TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 86 Mr2 mk1, endelig!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #456339  av Tribalti
 
Da har jeg endelig vært å hentet meg en mr2 mk1. Klarte ikke å få den gamle ut av hodet, å da måtte det bare bli :D

Dette er den som har ligget til salgs her på forumet nå nylig.

Det er en 86 modell HARDTOP ( :D :D ), som er restaurert i 2003/2004. Den hadde motorhavari i 2004, å har siden stått i garasje. I senere tid er det blitt satt inn en meget gromt bygget 4age, med (for tiden) ukjent antall hester.

Speclisten er som følger:
MOTOR/GIR
- Gems motorstyring
- Jenvey innsug med individuelle gasspjeld (42mm borring)
- Letta svinghjul (ukjent merke, men har en mistanke om TRD)
- TRD stempler 81,15mm diameter
- TRD Stempelringer
- TRD LSD 41301-ae000
- TRD Pluggledninger
- Høy volums olje pumpe
- Competition spec Main crank bearing
- Crankshaft 42mm big end pin diameter
- Connection rods - Superscharged type)
- 2x 45DCOE inlet manifold
- Justerbare kamdrev
- Ny topp (small port late type)
- Clear cam cover
Det er sikkert mer også, men har ikke rukket å sett over alt.

Bilder fra når jeg hentet den i Rud:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Nå har den fått seg plass i garasjen hvor jeg stort sett jobber med den.

Stort sett veldig godt utført jobb med restaureringen, den var hvit, men er nå lakkert rød. Den er fortsatt hvit i Frunk, Trunk og motor-rom.
Innvendig har den svarte og hvite stoler.

Så fort at den "lærbiten" på midtkonsollen måtte bort
Bilde
Bilde
Fikk så skaffet meg noe alcantara-lookalike, som fruen brukte til å trekke den opp på nytt med.
Bilde
Bilde
Bilde
Synes dette gjorde seg mye bedre :D

Så hadde jeg lyst til å prøve å få laget en ekstra del på spoileren bak, noe jeg synes gjør seg ekstremt godt på disse bilene. For de som lurer, så er det en "ny" orignal spoiler på tur fra England :)

Tenkte først jeg skulle ordne den med Plexi-glass, startet ivei med det (ingen bilder dessverre). Den var ikke så samarbeidsvillig når det kom til å bøye den, så den gikk på dunken.
Skaffet meg så en Lexan plate, som en venn bøyde til, for meg. Dette funket veldig mye bedre, da den flexer mye mer.

Etter litt tips fra Holger og Aspen, ble til at jeg festet flippen med rutelim og opelskruer på undersiden.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Skal få lakkert den biten hvor limet vises, i svart.
Jeg ønsket også å få litt justering og oppstramming i toppen av flippen, så da skaffet jeg meg vantebolter fra biltema, å satte igang.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Etter en velfortjent vask, så ser det slik ut
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Etter litt småtesting av sikt ut bakrute osv, så vurderer jeg å legge på en tynn stripe med svart rundt hele flippen, for å få den litt mer fram, hva tror dere? Prøvde å markere opp med el-tape.(Her har jeg også fått rundet av kantene på flippen)
Bilde
Bilde

Det er godt mulig jeg endrer på designet, etterhvert som jeg har fått kjørt bilen i litt fart osv. Kan se ut til at den er anelse for høy på enkelte bilder, men det får tiden vise :)

Da jeg oppretter tråden først i dag, så ble det en stor oppdatering med en gang, men kommer flere oppdateringer etterhvert som jeg holder på.

Idag har jeg (glemte bilder :roll: ) :
- Fjernet de utrolige fæle ekstrelysene foran.
- Fått skrudd på plass luftinntak på høyre side (manglet en skrue)
- Montert Sparco ratt
Bilde
- Rundet av kantene på flippen

Det var det for ikveld :)
 #456340  av CelicaTurbo
 
Gratulerer med nytt prosjekt da! Den er spennende den motoren, men lexanspoileren er jeg ikke helt med på. Sikkert fordi jeg er gammel og kjip :)
 #456341  av Rolla75
 
Tøft! Litt av en motor! går den å alt funker? :)
Syns spoilern ble tøff men trenger det svart ellers blir den nesten usynlig, no tøffe felger så blir den jo perfekt ellers!
Blir morro følge med her :)

Har no smått til AW11 om du skulle trenge no :)
 #456342  av Tribalti
 
CelicaTurbo skrev:Gratulerer med nytt prosjekt da! Den er spennende den motoren, men lexanspoileren er jeg ikke helt med på. Sikkert fordi jeg er gammel og kjip :)
Takk takk! Ja, motoren tror jeg blir ekstremt moror i sommer :twisted:
Hehe, jeg kan skjønne den. Regner med den kommer til å få litt endringer i løpet av sommeren, så vi får se. Om jeg finner ut at det er uutholdelig, så setter jeg bare på den "nye" spoileren som kommer :)
Rolla75 skrev:Tøft! Litt av en motor! går den å alt funker? :)
Syns spoilern ble tøff men trenger det svart ellers blir den nesten usynlig, no tøffe felger så blir den jo perfekt ellers!
Blir morro følge med her :)

Har no smått til AW11 om du skulle trenge no :)
Den går, og alt funker som det skal :twisted: eneste er at det ikke er noen kaldstarts-prosedyre på motorstyringen, så den er ikke alltid like glad i oppstart på denne tiden av året.
Tenker det samme jeg også, så mulig det blir etterhvert :)
Har ett sett felger jeg kan bruke midlertidig i sommer for hånden, mens jeg sparer til noe enda råere.

Jeg har stort sett alle delene, og de er bra, men skal si ifra om jeg finner noe jeg trenger :D
 #456348  av ArildM
 
Gratulerer med heftig AW11 :D
Følger mer KISS filosofien jeg. Men en liten svart leppe på vingen vil den kle, synes kanskje det ble litt mye nå, men det er jo ettersom resten av bilen er ganske original :) Litt senk og felger osv osv så tipper jeg du har noe rått på gang :D
Følger spent med videre :)
 #456350  av Holger
 
Bra det endelig ble aw11 igjen, å denne virker å være i god stand! 8)

personlig synes jeg også den flippen er for høy slik som bilen er nå, men mye kan endres når resten kommer på plass! :D