TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lexus IS200 restaurering

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #460298  av Phinex
 
Lager en liten prosjekttråd om en 2001 Lexus IS200 jeg henta i sommer. Trenger noe å pusle med etter at jeg solgte min st162 Celica, og da denne dukket opp på finn måtte jeg dra og se på den.

BIlder fra annonsen:
20181205_153235.jpg
20181205_153235.jpg (578.71 kiB) Vist 4724 ganger
20181205_152637.jpg
20181205_152637.jpg (617.86 kiB) Vist 4724 ganger
20181205_153134.jpg
20181205_153134.jpg (618.16 kiB) Vist 4724 ganger
20181205_152930.jpg
20181205_152930.jpg (621.11 kiB) Vist 4724 ganger
20181205_152948.jpg
20181205_152948.jpg (387.58 kiB) Vist 4724 ganger
Bilen så ikke ut, verken innvendig eller utvendig. Trengte sårt en service, bremsene måtte skiftes, feil med hovedlys, rustskader, kollisjonsskadet høyre side. Var egentlig kun ute etter TTE Grand Prix felger som selgeren hadde til den, men etter en liten prøvetur endte det med at jeg pruta heftig ned på salgsprisen og tok med meg bilen.
Sist redigert av Phinex den 05 des 2018 16:36, redigert 2 ganger totalt.
 #460299  av Phinex
 
Flere bilder
20181205_152414.jpg
20181205_152414.jpg (588.56 kiB) Vist 4723 ganger
20181205_152527.jpg
20181205_152527.jpg (507.85 kiB) Vist 4723 ganger
20181205_152800.jpg
20181205_152800.jpg (564.39 kiB) Vist 4723 ganger
20181205_153213.jpg
20181205_153213.jpg (417.59 kiB) Vist 4723 ganger
20181205_153303.jpg
20181205_153303.jpg (372.83 kiB) Vist 4723 ganger
 #460300  av Phinex
 
Fra turen hjem.
20180721_191513.jpg
20180721_191513.jpg (3.94 MiB) Vist 4722 ganger
 #460301  av Phinex
 
Gikk straks i gang med motorvask, tok en liten service på motor med bytte av væsker og filtre samt plugger.
20180930_171807.jpg
20180930_171807.jpg (3.3 MiB) Vist 4720 ganger
20181205_153416.jpg
20181205_153416.jpg (642.93 kiB) Vist 4720 ganger
Ikke gjort mye her på en stund nei...
 #460302  av Phinex
 
Instrumentpanelet indikerte feil på høydejustering av hovedlysene.
20180729_213321.jpg
20180729_213321.jpg (2.99 MiB) Vist 4720 ganger
En av xenon pærene hadde tatt kveld. Tenkte først det kunne være årsaken, men etter å ha byttet til nye pærer foran dukket varsellampen opp igjen etter en stund med kjøring. Motorene virket som de skulle, men viste seg til slutt å være feil med sensor for automatisk høyderegulering som står på for- og bakalselen. Fjærene til kontaktene inni har en tendens til å ruste, og da jeg åpnet sensoren var det bare støv igjen. Fant nye på ebay til en hyggelig pris.
I tillegg fant jeg ut at armen til sensoren på bakakslingen rett og slett hadde falt av, måtte til og fabrikere en ny.
20181017_182909.jpg
20181017_182909.jpg (2.84 MiB) Vist 4720 ganger
Demonterte, lakkerte opp braketter, og skiftet begge sensorene. Nå fungerer automatisk høyderegulering igjen.
 #460303  av Phinex
 
Fikk et sett meget pene 18" TTE Grand Prix felger med på kjøpet. Ikke så lett å få tak i lenger. Trenger kun nye dekk til dem.
20181205_152616.jpg
20181205_152616.jpg (648.84 kiB) Vist 4719 ganger
 #460304  av Phinex
 
Overhaling av bremser i høst. Fikk kjøpt EBC skiver og klosser på ebay. Fant også overhalingskit til caliperne. Demonterte foran og fant ut at ene stempelet på høyre caliper satt helt dønn fast. Tenker at tidligere eier kun har skiftet klosser sist, slik at glidepinnene og stempel til slutt satte seg. Fikk ut det ene stempelet greit med trykkluft, men hadde ikke sjans i havet å få ut det andre.
20180930_143400.jpg
20180930_143400.jpg (2.99 MiB) Vist 4715 ganger
Gikk helt greit å skifte bak.
20180930_192329.jpg
20180930_192329.jpg (2.9 MiB) Vist 4715 ganger
Forsøkte å tvinge med kompressor, men stempelet rikka seg ikke en millimeter.
20180930_201902.jpg
20180930_201902.jpg (2.96 MiB) Vist 4715 ganger
Sveisa på en bolt, kappa av gjengene og fikk etter hvert dratt ut med rørtang.
20181002_202439.jpg
20181002_202439.jpg (3.47 MiB) Vist 4715 ganger
Glidepinenne så ikke ut. Fikk gjort alt rent og monterte nytt, med nye stempler, pakninger, glidepinner osv.
20181017_134007.jpg
20181017_134007.jpg (2.67 MiB) Vist 4715 ganger
Caliperne ble sandblåst og lakkert opp. Får se hvor lenge det holder. Holdt på i over 5 timer.
Sist redigert av Phinex den 30 jun 2019 14:20, redigert 1 gang totalt.
 #460314  av ArildM
 
Godt jobbet.
Mye prakk med rustne deler, men får håpe det blir bra :)
 #460321  av Phinex
 
ArildM skrev:Godt jobbet.
Mye prakk med rustne deler, men får håpe det blir bra :)
20181017_190908.jpg
20181017_190908.jpg (2.55 MiB) Vist 4627 ganger
Ja, det tok sin tid, men resultatet taler for seg :wink: Har kjørt en stund nå med EBC bremsene. Veldig godt fornøyd med dem. Ikke noe lyder i det hele tatt, til forskjell fra Mintex, som jeg har på min sølvgrå IS.
 #460323  av ArildM
 
Kjekt å høre :) Da blir det vel EBC, om jeg noen gang skulle ha noe annet enn OEM :)
 #460909  av Phinex
 
Ja er ikke fornøyd med klosser og skiver fra Mintex, ser mange medlemmer på IS200-grupper på Facebook sverger til dem, men selv kommer jeg til å handle EBC heretter. De Mintex skivene måtte ha vært en god del større en original dim, selv om de skulle tilsvare original størrelse, tok laaang tid før ting satte seg og ulydene forsvant etter at jeg byttet. Også fæl "hul" lyd når man bremser, vet ikke hvor vanlig det er på slissa/borra skiver? Klossene etes opp mye fortere enn da jeg hadde originale deler, har måttet bytte klosser mye tidligere intervall enn før. Mener og de støver myye mer på felgene på Lexusen nå.
 #460910  av Phinex
 
Bilen ble levert til EU-kontroll for en måneds tid siden, og det ble da påpekt lekkasje fra differensial av kontrolløren. Den ene tetteringen, på akslingen inn på krona fra høyre siden måtte skiftes. Jeg fikk bestilt original tettering på Toyota, og jeg var ganske klar på at det var lekkasje på siden, og at jeg ville bestille en ring slik at jeg var garantert at den skulle passe. Jeg valgte imidlertid å returnere, og bestille enda en tettering, til andre siden. Tenkte det kunne være greit å få skiftet begge. Det var helt OK, enda en tettering ble bestilt.

Da man bla.a må ut med drivaksling, og jeg så for meg at man må være forsiktig ved montering av ny tettering valgte jeg å sette inn bilen på verksted (ikke merkeveksted). Fikk pristilbud, 3800,- for skift. Etter et par dager ringer de og sier at tetteringene ikke passer, bilen må ut, og det må bestilles nye tetteringer. Da har jeg allerede betalt over 800,- til Toyota for deler som ikke passer. Verkstedet påtar seg jobben med å bestille nye, og få arbeidet utført. Prisen på arbeidet økte derfor til over 5000,-.

Får tilbake bilen etter ca. 14 dager. Da finner jeg at det renner olje ut av diffen bak, på høyre siden. Lekker som bare det. Blir nødt til å levere bilen tilbake etter åpningstid. Får kontakt med verkstedet og gir klar beskjed om at deler skal bestilles, og jobben utføres på nytt asap.

Vel vel. Tiden går, og jeg venter enda på tilbakemelding fra verkstedet...

Fant imellomtiden ut at Toyota har bestilt feil, de to tetteringene jeg fikk var til mellomaksling/kardang, og ikke drivakslingene. Fant to riktige ringer på ebay til en rimelig penge, greit å ha i reserve tenker jeg. Svetter litt fra den sølvgrå IS200 som jeg har, faktisk akkurat samme side på den.

Veldig irriterende. Man må jammen følge med selv heretter. Tenker jeg ringer i morgen og hører hvordan man ligger an i løypa med arbeidet. Vurderer å sende en skriftlig klage til Toyota, i et forbedringsøyemed, men er ellers storfornøyd, så får se det litt an.
 #460913  av ArildM
 
OEM bremser holder i massevis til vanlig bruk :) Har alltid kjørt med det og kommer til å fortsette :wink:

Skal til med å bytte litt foringer på girkassen selv, lekker litt på MR2en. Gjør jobben selv, selvgjort er alltid velgjort, og om det går til F så kan man bare skylde på seg selv. Attpåtil kanskje man lærer noe underveis :mrgreen:

Anbefaler forresten Toyodiy eller tilsvarende sider for å finne rett delenummer, er ikke første gang de tar feil på Toyota :)
 #460918  av Phinex
 
Ja det er sant. Får sjekke ut pris på oem skiver/klosser neste gang.

Har skrudd en del opp gjennom årene, men noen operasjoner velger jeg å overlate til mer kyndige :)

Ble skiftet clutch osv. på den sølvgrå IS200 på Toyota, det kunne jeg nok klart selv med litt hjelp, men man blir jo nesten litt avhengig av andre med grav/bukk eller tilsvarende..

Sjekk ut "Boostedboyz" på Youtube, ene karen der har en hvit MR2 mk2 som han har bytta ut motor på osv.

Har alltid benyttet toydiy og tilsvarende for å finne del/delenr, men denne gangen regnet jeg med at de på Toyota bestilte riktig.
 #460924  av ArildM
 
Så såvidt en video av en Mr2 med twinturbo Honda motor :lol:
Tøft, men så fy fy også :lol: 3SGTE for life :mrgreen: