TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462021  av ArildM
 
Ooh, misunnelig nå :shock: :mrgreen: :mrgreen:
Eneste luksuen jeg kunne ha tenkt meg i MR2n min :oops:
På dager opp mot 30 blir det varmt, eller ekstremt bråkete i MR2 :wink:
 #462084  av magnesmurf
 
Da var den eu godkjent i 2 nye år :D
Ble feiret med en liten roadtrip
Vedlegg
DSC_0069.JPG
DSC_0069.JPG (141.84 kiB) Vist 1072 ganger
 #462085  av ArildM
 
Gratulerer :mrgreen:
 #462086  av lasse
 
Grattis!
Alltid spennende med EU og gamle biler.
Gleder meg til neste år, da er min også veteran :D
 #462090  av magnesmurf
 
lasse skrev:Grattis!
Alltid spennende med EU og gamle biler.
Gleder meg til neste år, da er min også veteran :D
Hadde såpass kontroll på de små feilene som er med bilen, så kontrolløren gadd knapt å sjekke etter mer :lol:
Den er jo omtrent like strøken som den blå, bortsett fra motor, så er ikke mye å sette fingeren på :wink:
 #462137  av magnesmurf
 
Har så vidt begynt å pelle litt på rev3 turbomotoren.
Så en tydelig oljelekkasje i registerområdet.
Så ville finne ut av det, i tilfelle jeg ender opp med å bruke den motoren.
Endte med et reimhjul som satt dønn, og derfor tok natta når det skulle av og vanlig avtrekker ble brukt.
Så måtte kjøpe spesialverktøy, og måtte kjøpe nytt reimhjul.
Etter en del demontering ser det ut som om lekkasjen kommer fra oljepumpe, eller simmerring rundt veivaksel.
Begge deler bli handlet inn, sammen med alt annet til register. Og byttet.

Ender jeg opp med v6 er det bare en fordel at motoren er fikset og påkostet ved evt salg.
Ender jeg opp med 3sgte slipper jeg å bruke tid og penger på dette senere.
Vedlegg
FB_IMG_1594939290077.jpg
FB_IMG_1594939290077.jpg (77.11 kiB) Vist 954 ganger
DSC_0072.JPG
DSC_0072.JPG (3.61 MiB) Vist 954 ganger
 #462143  av lasse
 
De hjulene der har jeg kranglet med oppigjennom også, setter seg både hjulet og bolten som fester det.
Jeg ville bytta simringene på kammene når du først er i gang, jeg var overbevist om at det var lekkasje fra oljepumpa på 3sge jeg hadde en gang, men det viste seg at det var simring på ene kammen, oljen la seg i sprekker nedover og munnet ut ved oljepumpa, kunne bare se lekkasjen når motor var igang...
 #462144  av lasse
 
Btw, 3gen virker mye friskere enn 2gen selvom begge er kliss originale, der 2gen med ct26 mister piffen på toppen av registeret, holder 3gen med ct20b trykket og draget helt ut
 #462146  av ArildM
 
Takk for tips, min begynner å ha litt samme tendensene ser jeg.
Ville nok som Lasse sier tatt en tur med en 3.gen motor før jeg bestemmer meg :mrgreen:
En "BPU" 3.gen motor er noe som alltid drar frem et smil hos meg i alle fall :D
 #462149  av Makk
 
Om du har en 3rd gen 3SGTE du skal stappe i, så er ihvertfall 2GR den eneste V6'en en skal vurdere istedenfor om du går den veien, alle de andre er slappere en 3rd gen 3s.. Om ikke 2GR er mulig, gå 3rd gen 3s istedenfor noe som har vært i en camry.

Du har kanskje sett den, men her er en skikkelig flott og detaljert artikkel på 2gr, alle de småtingene som må fikses er beskrevet i detalj spesielt.

https://wilhelmraceworks.com/blog/2gr-swap
 #462151  av magnesmurf
 
Makk skrev:Om du har en 3rd gen 3SGTE du skal stappe i, så er ihvertfall 2GR den eneste V6'en en skal vurdere istedenfor om du går den veien, alle de andre er slappere en 3rd gen 3s.. Om ikke 2GR er mulig, gå 3rd gen 3s istedenfor noe som har vært i en camry.

Du har kanskje sett den, men her er en skikkelig flott og detaljert artikkel på 2gr, alle de småtingene som må fikses er beskrevet i detalj spesielt.

https://wilhelmraceworks.com/blog/2gr-swap
2gr er eneste alternativet, og er det som er søkt om til SFOOR.
Får jeg ikke tillatelse til 2gr, så er det rev3 turbomotor som blir puttet inn. Noen annen v6 har aldri vært i planene.
Har satt meg omfattende og grundig inn i 2gr konverteringen (skrev tross alt en detaljert søknad på 15+ sider om prosjektet) Må godkjenne motor orginal i første omgang. Men å bytte ut noen småting i ettertid er enkelt :wink:
Håper fortsatt på 2gr, da jeg er mer fan av det enkle. Som i tillegg er tilnærmet skuddsikkert.
Men greit å ha backup.
lasse skrev:De hjulene der har jeg kranglet med oppigjennom også, setter seg både hjulet og bolten som fester det.
Jeg ville bytta simringene på kammene når du først er i gang, jeg var overbevist om at det var lekkasje fra oljepumpa på 3sge jeg hadde en gang, men det viste seg at det var simring på ene kammen, oljen la seg i sprekker nedover og munnet ut ved oljepumpa, kunne bare se lekkasjen når motor var igang...
Skal ha de i bakhodet. Nå er bestillingen sendt, men kan alltids få de simmerringene fra toyota.
Reimhjulet mitt var rustet fast til akslen det satt på. Selve bolten løsnet på første forsøk med skikkelig muttertrekker og pipe. Men reimhjulet er en annen historie. Har du vært borti oljepumpa og ta av/bytte den?
Må jeg ta av oljekjøler også, samt den trakten til bunnpanne? Eller holder det å kun demontere bunnpanne?
 #462152  av Makk
 
Du får av pumpe uten å ta av panne, jeg tok av min da jeg byttet simmerring i min for inspeksjon av pumpe.

Om du skal bytte den, få en original eller en velkjent produsents oppgradering, jeg fikk en erstatningssak fra en tuningsjappe, passet ikke litt engang, stjal simmerringen å satt den på min gamle, alt ok :mrgreen:
 #462153  av lasse
 
Jeg fikla jo med 2gen 3sge, der måtte jeg ned med bunnpanna.
Husker også at jeg helte olje inn i pumpa via oljefilterinnløpet for å få igang oppsuget før oppstart, men det er vel litt værre på 3gen da filteret sitter i underkant.
 #462154  av Makk
 
Vel, det kan jo være forskjell på revs 2/3 her er bilde av min gen2 ute, var bare å løse alle skruer å dra av.

Bilde
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 62