TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 1999 Rav4

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #456139  av Philip
 
SÃ¥ bra du fant ut av det!
Tøft å gi seg hen med "refurb" av sikringsboksen:-) Kudos!

Heeelt enig med matt svart, det er gjort til døde :lol:
 #456154  av ArildM
 
Alt ser ut til å fungere utmerket! :D Dæffen for et puslespill å sette sammen alle skinnene som ligger i de 3 lagene i holderen! Har lært mye om elektronikk i bil, så ingenting er forjeves :) Spørs om det må en ny frontrute til såpass at ting blir tett :)

Så får man bruke den som brukbil til garasjen er satt opp, samt at dama synes den er mye tøffere enn kjærringpriusen min :cry: :( It's a Hard Knock Life :(
 #456172  av aspen
 
ArildM skrev:Der treffer du spikern meget nøyaktig :D Dette har gnagd mye på meg!

Hadde en seriøs case av dette på veien til butikken med dama i dag:
Bilde

:lol:

Men dæven det er godt å finne ut av hva som (trolig) er årsaken! :)


Herregud hvor jeg kjenner meg igjen i dette :p har hatt vår kvote av diskusjoner den sisste 1,5 mnd ang. Temaet og det at jeg aldrig er hjemme. Krakow tur fra lørdag til tirsdag nå, så håper jeg har kjøpt meg litt tid der :p Også har hun krevd å få annenhver søndag uten noe form for jobbing,grubling og deleleting.
Hun er dritt lei hele prosjektet, men er superkul og lar meg holde på uten for mye masing og sutring :p
 #456177  av ArildM
 
Raven ser nå ut til å være friskmeldt :mrgreen: Testa litt i går og ting fungerer utmerket, div lys og andre ting som ikke har fungert som skinner som ei sol. Prøvde meg på noen LED langlys fra Ebay for 300spenn da de som er nå er dåårlige.

:lol: Tror det er noe innebygget i damer å bekymre seg slik for sånne ting. Den kvelden jeg spekulerte så inni granskauen ble jeg spurt ørgen ganger om hva det var som var feil, og hver gang sa jeg, jeg tenker bare på hva som er feil med bilen. Men falt det inn? Neida, 15 minutt senere fikk jeg samme spørsmål :lol:

Heldigvis ei grei dame ellers 8)
 #456180  av OleST
 
ArildM skrev:Raven ser nå ut til å være friskmeldt :mrgreen: Testa litt i går og ting fungerer utmerket, div lys og andre ting som ikke har fungert som skinner som ei sol. Prøvde meg på noen LED langlys fra Ebay for 300spenn da de som er nå er dåårlige.

:lol: Tror det er noe innebygget i damer å bekymre seg slik for sånne ting. Den kvelden jeg spekulerte så inni granskauen ble jeg spurt ørgen ganger om hva det var som var feil, og hver gang sa jeg, jeg tenker bare på hva som er feil med bilen. Men falt det inn? Neida, 15 minutt senere fikk jeg samme spørsmål :lol:

Heldigvis ei grei dame ellers 8)
er det ledbar du har bestilt eller? (de fleste billige ledbarene har ett rykte på seg for og lekke, anbefaler deg derfor og åpne den og kline på med silikon masse på alle steder der vann kan finne på og trenge inn)
 #456200  av ArildM
 
Bare nye langlys pærer, for å se om det utgjør noen forskjell. Ser litt ymse, noen skal være bra, andre ikke. Fant noen med 2 års kina garanti, og som skulle være bra. Får se hvordan de er i virkeligheten. Ikke no stress siden det er bil nummer to :)

Led-bar er under vurdering til neste høst/vinter, greit å ha når man farter på kullsvarte sideveier fulle av elg :)
 #456201  av OleST
 
Kjøp deg app-styrt RGB led bar og sett den på "party mode" :lol:
 #456214  av Zepticon
 
ArildM skrev:Bare nye langlys pærer, for å se om det utgjør noen forskjell. Ser litt ymse, noen skal være bra, andre ikke. Fant noen med 2 års kina garanti, og som skulle være bra. Får se hvordan de er i virkeligheten. Ikke no stress siden det er bil nummer to :)

Led-bar er under vurdering til neste høst/vinter, greit å ha når man farter på kullsvarte sideveier fulle av elg :)
Jeg har drevet å lest meg litt opp på LED og LEDbar, og konklusjonen er at om du vil ha bedre lys, er det bare å droppe. (det er forskjell på bedre lys, og mer lys)

LED pærer: LED pærer for montering i vanlige lys fungerer dårlig, av den enkle grunn av at reflektoren eller prosjektoren ikke er bygget for det. En prosjektor/reflector er i praksis en parabol, der glødetråden sitter midt i brennpunktet. Men om lyskilden ikke er nøyaktig der den er ment å være, så vil den komme ut av fokus, og du mister lengden på lyset. Halogen og Xenon reflektorer og prosjektorer har noe som heter "hot-spot" og det er det som gir lengden på lyset. Parker inntil en vegg så ser du at det er mest lys midt på. Samtidig vil en pære ut av fokus blende trafikk som kommer i mot. Jeg er medlem i en del grupper på face som handler om retrofitting av lys, og jeg har enda til gode å se noen få et bra resultat av LED. Sliter du med lysstyrken er det stort sett bare fire ting man kan gjøre:
- Trekke nye ledninger rett fra sikringsboks med relee for å gi mer strøm til pæra.
- Kjøpe en ny pære av god kvalitet (Osram Nightbreakers). Pærer lyser dårligere over tid
- Bytte til 100W pære av samme type (biltema har, jeg kjører med det på bruksbilen) Vær oppmerksom på at dette kan skade reflektoren over tid pga varme.
- Bygge om til prosjektor og xenon (driver med dette på sommerbilen). Dette gir absolutt best resultat.

LED bar: En LED bar gir utvilsomt MER lys, og kan oppleves som en forbedring. Problemet er at den gir mer lys i en 20-30m radius, og ikke lengere. Resultatet da er at alt utenfor rekkevidden til LED baren blir bekmørkt, og der man tidligere kunne skimte en elg 100m lenger frem, er det helt mørkt til den plutselig blir helt synlig på 40m. Nattsynet takker for seg når du kjører med 10.000 lumen rett fremfor bilen.
LED bar er utmerket til arbeidslys, men særdeles dårlig til bruk på vei på grunn av kort rekkevidde og bilens høye fart.


Håper uansett du kan posten noen bilder av "før og etter", på samme plass der man kan se forskjellen. Og vær oppmerksom på hvor det ekstra lyset ender opp :)
 #456216  av ArildM
 
Takk for innspill, stemmer vel mye med det jeg har lest tidligere :)
For 2-300 kroner er det innafor tollgrensene og verdt et forsøk :) Skal poste litt når jeg har fått de montert.
Sikker på at LED bars bare lyser opp 20-30 meter? Synes å ha sett de som lyser adskillig lengre.

Har jo de som kan lyse opp fjell:


Men som sagt, verdt et forsøk, hvis ikke blir det nye standardpærer :)
 #456217  av GhostRider88
 
SÃ¥ bra at det ordnet seg! NÃ¥ blir det mer tid til andre fabuleringer ;)
Blir stilig å se hvordan LED pærene tar seg ut på raven :idea:
 #456220  av Zepticon
 
LED kan lyse langt ja, men det handler om optikk og type chip. De typiske LED barene jeg har sett er masse små LEDs som til sammen laget mye lys, men med liten rekkevidde.

Får man færre og sterkere LEDs med riktig optikk kan de lyse utrolig langt. Mange nye biler har LED lys som lyser skikkelig, men da med linser og reflektorer tilpasset formålet:)

Han på videoen har jo noen svære greier, og ser ut til å ha lang rekkevidde, så det er definitivt mulig:)

Men som du sier, under tollgrensen er lett verdt bare for å teste:)
 #456221  av Zepticon
 
Hvor mye hengervekt kan man trekke med disse? Typ er det nok til å trekke en bil til og fra ACR? Og vet du om det er mye hevesett og slikt snacks tilgjengelig som er godkjennbart?
 #456226  av ArildM
 
Vi får se vi får se :) Har hatt lyst å pøve LED i en stund, ser teknologien modnes raskt, og mange nevner nettopp dette med mønster osv, men at de nye skal være bedre enn de gamle på dette. De prøvde vel med 360 grades LED pærer ei stund, men det ble bare fiasko, noe som nåværende generasjon vistnok skal adressere. Poster updates når de kommer fra kina :) Mulig de havner rett i søpla, hadde bare lyst å feire prakk og fiks med en oppgradering :)

Trekker 1500kg hengervekt, ikke noe enormt, men mulig manuell trekker mer? Uansett er det mye pga at disse er latterlig enkle bygget og henter inn både 3s motor og litt gammel GT4 traktor kunnskap så ble det et valg vi falt på :)

FÃ¥r du tak i en slik en til 15-20 lapper har du gjort en god handel imho :)
Leste litt om beams konvertering, skal vistnok ikke være noe problem, om man får tak i en gray top ble de levert originalt i Rav4, så ombyggingen bør være veldig kurrant å få til.

Her er en med Beams swap og automat:

Ikke noe ekstremt, men det går en del bedre enn originalt ser jeg. Grunnen til autolat er at dama kjørte opp til kun det, og at det ble et krav ish fra hennes side siden vi skulle dele på bilen :)

Info om bilen her:
http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og ... er=NE79948
Veier faktisk bare 45kg mer enn SW20en, men SW20 har nok et adskillig mer forsterket og avstivet chassis :)
 #456228  av ArildM
 
Utrolig hvordan jeg går i barndommen med en slik 15lappers bil. Sitter å ser på alt mulig slags jall, felger, hevesett, plastidipping, led lykter, kufangere, breddere, stereo, the works. Godt å ha noe som man kan gi litt f i :)
Testa litt i dyp snø her om dagen, funka faktisk glimmers med 4wd, selv om denne er puslete på mange vis uten diffsperrer etc. Morsomt med SUV, faktisk oversikt i trafikken vs en skamsenka Mr2 :D
Alt har sin sjarm!
 #456229  av Zepticon
 
Ja, savner litt en "gi faen" bil selv. Er halveis på jakt etter en som kan trekke henger med bil på, og om det kan kombineres med 4wd og litt offroad så har man jo både noe til flat vei, og ingen vei :D