TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 1999 Rav4

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #455987  av ArildM
 
Har vært på utkikk etter en nummer to bil ei stund, Priusen er genial pendlerbil, men ettersom jeg skal til å bygge garasje til våren måtte jeg ha noe jeg a; ikke er redd for og b;har krok :mrgreen:

Kom over en Rav4 i Sandvika fra en som skulle flytte utenlands, fikk den for 13lapper og tenkte skitt au, hvofor ikke. Automat også, siden dama ikke ville kjøre opp til noe annet. Gått 360000km, så vi får se om det er noe å ha :)

Ser ST215 fra 4wd caldina er populært å plukke motor og drivverk fra. Får en bra 3SGE Beams motor med auto 4wd kasse på ebay for 10-15 lapper, så jeg er ikke så redd for at motor og kasse skal ryke, planene er uansett i boks for motorprosjekt, håper bare det kan vente ett par år :)

Slenger opp noen bilder av gårdstraktoren, døpt Christian Ravich (ref: www.radich.no/ ) :lol:

Plussene er at den ble billig i innkjøp, og at den er kosta på nærmere 30lapper i de 3 siste årene. Minus er at forrige eier trolig bare har kjørt med den, så det er litt småplukk som må ordnes :) Gøy med prosjektbil som man kan mekke litt på?
Vedlegg
IMG_20170122_142225.jpg
IMG_20170122_142225.jpg (4.2 MiB) Vist 7793 ganger
IMG_20170122_142256.jpg
IMG_20170122_142256.jpg (4.55 MiB) Vist 7793 ganger
IMG_20170122_142314.jpg
IMG_20170122_142314.jpg (4.02 MiB) Vist 7793 ganger
IMG_20170122_142338.jpg
IMG_20170122_142338.jpg (3.54 MiB) Vist 7793 ganger
 #455989  av ArildM
 
Første mods ble å fjerne en ekkel tuner kina spiller som hadde vippeskjerm som la seg opp og over viftekontrollerne :lol: Satte inn en enkel 1.din Sony spiller heller jeg hadde liggende, passet mye bedre til traktoren :)
Vedlegg
IMG_20170122_104304.jpg
IMG_20170122_104304.jpg (4.05 MiB) Vist 7792 ganger
 #455990  av ArildM
 
Mod nummer to ble å bytte ut hele vindusviskeranordningen. Aldri gjort dette før, var en kurrant jobb på denne bilen. Hele pusseroverføringen +armene var mer eller mindre spist opp av slitasje, trodde ikke det var mulig :lol:
 #455991  av ArildM
 
Noen som har vært borti at strømmen på bilen ikke vil slå seg skikkelig av?
Spilleren i bilen kan slå seg på selv når den vil, vifta på motoren kan også starte og stoppe selv om tenninga er av.
Skal prøve å bytte tenningslås og bryter og se om det hjelper, fant ny på Ebay for en 500lapp.
 #455996  av Philip
 
ArildM skrev:Noen som har vært borti at strømmen på bilen ikke vil slå seg skikkelig av?
Spilleren i bilen kan slå seg på selv når den vil, vifta på motoren kan også starte og stoppe selv om tenninga er av.
Skal prøve å bytte tenningslås og bryter og se om det hjelper, fant ny på Ebay for en 500lapp.
Hørtes da rart ut...
 #455998  av ArildM
 
Er noe rart med strømmen på bilen...

ABS lampa lyser svakt sammen med noen andre lamper også etter at man har slått av tenningen. Med litt forskjellig resultat hver gang man slår av tenningen, noen gang går motorvifta 100% når man slår av tenningen, andre ganger ikke.

Skal feilsøke litt en dag :? Ser det er lagt opp i alle fall ei ekstra ledning fra batteriet og inn i coupe, men kan ikke se at den går inn på cd-spilleren på noe vis. Ellers er jeg litt rådvill hva det kan være. Dynamoen lader 14v+, batteriet er bra så lenge det ikke står å tapper. Bilen kjører og girer helt fint. Alt funker som det skal, og den starter og går fint. Er når tenningen er avslått at det er noe som fjusker... Kan det være så enkelt som at noen har spleiset inn strøm i ledningsnettet på spilleren på noe idiotisk vis? Og at det går strøm inn fra batteriet i kretsene på noe vis der det ikke skal være?

Håper ikke det blir et evig mareritt dette, var ikke derfor jeg kjøpte en bil nummer to :|
 #456016  av OleST
 
enkelt og fikse det, du trenger bare st205 gt four understell, ledningsnett og motor :lol:

er ikke så enkelt som at den ekstra plusskabelen er til noe jalla fiks for og ha strøm til lighter uttak og radio når tenninga er av?
 #456017  av ArildM
 
Jeg tenker jeg følger div videoer på Youtube, så finner jeg sikkert ut ved hjelp av eliminieringsmetoden hva som faktisk trekker strøm i systemet.


Skal prøve meg på denne i morgen og se om jeg blir klok.
Først og fremst fjerne det som er av jalla ekstra strømgreier på plusspolen på batteriet :)
 #456018  av OleST
 
ja, ett sted må man jo starte. håper du får løst problemet uten og måtte gp igjennom alt av elektronikk i hele dashbordet....
 #456019  av ArildM
 
Irriterende nok ser jeg ut til å være den eneste i verden som har en Rav4 med strømfeil, så jeg har jo det gående for meg :lol: Kan jo også være en kombinasjon av flere små feil/slitasjer som man fort tror har sammenheng, men som aldeles ikke har det.

Planen er å finne ut hvor det evt går snikstrøm og prøve å konstantere hvor i systemet hvor kretsene ikke er som det skal. Kan jo være at både kretsen til radio og at viften er to separate feil, og kanskje releet til vifta kødder og at det er en helt annen feil enn at spilleren kommer på som den selv vil.

Fatter godt mot og skal ikke la dette knekke meg.

Hvis det er hjernen i bilen som kødder så må man vel bare til med ST215 motor og kasse og ledningsnett først som sist? :lol: Skulle jo gjerne ha fått opp garasjen og liften først da :roll: :)
 #456030  av celicat23
 
Mulig dumt spørsmål, men er det ikke bare å koble fra spilleren helt å se om det løser ting/noe?
 #456044  av ArildM
 
Helt klart. Begynner med å koble bort alt som er av uoriginalt til spilleren. Det som er så rart er at jeg kunne ikke se noe uoriginalt når jeg koblet opp spilleren, men etterpå så jeg en rød ledning som er lagt opp i etterkant som gikk inn i torpedoveggen.

Akkurat nå er det minus 6 grader hjemme og barfrost, så det frister null å gjøre noe som helst :)
Bilen er kjøpt inn og koster ingenting å ha, og ingen av oss trenger den akkurat nå, så jeg stresser null. Håper egentlig det er noe av det uoriginale som er noe jall med, da Rav4 egentlig skal være en ganske så problemfri bil :)
 #456051  av celicat23
 
"Bil som tapper seg for strøm" og "uoriginal stereo" er 2 ting som ofte hører sammen, så får krysse fingerene for at det er så enkelt. Kan ikke akkurat huske å ha sett eller hørt mye klager på RAV jeg heller.
 #456064  av ArildM
 
Fjerna noen uoriginale ledninger, hjalp ikke.

Motorviften slår seg på, masse lamper i dashbordet slår seg halvveis på/gløder. Tilogmed frontlysene slo seg på.
Så her må det være en alvorlig kortslutning!

Rister på ledninger og banker på rele osv men ingenting hjelper, det glimrer svakt i dashen hele tiden.

Så tar jeg hørselen til hjelp, er en ubeskrivelig suselyd inne i bilen hele tiden når batteriet er tilkoblet.
Leter meg frem til dørken i førersiden, er tydelig noe lyd herifra. Tar unna alt av paneler, ligger mer eller mindre opp ned i bilen.

Til slutt finner jeg ut at det mer eller mindre KOKER i sikringsholderen inne i bilen :shock: :shock: :shock:

Så da må jeg vel dra konklusjonen om at noen har prøvd å spare penger på å bytte frontrute en gang i tiden/monteringsjobben på relativt ny frontrute er dassdårlig. Her må det lekke alvorlig noe sted. Korresponderer også med fuktig matte i dørken, noe jeg trodde bare var pga at forrige eier hadde brukt gummimatter....

Jaja, neste oppdatering på lørdag. Spørs om hele sikringsholdern er korrodert og må byttes. Vi får se :)
 #456066  av ArildM
 
YESS!
Jeg og ÉN annen person i verden har hatt dette problemet :lol:

https://translate.google.com/translate? ... t=&act=url
- Guys! some kind of hell is going on, after the machine to an institution pobudet state for about 15 minutes and further pulling the key out of the ignition, start the fans run until the battery is seated. Those who have experienced this? Help!)
- And the ignition switch OK? other consumers are de-energized?
-Yes, the entire instrument panel has worked with the ignition off. called in an electrician identified the problem (Box 82732-42060) was covered in water. Now removed and cleaned oxidized contacts.
Krysser fingrene for at en ikke kokende sikringsboks gjør Toyotan blid 8)