TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bekkens Celica ST165 prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462935  av E.Bekken
 
Understeller ble sandblåst, epoxyprimet 3 lag, påført understellsmasse samt sprayet med understellsbeskyttelse.
La opp nye bremserør i samme slengen.
IMG_7518.jpeg
IMG_7518.jpeg (4.53 MiB) Vist 387 ganger
Monterte hele det bakre understellet, utrolig hvor lett det var å jobbe "under" en bil som står på siden :lol:
nye brekkkabler og nye hel bremseslanger.

Siden tanken var ute, ble den gitt en shining samt byttet av bensinpumpe til Walbro High pressure bensin pumpe som klarer 255lh og tåler etanol. tror det holder for det jeg ønsker foreløbig hvertfall :lol:

IMG_7628.jpeg
IMG_7628.jpeg (4.35 MiB) Vist 387 ganger
 #462936  av Makk
 
Veldig stilig.

Jeg kan ihvertfall fortelle det at om du ikke smir innmaten og skifter innsug/eksos manifolder, så er en ny slik turbo helt bortkastet, du må også på med fuelrail og sprut for å få noe særlig mer enn det original gen 3 kan gi deg

Turboen er den siste komponenten du trenger, for uten bedre innsug er ikke det mer å hente, er så crap originalt, gen 2 er spesielt slappe greier, men også 3rd gen er ikke god for veldig mye mer enn det ct20b leverer originalt, dem er også centerfeed, noe som er dårligere enn sidefeed, en ser mye artikler om trimmede 3sgte, alle kjører sidefeed på noe mer enn original turbo.

Klart du får nok en annen gassrespons og du vil nok se en liten endring i effekt, men jeg hadde ikke begynt der, for du får mye mye mer på de andre delene først.

Er du ikke fornøyd med 3rd gen da? Henter veldig lett 300 hester ut av den, og det holder jo bra på menigmann, det er også veldig veldig driftsikkert setup, spesielt om du mapper et sprut, den originale ecu'en er jo satt opp for miljøet der en viktigper med CO2 kvote skal tilfredsstilles, å alle feil løses med tenningsretardering og fuel dump, den er helt elendig :D
 #462937  av E.Bekken
 
Siste rest av det som trengtes å monteres motormessig før montering i karosseri ble montert.
Handlet competitions clutch lettet svinghjul, siden jeg hadde handlet clutch der i fra tidligere.
IMG_7623 3.jpeg
IMG_7623 3.jpeg (4.38 MiB) Vist 384 ganger
Skjøv motoren på en tralle innunder bilen ettersom vi sveivet karosseriet tilbake i plan, koblet på motorheisen og løftet motor opp i karosseriet. dette var myyye lettere enn å gjøre det oven i fra hvert fall :lol:
Det er viktig å bruke motorfester fra riktig karosseri for å få festene til å passe i karosseriet.
IMG_7629.jpeg
IMG_7629.jpeg (4.67 MiB) Vist 384 ganger
 #462938  av E.Bekken
 
Makk skrev:Veldig stilig.

Jeg kan ihvertfall fortelle det at om du ikke smir innmaten og skifter innsug/eksos manifolder, så er en ny slik turbo helt bortkastet, du må også på med fuelrail og sprut for å få noe særlig mer enn det original gen 3 kan gi deg

Turboen er den siste komponenten du trenger, for uten bedre innsug er ikke det mer å hente, er så crap originalt, gen 2 er spesielt slappe greier, men også 3rd gen er ikke god for veldig mye mer enn det ct20b leverer originalt, dem er også centerfeed, noe som er dårligere enn sidefeed, en ser mye artikler om trimmede 3sgte, alle kjører sidefeed på noe mer enn original turbo.

Klart du får nok en annen gassrespons og du vil nok se en liten endring i effekt, men jeg hadde ikke begynt der, for du får mye mye mer på de andre delene først.

Er du ikke fornøyd med 3rd gen da? Henter veldig lett 300 hester ut av den, og det holder jo bra på menigmann, det er også veldig veldig driftsikkert setup, spesielt om du mapper et sprut, den originale ecu'en er jo satt opp for miljøet der en viktigper med CO2 kvote skal tilfredsstilles, å alle feil løses med tenningsretardering og fuel dump, den er helt elendig :D
Har skjønt at å prøve mer enn 350hk på orginal innmat er å presse grenser. Det er Smidd innmat i bunndelen, råder og stempel pdd. men innsuget burde jeg nok ta en titt på etterhvert. kunne tenkt meg rundt 350hk på hjula, men ønsker også at dette skal se ganske så original ut for et uttrent øye. litt usikker på hvor 540cc dysene gir seg, men ønsker selvfølgelig ha sprut om jeg skal gå for den effekten.

Turbomessig går det litt på rett og slett å bytte til en mer effektiv turbo, ct20b er tross alt snart 25 år gammel teknologi.

Er mye jeg kan bytte enda, men må ta et steg av gangen, har ikke råd til å handle alt i en gang.
Skal jeg går noe villere ut enn det, må jeg lete opp en 5s blokk og bygge på den, men da er jeg redd det ikke blir noen veibil lenger.. :?
 #462939  av Makk
 
5SGTE blir fint kjørbar den så lenge du ikke går ekstrem på kamakslingene :D

Mer volum, supersterk blokk, du bruker som kjent 3s topp, en GE topp flower bedre enn GTE, dette fikset dem i senere revisions (gikk tilbake til smallports) lurer på om det var på gen 3 dette skjedde, vet at gen 2 har big ports, dem er best bare på maks hele tiden, men det er litt crap for resten av registeret.

F,eks så har min 3rd gen 3sgte montert 2nd gen 3sGE kamakslinger, en veldig fin oppgradering som er rimelig, smetter fint nedi, mer av alt på GE enn GTE kamakslinger.

Men gen 4 har ihvertfall imponerende løft og duration, så om en bruker stage 1 kamakslinger med lignende løft eller litt mer så skulle en lett kunne få en helt veibrukbar bil.

Riktig det at turboen er mer effektiv, men det stopper liksom litt å stanger på samme som ct20'n er god for mtp at dysene er for små og innsuget er crap, 540 vs 440 på gen 2 er jo selvsagt mye, mye bedre, men fortsatt ikke nok til noe særlig over 350 som du sier, og skal du ligge å pushe 350 på original motor, uansett revision, da skal alt være perfekt mtp tune og alt, ellers skal det lite til for at det ryker "åt skogen"
Sist redigert av Makk den 21 des 2020 19:27, redigert 1 gang totalt.
 #462940  av E.Bekken
 
Koblet opp 3. gen chargcoolerpumpen slik at den skal fungere som normal og plasserte den på nesten samme lokasjon som den originale var plassert.
IMG_7676.jpeg
IMG_7676.jpeg (3.62 MiB) Vist 380 ganger
Måtte også gå for skyvevifter på radiator, siden den nye lokasjonen av turboen opptok plassen til den originale vifta.
IMG_7678.jpeg
IMG_7678.jpeg (4.05 MiB) Vist 380 ganger
Koblet opp det siste av kontakter, byttet til gen 3. coil (siden jeg har hørt at det kunne skape trøbbel ved bruk av av gen. 1). Coilledningene mellom gen 1 og gen 3 er også forskjellige. Er en mindre plugg på gen. 3.
IMG_7712.jpeg
IMG_7712.jpeg (4.3 MiB) Vist 380 ganger
 #462941  av Makk
 
Passet bare coilen rett over?

Har bygd om selv på to biler til 3rd gen 5mm clip for 8mm boot er gått ut av produksjon, må bytte alt, lokk, coil, kabler.
 #462942  av E.Bekken
 
Makk skrev:Passet bare coilen rett over?

Har bygd om selv på to biler til 3rd gen 5mm clip for 8mm boot er gått ut av produksjon, må bytte alt, lokk, coil, kabler.
Kontakten fra ledningsnettet er lik mellom de forskjellige generasjonene, men for enkelhetsskyld benyttet jeg en st205 coil, som hører til samme gen motor. ellers byttet ikke jeg noe som helst. :)
Hvilke generasjoner har du bytter coiler på? og hvordan gjorde du det med fordelerlokk? ettersom jeg skjønte, så gikk ikke fordelerlokket overens mellom disse?
 #462943  av E.Bekken
 
Etter litt problemløsing fyrte den endelig opp! :D
koblet opp en oljetrykksmåler for første start. Det var bra med oljetrykk og motoren høres frisk ut :D
IMG_7808.jpeg
IMG_7808.jpeg (4.55 MiB) Vist 377 ganger
monterte opp en elektronisk boostcontroller, air/fuel og oljetrykksmåler i dashbordet. ønsket ikke å borre hull eller ødelegge et pent dashbord, så ofret ene luftekanelen (den ble aldre brukt uansett) :)
IMG_7833.jpeg
IMG_7833.jpeg (4.73 MiB) Vist 377 ganger

(tenkte å legge ved video, men filen blir for stor?)
 #462944  av ArildM
 
Går an å laste opp en skjult video på YouTube eller vimeo feks :)

Ellers må jeg si jeg er mektig imponert. Supert at du ikke bare lager en lang side med alt fra dag 1 og til nå :wink:
Alle bilene jeg har hatt har jeg "bygd" på samme måte. Sakte og over tid spare seg opp og bytte ut og optimalisere :)

Digger sort/sølv temaet på motoren din. Ikke noe som trekker noe uønsket oppmerksomhet :mrgreen:

Har 3.gen i Mr2n min jeg også, skuddsikkert :D Men er noe med at mye vil ha mer da :lol: :oops:
Har ikke vurdert Link ECU om du en gang i fremtiden skal oppgradere ECU?
https://www.youtube.com/watch?v=lsvSLQ2QS1I&t=576s
Passer i boksen til den originale hjernen og er plug and play til 3.gen, ikke det du har jo faktisk tullet så mye med ledningsnett (og fått det til 8) ) at det bør være enkelt å få til :)
 #462946  av Makk
 
E.Bekken skrev:
Makk skrev:Passet bare coilen rett over?

Har bygd om selv på to biler til 3rd gen 5mm clip for 8mm boot er gått ut av produksjon, må bytte alt, lokk, coil, kabler.
Kontakten fra ledningsnettet er lik mellom de forskjellige generasjonene, men for enkelhetsskyld benyttet jeg en st205 coil, som hører til samme gen motor. ellers byttet ikke jeg noe som helst. :)
Hvilke generasjoner har du bytter coiler på? og hvordan gjorde du det med fordelerlokk? ettersom jeg skjønte, så gikk ikke fordelerlokket overens mellom disse?
Gen 1 3sgte og early Gen 2 3sgte Celica har 8mm boot-type fordelerlokk og kabler, disse er ute av handelen, det er også boot type på selve coilen, selv om den er 5mm, så finnes den i både boot og i clip-on, boot er den gamle type, clip er den nye, om du ser bilde av en coil du evt skal bestille, se etter 2x ører, en på hver side, har den ikke det så passer den ikke clip on, og vica versa, har den ikke ører, så passer ikke clip on kabler.

Gen 2 late og Gen 3 3sgte har 5mm clip-on fordelerlokk og kabler, så om du bestiller aftermarket så kan det vær litt forvirrende, se etter 5mm to 8.5 conversion, det er de beste kablene.

Du vil ha 5mm clip-on coil, 5mm clip on fordelerlokk og 5mm->8 eller 8.5 conversion kabelsett.

Kabelsett som er enten clip on eller boot går IKKE om hverandre.

5mm clip on deler er dem som fortsatt er aktuelle, de tidligere er ute av produksjon.

Heldigvis er det bare å sette rett over, passer på alle fordelerne.
 #462947  av E.Bekken
 
ArildM skrev:Går an å laste opp en skjult video på YouTube eller vimeo feks :)

Ellers må jeg si jeg er mektig imponert. Supert at du ikke bare lager en lang side med alt fra dag 1 og til nå :wink:
Alle bilene jeg har hatt har jeg "bygd" på samme måte. Sakte og over tid spare seg opp og bytte ut og optimalisere :)

Digger sort/sølv temaet på motoren din. Ikke noe som trekker noe uønsket oppmerksomhet :mrgreen:

Har 3.gen i Mr2n min jeg også, skuddsikkert :D Men er noe med at mye vil ha mer da :lol: :oops:
Har ikke vurdert Link ECU om du en gang i fremtiden skal oppgradere ECU?
https://www.youtube.com/watch?v=lsvSLQ2QS1I&t=576s
Passer i boksen til den originale hjernen og er plug and play til 3.gen, ikke det du har jo faktisk tullet så mye med ledningsnett (og fått det til 8) ) at det bør være enkelt å få til :)
Takker!

Blir noe eget ved det, bilen blir nok med stor sannsynlighet i mitt eie i mange år fremover! Har bygget flere andre biler i mellomtiden av denne bilen, men ingen hvor jeg har lagt inn så mye tid. Man danner et bånd ved et slikt bygg, slik at man nesten har vondt for å komme videre i frykt for å gjøre noe galt.. Man må bare bite seg i skinnet og fortsette et skritt av gangen så blir man ferdig til slutt.

Det fine med å ta slike prosjekter over tid, er at man får tid til å spare inn pengene på forhånd, slik at man ikke setter seg i gjeld. Om man går lei eller på veggen kan man la det ligge en stund til man får igjen lysten til å fortsette..

Ønsket med motorrommet var å bygge det opp på en måte som ser originalt ut. for å ikke skape for mye uønsket oppmerksomhet, samtidig som jeg synes det ser mye renere ut. Ser på det som er restomod, ønske var å bygge den slik den kunne kommet fra toyota.

Kjenner noen som er har satt seg godt inn i haltech, men Link virker til å være veien å gå sånn egentlig. ønsker å bytte ut ledningsnettet rett og slett for å kunne gjøre det enda renere og akkurat slik jeg ønsker. ikke at jeg ikke har tro på det jeg har gjort, men fordi jeg vet jeg kan gjøre det enda bedre nå som jeg vet at ting funker slik jeg trodde :D
 #462948  av E.Bekken
 
3" eksosen som var innunder motoren fra gen 1. passet ikke på gen 3, så bestemte meg for å bestille den fremre delen av eksosen fra tuningdevelopments. Visste jeg mest trolig måtte gjøre noen endringer, men tenkte det kunne være et godt utgangspunkt.
Ble nødt til å gjøre en del endringer, men syntes det så ålreit ut for nå.
IMG_8098.jpeg
IMG_8098.jpeg (4.16 MiB) Vist 366 ganger
Fikk sveiset inn en v-båndsklemme, og ser at jeg kommer til å bytte ut de gamle "museøre" skjøtene under resten av bilen før sommeren.
IMG_8103.jpeg
IMG_8103.jpeg (4.46 MiB) Vist 366 ganger