TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bekkens Celica ST165 prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462950  av E.Bekken
 
Nå som endelig eksosen var på plass kunne jeg begynne å ta for meg litt lakkering igjen.
bestemte meg for å plukke ned lyktene, sandblåse det som kunne sandblåses og lakkere opp hver del.
IMG_7861.jpeg
IMG_7861.jpeg (528.35 kiB) Vist 378 ganger
IMG_7952.jpeg
IMG_7952.jpeg (592.05 kiB) Vist 378 ganger
Primet delene med 2k epoxyprimer før lakk.
IMG_7965.jpeg
IMG_7965.jpeg (446.79 kiB) Vist 378 ganger
IMG_7959.jpeg
IMG_7959.jpeg (398.9 kiB) Vist 378 ganger
IMG_8016.jpeg
IMG_8016.jpeg (4.91 MiB) Vist 378 ganger
 #462951  av E.Bekken
 
Prøvemonterte lyktene, og påbegynte lakkering av skjermer, dører og panser.
IMG_8055.jpeg
IMG_8055.jpeg (4.42 MiB) Vist 377 ganger
Slet en stund med rare reaksjoner, så tok sin tid før jeg ble fornøyd med eget resultat..
kom frem til at jeg ikke var i stand til å få til bedre i egen garasje..
IMG_8282.jpeg
IMG_8282.jpeg (3.24 MiB) Vist 377 ganger
IMG_8342.jpeg
IMG_8342.jpeg (3.62 MiB) Vist 377 ganger

IMG_8310.jpeg
IMG_8310.jpeg (4.54 MiB) Vist 377 ganger
syntes nesten det var vondt å dekke til motorrommet.. :lol:
Vedlegg
IMG_8344.jpeg
IMG_8344.jpeg (3.71 MiB) Vist 377 ganger
 #462952  av E.Bekken
 
Tok i fra hverandre taklukemekanismen og lakkerte det også, siden det var i originalfargen (rød)
Utrolig hva det gjør når man tar det helt i fra hverandre og tar seg tid til å rengjøre/lakkere hver del.
minuset er at det tar lang tid.. :?
IMG_8198.jpeg
IMG_8198.jpeg (4.29 MiB) Vist 376 ganger
I bakgrunn ser man hvordan luka var før jeg begynte (har en ekstra) Opprinnelig var ikke alt lakkert en gang..
IMG_8206.jpeg
IMG_8206.jpeg (4.76 MiB) Vist 376 ganger
Polerte opp vindskjermen med metallpolish.
IMG_8208.jpeg
IMG_8208.jpeg (4.44 MiB) Vist 376 ganger
Primet limflatene og brukte rutelim for å tette mellom takluke og tak.
IMG_8260.jpeg
IMG_8260.jpeg (3.02 MiB) Vist 376 ganger
IMG_8268.jpeg
IMG_8268.jpeg (4.21 MiB) Vist 376 ganger
fikk koblet opp og testet mekanismen også, så nå er det egentlig bare å få trukket opp taktrekket.. Om noen har gode tips og fremgangsmåter der, tar jeg i mot med takk! :D
 #462953  av E.Bekken
 
laffy skrev:Meget pent arbeid som er gjort, likte spesielt godt plasseringen av instrumentene i dashbord
Takker!
Var veldig usikker på hvor det ville kle seg å montere disse. Så et bilde fra en gammel celica-rallybil at de hadde plassert sine målere på en tilnærmet lik måte, så tok inspirasjon der i fra. :D
 #462954  av Amund
 
Makk skrev: F,eks så har min 3rd gen 3sgte montert 2nd gen 3sGE kamakslinger, en veldig fin oppgradering som er rimelig, smetter fint nedi, mer av alt på GE enn GTE kamakslinger.
"back in the day" så demonterte eg ein 2.gen 3sge og sammenlignet kammene med min 2.gen 3sgte. Fant ingen målbar forskjell, mulig det er forskjell på durasjon, men ikkje på løft og merkingen på kammene var også lik. Husker me fant dette litt merkelig, siden "alle" omtalte det som ein oppgradering. Kan selfølgelig ikkje utelukke at nokon hadde tuklet med motorene før eg kjøpte de, men begge var rimelig sliten og var moden for overhaling :lol:


Fant tilsvarende "avvik" då eg testet ST205 bremseskiver fra et japansk frontcut på ein ST185, de passet på uten bruk av sentreringsring. Her er det også ansett som "fasit" at ST205 har 2?mm større sentreringsdiameter enn ST185.

Det eg fant var kanskje unntakene som bekrefter regelen? :roll: :lol:
 #462956  av Amund
 
Makk skrev:Kan noen ha vært der før å stappet i? :mrgreen:

https://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?t=44330

Hovedsaklig er det på eksos siden ting skjer, justerbare drev bør brukes, den spanske versjon er å retardere eksos 1x tann, så mappe, virker visst veldig bra sier dem som har gjort det.
Kjenner til kva specen sei, men me målte ikkje forskjell. Klødde oss fælt i hodet, begge motorene såg urørt og fæl ut, men kan ikkje utelukke at nokon hadde tuklet med de. Dette var tilbake i 2005-isch, når eg bygde smidd innmat i min mk1.5. :roll:
 #462959  av ArildM
 
Kan jo være "lobe seperation angle" også?
Men er vel ofte at "internett fakta" ikke alltid er 100% etter fasiten :wink:

Noen som vet om det er noe å hente på å trikse med registerreima på 3.gen motor?
Som Makk sier kan man vel jukse med en tann på eksos-siden på org 2.gen for å hente inn litt effekt?

Utrolig digg prosjekt, og skjønner defintivt det du mener med at man knytter bånd til en slik bil. Det er vel selve "sjelen" i det å holde på med bil for veldig veldig mange. Noen kjøper seg kanskje en Lambo/Ferrari og har den til pynt i garasjen, men det er i mitt hode på grensen til å være noe helt annet enn å være bilentusiast. Da er du mer kjøreentusiast :wink:

Lakkeringen ser forresten super ut såvidt jeg kan se :)
 #462960  av Makk
 
ArildM skrev:Kan jo være "lobe seperation angle" også?
Men er vel ofte at "internett fakta" ikke alltid er 100% etter fasiten :wink:

Noen som vet om det er noe å hente på å trikse med registerreima på 3.gen motor?
Som Makk sier kan man vel jukse med en tann på eksos-siden på org 2.gen for å hente inn litt effekt?

Utrolig digg prosjekt, og skjønner defintivt det du mener med at man knytter bånd til en slik bil. Det er vel selve "sjelen" i det å holde på med bil for veldig veldig mange. Noen kjøper seg kanskje en Lambo/Ferrari og har den til pynt i garasjen, men det er i mitt hode på grensen til å være noe helt annet enn å være bilentusiast. Da er du mer kjøreentusiast :wink:

Lakkeringen ser forresten super ut såvidt jeg kan se :)
Lite å hente på å gjør det på originale kamakslinger, du må droppe gen 2 GE akslinger i en gen 2 eller 3 GTE topp for at det skal virke, (mest å hente på gen 2) forskjellen mellom NA og Turbo er veldig stor på eksos siden, spesielt på gen 2 om du ser på tabellen, og skal du tune originale kammer blir en tann bort for mye, bruk justerbare drev, 8 grader ref ATS racing.

En mann du kan få det bekreftet av heter Håland, han med 2x 5SGTE i en starlet :lol: Han forteller at en tann tilbake er tilnærmet perfekt retardering på akkurat de kamakslingene.

ATS Racing hentet ut 50 hjulhester fra en trimmet turbo bare på å justere kamakslinger med drevene dem lager i stål, han hadde riktignok hks 264 kammer i, men om du ser på diverse dynopapirer dem legger ut, mer løft og duration, mer power, dem justerte 8 grader retard på original eksoskam, der var veldig mye å hente på bare det.

Ikke prøv uten sprut, original hjerne går bananas, jeg har prøvd med original gen 3 hjerne i min med gen 2 GE kammer og bilen ville ikke dra i det hele tatt under boost, med en gang Apexi FC'en ble satt inn, bare med et helt stock map uten boost solenoid heller, så dro den som hakka møkk.

Jeg hadde dog kjøpt stage 1 kammer om jeg skulle skifte mine, men nå fikk jeg jo kjøpt bilen der noen allerede hadde smettet nedi disse GE kammene da, gratis oppgradering om ikke annet, mer flow.

Uansett, flotte bilder, keep them coming :mrgreen:
 #462968  av sleeper
 
Veldig morsomt prosjekt.

Jeg har en 165 delebil stående foresten, så mulig jeg har noen deler ( vil ikke ta av karosseri deler siden den står ute.. )

Har forresten leitet lenge etter nytt teppe til disse bilene, men finner ikke til t16 4wd. Om du skulle komme over noen som selger det, så hadde jeg satt pris på det om du la det ut her.
 #462970  av E.Bekken
 
sleeper skrev:Veldig morsomt prosjekt.

Jeg har en 165 delebil stående foresten, så mulig jeg har noen deler ( vil ikke ta av karosseri deler siden den står ute.. )

Har forresten leitet lenge etter nytt teppe til disse bilene, men finner ikke til t16 4wd. Om du skulle komme over noen som selger det, så hadde jeg satt pris på det om du la det ut her.
Oioi! Har noe interiørdeler? jeg mangler.. det øvre dekselet på rattstammen, samt sparkepanelene foran sjåfør- og passasjerdørene «fotbrønnen» ellers tror jeg at jeg begynner å bli komplett! :D Ellers er jeg på utkikk etter forskjermer, da de jeg har er av glassfiber :(

Skal ta en titt om jeg har et teppe liggende, men er redd det var i dårlig forfatning.. skal lete litt, så sier jeg ifra om jeg finner ut noe :)
 #462972  av sleeper
 
Jeg kan ta meg en tur ditt den står en av dagene og se hva jeg har.
Jeg vet at jeg har dørsider, men de har et 1.5" hull i øvre fremre del ifra en diskant høytaler som ble montert for mange år siden. Det andre trur jeg finnes der fortsatt.
Ang teppe, så er jeg kun ute etter et nytt et. Det jeg har er helt ok, men ikke strøkent. vil ha et som er nytt.
 #462973  av E.Bekken
 
sleeper skrev:Jeg kan ta meg en tur ditt den står en av dagene og se hva jeg har.
Jeg vet at jeg har dørsider, men de har et 1.5" hull i øvre fremre del ifra en diskant høytaler som ble montert for mange år siden. Det andre trur jeg finnes der fortsatt.
Ang teppe, så er jeg kun ute etter et nytt et. Det jeg har er helt ok, men ikke strøkent. vil ha et som er nytt.
Det hadde vært strålende!
Gikk over litt for å se hva jeg har og mangler.

Legger ved noen bilder, så får du se hva du har.. :D

Deksel rundt rattstammen.
IMG_8377.jpeg
IMG_8377.jpeg (3.92 MiB) Vist 313 ganger
Deksel på høyre og venstreside foran dørene.
IMG_8379.jpeg
IMG_8379.jpeg (3.44 MiB) Vist 313 ganger
A-stolpedeksel på førerside.
IMG_8380.jpeg
IMG_8380.jpeg (4.17 MiB) Vist 313 ganger
Er på leting etter en slik høyttalerboks for høyre høyttaler på passasjersiden.
IMG_8381.jpeg
IMG_8381.jpeg (3.91 MiB) Vist 313 ganger
Det siste, som er et longshot er om du har takluketrekket?
Fulgte ikke noen av bilene jeg handlet, hadde vært fint å fått tak i den. Spiller ingen rolle om det må restaureres så lenge jeg har noe å starte med :)