TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's nye MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent i vognkort nÃ¥)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462588  av Makk
 
Derp.

Oppdateringslogg :

30.11.2020 - Fremdriftsoppdatering første side
30.12.2020 - Fremdriftsoppdatering første side
02.01.2021 - Fremdriftsoppdatering første side og bestillingsliste på side 7 - Venter på deler.
25.02.2021 - Fremdriftsoppdatering første side
02.07.2021 - Fremdriftsoppdatering første side
16.07.2021 - Fremdrifstoppdatering første side - V6 Prosjekt!
02.12.2022 - Fremdriftsoppdatering, har brukt bilen en hel sommer, så nå er det på an igjen.
16.02.2024 - Ferdigstilt - Burde vel hatt en oppdatering inn i mellom, men bilen er altså ferdig ombygd 8)


V6 Prosjekt Updates :

* 16.2.2024

Burde kanskje oppdatert første side for lenge siden, men bilen er altså godkjent med 3VZ-FE V6 i vognkort! Med Bilstein setup på dempere/turbofjærer, bremsene, felgene og dekkdimensjonen, med custom eksos, alt er bare fryd å gammen :)

Våren nærmer seg, det blir snart oljeskift å slikt og så er det vel bare tut å kjør, bilder kommer vel på Show & Shine ;)

* 02.12.2022

Bilen henger på bukken, fremre understell er ferdig med bilsteindempere og fjærer nye, tårnlagre var helt ok bare tørre, rengjort og rullet i ny grease, mobil 1 for rullelagring, satt sammen med alt annet av gummideler/mansjetter nye.

Gjenstår å ta bakre dempere og fjærer, fikse lysbildet, tilpasse å sjekke om jeg kan bruke 215/35/18 foran eller om jeg må forbli på 205/35/18, kommer an på hvordan stancen på bilen blir etter jeg senker den ned på bakken igjen, foran var det OEM fjærer (tror jeg) og bak var dem BLÅ bak dårlig lakk og veiskit, gudene vet hvilket merke det er, så godt å få skiftet alt til et unisont understell.

Service motor med kjølevæskeflush, olje, filtre gjenstår, trenger ikke bytte noe tennplugger eller kabler eller noe da jeg har gjort max 500km i bilen siden motoren var nedplukket til shortblock og alt ble byttet av tetninger og servicedeler.

* 16-07-2021

Camryen har endelig kommet, høres helt sjukt bra ut motormessig, ingen kakling, går som den skal, starter "straight up" det blir ikke noe nedplukking av blokk for dette her er nok 110% toyotakvalitet.

Ekstern service på alle punkt å stelling av motor ;)

Søknad til SVV sendes nå om ombygging ;)

Original Posting før V6 :

Endelig tilbake til MR2, hadde fått lenge å vel nok av Celicaen min og jeg elsker T-Tak, så jeg var bare nødt.

Endte opp med denne her, 1990 modell så veteran, nyere gen 3 turbomotorswap :

https://images.finncdn.no/dynamic/1600w ... 302093.jpg

Fikk den til trivelig pris for det en vanlig GTI går for i dag + rearcut pris, så egentlig greit rimelig.

Veldig bra chassis på denne ihvertfall, flott i lakken å greier, akkurat slik jeg ønsker det da jeg tar alt annet enn chassisjobb, stylingkittet passet bilen også, noe ekstreme felger mtp kant for min del, men jeg likte dem faktisk ganske godt, er litt mafia over hele bilen, spesielt i svart.

3rd gen 3SGTE, turbobremser å kasse å alt, oppgradert intercooler, apexi ECU, Blitz EBC, Momo Ratt, Skinninteriør oppgradert girboks med en 1.5way diff og alu svinghjul m/zinterclutch (fakk)

Vinterplaner :

* Lagring, sjekke ting, bestille alt som trengs etterhvert som det gjør seg ferdig.

* Finne ut hvorfor den går så jævla dårlig ved pådrag, den har 2nd gen 3sge kamakslinger i 3rd gen topp, men jeg tror ikke det er noe særlig godt innjustert og vurderer da justerbare kamdrev å slikt før evt rett avsted til tuning, det er også original cat på den, en mega-restriktor, det booster godt men går ikke fremover å jeg synes jeg hører noe som kan minne om ett damplokomotiv som tuter baki der, mulig dumpventilen ikke tetter overhodet, det var med en annen en som kansje er i bedre stand, men mulig jeg bare handler en helt ny fra HKS eller Blitz..

Den har også original 3rd gen ecu, men en Apexi fc powercommander ecu følgte med, samt en downpipe, disse to skal ihvertfall i asap, bilen går like dårlig som en vanlig gti ved full gass, den går like bra ved halv gass som ved full gass, restriksjon i flow eller boostleak / begge deler er mine hovedmistenkte da den går helt greit å kjøre vanlig med å starter kjempelett å slikt.

* Sterk vurdering å skifte fra zintertullclutchen til den kraftigste vanlige clutchen på markedet sånn bilen kan kjøres uten å være racerfører.

* Ny stereo, komplett, den som står i er en total tragedie å en eller annen smarting har drillet delefilterne rett i dørtrekkene, UTVENDIG inn mot kupeen, hadde mord for slikt vært tillatt så hadde det blitt begått, dvs jeg skal også bytte dørpanelene.

* Durer godt i blikkplater å slikt baki der, gå over å hive ut alt som bråker eller feste det bedre, bytte motorfester om dem er crap.

* Sjekke over alt av understell, balansere opp igjen hjul da dem rister bittelitt, 4 hjulskontroll etter bytting/sjekking av saker under.

* Nye bremser foran og bak, because why not, og jeg liker dem drillede å slissede skivene :)

* Montere keyless entry på original sentrallås og keyless start system.

* Enginebay dress-up + skifte slitne slanger og småtetninger

* Nye dekk, om det går på disse felgene, om ikke så nye felger

* Coilovers eller overhaling av originalt understell, på disse 18 tommerne så kan den ikke senkes så grusomt mye, for da blir den UKJØRBAR - Coilovers bestilt fra TA Technix for 2500 kroner på Black Friday :lol: Den prisen da, med Tüv papirer!

* 60mm Singel gauge pod m/60mm boost gauge som har lcd skjerm i midten m/oil pressure, oil temp og voltmeter. - Bestilt

* Alle småfix og småmangler som irriterer!

* Skikkelig downpipe og mapping når bilen er satt sammen, kjører fortsatt på original 3rd gen cat.

* Boost solenoid styring inn på Apexi ECU istedenfor boost controller.

Tar imot all informasjon om noen andre vet noe som helst om denne her :)

In Progress :



* 3* Berk DP m/brakett - Til vinteren
* Keyless sentrallås - Under forskning da den er trassig, virker ikke på samme måte som på andre bilen, idfk why
* Release motor til bagasjeromslokk bak til montasje, pågår da funksjonen sitter i samme som keyless sentrallåsen - Mulig den blir dumpet om det skal vær trassig - DUMPET

* 02.07.2021 - V6 prosjekt progress :
* Avgjørelse tatt og Camry er innkjøpt

Ferdig :

*Prøvde meg på 255/35/18 bak, men disse ble litt vel "bøse" så gikk ned til 245/35/18 bak, sitter perfekt på originalt m/valsede hjulbuer.
*Catch can re-routed sånn en ikke coater innsug med olje.
* Enginebay dressup - Minimalt står igjen, type ting man tar når man skifter andre ting pga tilkomst.
* Alt av manglende skruer, klips, smådeksler, lokk på hele bilen
* Bagasjerom, lage ny bunnplate i tynt tre og sette sammen igjen
* Bremseslanger
* Bremsevæskeflush og clutchvæske flush
* Plastdeksel innerskjerm foran
* Bracing braketter sway bars
* Fjernet all gammel boostcontrolling og elektronikk, ferdig montert Apexi Solenoid koblet direkte i bilens ledningsnett og aktivert boost control kit function i Apexi FC sprutet via håndkontroller.
* Ny pakning på frunk montert
* Renset bagasjeromskledning med tepperenser, renset stål og vasket rent under alt baki der
* Interiør m/større diskanthusene og nye doorcards i originalt skinn montert, stereo montert ferdig, kabler lagt til subwoofere, alt ferdig innvendig av demonterbar jobbing her.
* Keyless Start button m/rfid chip ferdig montert
* Rasket ut alt av jallakabling og dårlig montasje, fått oversikt.
* Cancer bars bak erstattet med nye i stainless steel
* Skiftet pærer i dashbord
* Festing av manglende skruer på rør og fester bak under bil
* Fjernet skramledeksler under bil, kastet dem.
* Apexi ECU installert og festet ordentlig, dette fikset hvorfor den gikk så dårlig, må på mapping når alt er sagt å gjort
*Bygd om fra Greddy EBC m/solenoid til Apexi original plug&play to gen 3 harness solenoid kit og aktivert boost control via hand uniten til Apexi sprutet sånn computeren tar full kontroll over boosten
* Girkasseolje byttet, avrenning sto 2 uker! Oljen tok tid å få så, straight MT90, uten ekstra lsd tilsetning "for now"
* Pusset over typiske småbrune plasser der det er lakkflass under bil (jekkfester, flenser) og behandlet med brunox rustconverter/epoxy emalje, lakkert med svart lakk, klarlakk etter og deretter tektylert med den tynne fluiden da det er bak saker å ting hovedsaklig
* Stereomontasje i frunk
* 3 spoke gen 2 ratt strøkent, ferdig montert

* Bremser skiftet, alle skiver å klosser, glidestykker kontrollert å smørt opp igjen, caliere går rent å fint, EBC slissede å dimpled svarte skiver m/yellowstuff, MEGET diskre, er kjempefornøyd på svart bil med å kjøre diskre stil!
* Motoroljeservice ferdig, avrenning sto en uke på både filter å panne, Castrol Magnatec "Supercar" 10w-60 olje!

* Pusset rene originale fjører og understell for brunstighet så det skal se litt bedre ut på kontroll, smørt dem med epoxy rustconverter, hvordan det kan se sånn ut når selve chassiset er så jævli bra er en gåte..........
Sist redigert av Makk den 16 feb 2024 22:02, redigert 28 ganger totalt.
 #462589  av ArildM
 
Gratulerer :D

Meget pen bil, og aldri feil med sort lakk 8)
Enig ang felger, litt heftige, men absolutt ikke feil. Stilig stuk over den :)
Mulig jeg har noen originale dørtrekk liggende i bra stand om du trenger :)
 #462591  av Makk
 
Hør der ja, send gjerne bilder for det her er megastyggedom mtp utførselen på montasjen av delfilter.
 #462593  av Makk
 
Klarte ikke holde meg unna første kvelden, ryddet godt opp i garasjen etter alskens prosjekt, å parkerte skjønnheten klar til dyst.

Startet med det letteste først, tok ut den originale 3sgte hjernen og satt i apexien, gikk rett i oppstart og jeg synes den var mye renere i gangen, det er mulig denne hjernen er bedre tilpasset spesielt med tanke på her er andre kamakslinger.

Gleder meg til å prøvekjøre med den apexien som nå er på og etter jeg har satt på downpipen for at den skal få puste fritt!

https://www.dropbox.com/s/1292k3cktmw0m ... 9.jpg?dl=0
 #462596  av Makk
 
Vel, DET var stor forskjell!

Fikk testkjørt i dag, går og drar som et godstog akkurat slik en husker det, bare på å sette inn Apexien, jeg tror den originale hjernen merker noe og retarderer tenning ganske kraftig, for det luktet også ganske krafti brent kjemikalier/eksos når en prøvde å dra på med den, det er nå borte helt, sikkert bensindumping for å beskytte motoren slik dem skal gjøre, det rare er at det aldri kom noen motorlampe, kanskje den ikke skal gjøre det.

Gjør ingenting, den skal ikke inn igjen haha.

Turboen blåser ikke lenger som en fløyte og bilen kjører mye bedre, gleder meg allerede til downpipen er på plass slik den virkelig får frie tøyler.

Bilen går litt ruskete og afterfirer litt, hører at det ikke er perfekt gange, sikkert kammene så jeg tenker at jeg bestiller justerbare kamdrev og får det på før jeg får den tunet ihvertfall.
 #462598  av ArildM
 
Hmm, kanskje jeg burde vurdere ny ecu jeg også :lol:
Min hadde litt samme symptomer på siste turen jeg tok. Mye hvesing og pesing uten sånn kjempemye som skjedde.

Har lest at kondensatorne kan lekke og at ECUene (som tross alt er ~30år nå) kan tulle litt.
Lasse sin hadde vel trøbbel med at den også gikk stinkene rikt helt plutselig, uten feilkoder?
 #462599  av Makk
 
Ja disse originale ECU'ene skal dumpe på bensin å retardere tenning om ikke alt er helt 100% med alt.

Dette er min andre MR2 med Apexi og det er uten tvil en veldig grei sak å bare smette rett i, 100% kompatibel og den tar til høyde for det denne motoren EGENTLIG burde få beskjed om å gjøre, istedenfor et oppsett fra 30 år siden som skal tilfredsstille alskens miljø greier og har en hel masse sikkerhetsanordninger for å beskytte produsenten mot garantireklamasjoner :mrgreen:

Sprut kan jeg anbefale uansett på turbobiler, men disse Apexi greiene er veldig plug and play ihvertfall, synd dem er ute av produksjon nå til dags, men der er jo veldig mange andre gode alternativ som ikke krever en hel masse modifikasjoner av elektriskanlegg.

Det var helt ekstrem forskjell, fra en bil som egentlig du kunne kjørt fra med en GTI og luktet jævlig til en som virkelig sparket fra.

Nå får jeg bare bestille deler etterhvert å smekke på justerbare kamdrev, sjekke/stille ventiler i samme slengen og få den klar for tuning mot neste sommer, intet problem å kjøre slik som den er da apexi map er jo plug and play, men mye mer å hente på en dynobenk, kanskje jeg må skifte til en annen ECU, da vil det komme en apexi for salg ihvertfall, men det er langt opp å frem.
 #462607  av Makk
 
Og så var vi i gang.

https://www.dropbox.com/s/2cgi334hmpa9j ... 6.jpg?dl=0

Revet ut alt det gamle stereoanlegget, var så dårlig lyd i det og det suste bra i takt med motoren, så her skal det legges opp komplett nytt med kvalitetsskjermede kabler ihvertfall!

Elendig monteringsarbeid all-around på denne stereoen, fint å gjøre alt fra grunnen opp igjen!
 #462608  av ArildM
 
:lol: Been there done that, flere ganger :lol:
 #462629  av Makk
 
Dag 2 - Bilen skal på bukken.

Vi har flyttet ut 2 søyleren min med 10 centi fordi enkelte biler var en total tragedie å få opp og bare å glemme å stige ut av døren med, det gikk mye lettere å få opp en MR2 også etter dette viset da den har så kort distanse mellom jekkfester.

Måtte bite i gresset å ta av skjørtene dog, men det var super enkelt, 4 skruer på hver å løft dem av, 2 minutters jobb, det kan jeg leve med.

Forventningene var høye da tidligere eier priset den opp i skyene, han fikk rett, og litt til... Har aldri sett en så bra 31 år gammel bil under noen gang, det var som å se på en nybil som har kjørt seg en liten tur.

SÃ¥, utfra det her er vinterens planer.

To-do list :

* Nytt stereo, komplett opp fra grunnen av med doble subber, 1 bak hvert sete, påkostet frontsett og en skjermspiller.
* Skifte ratt, dørtrekk innvendig, få tak i og sette på manglende innerplastikk skjerm venstre foran
* Modifisere montasjen av grøftelys, pga stylingen peker dem rett i taket, men det er bare å rette festene nedover
* Fastsetting av diverse ting som ramler og skramler både innvendig å utvendig, mangler diverse klips og skruer her og der.
* Bytte cancer bars bake, utrolig nok så var disse på en sånn strøken bil, totalt gjennområtne! Sjekk dine også på SW20!
* Feste Apexi computeren, festene fra original passer ikke overens så den blir liggende bare å dingle
* Lage til bagasjerommet igjen, det holder seg selv ikke oppe og trekket innvendig mangler mye klips å slikt.
* Sette på frunk og motorlokk holdere, dem er ikke her på bilen
* Full motorservice, olje/filter, tennplugger, fordeler/lokk/kabler, girkasseolje, bremsevæske, clutchvæske, frostvæsken om nødvendig.
* Nye alle 4 bremser, dem var fullt brukendes, men jeg liker dem slissede og borrede med oppgraderte klosser, det biter så bra.
* Innvendig detailing etter bygging av stereo.
* Motorrom detailing etter service og vinterlagring.
* EU kontroll for å få kjøre den etter vinteren.

Planer litt frem i tid :

* Godkjenning 3rd gen 3S-GTE

Ferdig :

* Inspeksjon under for planlegging av vinterens hobby
* Demontert interiør og tatt ut teppe og deksler, inspeksjon inne i bilens vanger å rammedeler etter rust, ingen ting å se noen plass hverken i kanaler eller byggverk generelt innvendig, jeg er meget imponert.
* Fjernet deksler som vibrerte skikkelig godt ved riktig RPM (Eksosdempingsdeksler) trenger dem ikke da aftermarket eksos henger MYE lenger nede og vil ikke varme opp noe chassis.

Jeg tror jeg har kjøpt en av landets beste SW20 karosserimessig ut i fra det jeg kan se, og jeg har leita hardt!

Meget happy med hobbykjøpet, er så kjekt å holde på når en får ny motivasjon å giv til å sette i gang!

https://www.dropbox.com/s/y6fewe6amaz8q ... 6.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/wbtn1b9vjybew ... 4.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/llw0faroz0lrp ... 7.jpg?dl=0
 #462631  av ArildM
 
Skulle ha flyttet den ene posten min lengre ut jeg også. Har litt samme problemet. Såvidt jeg får løftet opp MR2n pga at kanalene er så korte. Morsom måte å løfte den opp med treklosser under kanalene :D De putene som følger med liften har en tendens til å trø sammen kanalskjøtene bake på min i alle fall... Fjerna de samme dekslene bake på min også, bare tull når man har ettermarkedseksos og ikke bor i enn plass i verden der det er 40 grader i lufta døgnet rundt

Gratulerer med en bil som er strøken i chassis :D Tror etterhvert vi kan begynne å telle på et par hender de som fortsatt er i den kategorien i Norge :mrgreen:
 #462635  av Makk
 
Treklosser er king på biler med kort hjulavstand ;)

Bestilt deler for 9500,- fra MR2-Ben

Får håpe det ikke blir noe tull, sett litt diverse reviews fra han i det siste, men det var kun han som hadde alt jeg ville ha fra samme leverandør, sparer mye frakt på det.
 #462676  av Makk
 
Snart 2 uker fra en bestiller til noe skjer, og ingen kommunikasjon, ikke før jeg ringte fyren fikk jeg vite hva problemet var, en liten del var 5 uker ventetid fra Japan på.

Jeg ba han drite i delen å sende resten, det tok også 4 dager og få til, du snakker meg om sløving.

Synes ikke MR2-Ben akkurat renner over av kommunikasjon, ingen svar på mail eller chat, jeg var sikkert bare heldig som nådde han på telefon.

Jeg kan heller ikke se noen forskjell på VAT vs non-VAT på prisene hans, så jeg må vel sende en mail å spørre om hvorfor jeg er trekt VAT? Eller om det legges til i carten om du er fra England, jeg vet ikke, uansett så er det veldig dårlig i forhold til f,eks Fensport.
 #462677  av ArildM
 
Da holder jeg med unna MR2 ben, tror forøvrig aldri jeg har bestilt noe fra han heller. Synes sia ser litt jalla ut.
Da blir det fortsatt Prime, TwosRus, ATS og fensport som er å foretrekke :)
Og som du sier, et seriøst firma i EU bør vite hvordan reglene for fratrekk av MVA/VAT er når man skal eksportere varer.
At alle firma gjør det er nok derimot ikke noe man kan ta for gitt.
 #462705  av Makk
 
Endelig kom den første ladningen med slitedeler og smådeler.

Fikk ikke av hjulene for jeg trenger en låsemutter, ligger sikkert hos selger fortsatt haha, så ble bare serviceparts og litt småtterier.

Tappet av girboks og motor, fjernet filter, står til avrenning hele uken nå.
Skiftet cancer bars bak til stainless steel versjon
Satt i manglende småskruer, sjekket over varmeskjold, funnet 1x løs skru som må utbedres for at skramlingen ikke skal oppstå.
Skiftet bensinfilter og tetninger, en del som mange overser tror jeg, har ikke vært byttet på en eneste toyota jeg har kjøpt hvertfall.

"Bilen har vært entusiast-eid" Ja jeg ser det, mahle filter :x

Og sticker-samlingen på bensintrillebåra vokser stødig :mrgreen:

https://www.dropbox.com/s/ml38ydkrxm5cf ... 1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/deko0sxj907dr ... 1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/8mxtroo16ngvo ... 5.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/6ctyld1g6a3y6 ... 5.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/tazazzeaagz14 ... 9.jpg?dl=0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 37