TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 AW11 - 1986 - 245hk - dual-clutch girkasse

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462365  av ArildM
 
Om du får noe slikt godkjent derimot, det er jeg veldig spent på.
Magne holder på å søke til det på sin SW20 med manuell kasse dog.
 #462367  av MR2i
 
ArildM skrev:Om du får noe slikt godkjent derimot, det er jeg veldig spent på.
Mange holder på å søke til det på sin SW20 med manuell kasse dog.
Men dette er jo en vanlig automat med torqueconverter?
 #462368  av MR2i
 
ArildM skrev:Om du får noe slikt godkjent derimot, det er jeg veldig spent på.
Magne holder på å søke til det på sin SW20 med manuell kasse dog.
Finner ingen til salgs heller, så er nok ikke så vanlig å få tak på.
 #462375  av ArildM
 
Er nok mer moderne enn en vanlig torque converter casse.

U660E

6 Speed Automatic Transverse (V6) New 6 speed version of the U151E and F

Application:

2006-2008 Toyota Previa (V6)
2007–2017 Toyota Camry (V6)
2007–2018 Lexus ES 350
2007–2017 Toyota Aurion (V6)
2007–2012 Toyota Blade (V6)
2007–2013 Toyota Mark X Zio (V6)
2008-2018 Toyota Avalon
2009-2017 Toyota Venza
2010–2015 Lexus RX350
2011-2016 Toyota Sienna
2012- Lotus Evora ("IPS")

Står i ganske mye biler altså :)
Om du feks hadde fått tak i en Auris med 2GR, aka Toyota blade, så hadde du jo hatt komplett 2GR-FE motor, U6660e girkasse som allerede er tilpasset bruk i et ekstremt trangt motorrom :)



Når jeg tenker meg om mener jeg Paul Woods allerede har tilpasset et Evora instrumenthus til å passe i AW11?
EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=sNLno42ALdc
Var i en SW20, men fortsatt mulig.


Lyden :shock: :mrgreen:
 #462380  av MR2i
 
Kul låt i GR, men jeg tror jeg kommer til å satse på DSG uansett.
Blir litt for mye "sluring på clutchen" for min del.
Men uansett er det et mye større marked og tilgjengelighet med DSG. Og vi vet kassen holder.

Til uka skal jeg ta med meg papir, kulepenn og tommestokk og dra til huggeren for å ta mål på alt.
Så til en metallguru jeg har kjent i 40 år. Han har en CNC som kan lage adapter fra en hel bit alu i verste fall.
Jeg kan lage alle tegningene selv fra jobben.

Har tenkt litt på om jeg fikk til dette prosjektet, så kunne den adapteren være salgbar vil jeg tro.
DQ250-kasser finnes det flusst av. Og vil jo da kunne brukes på original 4AG og 3SG. Blir plutselig et "voldsomt" marked.
MÃ¥ vel lage noen fester til selve kassen, men det blir mindre arbeid.

Jeg tror faktisk jeg har funnet en løsning. Problemet er nok sentrering og balansering.
 #462382  av ArildM
 
Hærlig 8)
Som du sier, U660E har mye mer sluring ala tradisjonell automat.... Og du får trøbbel med å øke motorvolum med 2 liter, øke effekten til 300hk osv osv. Får du beholdt 4a motoren er det slik jeg ser det helt rette veien å gå :)

DSG kassa finner du plenty av, og det ser ut til at de tåler masse juling, særlig om man modifiserer dem lett.
Og da har du jo det beste fra begge verdner, automat til cruising, og en helrå kasse til bane. Bedre enn manuell på alle punkt, untatt for de som av nostalgiske grunner MÅ ha manuell, fordi det er tøffest :lol:

Og jepp, finner du en måte å få produsert en adapter fra 3s / 4a så har du potensielt et ganske stort marked. Ettersom 3s kassa passer på 2gr har du jo enda større marked potensielt, spørs jo litt hvordan det blir med klaring i alle retninger. Men det bør kunne gå.

Som du sier, her er dimensjonen på kassa slik jeg ser det den største hindringen akkurat nå. Passer den fysisk er det bare et spørsmål om å få til en adapter som fungerer. Motorfester og drivakslinger er som sådan nada problem. Akslingene ligger vel slik plassert på girkassen at det ikke skulle bli noen stor hindring?
 #462384  av MR2i
 
Løsning for oljekjølingen på DSG
https://www.awesomegti.com/racingline-p ... mqb-dq250/
49500699353_7bec8c0b7d_k__19428.1581434850.jpg
49500699353_7bec8c0b7d_k__19428.1581434850.jpg (62.17 kiB) Vist 574 ganger
Et rimeligere alternativ er denne:
https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... r-kit.html
t_647.png
t_647.png (293.67 kiB) Vist 574 ganger
Original versjon, men med flere celler
https://www.bar-tek-tuning.com/transmis ... -dsg-dq250
dsg_vergleich-schrift.jpg
dsg_vergleich-schrift.jpg (445.11 kiB) Vist 560 ganger
Finnes også på aliexpress?!
https://www.aliexpress.com/i/32844516603.html
Sist redigert av MR2i den 23 aug 2020 16:43, redigert 2 ganger totalt.
 #462385  av MR2i
 
Flere deler faller på plass. Elektronisk gasspedal tilpasset AW11.
Adapter:
https://shop.rat2motorsports.com/produc ... -aw11-rat2
t_648.png
t_648.png (721.49 kiB) Vist 565 ganger
Gasspedal:
https://shop.rat2motorsports.com/produc ... -pedal-2gr
t_649.png
t_649.png (37.32 kiB) Vist 565 ganger

De har jammen et fullt kit for 2GR motor swap til AW11 også.

https://shop.rat2motorsports.com/produc ... ll-diy-kit
 #462386  av MR2i
 
Basert på en teknisk tegning av oljekjøleren ser vi at DQ250 bygger 35cm fra hvor bellhouse slutter.
DQ250.jpg
DQ250.jpg (2.43 MiB) Vist 556 ganger
 #462387  av MR2i
 
Artig tråd
https://mk15.ca/MJK_iPage_Website/MKI.5 ... ne_Bay.htm
New_coated_left_3.jpg
New_coated_left_3.jpg (205.07 kiB) Vist 553 ganger
 #462389  av MR2i
 
Toppakningen til 4AGE er 39,5 cm.
Ut fra skala på bildet er selve kassen C52 ca 24 cm.
Altså 10 cm mindre enn DQ250. Men man kan vel gjøre noe med bellhousingen ved å gjøre adapteren smalere.
C52-mål2.jpg
C52-mål2.jpg (78.84 kiB) Vist 548 ganger
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18