TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 AW11 - 1986 - 245hk - dual-clutch girkasse

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462246  av MR2i
 
ArildM skrev:Ja!
1000 ganger ja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hehe.. ja, det kan du si, men da er det ikke vanlig ombygging lenger. En helt villt prosjekt.

https://www.facebook.com/TTE222D
 #462254  av MR2i
 
ArildM skrev:Spørs hvor mye rust det er i skjermene på chassiet du kjøper :lol: :mrgreen:
Er nok ikke bare skjermene som må være rustne da. Man må kappe rammen bak fjærbenfestene også.
57989077_1089301194592671_5798750434273263616_n.jpg
57989077_1089301194592671_5798750434273263616_n.jpg (56.91 kiB) Vist 570 ganger
 #462257  av ArildM
 
Hehe, ganske heftig operasjon :shock:
Så bildene på FB siden til han som lager kittet.

Blir nok nesten umulig å få noe slikt godkjent ettersom du må kappe såpass mye.
 #462260  av MR2i
 
ArildM skrev:Hehe, ganske heftig operasjon :shock:
Så bildene på FB siden til han som lager kittet.

Blir nok nesten umulig å få noe slikt godkjent ettersom du må kappe såpass mye.
Tror du får det til via amatørbygg-loven. Kit car greier
 #462264  av ArildM
 
Mulig, men jeg tviler litt siden kit-car greia er basert på nytt understellsnummer, ikke ombygging av eksisterende kjøretøy?

Holder på å hjelper en som bygger seg Lambo fra grunnen av :)
Enorm prosess... :wink:
 #462268  av MR2i
 
ArildM skrev:Mulig, men jeg tviler litt siden kit-car greia er basert på nytt understellsnummer, ikke ombygging av eksisterende kjøretøy?

Holder på å hjelper en som bygger seg Lambo fra grunnen av :)
Enorm prosess... :wink:
Auda.. det vil jeg tro.
Nei, noe 222D bygg blir det ikke på meg i første omgang. Et godkjent bygg med paddle-shift er tingen. Og kunne kjøre helautomatisk ved "Strada". 2 stillinger på "Mode: Strada + Sport" :)
Høres litt mer eksotisk ut med den italienske versjonen..

Har fått et svar fra et megasted i New Zealand som hadde absolutt alt man kunne tenke seg. Så jeg skulle bare lage en liste, så skulle han se litt på pris. De kunne blant annet levere twin scroll grenrør til AW11.
 #462269  av MR2i
 
Men kom til å tenke.. Mk1a hadde vel bare 3 ribs blokk om jeg ikke husker feil.
Jeg kjøpte en 4AGZE motor i Danmark som basist. Inkl. et sett med nye kjeramiske stempler som er originalt for 4AGZE.
Finnes visst 7 rib også.. må vel være enda sterkere.

Så må vel jakte etter det også. Men det kan jo være en havarert motor iogmed jeg tenkte å kjøpe 9,0:1 turbostempler og H-råder uansett. og balansere veiv blir det jo uansett også så...
 #462270  av MR2i
 
Om DSG dual clutch blir for problematisk, Quaife 6-speed sequential og denne kanskje..?

http://www.mme-motorsport.com/en/produc ... le-shifter
 #462273  av ArildM
 
7a hybrid motor kanskje?
Så får du 1.8 liter volum? Kanskje mer om du stroker den?
7afe bør finnes i greie mengder i norge også. Så gjenstår evt bare toppen.
Var en Ronny her inne som fikk bygget en helversting 4age topp mener jeg? Fikk porta inn noe Honda innmat etc fra en guru?

EDIT:
https://www.mrpltd.co.nz/product/7age-stroker-kit-1-9l/
Kanskje disse du har vært i kontakt med?
Ser de spesifiserer hvorvidt du skal bygge for mer eller mindre enn 800 hk :lol:

EDIT2: Ronnie Mykland var navnet på han med toppen mener jeg
 #462274  av ArildM
 
Roger Håland hadde pnaumatisk skifter på sin Celica GT4:


Har snakket med han i ettertid og han mente det ble overkomplisert og noe han til syvende og sist frarådet :wink:
 #462275  av ArildM
 
Er vel ikke noe problem å kjøre opp kompresjon litt også med en moderne motorstyring? Men det vet vel mange bedre enn meg :)
 #462277  av MR2i
 
ArildM skrev:Roger Håland hadde pnaumatisk skifter på sin Celica GT4:


Har snakket med han i ettertid og han mente det ble overkomplisert og noe han til syvende og sist frarådet :wink:
Ja, både hører og merker at dette ikke er måten å gå frem på.
Mitt "problem" er at Dq200 selv med karbonclutch bare har 350Nm som maks. Selv om de påstår 475Nm er testet.
Dq250 blir plutselig 40kg tyngre enn original. Men da har man i hvertfall 700Nm+ tilgjengelig.

Mitt gamle prosjekt hadde 420Nm selv med en halvdårlig turbo.. men den ladet noe voldsomt når den først fikk turtall.. så kanskje unødvendig.
Girkassevalget er kanskje mitt største problem. Har ikke lyst på standard C52, og heller ikke dogskåret kasse.
DSG / DCT blir egentlig det eneste valget.
 #462279  av ArildM
 
C60 eller C160? SÃ¥ har du i alle fall 6-trinn.
Problemet er vel bare at de er relativt svake såvidt jeg vet.
C60 ble vel levert til 2zz motorene også?
Så er en del Toyota kasser som bør passe uten store problemer sånn sett.
E52 var vel kassen som sto i 4AGZE, men den er vistnok svintung, men skuddsikker. E153 er kassen fra 3sgte, så samme serie, trolig mulig å få til å passe. E serien passer også både VZ og MZ motorene, feks så passer A540 girkasse til 3sgte, siden også a240 ble brukt til 3s motorer.
Men er jo mye "oldschool" girkasser dette da.
Har vært igjennom mye av det samme når jeg vurderer automat kasse til SW20 MR2. Eneste gjennomførte jeg fant var å bruke A540 kassa, da den er solid nok til å tåle moment fra V6, og det finnes oppgraderingsmuligheter. Men dette også er en gammeldags slushbox. Og du må kappe i ene rammevangen på SW20 i alle fall.
Her er facebook siden jeg fant til han som har konvertert til automat i SW20:
https://www.facebook.com/MR2V6/


U660E passer 2GRfe, og gitt andre kasser som passer både 2GR og 3vz så bør den også kunne tilpasses 3s blokken i alle fall. Mulig også 4a. Men da er igjen problemet at det ikke finnes noen ettermarkedskontrollere som kan brukes.

A241E ble forresten også levert til MR2 med 4AGZE i statene, men det er en "lat" kasse, selv om den kan preppes og takle en del mer hk. Her har du de jeg har snakket med ang dette:
https://www.importperformancetrans.com/ ... ail&p=4346
Ca 400hk er vel teoretisk hva en oppgradert A241E bør takle.
Driten her også er at Toyota har hjernen for automatkassene bygd inn i ECU, og jeg stort sett bare har funnet en ECU som styrer A340 automatkassen til Supra (se Smokey prosjekttråden). Men Veldig mye av A seriene automatkasser har bare 4 selnoider totalt, så jeg regner med styresystemet går an å tilpasse annen ECU også.

Så ja, girkasse er en utfordring. Særlig om en vil ha automat for å kunne cruise seg en tur, evt bare ha en høyt optimalisert banekasse / begge deler.

Pnaumatisk skifter på denne tydeligvis:

SÃ¥ det er jo en mulighet :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18