TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bekkens Celica ST165 prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462920  av E.Bekken
 
Makk skrev:Den bodykit fangeren synes jeg du skal beholde, dem er litt stutte i baken disse bilene synes jeg, den hjalp veldig!

Afaik, så finnes der kits til disse chargecoolerne tror jeg, og også guider på hvordan få bort 54.

Btw disse turboene skal slarke når den ikke er i belastning, kommer av typen lagringer i dem, og er det turboen som bruker olje da spruter det blårøyk ut bak ved pådrag hehehe, du peiser det inn i forbrenningskammer, under trykk :mrgreen:
hehe, hadde bodykitet vært pent, riktig montert og helt ville jeg nok vurdert å beholde det, men siden, som jeg kommer til senere, bodykitet var limt på en ufattelig ræva måte, går jeg tilbake tile originalt body kit.

trenger egentlig bare å koble opp en motstand for å lure ecu til å tro at pumpa fungerer slik den skal, men har gjort en del endringer siden 2017, som jeg skal prøve å få lagt frem før jul :P

røk meget blått fra den, dødgang en var langt over anbefalt. ble mye bedre etter overhalingen :D
 #462921  av E.Bekken
 
Amund skrev:ST165 er de feiteste 4x4 celicaene som er laget, etter min meining 8)
Kobla opp ein caldina-motor i ein slik, et h... å koble opp, men steike det ble rett å kjøre når alt var ferdig!
har virkelig fått sansen for de selv! morsomme biler, og det at de er blir ganske sjeldne gjør det ikke noe mindre gøy å eie en! :D

Vurderte lenge å få tak i en 4. gen 3sgte, men var litt i tvil ang det turbooppsettet den kommer med. ønsket å ha muligheten til å bytte turbo, uten å måtte bytte grenrørene i samme slengen.. men på en annen side er det omtrent 100hk ekstra i de motorene :D
 #462922  av ArildM
 
Ikke rart at den dro litt til siden mtp det understellet der :shock: Men ser ut til at bilen havnet i rette hender for å få en skikk på det :) Var du ellers heldig mtp rust? Kan ikke se så mye på bildene i alle fall :)

Audun: :shock: 4.gen 3sgte må jo være kongemotor i en slik bil :)

ATS har vel løsningen mtp turbo også:
http://www.atsracing.net/Parts/Details/TUR-SWEET16

Evt kan man jo bruken 3.gen motor / 3.gen manifold.
Alt etter hvilke mål man har :)

Skal man legge store penger i det er det vel nesten det samme hvilken generasjon motor man starter med :)
 #462923  av E.Bekken
 
11. Juni 2017.
Så kommer dagen, rettere sagt natta, da jeg i god driv over skogen møtte på elg..
Disse bilene er ikke akkurat kjent for å ha strålende lys, så oppfattet elgen først i det den trådte inn på veien.
Klarte heldigvis å få slengt bilen over i motsatt kjørefelt i skrens, brukte hele veibanen i kontraer flere ganger før jeg skjønte at dette kom til å gå til skogen. Jeg dro i håndbrekket og fløy av veien med ræva først på motsatt side av veien.. Bilen hektet i en stein og løftet opp på 2 hjul for så å falle tilbake på alle 4.
Til min store lykke hadde jeg kun bulket en felg og bøyd en bærearm ut i fra det ejg kunne se.
Kjørte bilen opp igjen på veien og haltet meg hjem til garasjen.

Dagen etter ble bilen satt på bukker, og det var egentlig slik prosjektet virkelig begynte.
IMG_3351.jpeg
IMG_3351.jpeg (191.63 kiB) Vist 421 ganger
Ribbet ned bilen innvendig og begynte utbedring av rustskader.
IMG_3363.jpeg
IMG_3363.jpeg (3.95 MiB) Vist 421 ganger
IMG_4141.jpeg
IMG_4141.jpeg (4.01 MiB) Vist 421 ganger
IMG_4205.jpeg
IMG_4205.jpeg (4.09 MiB) Vist 421 ganger
Fikk til slutt primet den innvendig.
IMG_5044.jpeg
IMG_5044.jpeg (3.93 MiB) Vist 421 ganger
 #462924  av Makk
 
ArildM skrev: Skal man legge store penger i det er det vel nesten det samme hvilken generasjon motor man starter med :)
3s Gen 2 blokk bedre enn 3, risiko for å få en dårlig støpt en, men resten av sakerne på gen 3 er bedre, gen 4 best, 5sgte bygg superbest, (over 500hk)

Men gen 1 er ikke noe å satse på for big power hehe, for ikke å nevne delekompabilitet, nesten ingenting på gen 1 er likt med de andre gens heheheh.
 #462926  av E.Bekken
 
ArildM skrev:Ikke rart at den dro litt til siden mtp det understellet der :shock: Men ser ut til at bilen havnet i rette hender for å få en skikk på det :) Var du ellers heldig mtp rust? Kan ikke se så mye på bildene i alle fall :)

Audun: :shock: 4.gen 3sgte må jo være kongemotor i en slik bil :)

ATS har vel løsningen mtp turbo også:
http://www.atsracing.net/Parts/Details/TUR-SWEET16

Evt kan man jo bruken 3.gen motor / 3.gen manifold.
Alt etter hvilke mål man har :)

Skal man legge store penger i det er det vel nesten det samme hvilken generasjon motor man starter med :)
For meg har dette vært inngangen for å skaffe seg en sprek bil til en billig penge, hadde ikke råd til å handle meg ferdig bil, så da må jeg bygge bilen jeg ønsker over tid. Selvfølgelig koster det mye om man legger sammen alle summene i enden, men tar en del av gangen, for så å spare litt til..
mtp rust var det en del skjult rust som kom frem under demontering. måtte kappe ut en del områder og sveise inn igjen nytt metall.
 #462928  av E.Bekken
 
Etter en prat med en med felles interesse under toyota banedagen 2018(kjørte ikke selv) ble det snakk på at jeg burde sette inn en annen gen. 3sgte. begynte å lete litt, og fant til slutt en JDM 3. gen 3sgte for salg. motoren satt i en st205 slik at jeg fikk prøvekjøre den. avtaler ble gjort og motoren ble plukket ut fra chassiet etter et par uker.

Motoren så meget sliten ut på utsiden, og forventet at jeg måtte gi den en skikkelig overhaling, men på en annen side var det få tegn på at den trengte overhaling fra testingen.
IMG_4683.jpeg
IMG_4683.jpeg (3.81 MiB) Vist 418 ganger
Begynte å plukke den ned for å i alle fall gi den en skikkelig service og få en tilstandsrapport.
innvendig så det ut som en annen motor, den var myye renere enn forventet og ble bare i bedre og bedre humør ettersom vi inspiserte motoren.
Sylinderveggene så omtrent nyhonede ut, wiseco smidde stempler og eagleråder, arp toppbolter i tillegg så det ut for meg som om det var gjort en ventiljobb på den nylig.
IMG_4801.jpeg
IMG_4801.jpeg (3.91 MiB) Vist 418 ganger
IMG_4806.jpeg
IMG_4806.jpeg (3.14 MiB) Vist 418 ganger
Forrige eier visste lite om motoren, da hans opprinnelige motor var til overhaling i latvia. Han hadde fått tak i en annen motor og bare montert den i sin bil slik at han fikk brukt den i mens den andre ble overhalt.
Hadde vært morsomt å vite full historie på motoren..

Samme kveld ble det bestilt:
-Komplett silikonslangesett(innsug, olje, vann og vakum)
-PCV-ventil
-Oljeretur rør fra turbo
-Veivreimhjul
-Bensinfilter
-Competition stage 2 clutch
-Poly foringer til motorfester
-Original Chargecoolerpumpe.
 #462929  av E.Bekken
 
Etter å mottatt de nye delene var endelig tid for å begynne å sette sammen motoren igjen.
IMG_4842.jpeg
IMG_4842.jpeg (3.46 MiB) Vist 417 ganger
IMG_4844.jpeg
IMG_4844.jpeg (3.05 MiB) Vist 417 ganger
IMG_5484.jpeg
IMG_5484.jpeg (2.9 MiB) Vist 417 ganger
Det neste som sto på planen var å begynne på ledningensnettet som skulle linke gammel chassi med ny motor..
Siden jeg ikke hadde fått med noe ledningsnett fra st205´en, ble jeg nødt til å laget ur fra det originale st165nettet.
ingen kontakter var de samme, så ble en lang prosess med jakting av riktige kontakter før jeg kom i mål.
Takket være noen gode venner fikk jeg tak i de riktige kontaktene til ecu, slik at jeg fikk loddet opp fra gammel kontakt til ny der også.
Vet jeg kunne ha bestilt nytt ledningsnett fra diverse steder i verden. men naive meg trodde ikke dette var såå mye jobb. Angret ikke på å ha gjort jobben i ettertid. utrolig hvor mye man lærer om motorene ved å gjøre dette selv.
IMG_5623.jpeg
IMG_5623.jpeg (4.75 MiB) Vist 417 ganger
 #462930  av E.Bekken
 
Motoren ble midlertidig satt sammen for å ta minst mulig plass
IMG_5642.jpeg
IMG_5642.jpeg (3.08 MiB) Vist 415 ganger
ledningsnettet ble også montert
IMG_6195.jpeg
IMG_6195.jpeg (4.5 MiB) Vist 415 ganger
Neste steg ble å plukke ut og gi motorrommet en shining og lakk av karosseri før montering av ny motor..
IMG_5182.jpeg
IMG_5182.jpeg (3.78 MiB) Vist 415 ganger
Den svarte lakken hadde flasset flere steder og det var tydelig at forrige eier ikke hadde gjort et godt forarbeide før lakk, Slipte ned motorrommet for så å epoxyprime det.
IMG_5209.jpeg
IMG_5209.jpeg (3.84 MiB) Vist 415 ganger
Vedlegg
IMG_5433.jpeg
IMG_5433.jpeg (2.94 MiB) Vist 415 ganger
 #462931  av E.Bekken
 
Epoxyprimet resten av karosseriet samtidig som jeg sprayet motorrommet, Våtslipte epoxyen før lakk.
IMG_6705.jpeg
IMG_6705.jpeg (407.44 kiB) Vist 415 ganger
IMG_6728.jpeg
IMG_6728.jpeg (4.36 MiB) Vist 415 ganger
Endelig var karosseriet lakkert, slik at jeg kunne begynne å montere igjen :D

IMG_6734.jpeg
IMG_6734.jpeg (4.62 MiB) Vist 415 ganger
IMG_6764.jpeg
IMG_6764.jpeg (4.46 MiB) Vist 415 ganger
IMG_6855.jpeg
IMG_6855.jpeg (4.23 MiB) Vist 415 ganger
 #462932  av Makk
 
Veldig mye gøy å se på, når du er ferdig med å poste hva som har vært gjort, er det noe som foregår per dags dato også?
 #462933  av E.Bekken
 
Makk skrev:Veldig mye gøy å se på, når du er ferdig med å poste hva som har vært gjort, er det noe som foregår per dags dato også?
Begynner å nærme seg, prøver å blåse gjennom alt jeg har uten at det blir direkte kjedelig :lol: karosseriet ble lakkert nå i høst, så tenkte å bremse ned litt under oppbyggingen til nå, siden jeg tror det kan være noe gøy restaurering der. Skal montere gulvtrekk i kveld tenkte jeg.
Mangler å lakkere takluke, bakluke samt hele bodykitet skal lakkeres. ellers står det igjen å montere stereoanlegget samt interiør generelt. kort fortalt :D samt en haug med justering av understell og få motor til å fungere slik den skal. Poreløpig er det original jdm ecu, men ønsker meg en haltech. kunne også tenkte meg å lage nytt ledningsnett til motor helt fra scratch, har også sett på en garrett gtx2860 gen 2. med et custom eksoshus for standard montering på downpipe. men de tinga koster så mye penger at jeg bare må legge meg i sparing til sommeren, kanskje om 1,5 år.
 #462934  av E.Bekken
 
Klumpen i halsen ble stor da la meg ned og tok en grundigere titt under karosseriet.. Kunne ikke la undersiden forbli slik den var, så fikk lånt meg en bilvugge og endte opp med å kjøpte sandblåserapparat :lol:
IMG_7484.jpeg
IMG_7484.jpeg (4.82 MiB) Vist 411 ganger
demonterte bakstillingen og dyttet det inn i sandblåserkabinettet for runde nr. 2.
Sveiset om for litt bedre plass til 3"eksosen.
Denne gangen ble det epoxyprimet og lakkert med 2k Raptorliner.
monterte polyforinger og ny diffforing også i poly.
Fikk tak i komplett sett med nye toyotaskruer til hele bakstillingen.
IMG_7495.jpeg
IMG_7495.jpeg (4.82 MiB) Vist 411 ganger