TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Min bil - skryt, prat og kommentarer.
 #459446  av GhostRider88
 15 mai 2018 16:51
ArildM skrev:David neste? Eller har du fått bilen hjem? :D


Bilen ble hentet av David mandag 7. mai for montering av motor, understell, bremser, radiator m.m. Når det er gjort skal David frakten den til visning på biltilsynet for å få godkjent coiloverne inn i vognkort og så EU-kontroll.
Så når jeg får bilen igjen er den ferdig, klar for nye eventyr ;)
Planen er å ta en tur å se nå i prosessen, enten denne uken eller neste.
 #459780  av GhostRider88
 05 jul 2018 18:58
På tide med en oppdatering igjen :)
Først litt detaljer på hva som er gjort og hva som gjenstår:

Rette et kjølerør som ble klemt av toyparts og lakkere motorrommet grunnet uforsiktighet med å ta motor inn og ut.
Ordne en kontakt til en sensor så den kan kobles til ledningsnettet.
Sandblåse og lakkere varmeskjold som sitter på torpedoveggen.
Innsug og eksos blir montert etter motor er montert for å unngå risiko for riper.
Bensintanken er demontert sammen med alle slanger og rør under bilen for å bytte bensinpumpe
Byttet foringer på tannstang
Coilover foran er montert med trd demper topper
Bærearmer foran med nye foringer er montert
Radiator med vifter er demontert
AC radiator er demontert og kasta i søppla. Den var dårlig.
Nye bærekuler er bestilt, når de kommer skal det byttes hjullager(demontering påbegynt) høyre foran. Og monteres ferdig. Og monteres bremser. Da er forstilling ferdig.
Samtidig kommer gummi fester til radiator. Da blir ny radiator med vifter montert.
Når motor er ferdig montert blir coilover og bærearmer bak montert.
Det er også bestilt nye lenkearmer da det var 2 som var noe slitt. Og kostnadsmessig blir det dyrere å bruke tid på å flytte over de gamle enn å montere nye, inkl innkjøp.
I prinsipp er da alle slitedeler i understell byttet, bortsett fra hjullager( kun byttet ved behov(høyre foran)) og endeledd, da disse er funnet i orden
Til motor er alt byttet. Så den er bedre enn ny
Med andre ord blir dette som en ny bil, sett bort ifra eventuell slitasje på det kosmetiske som lakk osv :)

Det er ikke så veldig lenge til så skal vi ta en test tur :D

Noen bilder:
36503256_10216805932322420_9041664408786305024_n.jpg

36598058_10216805932562426_1122576315120091136_n.jpg

36606403_10216806434494974_6165993751811457024_n.jpg

36627180_10216806375413497_2436762593172389888_n.jpg

36634892_10216806377933560_5306918009628000256_n.jpg
 #459784  av GhostRider88
 06 jul 2018 19:41
ArildM skrev:Wow :shock:
Helt rått!!!


Må si jeg ble ganske ordløs når jeg fikk denne oppdateringen av David :) Blir spennende å selv se dette med egne øyne, trolig neste uka allerede. Da har deg også skjedd mer. Nå kan jeg høre vvti lyden nærme seg :twisted: :wink:
Har sagt det før, men kan ikke si det nok; drømmebilen jeg ikke trodde var mulig å oppfylle realiseres.
 #459928  av ArildM
 16 aug 2018 12:25
Blir dere ferdige før sesongen er over? :)
Evt har du en meget grei sesong å glede deg til neste år 8)
 #459932  av GhostRider88
 18 aug 2018 20:52
ArildM skrev:Blir dere ferdige før sesongen er over? :)
Evt har du en meget grei sesong å glede deg til neste år 8)


Er det som meningen, men blir nok ikke før helt på tampen. Vi stresser ikke med å få den ferdig og bruker god tid på å få alt 110%. Men ett par tre turer før den settes på båsen burde være mulig ;)
Neste sesong blir helt klart det største høydepunktet så lenge jeg har hatt mr2'en :)
 #459994  av Sebba992
 04 sep 2018 09:36
Fyfaen så rått! Kom over denna når jeg researchet i forberedelse for BEAMS swap på min egen :D Endelig fått ordnet med verksted og motoren er i landet! (tok nesten ett år å få den fraktet over fra Japan). Nå må jeg bare få tak i alle delene som mangler på motoren, det er ikke lett :shock: Bytter over det som kan byttes over fra gamle 3SGE motoren min (157hk), men må finne på noe lurt med eksosmanifold og litt sånt, for det fulgte ikke med. Girkassa fulgte heller ikke med :? Men er foreløpig optimistisk og har håp for å få det til, men regner med jeg må kaste penger på dritten for å få dette opp å gå :roll: Har du noen tanker rund godkjenning av dette? Regner med jeg aldri får det inn i vognkortet, håper egentlig at ingen legger merke til det :lol:

Rått bygg uansett! Har du noen tips, triks eller annen info du er villig til å dele så hadde jeg vært evig takknemmelig! :D
 #459999  av GhostRider88
 07 sep 2018 00:28
Noen bilder av detaljer som er gjort. For en finish! 8) En god oppdatering å få på sin 30 års dag :)

Dynamo brakett er reinskjært. Kontakt til veivsensor:
received_953149404857057.jpeg

received_1818017561620466.jpeg


Siste motorfeste er montert. Clutch slange montert:
received_247072179328879 1.jpeg

received_860604790811150.jpeg


Varmedeksel sandblåst for rust og lakkert og montert.
 #460000  av GhostRider88
 07 sep 2018 00:37
Sebba992 skrev:Fyfaen så rått! Kom over denna når jeg researchet i forberedelse for BEAMS swap på min egen :D Endelig fått ordnet med verksted og motoren er i landet! (tok nesten ett år å få den fraktet over fra Japan). Nå må jeg bare få tak i alle delene som mangler på motoren, det er ikke lett :shock: Bytter over det som kan byttes over fra gamle 3SGE motoren min (157hk), men må finne på noe lurt med eksosmanifold og litt sånt, for det fulgte ikke med. Girkassa fulgte heller ikke med :? Men er foreløpig optimistisk og har håp for å få det til, men regner med jeg må kaste penger på dritten for å få dette opp å gå :roll: Har du noen tanker rund godkjenning av dette? Regner med jeg aldri får det inn i vognkortet, håper egentlig at ingen legger merke til det :lol:

Rått bygg uansett! Har du noen tips, triks eller annen info du er villig til å dele så hadde jeg vært evig takknemmelig! :D


Takk!
Gratulerer med ett av de beste valgene av motor i mr2 ;) Moro å se det er flere som går for beams! :)
Har ikke planer om å godkjenne utover at dette også er en 3sge motor som min ble levert med. Skal de sjekke dette ved kontroll, viser du bare reimdekselet, der står det 3sge og da kan de ikke ta deg på det. Nå er jo min ganske optimalisert og yter mer enn de 197 hk som er i motor org, men kommer til å kjøre med fornuft og bilen i seg selv er org utseende messig. Det som trekker mest oppmerksomhet er det knall røde innsuget, men som jo også er slik beams kommer original :)

Har vel egentlig ikke så mye tips ang deler utover å kikke på ebay og se på ulike fora med egne beams grupper. Er selv så heldig å ha min hos en svært dyktig mekaniker som fabrikkerer deler som vi ikke kan oppdrive (som innsugsslangen, water neck, etc.) Noe annet er også å bruke god tid så ting blir gjort skikkelig. Lagt ned mye tid og ikke minst penger i dette prosjektet, noe som jeg har igjen for senere. Unikt å se drømmebilen ta form :)
Bruker min gamle girkasse, som er sterk nok i massevis for beams, selv med oppgradert innmat ;)
 #460001  av magnesmurf
 07 sep 2018 13:05
GhostRider88 skrev:Bruker min gamle girkasse, som er sterk nok i massevis for beams, selv med oppgradert innmat ;)


Blir det gjort noe med kassa også? Hvis den først har vært ute og splittet åpen håper jeg det blir satt inn en limited slip diff. De orginale i mk3 skal jo passe rett inn.
Noe annet som ble oppgradert inni der? Vet at kassene i biler fra etter 94 har doble synchro ringer..
 #460002  av GhostRider88
 07 sep 2018 18:52
magnesmurf skrev:
GhostRider88 skrev:Bruker min gamle girkasse, som er sterk nok i massevis for beams, selv med oppgradert innmat ;)


Blir det gjort noe med kassa også? Hvis den først har vært ute og splittet åpen håper jeg det blir satt inn en limited slip diff. De orginale i mk3 skal jo passe rett inn.
Noe annet som ble oppgradert inni der? Vet at kassene i biler fra etter 94 har doble synchro ringer..


Ordla meg litt uklart der ser jeg. Med oppgradert innmat mente jeg i motoren, ikke girkassen :)
Den er vasket og gått over - funnet tight og fin, men ikke splittet etter det jeg har forstått. Har også valgt å ikke sette inn diff denne gang etter anbefaling i forhold til mitt bruk. Om jeg ser behov for diff, gjør jeg det senere og da med en overhaling av girkassen :)
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84