TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Informasjon fra medlemmer om deres pågående bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462441  av lasse
 01 sep 2020 17:36
Najs!
Er vel ganske lette også de der? Det blir jo aldri feil :D
 #462442  av magnesmurf
 01 sep 2020 19:07
lasse skrev:Najs!
Er vel ganske lette også de der? Det blir jo aldri feil :D


Har ikke veid de, men de skal absolutt tilhøre klassen av lettere hjul. 8)
 #462444  av ArildM
 01 sep 2020 21:31
Nice! :D
Veldig OEM, samtidig som de bør passe bilen perfekt :D
Og noen kg i roterende masse spart blir aldri feil :wink:
 #462450  av magnesmurf
 04 sep 2020 12:11
Umbraco bolten som var blitt rund ble borret ut til slutt.
Tenkte at det var det, nå er det bare å bytte oljepumpa.

Hadde jeg visst at det var franskmenn inni bildet og designet motoren hadde jeg gitt blanke faen i prosjketet med oljepumpa :x
For å bytte oljepumpe på motoren må man ha av øvre bunnpanne viser det seg. (2delt bunnpanne på rev3)
De siste 2 skruene for å få av bunnpanne sitter inni huset til svinghjulet og er også umbraco. De er både dønn umulige å komme til, og det er også umbraco som gjerne vil bli dratt runde :roll:
Jeg lurer veldig på hva det er for en jævla idiot som har designet denne forpulte motoren! :shock:

Så får å komme til du skruene må man av med girkasse, og svinghjul. For å få byttet en jævla oljepumpe.
Kjenner jeg er temmelig nære å gi opp hele jævla prosjektet når jeg skal møte så mye helvetes motstand.

Nå er det for seint å gi opp, da oljepumpe og bunnpanne må ut for å få ny pakning.
Vedlegg
DSC_0093.JPG
 #462452  av lasse
 04 sep 2020 15:43
Det er såpass ja!!
Menmen du får jo ihvertfall sjekket tilstand på clutch i samme slengen.
Veldig annerledes enn 3sge 2gen da, der måtte jeg vel ned med panne og oljepickup i tillegg til å ta av regreim, men det er jo bare kosejobben i forhold til det du må nå...
Men det kunne vært værre, motoren kunne stått i bilen allerede!!
 #462456  av ArildM
 04 sep 2020 17:08
Finfin plassering det der :lol: :shock:
Toyota designet det vel slik at du aldri strengt tatt behøver å skifte den tipper jeg :mrgreen:
 #462458  av magnesmurf
 04 sep 2020 19:44
ArildM skrev:Finfin plassering det der :lol: :shock:
Toyota designet det vel slik at du aldri strengt tatt behøver å skifte den tipper jeg :mrgreen:


Da kunne toyota designet en pakning som aldri begynner å svette :lol:
 #462459  av Makk
 04 sep 2020 20:45
https://scontent.ftrd1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5F76F903

https://scontent.ftrd1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5F785ADA

Ser det ikke noenlunde slik ut hos deg også da?

På Gen 2 kan man ta ut hele greia uten å ta av panne, men den delen du egentlig vil til (pumpa) kan du ta av uten å fjerne hele greia, du ser den separert fra det store "lokket" her på bildet mitt.

Jeg vet det er annerledes på gen 3, men pumpa sitter på samme sted.

Blueprint deler her var bare skvip hos meg, så jeg tok pakningene og simmerringen å overhalte min egen pumpe sånn, leverer riktig trykk ;)
 #462464  av ArildM
 04 sep 2020 21:35
Fjernet IMG taggene, bildene dukket ikke opp her. Kom opp greit ved å trykke på lenken :)
 #462466  av Makk
 04 sep 2020 22:25
ArildM skrev:Fjernet IMG taggene, bildene dukket ikke opp her. Kom opp greit ved å trykke på lenken :)


Du må nok få deg en skikkelig sånn der EDB-Maskin :mrgreen:
 #462467  av magnesmurf
 04 sep 2020 23:12
Makk skrev:https://scontent.ftrd1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/13048103_10153982033675225_8794914227910624699_o.jpg?_nc_cat=106&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=ciByss6C7voAX_IhmFu&_nc_ht=scontent.ftrd1-1.fna&oh=cf8a55388458221e18cb5ca0c7d59edf&oe=5F76F903

https://scontent.ftrd1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5F785ADA

Ser det ikke noenlunde slik ut hos deg også da?

På Gen 2 kan man ta ut hele greia uten å ta av panne, men den delen du egentlig vil til (pumpa) kan du ta av uten å fjerne hele greia, du ser den separert fra det store "lokket" her på bildet mitt.

Jeg vet det er annerledes på gen 3, men pumpa sitter på samme sted.

Blueprint deler her var bare skvip hos meg, så jeg tok pakningene og simmerringen å overhalte min egen pumpe sånn, leverer riktig trykk ;)


Stor forskjell på gen3 og gen2. Gen3 har 2delt oljepanne. Og skruer til oljepumpa gjennom den øverste delen av bunnpanne.
Den siste skruen som satt der er nå borret ut, så det eneste oljepumpa nå sitter fast i er oljesil med rør.
Problemet er at nedre oljepanne på gen3 er så liten at du ikke komme til alle skruene til oljesil, og ikke får løsnet den, uten å ta av øverste delen av bunnpanne. Og de to siste boltene til den sitter altså inni huset til clutch/svinghjul.

Oljepumpa er orginal toyotadel.

Prøvde å linke inn et google bilde av bunnpanna, men det gikk ikke..
 #462469  av ArildM
 05 sep 2020 10:06
Hei hei, EDB maskina mi kjører Windows 95 og Netscape nettleser, ikke kom å si at det finnes noe som er bedre enn det :!: Gjorde en oppgradering fra WIndows 3.11 nettopp, og synes det fungerer utmerket :wink:

Beklager for OT :D
 #462471  av Makk
 05 sep 2020 11:22
Vel en får se det positive i alt, nå kan du skifte clutchen din og få deg moroso oljepanne i samme slengen :mrgreen:
 #462473  av magnesmurf
 05 sep 2020 16:45
Makk skrev:Vel en får se det positive i alt, nå kan du skifte clutchen din og få deg moroso oljepanne i samme slengen :mrgreen:


Hadde vært greit å vite hvilken motor jeg skal bruke, før jeg begynner å herje med clutchen :lol:
Fikk hvertfall handlet meg skikkelig verktøy til de fordømte skruene.. Og skal visst være mulig å nå ned å så vidt lirke girkasse og motor litt fra hverandre..
Bilde
 #462474  av ArildM
 05 sep 2020 23:20
Men dette er en 3.gen motor og girkasse du har løst ikke sant?
Da bør det jo være null problem å løsne kassa fra motoren når du først holder på.
Greit å sjekke pakningen på veiva, tilstand på clutchen etc når du først holder på? :)
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38