TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 AW11 - 1986 - 245hk - dual-clutch girkasse

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462711  av ArildM
 
Stilig :D
Hvordan ser planen ut fremover da? Noe nytt?
Eller venter du fortsatt på å komme over rette chassiet å begynne med?
 #462716  av MR2i
 
ArildM skrev:Stilig :D
Hvordan ser planen ut fremover da? Noe nytt?
Eller venter du fortsatt på å komme over rette chassiet å begynne med?
Venter på første bilen som er til salgs som blir tilgjengelig.
Følger med en som faller i pris for hver dag som går. Men 45.000,- for en skikkelig dårlig i lakk og karosseri i Tyskland er for dyrt. Særlig med tanke på MVA som kommer i tillegg. Og er dessverre en 88-modell. I min forrige søknad var det ikke tillatt med turbo på en 88-modell.
 #462718  av MR2i
 
Makk skrev:Dårlig lakk er ikke noen hindring synes jeg, så lenge det ikke er rust, rust er jo MYE mer styr enn bare en falmet lakkering ja ?
Hovedproblemet er årsmodellen som ikke tillater endring fra kompressor til turbo. I hvertfall var det slik for 4 år siden.
 #462719  av MR2i
 
..og nå var den tilogmed borte. Merkelig.

Hadde jeg kunnet brukt en 88 modell, hadde denne vært et alternativ:
$_20.jpg
$_20.jpg (95.67 kiB) Vist 538 ganger
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 8ec9ac72d3
 #462720  av Makk
 
Jeg har jo sett folk i det siste godkjenne bilen uten tüv papirer som spesifikt sier at det er til den bilen, det er nok at dem har en declaration of conformity.

Dette gjelder dog kun veteranbiler, som ikke skulle by på noen problemer for deg.

Men, du bygger noe såpass ekstremt mye mer enn det som noen gang var tenkt i ett slikt chassis, så uansett vil jeg anta at du må forsterke chassis på mange måter med diverse braces.

Ha en dialog med vegvesenet, dem er ikke så grusom vanskelige så lenge man er realistisk å skriver i detaljerte mengder om hvordan man har tenkt å lage dette her.

Jeg har stor tro på dette prosjektet, å følger med argusøyne for å se hvordan det går :D
 #462721  av MR2i
 
Makk skrev:Jeg har jo sett folk i det siste godkjenne bilen uten tüv papirer som spesifikt sier at det er til den bilen, det er nok at dem har en declaration of conformity.

Dette gjelder dog kun veteranbiler, som ikke skulle by på noen problemer for deg.

Men, du bygger noe såpass ekstremt mye mer enn det som noen gang var tenkt i ett slikt chassis, så uansett vil jeg anta at du må forsterke chassis på mange måter med diverse braces.

Ha en dialog med vegvesenet, dem er ikke så grusom vanskelige så lenge man er realistisk å skriver i detaljerte mengder om hvordan man har tenkt å lage dette her.

Jeg har stor tro på dette prosjektet, å følger med argusøyne for å se hvordan det går :D
Det hadde noe med hva som var godkjent i 1988 som jeg fikk melding om at jeg ikke kunne bruke turbo på en 1988 modell. Men reglene har jo blitt endret. Jeg kommer til å bruke regelen 20kw per 100kg på dette bygget som tilsier 320 hk på hjulene. For jeg kan også trekke fra tap i drivverk. Alt uten å gjøre noen forsterkninger. Ergo 350 hk på 1600 ccm 4AGZE! Men om jeg kommer til å kjøre maks vet jeg ikke...
Det blir en sport+ som har maks 350hk og "ekstrem" giring. Og en innstilling på normal med kanskje 300hk.
Jeg hadde rundt 220hk i den gamle bilen, og det var egentlig spennende nok. :)
Det blir forresten kick-down med maks effekt i 10 sekunder. :)

Men blir nok å skrive en søknad basert på AW11 generelt, så får de avgjøre om jeg kan bruke 88-89 modellene også.
 #462722  av MR2i
 
Hmm.. 1988 modell tatt ut i 1987
28.000,- pluss mva. og frakt. Men blir vel 50.000,- før den er i Norge da.. og den er rød.. :(
Men ikke rød innvendig. Og AC.. og cruise control arm.... hmmmmm...
2047426762.jpg
2047426762.jpg (92.27 kiB) Vist 526 ganger
https://www.ebay.com/itm/1987-Toyota-MR ... SwzDxfnEE5

Ã…ja.. auksjon...
 #462723  av Makk
 
Lov å by da, ingen upris.

Hvor ellers skal en finne en? Se på landets befolkning, dem er ikke akkurat frie og franke, sitter foran tv'en å gjør alt som blir befalt der.

Inkludert å kjøpe små eco-biler uten sjel, omtrent sånn som deres egen eksistens, å tro meg det blir bare værre.

Derfor er det FÅ morsomme kjøretøy her til lands.

Kjøp mens du kan, det viktigste er INGEN rust, alt annet kan du få billig over alt.
 #462734  av MR2i
 
Sjekket med frakt og import av MR2 fra USA. 15000,- fra østkysten, 25.000 fra vestkysten.
Greit nok om man kjøper en bil til 300.000,-, men for en MR2 blir det drøyt. Så det blir EU i "verste" fall.
 #462738  av MR2i
 
Første gang jeg har sett!

https://technotoytuning.com/toyota/aw11 ... door-cards
aw11-door-card_1.jpg
aw11-door-card_1.jpg (416.96 kiB) Vist 493 ganger
 #462744  av MR2i
 
Stilig!
tumblr_nr6ajl7NFx1u2mx8lo3_1280.jpg
tumblr_nr6ajl7NFx1u2mx8lo3_1280.jpg (402.9 kiB) Vist 484 ganger
Flere bilder av denne her:
 #462747  av Amund
 
Supert og spennende prosjekt dette! Kult å sjå andre gå egne veier, og så i tillegg gå for godkjenning! Kudos!

Angående godkjenning, har akkurat vert gjennom ein rimelig tidkrevende prosess med vegvesenet og SFOR.
Info eg fekk frå SFOR sitt svar på min søknad:
-20kw/100kg er på oppgitt egenvekt i vognkort uten fører.
-20kw/100kg effekten er motoreffekt, Dvs ved målt hjuleffekt bruker de ein egen formel for å rekne ut "motoreffekt". Var ikkje aktuelt i mitt tilfelle, men faktorene er oppgitt i regelverket.
-Bremsestørrelse avhenger av maks akselvekter oppgitt i vognkort og effekt i motor. SFOR har egne excelark på dette, men rekner med at du har det allerede 8)
-Dreiemoment går på karosseristyrken. Så lenge det er innafor det bilen er levert med på GZE er du innafor. Ellers kan det være aktuelt med forsterkninger. Eg hadde ikkje problemer her, men fikk altså opplyst dette.
-Avgass skal på ein -88 modell være under 3,5vol % CO på tomgang
-Støy er veldig flytende og opp til kvar enkelt som godkjenner, men skal ikkje være "sjenerende".
 #462751  av MR2i
 
Takk for et utfyllende innlegg og info!
Amund skrev: Angående godkjenning, har akkurat vert gjennom ein rimelig tidkrevende prosess med vegvesenet og SFOR.
Info eg fekk frå SFOR sitt svar på min søknad:
-20kw/100kg er på oppgitt egenvekt i vognkort uten fører.
-20kw/100kg effekten er motoreffekt, Dvs ved målt hjuleffekt bruker de ein egen formel for å rekne ut "motoreffekt". Var ikkje aktuelt i mitt tilfelle, men faktorene er oppgitt i regelverket.
Vet om dette. Det var vel hjuleffekt de gikk ut fra for selve regelverket. Altså at man kan ha mer effekt i motoren slik jeg forsto det ut fra skrivet jeg fikk tilsendt på melding her.
Amund skrev: -Bremsestørrelse avhenger av maks akselvekter oppgitt i vognkort og effekt i motor. SFOR har egne excelark på dette, men rekner med at du har det allerede 8)
Jeg kommer til å bruke 330mm skiver foran. Mot standard 286 om jeg ikke husker feil.
Bak vil jeg bruke 300mm mener jeg å huske fra min liste.
Amund skrev: -Dreiemoment går på karosseristyrken. Så lenge det er innafor det bilen er levert med på GZE er du innafor. Ellers kan det være aktuelt med forsterkninger. Eg hadde ikkje problemer her, men fikk altså opplyst dette.
Dreiemoment hørte jeg ingenting om på mitt forrige bygg. Men det var nok fordi jeg hadde en modell før 1988 hvor mye forandret seg. Kan ikke huske noe fra det i skrivet fra SFOR, men skal sjekkes. Dog vil jeg nok forsterke på tvers uansett.
Amund skrev: -Avgass skal på ein -88 modell være under 3,5vol % CO på tomgang
Dette er ikke et problem da jeg skal kjøre racecat, selv på en 86 eller 87 modell. Hadde det på det forrige bygget også.
Amund skrev: -Støy er veldig flytende og opp til kvar enkelt som godkjenner, men skal ikkje være "sjenerende".
Heller ikke noe problem, da jeg liker å kunne trå på uten at hele kommunen vet om det.. :)
 #462752  av Amund
 
DÃ¥ har du full kontroll!
Mk1b har 258x22 foran originalt, men spiller ingen rolle når det går via sfor uansett.

Har du tips til eksos og cat som demper godt?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18