
- Nå nylig fikk jeg tak i en original vannavkjølt intercooler fra st205 med oppgradert pumpe og radiator og venter nå bare på diverse deler fra do88.se slik at jeg får den montert.

Nå blir det litt bilder, starter med bilder fra da jeg kjøpte den så får dere se hva som har skjedd i løpet av de to åra jeg har eid bilen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Her er den avbildet med vinterfelger... Har forøvrig ikke vinterhjul til denne lengre, ønsker ikke og bruke den på vinterføre. Bildene er tatt etter en morro dag med isbanekjøring.

Bilde

Bilde

Første sommer med nye sommerhjul.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Det her tror jeg er eneste bilde med ny fanger før panser ble montert.

Bilde

Etter montering av nytt panser.

Bilde

Bilde

Bilde

Med dekaler.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og slik står den pr. i dag.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Montering av vannavkjølt intercooler.

Som dere ser på passer den oppgraderte radiatoren perfekt bak den originale støtfangerbjelken, så da slipper jeg heldigvis å kjøre uten den. Må nok følge med mototemp. litt de første kjøreturene med tanke på at den er nesten like stor som radiatoren til motor, men ser ikke for meg at dette skal være noe problem ettersom at folk kjører med store luft-luft intercoolere på disse med samme monteringssted.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Driver også med diverse andre småting nå som jeg skal bli ferdig med i løpet av vinteren, bilder og updates kommer nå og da :)
Sist redigert av Rambraut den 03 aug 2018 11:01, redigert 5 ganger totalt.
 #455645  av Makk
 
Nice!

Ikke vær bekymret for front intercooler, bilen min var ikke antydning til overoppheting da jeg kjørte "flat out" på Nurburgring i en runde.

CS panser og fjerning av den varmeovnen av en original intercooler utgjør en gigantisk forskjell, husk turboblanket så ikke aluradden smelter :mrgreen:
 #455652  av Rambraut
 
Makk skrev:Nice!

Ikke vær bekymret for front intercooler, bilen min var ikke antydning til overoppheting da jeg kjørte "flat out" på Nurburgring i en runde.

CS panser og fjerning av den varmeovnen av en original intercooler utgjør en gigantisk forskjell, husk turboblanket så ikke aluradden smelter :mrgreen:
Aah, herlig. Da trenger jeg ikke bekymre meg så mye mtp motortempen... Burde strengt tatt ikke bli et problem heller, bilen går jo stort sett bare etter E6 i nærområdet hvor jeg bor. :roll:
 #455653  av Rambraut
 
ArildM skrev:Alle oppgraderinger på denne er 100% korrekte synes jeg :D Digg bil! :mrgreen:
Takk for det, prøver og holde bilen så nære original stand som overhodet mulig. Er dessverre alt for mange av disse som har lidd en fæl skjebne med uerfarne hobbymekanikere. :mrgreen: :(
 #455775  av Rambraut
 
Liten update ifbm montering av w2a intercooler.

Når jeg kjøpte delene så viste jeg ikke at kjøleren var fra en st205 og dermed har den 3'' tilkobling ut fra kjøler og bare 2'' på spjeldhuset. Fikk sveist ny overgang på spjeldhuset og kjøpt silikonslange med redusering fra 3'' til 2'' på www.do88.se.

Cooler ble montert på originale fester med en liten modifisering på det ene. Som det ene bildet viser er det en liten bulk på silikonslangen mellom kjøler og turbo, men den er ubetydelig da slangen er noe større enn originalt der uansett og jeg kjører med original effekt. Egentlig skal det brukes original kobling der men siden noen har vært så lur og kappa flensen på kjøler er ikke det mulig.

32mm silikonslange og ferdig dreid alu blendeplugg er også kjøpt på do88, slike ting koster så lite i det store og hele at det er ikke nødvendig og lage en blendeplugg selv etter min mening :)

Nå gjenstår kun legging av kjøleslanger og oppkobling av vannpumpa. Den regner jeg med vil bli koblet inn et sted i sikringsboksen hvor det er stor nok kurs og strøm når motor går men ikke når kun tenning er på.

Er det noen her som har fjerna egrventilen og alt rammelet som følger med den? Det er jo rett frem skruing og blending av hull, men vil motorlampa lyse hvis jeg ikke gjør noe annet i tillegg?

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #455776  av Holger
 
bare sett i en motstand i stikke til egr :) på supran fikk jeg ikke motorlampe når jeg fjernet den
 #456613  av Rambraut
 
Har fått gjort litt den siste tiden.

Blant annet fått ferdigstilt prosjektet med w2a intercooler og fått tak i nye felger. Valget falt på OZ Superturismo WRC, 7''x16''. Tror nok disse kommer til og kle bilen veldig bra i mine øyne, med 225/45 dekk. Felgene er brukt som demofelger, men er ikke kjørt mer enn 4-5mil, så de er som nye. ;)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #456614  av ArildM
 
Ser knallbra ut :) Var det denne jeg kjørte bakom med MR2en en gang når cars&coffe car på cruising?
Perfekt felgvalg :)
 #456616  av Rambraut
 
ArildM skrev:Ser knallbra ut :) Var det denne jeg kjørte bakom med MR2en en gang når cars&coffe car på cruising?
Perfekt felgvalg :)
Takker.

Ja, det kan hende det var meg.. Var i såfall den ene gangen jeg har vært med på cruisinga. :)
 #456725  av Rambraut
 
MOTORSPORTHUSET skrev:jeg har lyst på denne bilen og samle på den. :)
Det er hyggelig og høre :D

Men kommer nok ikke til og selge denne, i allefall ikke med det første.. Er jo det andre barnet mitt denne :mrgreen:
 #456794  av Rambraut
 
Det har ikke skjedd så mye, men litt.

Fikk blant annet skiftet et drivledd og mansjett på motsatt side, så nå er den heelt klar til og brukes. :)

Fikk prøvekjørt litt nå i helgen, bilen er ikke til og kjenne igjen med andre dekk og felger. Roligere, mer behagelig og mye bedre grep. Dekkvalget falt på Toyo Proxes T1-R i 225/40-16 dim, så langt er jeg fornøyd.

Motoren ble også merkbart bedre med w2a intercooler.. Tidligere spool på turboen og bedre drag i hele registeret. Plasseringen av radiatoren og utseende bak fanger ble helt perfekt i mine øyne.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #456805  av ArildM
 
FMIC og Stance er ikke alltid veien å gå, i alle fall ikke for komfort og kjøreegenskaper! :)
På AW11en er definitivt 15x8" det beste felgvalget, etter å ha prøvd 14-15-16-17" i forskjellig dimm.
Hærlig når man føler at det bare faller på plass :)