TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 AW11 - 1986 - 245hk - dual-clutch girkasse

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462280  av OleST
 
vil tro det er mulig å mekke girkasse styring med en arduino. man burde kunne måle seg frem til hva slags signaler originalhjernen til en A serie girkasse gir for å styre de fire solenoidene. ett kjapt google søk viste at folk har brukt arduino som girkasse styring til forskjellige girkasser.
 #462281  av MR2i
 
OleST skrev:vil tro det er mulig å mekke girkasse styring med en arduino. man burde kunne måle seg frem til hva slags signaler originalhjernen til en A serie girkasse gir for å styre de fire solenoidene. ett kjapt google søk viste at folk har brukt arduino som girkasse styring til forskjellige girkasser.
Men finnes ingenting som slår DCT på girhastighet. Så det er førstevalget. Jeg kjenner folk i bilcrossmiljøet som krysser diverse motorer til andre merkers girkasser, feks. Volvo. En av de kunne lage adapterplate mellom valgt kasse til 4AGE-motoren. Men man kanskje ikke er låst til originalblokken etter de nye reglene.
 #462282  av MR2i
 
ArildM skrev:7a hybrid motor kanskje?
Så får du 1.8 liter volum? Kanskje mer om du stroker den?
7afe bør finnes i greie mengder i norge også. Så gjenstår evt bare toppen.
Var en Ronny her inne som fikk bygget en helversting 4age topp mener jeg? Fikk porta inn noe Honda innmat etc fra en guru?

EDIT:
https://www.mrpltd.co.nz/product/7age-stroker-kit-1-9l/
Kanskje disse du har vært i kontakt med?
Ser de spesifiserer hvorvidt du skal bygge for mer eller mindre enn 800 hk :lol:

EDIT2: Ronnie Mykland var navnet på han med toppen mener jeg
Var det selskapet som jeg hadde fått svar fra ja.
Er et 4AGE stroker kit der også:
https://www.mrpltd.co.nz/product/4age-stroker-kit-1-8l/
Opp til 800hk. Holder fint 300+ hk da. :)
Slipper å balansere veiv og kjøpe stempler/råder.
Men 30.000,- eks. mva. eks. frakt...
 #462283  av MR2i
 
Men en ting er å kaste penger inn i et prosjekt som ikke er nødvendig for å få en fungerende motor. Stroker kit er ikke nødvendig for å få 350hk. Noe mitt gamle prosjekt beviste. Stempler og råder blir det dog.
 #462284  av ArildM
 
Nei absolutt.
Motoroppskriften har du jo sånn sett klart :) Spesialbygget topp, stroker kitt osv er vel kanskje mye mer viktig på et NA bygge, eller et bygge der du sikter mot 500++ hk. Da kan nok litt ekstra motorvolum være med å spinne opp en litt større turbo raskere :)

Det mest spennende er nok uansett girkasse og hvilken løsning du ender opp med.
Er også helt enig i at du med visjonen for dette prosjektet absolutt bør få til en moderne kasse av noe slag :)

OleST:
Ligger en link til ferdig skrevet programvare for arduino i en av postene i Smokey tråden, så ja det har absolutt blitt gjort før :)
 #462298  av MR2i
 
Ser vekt er en av drawbackene på DCT.
DQ200 (250Nm) fra VW 70kg og DPS6 fra Ford (Fiesta) veier 73kg (280Nm).
5-trinnskasse C52 ligger på rundt 35kg. Men 4AGZE kassen veier 59kg.

DPS6: Installasjonsbredde 350-400mm

Men du verden hvor mange klager det finnes på begge girkasseprodusentene...
 #462299  av MR2i
 
Ser ut som beste alternativ er nok DQ250 våtclutch kasse fra Golf. 400Nm som standard.
93kg, men har pga det er VAG, ekstremt mange clutchpakker som vil passe mitt prosjekt.

https://tvsengineering.com/en/dsg-trans ... 50/#tab--2
Med oppgradering av kun software oppnås 500Nm og kommer på 4500,-. Høres ut som et "vinnende" alternativ.
Oppgraderingen fjerner også alle feilene med opprinnelig software og dermed defekte girkasser.

s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (433.38 kiB) Vist 617 ganger
s-l1600w.jpg
s-l1600w.jpg (299.71 kiB) Vist 617 ganger
Ut fra bildet ser det ikke ut som kassen bygger så voldsomt ut heller.
7000,- NOK for avbildet kasse.

https://www.tij-power.com/product_info. ... _id=642532
16000,- for 700Nm clutch, men totalt unødvendig.. men finnes
 #462300  av ArildM
 
Liker!

Du bør være veldig obs på (som du nevner) hvor mye kassen bygger.
MR2 er vel relativt smal mellom rammevangene, så det er viktig med en kasse som ikke bygger for mye.
Ellers er vel litt ekstra vekt verdt å ofre opp mot en myye mer moderne girkasse. Nesten så de 40kg ekstra vil utjevnes bare mtp utveksling og hvor mye raskere girskift du får :mrgreen:

Hadde vært spennende å fått samme girkasse inn i SW20 turboen min :?: Må føle med fremover her :wink:
Vet ikke hvor mye du har satt deg inn i emnet, men ser denne girkassen har en egen TCU.
Vet du hvilke inputs den trenger for å fungere? Trenger sikkert speed signal etc etc for å kunne opererere?
 #462301  av MR2i
 
Fikk fatt i denne.
Står ekstremt mye i denne, burde være nok info da dette ser ut til å være noe kurs-greier.
Vedlegg
(1.97 MiB) Lastet ned 32 ganger
 #462302  av MR2i
 
Hvis det er noen AW11-eiere som er innom og leser dette, noen som gidder å ta et mål på kassen?
Det er lengden som er spørsmålet.
SDC10918.JPG
SDC10918.JPG (2.06 MiB) Vist 595 ganger
Gjerne separat bellhouse og selve kassen.
 #462303  av ArildM
 
Mye spennende lesning.
Meget interessant at det meste av elektronikk er bygget inn i kassen, og at den feks har egen speed sensor +++ integrert i kassen.

Feks:
"In the event of signal failure, the control unit uses engine speed from the CAN as a substitute value."
DVS at den har egen sensor for hvilken hastighet bilen har, og at komunikasjon via CAN kun er en fail safe.

Her også var noe jeg trodde kunne bli en stor bøyge, altså innhenting av data fra ABS modul via canbus:
"In the event of signal failure, the control unit uses the road speed and direction of travel signals from the ABS control unit."
Det tror jeg mildt sagt hadde blitt vanskelig i emulere på noe fornuftig vis!?

Ellers ser jeg den har en del kommunikasjon, eller forventer noen signaler fra selve girsjalter. Altså blir det vanskelig å bruke en Toyota girsjalter fra denne tiden siden den er drevet via kabel. Kan selvfølgelig modifisere noe til å passe, men enkleste er kanskje å bruke OEM VAG skifter? Problemet her igjen er hvor mye den bygger, AW11 / SW20 har jo tanken i midten så du kan ikke bruke en girsjalter som bygger noe vesentlig i høyden før det blir veldig "stygt" utseendemessig i bilen.

Ser også at den henter noe signal fra tenning, spørs hvor kresen den er på dette. Vil tro det er for å forhindre bilen å starte i gir feks.

Ellers har den jo som alle automatkasser behov for kjøling. Vet fra tidligere at temperatur er svært kritisk for clutchpakkene, noe som også beskrives:
"At gear oil temperatures in excess of 138 °C, the mechatronics initiate a reduction in engine torque.At above 145 °C, oil is no longer supplied to the multi-plate clutches and they stay open."
Kan / kan ikke bli et problem i AW11/SW20 siden det kan bli dårligere ventilasjon ettersom det ikke er direkte luftstrømming til girkassen. Har sett folk løse dette ved å lage luftekanaler og bruke ekstern oljekjøler. Altså ikke noe ekstremt stort problem. Men bare en økning på 5-10 grader kan halvere levetiden på clutchpakkene.

Her kan kanskje bil en utfordring:
"The signals from the selector lever position and the signals from Tiptronic operation are sent via the CAN bus to the mechatronics and to the dash panel insert control unit."
CAN bus systemet ble vel oppfunnet noen år etter AW11 ble produsert.
Så jeg er forsatt spent på hvor enkelt det blir å få denne girkassen til å fungere "standalone" mtp hvor mye ting er knyttet sammen via CANbus, her ser du jo at det er kommunikasjon både via girsjalter, tenningsnøkkel, dashbordet+++?

Har du funnet noen som har brukt DSG kasse ala denne i en gammel golf Mk1 feks?
Boba har vel fått det til?

EDIT: Ja han bruker faktisk DQ250 :lol: :mrgreen: :mrgreen:
 #462304  av MR2i
 
Mye å gå gjennom :) Morsomt!

Jeg har sjekket på ecu-forumet fra LINK. ABS er ikke nødvendig, men launch vil ikke virke. Pluss flere ting.. står det.
Men er noe som må sjekkes før det brukes så mye som en 5-øring. :)

Tenkte å finne noe som erstatter original girskalter. Men den helt nye til Golf 8 er kul!
volkswagen-golf-8-2019.jpg
volkswagen-golf-8-2019.jpg (99.32 kiB) Vist 583 ganger
Kjølingen til girkassen hadde jeg faktisk tenk å sette rett ved luftinntaket på passasjersiden. Så den hele tiden får frisk luft utefra. Jeg fant et forum der de prøvde absolutt alt av diverse luftinntak, noe penere enn andre, men alle med usikkert resultat. En ting er i hvertfall sikkert, det vil bli egen måler for oljetemp til girkassen.

Kommer til å bruke ekstern "paddle shifter". Noe ala disse:
http://www.mme-motorsport.com/en/produc ... el-paddles

Ja, Boba kjører DQ250, så da er det nok håp for MR2'en også :)
 #462305  av MR2i
 
I denne videoen står det til slutt "Stock VW DQ250 6 speed DSG transmission" !!
1100 hk uten å gjøre noe med den??

https://www.youtube.com/watch?v=R7t4C_0BZT4
 #462306  av ArildM
 
Ja så det på den videoen nå.
1100hk på en stock slik kasse? :shock:
Tydelig at han har oppgradert den på den nye videoen (står det i teksten).

Men jeg ser jo han bruker en slik girsjalter:
http://www.sqsracing.com/produkt/4:4:sq ... seat-skoda
Og egentlig ikke mye annet i kupeen som ser ut som det er hentet fra nyere bil?
Så da ser det ganske så greit ut for å kunne få det til i andre biler også :)

Link ECUen du tenker å bruker vil vel ikke ha noen kommunikasjon med kassen?
 #462307  av MR2i
 
ArildM skrev:Ja så det på den videoen nå.
1100hk på en stock slik kasse? :shock:
Tydelig at han har oppgradert den på den nye videoen (står det i teksten).

Men jeg ser jo han bruker en slik girsjalter:
http://www.sqsracing.com/produkt/4:4:sq ... seat-skoda
Og egentlig ikke mye annet i kupeen som ser ut som det er hentet fra nyere bil?
Så da ser det ganske så greit ut for å kunne få det til i andre biler også :)

Link ECUen du tenker å bruker vil vel ikke ha noen kommunikasjon med kassen?
Den girsjalteren er for kassen før DSG. Det var en dogbox.

Link ECU har blitt koblet til kassen via CAN. Men dette er noe en lokal fyr kan litt om, så tenkte å sende han en mail.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18