TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462475  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Men dette er en 3.gen motor og girkasse du har løst ikke sant?
Da bør det jo være null problem å løsne kassa fra motoren når du først holder på.
Greit å sjekke pakningen på veiva, tilstand på clutchen etc når du først holder på? :)
Har gen3 girkassa løs. Gen3 Motoren sitter med en gen2 girkasse nå.
Hvis jeg skal bruke gen3 motor skal jeg uansett bytte kassa ja, men skal jeg bruke v6 var tanken å selge gen3 motor sammen med gen2 kassa som sitter på. Tenkte bare å ta registeret på motoren, da det uansett var greit å ha byttet, samt utbedret oljesvetting fra registerside før både salg eller bruk.
 #462476  av Makk
 
De der med kuler i endene er noe dritt, dem kan glippe veldig lett og du går fra bad to worse, få deg en med solid stamme hele veien.

Og så kan du selge komplett motor til meg :lol:
 #462477  av OleST
 
insex nøkkel med kule er nødløsning, får jo mindre flate å fordele belastninga på så lettere å runde ut skruen, i tillegg så knekker de fort om du tar i litt uten at skruen gir seg.
 #462480  av magnesmurf
 
Makk skrev:De der med kuler i endene er noe dritt, dem kan glippe veldig lett og du går fra bad to worse, få deg en med solid stamme hele veien.

Og så kan du selge komplett motor til meg :lol:
Faen steike umulig å grave opp en lang sånn uten kule i enden.
Toyota har vært smarte nok til å lage spor i girkassen\bunnpanna, så en slik lang pipe, som er like tynn som hodet (5mm) passer rett inn og kan skru ut skruen.
Men slike er ikke å oppdrive her til lands uten kule.
Så vurderer å kjøpe en med håndtak og kappe håndtaket av den og sveise på pipe istedenfor.
Men mistenker uansett at den ene skruen er rund allerede, siden den med ballhode ikke griper... Så girkasse må nok uansett ut.

Selger deg komplett motor hvis jeg får godkjent v6 planene :wink:
 #462482  av magnesmurf
 
Makk skrev:Ikke få meg til å gå bak i servicebilen her klokka 07:49 og ta et bilde :mrgreen:

På wurth får du ett sett sånne, med en pipe som en flytter over per braco stikke, billig er det også.

https://nettbutikk.wuerth.no/haandverkt ... -m-klinger

Om skruen er helt potet, slå inni en Torx av samme type.
Var vel det at jeg lette etter enkeltstående, istedenfor et sett, som gjorde at jeg ikke fant. Søkte på dimensjonen, 5mm.
Spørs dog om ikke prisen for det settet blir dyrere enn å kjøpe et enkeltstående verktøy som jeg modifiserer.
 #462483  av magnesmurf
 
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vedlegg
Screenshot 2020-09-11 23.08.36.png
Screenshot 2020-09-11 23.08.36.png (36.59 kiB) Vist 511 ganger
 #462484  av ArildM
 
WOW :shock:

Gratulerer!

Dette blir helt rått!!!
 #462486  av magnesmurf
 
ArildM skrev:WOW :shock:

Gratulerer!

Dette blir helt rått!!!
Takk! Hadde ikke trodd det skulle gå gjennom... Jobber tydeligvis litt oppegående folk på SFOOR :mrgreen:
Nå er det bare å hive sammen turbomotor og få solgt den, samt mest mulig annet snacks for å finansiere innkjøp av alt som trengs til v6.
Regner med at sluttsummen for ombygg til v6 vil nærme seg 100k :oops:
 #462494  av Zepticon
 
magnesmurf skrev:JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gratulerer ;)

Ble det lang søknad til slutt eller? :mrgreen:
 #462495  av magnesmurf
 
Zepticon skrev:
magnesmurf skrev:JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gratulerer ;)

Ble det lang søknad til slutt eller? :mrgreen:
Endte på ca 15 sider egentskrevet tekst og 30 sider med dokumentasjon. Så 45 sider til sammen. Men halvparten av dokumentasjonen var kvitteringer på deler.
 #462497  av magnesmurf
 
Var lei av å krangle med oljepumpe på turbomotor.
Nå ble det kort prosess, så røsket av girkasse, clutch og svinghjul.
Fikk ut siste bolten med en wisegrip, og fikk ut bunnpanne oljesil osv.
Og da løsnet oljepumpe helt uten problem.

Nå er det bare å smelle på alt sammen av nye deler. Og få solgt turbo motor for å finnansiere 2gr.
Vedlegg
DSC_0093.JPG
DSC_0093.JPG (3.36 MiB) Vist 448 ganger
DSC_0095.JPG
DSC_0095.JPG (3.14 MiB) Vist 448 ganger
DSC_0097.JPG
DSC_0097.JPG (3.28 MiB) Vist 448 ganger
DSC_0094.JPG
DSC_0094.JPG (4.09 MiB) Vist 448 ganger
 #462498  av magnesmurf
 
Nå har jeg begynt planlegging av 2gr prosjektet, og begynt å innhente priser.

Det meste er jo plug and play, men siden SFOOR/svv skal godkjenne dette er det et par punkter jeg er nødt til å improvisere på.

1. SVV krever ekstra forsterking mellom støtdempere i form av tårnstag. Bilens orginale cross brace holder ikke.
I og for seg ikke store utfordringen, annet enn at innsuget på 2gr omtrent er borti motorlokk fra før av. Så må få laget meg et tårnstag som går over innsuget på 2gr, og må ta av rainguard på motorlokk og erstatte med noe annet. Mener jeg så noen som solgte noen braketter for å fjerne den og erstatte med nevnte braketter.

2. Eksos. Denne er vanskeligere, siden orginale manifolder MÅ beholdes for godkjenning. På ene siden er det egentlig ikke plass til dette. Men det må lages plass til orginal manifold der.
Poblemet er at den kræsjer med clucth slave og med girvaiere.
Troligvis blir løsningen å modifisere orginal manifold noe, og håpe det sklier gjennom godkjenning.
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 62