TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #461459  av magnesmurf
 
Jeg har annen innmat på min ct26 og den lader 1.4 helt ut til 7500rpm, stor forskjell på denne og gamlebilen som hadde samme turbo i original forfatning som også ble jazzet opp litt.

Trenger ikke bytte turbo før sprut å andre oppgraderinger er på plass tenker jeg da, originalt innsug og dyser er en veldig stor restriktor for "big power"
Er vel like greit å gå for en ct20b om du vil oppgradere litt?
Den orker mer på toppen der ct26 dabber av, og skyver godt fra 2500rpm med åpen downpipe og røslig eksos.
Ellers tror jeg ingen vil heve ett øyenbryn engang om det står garrett eller noe annet istedenfor Toyota på turboen, så god peiling har hverken biltilsynet eller verksteder her på berget på såpass gamle biler.
Jeg har jo faktisk en ct20b liggende på hylla, men jeg tror nok jeg heller går for en garrett sak om jeg noensinne kommer til å måtte bytte (om lommeboka tillater det da...)

Nå har jeg jo en rev3 med ct20b stående. Tanken var jo å oppgradere den ytterligere, hvis det blir den som settes i.
Slik jeg har forstått det er ikke rev3 like restriktiv som rev2 motor.
Tanken var jo opprinnelig en turbo som ga enda litt tidligere og raskere spool up enn ct20b.
Er ikke ute etter veldig big power heller, men hvis ikke 2gr blir godkjent hadde det vært greit med tilsvarende ytelser fra turbomotoren. :wink: (ca 350hk og 400nm)
 #461460  av Makk
 
Du blir ihvertfall happy med en gen 3, det hadde jeg i min mr2 å viss du tråkket gassen flat rundt 3000 rpm så var den rett på sak til 1.2 bar på under halvsekundet.

Kraftig forbedring over ct26 i reaksjonstid ja.

Det jeg egentlig sier er vel at en av disse to holder i massevis på original/lett trimming, får ikke mer på bare å kjøpe en feit turbo ihvertfall... På med sprut er numero uno for det.
 #461461  av magnesmurf
 
Makk skrev:Du blir ihvertfall happy med en gen 3, det hadde jeg i min mr2 å viss du tråkket gassen flat rundt 3000 rpm så var den rett på sak til 1.2 bar på under halvsekundet.

Kraftig forbedring over ct26 i reaksjonstid ja.

Det jeg egentlig sier er vel at en av disse to holder i massevis på original/lett trimming, får ikke mer på bare å kjøpe en feit turbo ihvertfall... På med sprut er numero uno for det.
Hadde tenkt å ta hele opplegget og bygge skikkelig med en gang hvis jeg ikke får godkjent 2gr.
Da er det Link Ecu, mapping, litt bedre turbo, oppgradert eksos, osv osv.
Ct26 med det delvis deffekte innsprutsystemet som sitter der nå er bare nedtur, så alt blir uansett en forbedring :lol:
 #461463  av ArildM
 
3.gen er en finfin motor med litt boltons, det kan jeg skrive under på :)
Relativt skuddsikker også! :)

Men mye vil jo alltid ha mer :twisted:

Kanskje greit å få inn 3.gen motor først og ta oppgraderingene etterhvert som behovet melder seg? Så vet du enda bedre hva du ønsker utav motor :)
 #461464  av Makk
 
Vel skal du bytte alt utvendig av innsug å eksos å slikt og bygge litt så er det ett fett hvilken rev motor en bruker.

Gen 3 er dog den perfekte budsjettstrim da alt som må gjøres på gen2 er allerede tilstede der hehe.
 #461465  av Kjetill
 
Angående ytelser på hybrid ct20b så har jeg bremset 302 hk på hjula med 4wd på 1.2 bar. Det går IKKE på en original ct20b, så det er helt klart en forskjell. Men som noen andre nevner så må alt annet være på plass med sprut, dyser, eksos+++
Gjenstår å se på holdbarheten selvfølgelig.
 #461467  av ArildM
 
300hk på hjul på en 4wd bil må være plenty morsomt da :D
Bør jo kunne være greit holdbart også siden det ikke er tatt ut ekstreme tall 8)
Hvordan sammenlikner den med CT20 på lavt turtall?
 #461472  av Kjetill
 
Tenkte mer på holdbarheten av turbo som noen nevner her. Motoren er bygget for endel mer.
Tipper spolup er litt dårligere enn org ct20b. På gata vil du nok uansett ikke merke forskjell. En slik hybrid blir alltid et kompromiss. En moderne turbo (garrett gtx/BW efr e.l )vil helt sikker gi mer både i topp og bunn, men det var org utseende som var måler her (har også org chargecooler osv)
 #461473  av magnesmurf
 
Da var stabstag foran, med foringer, holdere og lenkearmer foran byttet. Så nå mangler bare staget til caster jutseringen foran, så har den komplett rev3 understell :)
Vedlegg
DSC_0153.JPG
DSC_0153.JPG (4.34 MiB) Vist 1791 ganger
DSC_0154.JPG
DSC_0154.JPG (3.96 MiB) Vist 1791 ganger
 #461476  av Makk
 
Nice nice, har du de forsterkningsplatene for sway barene også? Kan være greit for å få sove godt om natta når man har oppgradert understell! :mrgreen:
 #461477  av magnesmurf
 
Makk skrev:Nice nice, har du de forsterkningsplatene for sway barene også? Kan være greit for å få sove godt om natta når man har oppgradert understell! :mrgreen:
Ja. Ene festet hadde gitt etter, og måtte sveises. Da ble forsterkingsplater satt på også.
Rart det ikke oppdaget det på Eu kontrollen som ble tatt på bilen før jeg kjøpte den :lol:
Så slik ut før det ble sveiset og forsterkingsplater montert :shock:
Vedlegg
DSC_0443.JPG
DSC_0443.JPG (3.75 MiB) Vist 1776 ganger
DSC_0446.JPG
DSC_0446.JPG (3.9 MiB) Vist 1776 ganger
DSC_0456.JPG
DSC_0456.JPG (4.15 MiB) Vist 1776 ganger
 #461480  av Makk
 
Haha, EU kontroll idag er ren Rema1000 prinsipp, inn å ut så raskt som mulig.

Ellers kan det vel tenke at besøket var nøye gjennomtenkt, det er ihvertfall mine da jeg liker å ta stasi-besøk hos folk som ikke har peiling på Toyota overhodet :mrgreen:
 #461481  av magnesmurf
 
Makk skrev:Haha, EU kontroll idag er ren Rema1000 prinsipp, inn å ut så raskt som mulig.

Ellers kan det vel tenke at besøket var nøye gjennomtenkt, det er ihvertfall mine da jeg liker å ta stasi-besøk hos folk som ikke har peiling på Toyota overhodet :mrgreen:
Den ble tatt på toyota, der selger av bilen var ansatt. Så stemmer nok godt at den er tatt et sted de ikke har peiling på mr2 :lol:
Jeg hørte det godt over første fartshump, da det hørtes ut som om understeller var på tur inn i bilen. Den var heller ikke veldig stabil i svingene på tur hjem etter kjøpet :lol:
 #461488  av magnesmurf
 
Byttet til 93+ turbo hovedsylinder for å slipper lang pedalvandring.
Egentlig en grei jobb, men må bytte selve resevoaret, da det nyere er akkurat litt større, og det kommer i konflikt med vakumslange til bremsekraftforsterkeren.
Men løser det ved å benytte reservoaret fra den gamle, da det er mindre.
Vedlegg
DSC_0160.JPG
DSC_0160.JPG (4.2 MiB) Vist 1726 ganger
DSC_0161.JPG
DSC_0161.JPG (3.87 MiB) Vist 1726 ganger
 #461501  av magnesmurf
 
Fått litt veileding av amcar for søkeprossesen.
Så må begynne å skrive søknad for 2gr godkjenning snart, så den er klar til innsending etter nyttår.

Som et lite skår i gleden kommer store uforutsette utgifter til andre ting på løpende bånd. Så føler at muligheten for å starte et så stort og dyrt prosjekt bare glir lenger unna for hver regning :roll:
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 62