TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Min bil - skryt, prat og kommentarer.
 #461401  av donk2k
 08 okt 2019 08:37
Blir gromt med datasprut!
Da blir du nok meget fornøyd.
 #461404  av GhostRider88
 08 okt 2019 22:44
Takk :)
Ja, det er jeg så godt som helt sikker på at jeg blir :) Jeg har ikke bygget denne motoren til å bli begrenset av OEM ECU på en god del hk. Det er bare ikke akseptabelt så med datasprut vil motor kunne fintunes etter ønske. Så slipper jeg alle de barnesykdommene som beams motor på org ecu er kjent for. Veldig følsom er et stikkord der.
SÅ blir en veldig bra start på sesongen 8)
 #461407  av ArildM
 12 okt 2019 09:20
ITB's dude! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Steike som jeg savner gurglinga fra 20v motoren min, det er bare helt hårreisende hele registeret :mrgreen:

Er tanken å lage et map som også gjør det mulig å kjøre vanlig 95/98 hvis nødvendig, eller er det fortsatt tanken å kjøre 100okt, bare at du faktisk får en moderne motorstyring som henter ut potensialet som ligger der?
 #461410  av GhostRider88
 13 okt 2019 00:16
ArildM skrev:ITB's dude! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Steike som jeg savner gurglinga fra 20v motoren min, det er bare helt hårreisende hele registeret :mrgreen:

Er tanken å lage et map som også gjør det mulig å kjøre vanlig 95/98 hvis nødvendig, eller er det fortsatt tanken å kjøre 100okt, bare at du faktisk får en moderne motorstyring som henter ut potensialet som ligger der?

Går for en av Link sine ECU'er med et adapter så det originale ledningsnettet kan brukes. Å ja, den skal få en map/tune så jeg kan kjøre på 98 oktan uten behov for booster :)
Det som skal gjøres i vinter er å lage adapter og da trenger David og hans medhjelper(e) ECU'en for å se kontakter og utganger slik at det passer overrens. Selve monteringen og tuningen (gjøres i benk og på vei) blir gjort tidlig på våren, så snart det er mulig å kjøre på veien med sommerdekk :)

Et annet lite prosjekt jeg har på gang er å få tuta til å fungere selv når det er kaldt (greit at det er sommerbil, men det får da være grenser :lol: ). Det er akkurat ikke nok kontakt mellom tuppen som skal treffe kobberskinna/sleperingen bak den nye modellen av Nardi hubben, så tuta fungerer bare når man svinger til sidene, ikke rett frem. Eller når bilen er god og varm inni (metallet utvider seg i varme så det blir nok kontaktflate.) Tok litt tid før jeg fant ut av at det måtte være årsaken. Skjønte lite en stund :P

Var heldig å fant en tidligere modell av Nardi rattnavet til min bil og den har et bedre design så det blir kontakt. Å montere det nye, brukte rattnavet så tuta fungerer blir det siste jeg gjør før den settes inn for vinteren.
Er dette navet jeg har kjøpt: https://www.ebay.com/itm/163291137386
 #461414  av GhostRider88
 13 okt 2019 20:54
Ja, nå blir det bra og, som du hinter om over, mulighet for ITB's på lang sikt ;) Men førsteprioritet er å få en motor som yter bra, holdbar og som er fintunet til mitt bruk :)

Hadde vært veldig kjekt om det var en Link plug-in ECU for redtop beams, men det finnes bare til Altezza blacktop: http://www.linkecu.com/products/plugin-ecus/toyota/
Siden det er en annen motorstyring, ledningsnett, sensorer etc på 3sgte så vil ikke plugin ecu fungere på 3sge beams. Det er iallefall slik jeg har forstått det. Det ser man jo også ved å sammenligne kontaktene:
Beams ECU:
Beams ecu.jpg

Link Plugin ecu 3sgte:
Link ecu.jpg

Altezza link plugin ecu:
Altezza link ecu.jpg

Så da blir det adapter som er veien å gå :) Det overlater jeg til de som kan det. Jeg betaler, observerer og lærer fra sidelinjen, mens andre gjør. Ingen dårlig deal det :)
 #461415  av ArildM
 14 okt 2019 20:54
Det er bra vi kan forskjellige ting :mrgreen: Så kan vi hjelpe hverandre når det trengs :)
Blir kongebra det her! Spent på hvordan datasprutet fungerer "til daglig" og hvilke tall du ender opp med :)
 #461416  av GhostRider88
 14 okt 2019 21:40
ArildM skrev:Det er bra vi kan forskjellige ting :mrgreen: Så kan vi hjelpe hverandre når det trengs :)
Blir kongebra det her! Spent på hvordan datasprutet fungerer "til daglig" og hvilke tall du ender opp med :)

Ja, det er jammen samt! :)
Kan tro at jeg også er spent på det :!: Smiler fra øre til øre for at dette ble utfallet etter den første effektmålingen :D Hell i uhell vil man kunne si ;) Det som en gang var det beste alternativet er nå det som blir realiteten.
"For det å kjøre pent og bruke mer booster er ikke noe alternativ" :wink:
 #461417  av ArildM
 15 okt 2019 08:53
Du kan jo nesten argumentere for at du sparer penger på å slippe å kjøpe oktanbooster :lol: :mrgreen:
 #461418  av GhostRider88
 15 okt 2019 15:49
ArildM skrev:Du kan jo nesten argumentere for at du sparer penger på å slippe å kjøpe oktanbooster :lol: :mrgreen:

Absolutt 8)
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91