TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461373  av ArildM
 
Kan jo være at noen ponnier har stukket av i løpet av årene :mrgreen:
Uansett greit å ende sesongen med en bil som fungerer, får litt mer giv til å fortsette med bilen, uansett hva planene blir fremover :D
 #461375  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Kan jo være at noen ponnier har stukket av i løpet av årene :mrgreen:
Uansett greit å ende sesongen med en bil som fungerer, får litt mer giv til å fortsette med bilen, uansett hva planene blir fremover :D
Backup planen fremover er i hus :D
Vedlegg
DSC_0114.JPG
DSC_0114.JPG (35.05 kiB) Vist 1170 ganger
 #461376  av ArildM
 
Ligner fryktelig mye på en 3.gen motor 8)

Stockish, tilogmed den 30kg tunge originale støpejern downpipen er der ser jeg :lol: :mrgreen:
 #461377  av ArildM
 


https://rossperformanceparts.com/produc ... ic-damper/

Fant en liste på en bygget 3sge, og den benka 335whp:
https://www.mr2oc.com/50-dyno-discussio ... arger.html

Vil tro en 3.gen som i utgangspunktet er laget for overtrykk bør takle et slikt oppsett heelt fint 8)

Noe for deg i fremtiden? :mrgreen:
 #461378  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Ligner fryktelig mye på en 3.gen motor 8)

Stockish, tilogmed den 30kg tunge originale støpejern downpipen er der ser jeg :lol: :mrgreen:
Faktisk er downpipen ikke helt orginal, siden katalysatoren er uorginal.
Når det kommer til kompressorbygg tror jeg ikke er blir veldig aktuelt. 3sgze siden er halvveis oppe og går igjen. Men mye surr der.
Når det gjelder bygg av gen3 motor hvis jeg ikke får godkjent v6 er stikkordet ctx28 turbo :wink:
 #461379  av ArildM
 
GTX28? :)

Bør bli et meget morsomt prosjekt :wink:
Er noe utrolig digg med en "gammeldags" turbomotor som bygger trykk litt sent, før det hele tar heelt av :mrgreen: :mrgreen:
 #461380  av magnesmurf
 
ArildM skrev:GTX28? :)

Bør bli et meget morsomt prosjekt :wink:
Er noe utrolig digg med en "gammeldags" turbomotor som bygger trykk litt sent, før det hele tar heelt av :mrgreen: :mrgreen:
Nei, CTX28. Nixspeed racing som har den under utvikling :wink:
Er egentlig en garrett turbo som denne som er tilpasset og bygd in i et ct20b turbohus for å være bolt on på rev3 motor :wink: https://www.garrettmotion.com/racing-an ... o/gt2871r/

Se på dynografen vs en vanlig ct20b. Og her på orginal hjerne, så den er fortsatt på samme lave ladetrykk.
Den slitne prikkete linjen er ct20b. Solid linje er ctx28 turboen :wink:
Gjør ikke noe å ha maks ladetrykk og effekt ladetrykk 2000rpm tidligere :wink: Bilen blir litt mer kjørbar
Bilde
 #461381  av ArildM
 
What what whaaat :shock:
Så en plug and play oppgradering til en turbo med moderne teknologi som er bedre på alle mulige måter?

Take my money! :D :D :D
 #461383  av magnesmurf
 
ArildM skrev:What what whaaat :shock:
Så en plug and play oppgradering til en turbo med moderne teknologi som er bedre på alle mulige måter?

Take my money! :D :D :D
Nettopp. Så det er backup løsingen, hvis man ikke får v6 med "instant torque", da får man prøve å lage samme karakteristikk på turbomotoren :wink:
Må selvfølgelig gjøre litt mer enn bare å bytte turbo hvis man vil ha fullt utbytte av den, men tror nok det er den beste løsningen som finnes per dags dato for å gjøre motoren mer effektiv :mrgreen:
 #461384  av sleeper
 
Skal garantere deg at det der IKKE stemmer. Har lest nok dyno papirer nå til og se at dette er bare tull.

Er ikke noe tvil om at gtx turboen et mye bedre en den gamle ct20b`n, Men det der blir bare rett og slutt tull.
Har du sett mange ct20B turboer som ikke har fullt ladd før over 6000rpm??
Vil faktisk gå så langt og si at en ct20b ikke burde ha noen som helt problem med og lade tidligere en hva den gtx.turboen gjør i de dyno papirene der. ( fullt ladd på gtx turboen er på ca 4000rpm.. noe som IKKE er tidelig. )
magnesmurf skrev:
ArildM skrev:GTX28? :)

Bør bli et meget morsomt prosjekt :wink:
Er noe utrolig digg med en "gammeldags" turbomotor som bygger trykk litt sent, før det hele tar heelt av :mrgreen: :mrgreen:
Nei, CTX28. Nixspeed racing som har den under utvikling :wink:
Er egentlig en garrett turbo som denne som er tilpasset og bygd in i et ct20b turbohus for å være bolt on på rev3 motor :wink: https://www.garrettmotion.com/racing-an ... o/gt2871r/

Se på dynografen vs en vanlig ct20b. Og her på orginal hjerne, så den er fortsatt på samme lave ladetrykk.
Den slitne prikkete linjen er ct20b. Solid linje er ctx28 turboen :wink:
Gjør ikke noe å ha maks ladetrykk og effekt ladetrykk 2000rpm tidligere :wink: Bilen blir litt mer kjørbar
Bilde
 #461385  av ArildM
 
Høres litt for godt ut at en nyere turbo skulle gi 100hk mer og lade enda tidligere enn original turbo :lol:
Han som posta det på facebook sa det var fordi at han benka bilen på et høytliggende sted? Men det kan da umulig gjøre så stor forskjell?
 #461386  av sleeper
 
ArildM skrev:Høres litt for godt ut at en nyere turbo skulle gi 100hk mer og lade enda tidligere enn original turbo :lol:
Han som posta det på facebook sa det var fordi at han benka bilen på et høytliggende sted? Men det kan da umulig gjøre så stor forskjell?
Det er 100% feil, så det skal du nok ikke tru så mye på. ( Han skal nok være glad det ikke er noen som har tatt han på det enda. )
Er den GTX turboen bedre: ja, den er mye bedre. har et mye bedre effekt potensiale. men at den spoler noe særlig tidligere trur jeg ikke noen ting på. ( en orginal ct20b har fullt ladd på ca 3500rpm i et sweep, i tungt gir opp en bakke har du nok fullt ladd på 3000 )
 #461387  av magnesmurf
 
Er det så usansynlig at en moderne kulelagret turbo spooler vesentlig kjappere enn en 25 år gammel turbo?
Nå er desverre dynopapirene litt dårlige siden de ikke viser alt, men at en vanlig garrett gtx28 turbo gir vesentlig bedre ytelse enn en litt sliten ct20b tviler jeg ikke på.
Uansett er dette er prosjekt under utviklig, så jeg kommer til å følge med på dette.
Er jo ikke store forskjellen fra å bruke en garrett turbo og denne, annet enn at denne vil bolt on, i motsetning til garrett sin.
Skulle det vise seg at det prosjektet strander får man også kjøpt oppgraderte ct20b turboer med kulelager og smidd innmat :wink:
Sammenliknet med den gamle ct26 som sitter i min bil orginalt, er det ikke tvil om at dette blir en stor forbedring uasnett :lol:
 #461388  av sleeper
 
Jeg sier ikke at den ikke er bedre, men du må huske på at dette er en turbo som i Garrett hus klarer over 500hk. ( selv om jeg tviler sterkt på at den klarer det i et ct20b hus... )
Den grafen han har lagt frem forteller ikke noen ting annet en at det bare er tull. ( ser egentlig ut som han bare har kjørt den med stor eksos og uten noen form for boost controller, da vil ofte trykket bare fortsette og stige oppover pga litt trang WG løsning på de turboene orginalt. noe som gjør at de stiger til 1.2-1.3kg på toppen selv uten noen controller.
Syntes det er veldig bra at han prøve og få til en bolt on løsning som ser "orginal" ut til dette. Men og påstå at den drar igang mye fortere en en ct20b kommer ikke jeg til og tru på ivertfall. ( da vil jeg en graf som spoler vesentlig tidligere en 3500rpm på en orginal 3sgte ivertfall.)
Denne vil klare ca 200hk mer en en ct20b ( om turbinhus faktisk klarer og slippe mellom så mye uten og generere masse baktrykk), DET er fordelen til en slik turbo, ikke noen tidligere respons.

magnesmurf skrev:Er det så usansynlig at en moderne kulelagret turbo spooler vesentlig kjappere enn en 25 år gammel turbo?
Nå er desverre dynopapirene litt dårlige siden de ikke viser alt, men at en vanlig garrett gtx28 turbo gir vesentlig bedre ytelse enn en litt sliten ct20b tviler jeg ikke på.
Uansett er dette er prosjekt under utviklig, så jeg kommer til å følge med på dette.
Er jo ikke store forskjellen fra å bruke en garrett turbo og denne, annet enn at denne vil bolt on, i motsetning til garrett sin.
Skulle det vise seg at det prosjektet strander får man også kjøpt oppgraderte ct20b turboer med kulelager og smidd innmat :wink:
Sammenliknet med den gamle ct26 som sitter i min bil orginalt, er det ikke tvil om at dette blir en stor forbedring uasnett :lol:
 #461389  av magnesmurf
 
Kan bare gjengi det han skriver. Men ser jo ut til at han kjører med begrensing fra oem ecu osv på grafen.
Dog ser ut, slik som jeg leser det at denne grafen er uten huset fra Ct20, men med orginale garrett turboene.

Men er enig med deg i at grafen til det han påstår er ct20b ser usedvalig døll ut. Ikke engang ct26 turboen er så tam at den ikke når maks ladetrykk før 5500rpm.
Rpm range is 2000-7000 on all 3 tests. Correction factors are all comparable since all tests were done on the same car, dyno, roughly same temp.
Finally got back on the dyno to compare the gt2871 to the gtx2867 gen2 and the billet ct20.

Well the gt2871 made just a bit more power with identical spool at the 19psi we are limited to on the stock ecu. You can tell where the wg opens on both and stifles the overall power. We are getting this car ready for a stand alone to turn up the boost a bit more.

Solid line is the gt2871
Dotted line is the gtx2867 gen2
The laggy turbo is a billet ct20

Driving this around is so much fun. No matter what rpm you're at, as soon as you give it any amount of throttle the turbo spools up and away you go. Can't wait to have even more top end to go with all this low end and mid range.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 63