TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461720  av ArildM
 
sph10bt er stilig den da! :)

For 7 lapper får du jo et greit oppsett ser jeg. Sub i kasse ala P3S1X10? Eller tenker du å bruke boksene bak setet som på den andre? Grei forsterker for du jo for et par lapper også, samt et kurant frontsett til samme prisen :)
 #461722  av magnesmurf
 
ArildM skrev:sph10bt er stilig den da! :)

For 7 lapper får du jo et greit oppsett ser jeg. Sub i kasse ala P3S1X10? Eller tenker du å bruke boksene bak setet som på den andre? Grei forsterker for du jo for et par lapper også, samt et kurant frontsett til samme prisen :)
Endte opp med en litt gyllen middelvei på dette.
Beholder Sph10bt.
Bytter ut frontsettet til focal ISN 6,5", da det rockford greiene som sitter der ikke var noe særlig.
Ble en billig 5(6)-kanals forsterker (helix m-six)
Lager egene subkasser. Var litt i tvil om hva jeg skulle gjøre med subber, men siden forsterker skal plasseres der orginal sub sitter, blir det egene bokser bak setene.
Kjøpte dog løse elementer og bygger kasser selv. Endte opp med det som forhåpentligvis blir det beste fra begge verdener, 2 stk 6,5" dayton subber som skal i kasse på den ene siden og skal stå for midbass.
Og 1 stk shallow JL audio 10" sub i kasse på andre siden.
Så får vi se om det blir noe bra resultat av det. Har uansett mulighet til å endre litt på sub-oppsettet frem i tid hvis jeg ikke blir fornøyd, da forsterkeren er fleksibel og kassene blir løse så de kan plukkes ut. Ønsket litt mer trykk enn jeg har i den blå, men ville beholde noe som er musikalsk. Og erfaringer fra tidligere med JL subwoofere tilsier at de spiller rent og musikalsk.
 #461723  av GhostRider88
 
Høres ut som et kurant oppsett det der, ikke så langt unna mitt(?).
Ble som natt og dag fra originale i min i iallefall, så tenker at dette blir veldig bra :) Blir moro å høre når dagene blir varmere og lengre 8) :)
 #461724  av magnesmurf
 
GhostRider88 skrev:Høres ut som et kurant oppsett det der, ikke så langt unna mitt(?).
Ble som natt og dag fra originale i min i iallefall, så tenker at dette blir veldig bra :) Blir moro å høre når dagene blir varmere og lengre 8) :)
Blir jo noe liknende, bare at jeg bruker forsterker til å drive alt, ikke bare subwooferen. Dette fordi spilleren min ikke er like kraftig som din, samt at jeg bruker 6,5" isteden for 5,25" i dørene.
I tillegg ville jeg ha litt mer basstrykk enn i den blå, så da blir det å slenge på en 10" i selvbygd kasse.
 #461725  av ArildM
 
Spennende oppsett.
Tror jeg ville ha gått for 2stk 10" siden du tenker å ha 6,5" i dørene? Men en 6,5" sub vil nok spille mye bedre enn de i dørene gjør uansett. Så det skal bli spennende å høre hvordan erfaringene dine blir når du får det opp å spille.

Tror jeg har PS165 i dørene mine om jeg ikke husker feil: https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... ett/ps165v

Valget sto mellom å bygge avstandsringer eller å trimme litt metall i dørene. Endte opp med å trimme litt metall i dørene og å ha på rustbeskytter. Slapp samtidig å modifisere dørtrekkene. La i litt ekstra demping i dørbladene (inne i døra) når jeg bytta dørtrekk i forrige uke, ble hakket bedre av det også.

6,5" gir en vesentlig oppgradering av mellomtone, og bra trykk i mellomregisteret imho kontra 5,25" jeg hadde tidligere. Klart det er forskjell mellom forskjellige merker også, men funker veldig fint i min.
 #461729  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Spennende oppsett.
Tror jeg ville ha gått for 2stk 10" siden du tenker å ha 6,5" i dørene? Men en 6,5" sub vil nok spille mye bedre enn de i dørene gjør uansett. Så det skal bli spennende å høre hvordan erfaringene dine blir når du får det opp å spille.

Tror jeg har PS165 i dørene mine om jeg ikke husker feil: https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... ett/ps165v

Valget sto mellom å bygge avstandsringer eller å trimme litt metall i dørene. Endte opp med å trimme litt metall i dørene og å ha på rustbeskytter. Slapp samtidig å modifisere dørtrekkene. La i litt ekstra demping i dørbladene (inne i døra) når jeg bytta dørtrekk i forrige uke, ble hakket bedre av det også.

6,5" gir en vesentlig oppgradering av mellomtone, og bra trykk i mellomregisteret imho kontra 5,25" jeg hadde tidligere. Klart det er forskjell mellom forskjellige merker også, men funker veldig fint i min.
Jeg valgte focal sin ISU/ISN serie, for å slippe delefilter. Det gjør ting litt enklere bare. Og focal spiller rent og klart.
Satte jo inn noe rockford greier i fjor, men det låter ikke imponerende.

6,5" sub gir godt med midbass. Stor forskjell på en 6,5" høytaler og subwoofer. Har jo hatt stort hell med min subwoofere i den blå, og de er 6,5".
Men ville ha litt mer i denne, så kompleterer med en 10" i tillegg.
Litt av tanken med å kjøpe en såpass allsidig forsterker (som får plass i det orginale rommet til subwoofer) var å kunne bytte ut komponenter hvis jeg ikke er fornøyd, spessielt subwoofere.
Det er jo 4 kanaler som kan brokobles til 2 kanaler, og jeg kan i prinsippet drive alt fra 4 eller 8 små 6,5" subber til 2 stk 10"
 #461733  av ArildM
 
Helix M-six er vel en 6 kanaler som kan brokobles?
Genial størrelse på den da! Kunne virkelig ha tenkt meg til å koble bort den "enorme" forsterken som såvidt går mellom setene i min :) Kan den kobles til stereo på to kanaler og brokobles til hver sin sub på de 4 andre?
Absolutt noe å tenke på for min del også, så kunne jeg ha fått inn 2stk 10" på sikt 8) Mye fordi at passasjerer klager på å bli ristet i stykker av subben, mens jeg kjenner fint ingenting :lol:

Du må si fra hva du synes om den når du får den opp :mrgreen:
 #461736  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Helix M-six er vel en 6 kanaler som kan brokobles?
Genial størrelse på den da! Kunne virkelig ha tenkt meg til å koble bort den "enorme" forsterken som såvidt går mellom setene i min :) Kan den kobles til stereo på to kanaler og brokobles til hver sin sub på de 4 andre?
Absolutt noe å tenke på for min del også, så kunne jeg ha fått inn 2stk 10" på sikt 8) Mye fordi at passasjerer klager på å bli ristet i stykker av subben, mens jeg kjenner fint ingenting :lol:

Du må si fra hva du synes om den når du får den opp :mrgreen:
Ja, m-six er mulig å brokoble.
Så du kan i prinsippet få 3, 4, 5 eller 6 kanaler.
Og den skal som nevnt passe akkurat nedi orginalt subwoofer rom.

Kommer med oppdateringer her etterhvert. Det som kommer til å ta tid for min del er jo bygging av kasser, så blir nok ikke ferdig på noen uker.

Du kan vel bare flytte subben til den andre siden i din bil?
 #461742  av ArildM
 
Gidder ikke legge om kablene :lol: Ikke nå som det endelig ble slutt på signalstøy og jeg har demontert alt i monekyler for å det perfekt sammen igjen :wink:
Men liker løsningen med en mye mer kompakt forsterker som kan plasseres ned i oppbevaringsrommet bak setene, kan gjøre alle kablene skjulte og får plass til en ekstra sub om man vil :wink:
 #461749  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Gidder ikke legge om kablene :lol: Ikke nå som det endelig ble slutt på signalstøy og jeg har demontert alt i monekyler for å det perfekt sammen igjen :wink:
Men liker løsningen med en mye mer kompakt forsterker som kan plasseres ned i oppbevaringsrommet bak setene, kan gjøre alle kablene skjulte og får plass til en ekstra sub om man vil :wink:
Jeg legger alle kabler skjulte. Midtkonsollen er fin på den måten, siden den er ypperlig for å trekke kabler under.
I den blå er jeg plaget med signalstøy, men forsterkeren står i frunk, rett over servopumpe.
I thomas sin bil lagde jeg tilsvarende løsning som jeg gjør i min, og der var det ikke signalstøy i det hele tatt.
Kort jordingskabel på jordingspunkt rett ved setebelte innfesting er heller ikke så dumt :wink:
 #461752  av ArildM
 
Hadde hele interiøret ute for å legge støydemping (foam+butyl), så da la jeg strøm under ene setet og signalkabler under det andre. Går jo en del elektronikk og bensinpumpe er vel en plass inne i midtkonsollen, så jeg la det bare lengst mulig unna hverandre når jeg først var i gang :) Eneste som er synlig nå er jo forsterken og kablene som går inn på den, så hadde ikke vært dumt å få gjemt unna det også 8)
 #461757  av magnesmurf
 
Trakk nye ledinger (silikonledinger) i dørgjennomføringene til høytalerene.
Var et sabla rot på førersiden, i fotbrønnen, siden forrige eier hadde koblet opp kjørelys. Skikkelig spaggetigryte.
I tillegg var det brukt både strømtyver og vanlige kabelsko som ikke var klemt sammen skikkelig.
Og på toppen av det hele hadde han klippet ledingen som gikk til lysene ca 5cm bak sikringsboksen.
Siden dette løsnet bare man så stygt på det, endte jeg opp med at forbindelsen til lysene forsvant da ledingen løsnet fra kabelskoen. Så hadde ingen lys på bilen.

Etter jeg hadde tredd stereokabler måtte jeg ute med sikringsboksen, så jeg kunne koble meg på forbindelsen til lysene igjen. Når det var gjort, var det noe annet i koblingene som hadde løsnet, så når jeg koblet forbindelsen til lysene sto instrumentlys og lyste konstant. Fant fort ut at det beste var å røske ut hele møkka som tidligere eier hadde koblet. Og kun ha orginal kobling mellom lysforbindelsene. Så ingen kjørelys på tenning, kun på lysbryter.
Ble også kvitt spaggetigryta som er avbildet under :lol:
Vedlegg
facebook_1583025627694.jpg
facebook_1583025627694.jpg (83.7 kiB) Vist 1940 ganger
 #461759  av ArildM
 
Usj, greit å få røska bort litt jallagreier!
Er ikke noe automatiske kjørelys på min, så rart han skulle finne på å sette opp det på din?
 #461761  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Usj, greit å få røska bort litt jallagreier!
Er ikke noe automatiske kjørelys på min, så rart han skulle finne på å sette opp det på din?
Tipper han fikk krav om det fra SVV når bilen skulle godkjennes i 2001, siden det er importbil.
Ikke noe slikt på min blå heller, så må nok være derfor.

Fant for øvrig ut at i tillegg til to reler og ledingssurr hadde han koblet inn noen dioder for å forhindre dash fra å lyse.. Bare surr og kål for å få kjørelys, når ting kunne vært gjort så mye enklere ved å koble seg rett inn i frunken på sikringsboksen der, istden for å kåle i fotbrønn.
Han har jo hatt tilgang på koblingsskjemaer fra toyota, siden han var verksmester der. Så hele opplegget virket snålt.
 #461762  av ArildM
 
Å ha tilgang til data er ikke det samme som å ha nok kunnskap til å bruke sagte data :lol: :wink:
Merkelig at de kan påkreve automatiske kjørelys når bilen ikke er levert med det originalt. Men så er jo logikk og fornuft noe som mangler en del utav når det gjelder slike ting :lol:
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 63