TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 AW11 - 1986 - 245hk - dual-clutch girkasse

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462525  av ArildM
 
3s blokk er i alle fall enkelt, bør være mulig å finne en 3s/5s blokk på en eller annen hugger et sted. Blokka er lik på alle såvidt jeg vet, enten om det er 5sfe eller 3sfe osv osv :)

Må si jeg er utrolig spent på dette prosjektet fremover. Er virkelig spennende for å oppdatere bilen inn i dette årtusenet :mrgreen:
 #462526  av MR2i
 
Det er faktisk en "butikk" i dette prosjektet tydeligvis. Webbutikk med DSG adapterkit.
Velg motor, velg ønsket kasse, få tilsendt kit 1-2 dager senere.
Med den GCU-saken er det enkelt...
 #462530  av ArildM
 
Tror definitivt det er noe du kan få litt salg på.
119524185_10158082717335376_7505103296856886258_o.jpg
119524185_10158082717335376_7505103296856886258_o.jpg (111.64 kiB) Vist 646 ganger
SW20 er i ferd med å ta av i USA om dagen, ser de bikker 30k usd for en bra turbobil, samtidig er det mange som bruker de både til dragrace og autocross. Begge er jo en perfekt kombinasjon med å kunne cruise hjem i automatconfig etterpå.

AW11 og SW20 blir meget kompetente dragrace biler siden motoren er midtmontert, men til nå har vel manuellkasse en hemsko for mange. E153 er vel også i ferd med å bli sjeldnere og sjeldnere, og det finnes vel ikke så mye tilgjengelig for å bygge de opp når de ryker har jeg hørt (?). Så en moderne DSG kasse som det finnes plenty av til en rimelig penge kan være gull verdt for entusiaster 8) :mrgreen:

Billet 3sgte blokker lages i Hellas nå:
https://www.facebook.com/dp.engine.parts/
Så de bør jo ha målene på motor om du skulle trenge noe :)

Billet 3sgte + dsg kasse
500whp på 1300kg.
Lite du får for under 1mill som holder følge, i alle fall med forbrenningsmotor 8)
 #462535  av MR2i
 
Spinnvillt! Lage hele blokken selv??
Ser for meg prisklasse "DYRT" :)

Men ser de satser hardt på dragracing, så i de områdene er det nok relativt billig.
De har nok 3D-skannet en original blokk vil jeg tro.
Alt har med kroner og øre å gjøre.
Men jeg kjenner huggeren i distriktet, så skal få han til å sende meg mail hver gang han tar ut en motor eller girkasse fra kjente variasjoner som kan være av interesse.

Lurer på å lage en webside www.dsgconversions.com hvor folk kan bestille og betale en forskuddssum på $50 :)
For den summen kan jeg rett og slett kjøpe arbeidet med å ta ut motorer/kasser på bestilling hos huggeren.
Og da ha 1 uke før avsending.

En som bygger adaptere basert på Volvomotorer og BMW kasser ga meg et tips for å gjøre jobben enklere :)
 #462536  av ArildM
 
Billet 3sgte blokk er nok absolutt i prisklasse høy, men i dragrace miljøer som du sier er det nok flere som kan være intr.

Jeg har trua på en slik side! :D Websider smekker du jo opp lett :)
Et komplett "kit" for en slik konvertering hadde vært GULL :mrgreen:
 #462540  av MR2i
 
Makk skrev:Bygg en 5sgte.

De fleste 3sgte sprekker på samme punkt i blokka med for mye uttak, billet or not, for tynn på visse punkt.

98+ 5S blokk er som laget av diamant.
Blir nok en 7-rib 4AGE. Den vet jeg holder, da det var basis for forrige bygg.
 #462541  av ArildM
 
Absolutt enkleste i en AW11, særlig mtp godkjenning :)
Men klart om man skal bygge i S serien motorer er nok 5s blokka grei å gå for om man skal hente ut myye hk. Litt mer volum (kan vel stroke den til 2,3l ganske enkelt) hjelper greit på i et turbobygge det også 8)
 #462544  av MR2i
 
ArildM skrev:Billet 3sgte blokk er nok absolutt i prisklasse høy, men i dragrace miljøer som du sier er det nok flere som kan være intr.

Jeg har trua på en slik side! :D Websider smekker du jo opp lett :)
Et komplett "kit" for en slik konvertering hadde vært GULL :mrgreen:
Et komplett kit burde kanskje hatt med girkassefestet også?
Problemet med det er at man egentlig burde hatt et karosseri og komplett motor og girkasse montert i karosseriet.
Men det hadde vært kult. Det hadde da blitt et "nøkkelferdig" kit.
Du trenger bare å kjøpe girkassen og ha motoren fra før.

Jeg har nå en robot gående både på finn.no og mobile.de for en passende MR2. Blir kjøpt inn så fort jeg finner en nå.
Så får jo gjort mal-jobben på AW11 i hvertfall i løpet av noen måneder. Og om jeg lagde adapterne til deg for SW20, så kunne du sikkert laget en pappmal for motoren og girkassen til din bil. Så får jeg cnc'et den og ettersender deg den.
Da har vi 2 "nøkkelferdige" kit.
 #462545  av ArildM
 
Du frister meg nå 8) Kan absolutt være interessant når du får kommet i gang med AW11en :)
Litt CAD (cardboard aided design) er ikke noe problem å prøve å hjelpe til med :)

Lå det ikke en rød AW11 på Facebook? Mener noen viste meg den nylig, men kan ikke komme på hvor og når.

Klart det er bedre jo mer man kan supplere i kittet :)
Drivakslinger osv også, for det første kan man drive litt butikk av det, for det andre slipper alle å finne opp hjulet på nytt hver gang :wink:
 #462546  av MR2i
 
ArildM skrev:Du frister meg nå 8) Kan absolutt være interessant når du får kommet i gang med AW11en :)
Litt CAD (cardboard aided design) er ikke noe problem å prøve å hjelpe til med :)

Lå det ikke en rød AW11 på Facebook? Mener noen viste meg den nylig, men kan ikke komme på hvor og når.

Klart det er bedre jo mer man kan supplere i kittet :)
Drivakslinger osv også, for det første kan man drive litt butikk av det, for det andre slipper alle å finne opp hjulet på nytt hver gang :wink:
Ligger en rød på finn.no, men den er så ille at de har valgt å ikke vise bilder innvendig.
Men rød er siste fargen jeg vil ha, selv om jeg skal hellakkere bilen. Setene er røde! Er en helsvart i Nederland som er strøken til 60'. Med blacktop 163 hk. Hadde kunnet slippe hellakkeringen, og solgt motoren.. hm.. Men bilen er såpass strøken at jeg vil ikke begynne på en såpass fin bil.

Drivakslinger har jeg ikke tenkt på. Er egentlig umulig å vite også uten å fått resten på plass så man har nøyaktige mål å gå etter. Redd det kan bli en nøtt. Men jeg tror jeg la ut et innlegg med drivaksler som hadde ulike lengder som kunne testes..
 #462548  av ArildM
 
Enig ang rød bil :lol: Nesten litt lei av det selv :oops:

Jeg er veldig spent på drivakslingenes plassering i forhold til originalt.

Fant en LS4 swappet SW20 (original FWD config LS motor). Den passet greit nede i motorrommet på mr2 (faktisk). Men selv med custom drivakslinger/motorfester osv ble akslingene så langt oppe i chassis at han måtte kappe/notche rammen for å få plass til drivakslingene.

Så det er definitivt et stort spørsmål hvor drivakslingene er på selve kassa i forhold til C5x / S5x / E153 kassene vi kanskje må sammenlikne mest med.

Definitivt noen bøyger som må overkommes. Tipper det finnes ett eller annet firma i Norge/utlandet som kan lage custom drivakslinger, så det bør være overkommelig. Bom Pham har i alle fall fått laget reproduksjons akslinger til E153 kassa.
 #462549  av MR2i
 
Da jeg bygde den forrige MR2'en kom jeg over noen som lagde karbonakslinger på bestiling :)
Sikkert ikke den billigste løsningen, men vil jo garantert passe om man oppgir rett mål.

Men du har rett angående det med akselutganger, hvis de er alt for forskjellig plassert kanskje det kan bli et problem.
Dog burde det ikke være så voldsomme endringer på avstander.
 #462550  av ArildM
 
Må jo nesten til syvende og sist bare prøve seg frem her :)
Tipper det finnes løsning på problemet. Og heldigvis er det ikke snakk om girkasse til ekstreme summer her :)

Hvis ikke kan man jo bare lage drivakslinger med litt sving på akslingen, ja sånn at den ikke tar borti ramma da :lol: :lol:
 #462551  av OleST
 
Høl i ramma med ett rør og mellomlager :P
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 18