TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #460864  av ArildM
 
Alltid moro med pakker derifra :mrgreen:
Har du ikke Toyodiy? :) De har egen kryssreferansefunksjon :)
 #460865  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Alltid moro med pakker derifra :mrgreen:
Har du ikke Toyodiy? :) De har egen kryssreferansefunksjon :)
Sluttet å bruke toyodiy og gikk over til toyota.epc.europe når toyodiy mistet alle bildene i delefilmen :wink:
 #460866  av magnesmurf
 
Det finnes ikke ord i det norske vokabulæret som dekker det jeg har lyst til å uttrykke om denne helvetes drittbilen :evil:
Det har stort sett vært slik at det hele tiden har dukket opp nye problemer og feil for jævla ting som blir fikset.

Idag skulle jeg feilsøke problemene med avgass. Noe som burde vært en smal sak.
Men når jeg skulle bytte lamdasensor gikk alt til helvete! Fikk av muttere og byttet sensor, fikk skrudd til muttere igjen, med litt motstand, men ikke mye. Plutselig buttet de gankse langt nedpå, men før sensor var festet. Skulle så skru opp muttere igjen og da satt de bom fast. Selv om de gikk fint å entre og skru på, hadde de altså entret seg skjevt. Og det resulterte at ene bolten til lamdasensoren knakk. Noe som igjen fører til at motor må ut.
Så nå blir faenskapet parkert inntil videre.
Kanskje finner jeg motviasjonen til å gjøre noe etterhvert.
Kanksje ikke...
Det har vært sånn med denne bilen at hver gang jeg begynner på den og det ser ut til at ting ordner seg, så kommer det en faen og gir et ordentlig slag i trynet tilbake.
Så akkurat nå virker det ikke som om den jævla bilen vil på veien igjen.
Og siden jeg har handlet stort sett alt av deler, både oppgraderinger osv, untatt ny motor, finnes ikke motivasjonen til å sette igang med alt annet. Når jeg alikevel ikke får den jælva bilen på veien føles det bare som å kaste penger utav vinduet.
Vedlegg
DSC_0475.JPG
DSC_0475.JPG (3.72 MiB) Vist 1233 ganger
 #460867  av magnesmurf
 
Da fikk en pustet og roet seg litt, gått noen runder i tenkeboksen og sjekket deletegninger.
Så fant ut at det er gjengestag som kan tas ut, ikke noe som er sveiset på manifold.

Etter mye knot, banning og trøbling fikk jeg da løs den knekte bolten, og heiv meg på telefon for å bestille nye bolter og muttere.
Så da er det håp for at dette er i orden iløpet av en ukes tid.

Det er bare fryktelig typisk at slikt skal skje når man prøver å få skilt på bilen. :roll:
Vedlegg
DSC_0476.JPG
DSC_0476.JPG (3.26 MiB) Vist 1230 ganger
 #460869  av ArildM
 
Au au au. Typisk at noe skal gå til F like før man er ferdig med noe...
Har hatt en del slike opplevelser på Smokey også etterhvert... Om det hjelper noe lekker det fra pakningen på drivakslingene til kassa nå. Noe som jeg kunne ha fiksa på 5 minutt når jeg hadde kassa ute :lol: Men viste jeg noe om det da? Neida. Er det mye prakk å ta ut begge stikkakslingenenå? MHM!
Udødelige 90talls Toyota må jo gå i stykker en eller annen gang de også, er noe dritt når de kjemper i mot...

Men akk så hærlig når de endelig fungerer som de skal :wink: Ikke gi opp! :D

Forøvrig sitter vel lamda fast i downpipe fra turbo? Den er j*vlig å få ut, men mulig å få ut, uten å ta ut hele motoren. Ser uansett ut som du fikser det der :wink:
 #460878  av magnesmurf
 
Feilsøkt litt mer idag.
Fant ut at kaldstartdyse holder tett, så problemet ligger ikke der.
Skal prøve å bytte plugger, da jeg mistenker at "tune up kittet" jeg kjøpte inneholdt kaldere plugger for trimmet motor.
Og venter fortsatt på bolter til lamda..

Men er vel en viss farge for at eneste sjansen til å korrigere avgass blir med e85. :roll:
 #460880  av ArildM
 
Så lenge det går gjennom går det gjennom :wink:
 #460884  av lasse
 
Mitt tips er å bruke ett annet versted neste gang, mange som bruker knappen "OBD målt" på EU kontrollene nå for avgass.
SÃ¥ lenge motorlampa ikke lyser er det OK ;)
 #460885  av ArildM
 
Absolutt lurt å alliere seg med et verksted som evner å se littegrann gjennom fingrene :D
Men i dag er vel mekanikeren selv personlig ansvarlig for bilene han/hun slipper gjennom, så det er vel lengre og lengre mellom de som faktisk er litt greie.
 #460889  av lasse
 
ArildM skrev:Absolutt lurt å alliere seg med et verksted som evner å se littegrann gjennom fingrene :D
Men i dag er vel mekanikeren selv personlig ansvarlig for bilene han/hun slipper gjennom, så det er vel lengre og lengre mellom de som faktisk er litt greie.
Ja, du sier noe der... Jeg er litt spent på min egen som skal inn nå i sommer...

Men ett annet eldgammelt triks for deg Magne er jo kondensfjerner, kan vel ofte ha en heldig innvirkning på avgassene.
Og skifte av plugger er heller ikke så dumt, og om du har muligheten, så kjør gjerne en HARDT en goooood runde før du drar på etterkontroll!
 #460890  av magnesmurf
 
lasse skrev:
ArildM skrev:Absolutt lurt å alliere seg med et verksted som evner å se littegrann gjennom fingrene :D
Men i dag er vel mekanikeren selv personlig ansvarlig for bilene han/hun slipper gjennom, så det er vel lengre og lengre mellom de som faktisk er litt greie.
Ja, du sier noe der... Jeg er litt spent på min egen som skal inn nå i sommer...

Men ett annet eldgammelt triks for deg Magne er jo kondensfjerner, kan vel ofte ha en heldig innvirkning på avgassene.
Og skifte av plugger er heller ikke så dumt, og om du har muligheten, så kjør gjerne en HARDT en goooood runde før du drar på etterkontroll!
Både e85 og kondensfjerner gjør vel samme jobben? PLuggene er jo nye, men mistenker at de er laget for trimmede motorer, så de er for "kalde", noe som gir ufullstendig forbrenning.
Med de nye reglene for eu kontroll vil nok ingen godkjenne en bil på etterkontroll, når det foreligger en mangel fra før av. De kan jo bli plukket ut til kontroll av vegvesenet og miste godkjenningen.
Jeg kjøpte jo bilen med mangellapp fra eu kontroll utført hos toyota.
Men ved neste kontroll hadde det vært fint hvis de ikke var så nøye, problemet er bare å finne noen som ikke er det.
 #460892  av ArildM
 
Ah, så klart. Jeg husker selv verkstedet jeg bruker ikke ville godkjenne Smokey da jeg kjøpte han. Var noe mangellapp på eksos en gang i tiden tror jeg? Så du har nok helt rett i at ingen vil godkjenne noe med mangellapp på. Samme verksted har dog godkjent bilen flere gang etterpå uten noe stress. Så helt klart forskjell der.

Håper du får den godkjent snart så du får kjørt litt turbo2 snart :mrgreen:
 #460894  av magnesmurf
 
Da står bilen på koni og eibach.
Skal overhale og bytte resten av understell og foringer iløpet av ferien 8)

Fikk en bolt til o2 sensor igår også. Men den andre dukket aldri opp :roll:
Toyota er på saken...
 #460896  av ArildM
 
Tenkte det var ganske så vanlige bolter o2 sensoren sitter festet med?
HÃ¥per den dukker opp snart da :wink:
Koni og Eibach er kongekombo på vanlig vei 8)
 #460899  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Tenkte det var ganske så vanlige bolter o2 sensoren sitter festet med?
HÃ¥per den dukker opp snart da :wink:
Koni og Eibach er kongekombo på vanlig vei 8)
Nei. Bolten er m8, men er jo et gjengestag så ikke veldig vanlig. Går selvfølgelig ann å erstatte med vanlig m8 bolt, men skal ha det løs en gang i fremtiden også :wink:
Bilde
https://images.app.goo.gl/6ytZqxX6PcuWtqDm8
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 63