TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota Carina TA60 83'

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #457196  av RotorTom
 
Jeg tenkte jeg skulle lage en prosjekt-tråd om min SW20 da jeg kjøpte den, men jeg kom aldri så langt. Nå har muligheten bydd seg igjen, og jeg tenkte at siden jeg har fått så mye hjelp av å lese andres prosjekttråder, så skal jeg lage en denne gangen.

Så da lærlingen på jobb bestemte seg for å kvitte seg med sin Carina, hektet jeg på hengeren å kjørte avgårde... Og vipps var jeg den stolte eier av en sliten og rusten Carina fra 1983!

Bilde

Etter en time med rydding av søppel så fant jeg tilslutt gulvet i bilen, og et tomt service-hefte med kvittering på kjøp av bilen fra forhandler.
Det er mye halvferdig arbeid her. Har ikke fått sett så nøye på den enda.
Det jeg vet er at den kan lage blårøyk, at høyre bakskjærm er skåret ut og påbegynt sveising,
alt av interiør er ute, og at det er noen nye deler rundt omkring.
Et greit rusthull i hjulbuen på høyre side inn i bagasjerom, og generelt mye overflaterust.
Og som alle andre gamle toyotaer så gror ledningsnettet som en jungel...

Jeg har sveiset kanaler og diverse jekkfester før, så sveisingen ser jeg på som en utfordring. Er veldig spent på hva mer jeg finner av rust under all sparkelen. Understellet på bilen skal så og si være "rustfritt".
Motoren går som en klokke, og virker ellers tørr og fin.

Flere bilder kommer når jeg får sett litt mer på den. Må få strippet dele-mr2en så jeg kan sende den i pressa å få kjørt inn Carinaen så fort som mulig! 8)
 #457211  av ArildM
 
Følger med videre her :) Tror jeg har ett speil og et TA60 ratt liggende et sted enda, mulig også grill :)
 #457221  av RotorTom
 
Tja, som alle andre biler jeg har hatt er de blitt spontankjøpt uten noen form for forberedelser, som å lage prosjekt-planer, finne ut av dele-tilgang og kjente feil osv.
Finner heller ikke mye inspirasjon på nett ang. TA60. Finner mye TA40 og KE70 da, så her skal det da være mulig å bygge noe relativt "unikt". 8)

Først og fremst må jeg få tatt det værste av rust. Må bare få ryddet ut dele-mr2en. Så om den er i holdbar stand så blir det nok en EU-kontroll og skilter før jeg bygger no mer. Om det skulle finnes så mye rust og andre feil, så blir det åkerbil av den.

I drømmeland kunne jeg tenkt meg 2JZ motor, men da det ikke er noen bane i rogaland så er vel det egentlig skrinlagt. Får vel bygge en litt stiv, responsiv daily driver eller noe slikt...
 #457223  av OleST
 
Kul bil!
Men 2jz swap er vel litt "oppbrukt"? Mye bedre med en eldre toyota firer, t50 kasse, motorsykkel gassere, litt høyere komp og en kvass kam/ett sett med kvasse kammer :P
 #457225  av celicat23
 
Hadde vært hysterisk å bygge en skikkelig sleeper av den der. Ingen i verden forventer at en sånn skal ha noen hester.
 #457228  av RotorTom
 
Er det sånn å forstå at TA60, TA63 og AA63 er samme chassis, slik at delene er ± ombyttbare/bolt-on?
Der var det jo mye mer inspirasjon å velge mellom!

Liker ikke fronten på TA60, så mye svart plast og kjedelig... Får se hva det blir til. Før jeg putter masse penger i motor og drivverk må jeg se over å få ordnet karosseriet og skilter!
 #457239  av Rambraut
 
Savner min litt ekstra når jeg så denne nå.. Hadde en i samme farge, en eiers bil fra den var ny til jeg kjøpte den. Ble senka så mye som mulig og 8x15'' Rota felger. Grom bil som fikk litt oppmerksomhet når den ble brukt :)

Veldig lite som skal til før disse blir mer en kul nok. Senk, felg og eventuelt skjermbreddere. Da er mesteparten av jobben gjort utseendemessig :)