TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Min bil - skryt, prat og kommentarer.
 #461932  av Makk
 14 mai 2020 19:10
ArildM skrev:To helt forskjellige filosofier :D
Har hatt samme dekkene i 4 år på min bil, så om de koster 4 lapper eller 8 lapper ferdig pålagt så har det ikke så ekstreeemt mye å si om man regner pris per år. Og det er fremdeles plenty gummi på de.

Men så har jeg også kjørt på bane med budsjett-dekk, og jeg må si jeg ble overrasket over hvor bra de var på tross av pris.

Så det er nok ikke noe fasitsvar her? :)

Vel, uten å fornærme noen, en del av poenget mitt er at det er særdeles få førere her til lands/til forums som får ett sett med f,eks Toyo Proxxes til å virkelig skinne, å til gatebruk er det 250 prosent meningsløst imo.

Og har en liten personlig crusade mot dekkforhandlere som presenterer en pris på f,eks yokohama dekk til 10 tusen ferdig på bil når du kan kjøpe det en annen plass til halv pris, ja dem skal leve dem også men 100% påslag? ffs

Nå soiler jeg hele tråden, men bilen din er fin Thomas 8) :lol:
 #461933  av GhostRider88
 15 mai 2020 03:31
Nå soiler jeg hele tråden, men bilen din er fin Thomas 8) :lol:

Synes når det bare er hyggelig jeg med litt liv her inne (minner om glansdagene da jeg ble medlem).
Vi er jo i et diskusjonsforum tross alt ;)
Hva det ender med å bli kommer an på pris og kvalitet. Går ikke for de dyreste premium merkene, men heller ikke billig "china" dekk. Sikter på et sted i mellomsjiktet.

Men hva det blir kommer an på tilbudet jeg får. Nå har jeg mer bakgrunnskunnskap så jeg i større grad selv kan vurdere ulike tilbud.
 #461934  av magnesmurf
 15 mai 2020 09:43
Jeg mente ikke nødvendigvis at man må kjøpe det aller dyreste av premium dekk.
Midtsjiktet fungerer også helt greit.
Men billig dekk er ikke bra som regel, noe de fleste tester viser i bremselengde og unnamanøver og på vått.

99,9% av tiden trenger man ikke de beste kjøreegenskapene. Men den ene 0,1% gangen man må bråbremse eller foreta en kritisk unnamanøver, så er egenskapet til dekkene kritiske.
Poenget er ikke å kunne grisekjøre på offentlig vei, men å kunne redde bilen i en kritisk situasjon.

Jeg er også imot dekkforhandlere som skor seg på kunder. Men 235 dekk er dyrere enn 245. Derfor annslo jeg 8000kr ferdig omlagt, for gode dekk. Tok rett og slett priser fra dekkonline og plusset på en tusing eller to siden de handles fra vanlig dekksjappe.
 #461936  av ArildM
 16 mai 2020 12:57
Tenker litt sånn at på en hobbybil, i alle fall for min del, som kanskje kjøres 2000-5000km i året, så er ikke dekk noe jeg skal spare på? :) Om jeg faktisk merker forskjellen er vel kanskje tvilsomt, er i så fall i en nødsituasjon som Magne sier.
Men så er jeg en sucker for følelsen av å ha gode dekk tilogmed. Bare at det står Toyo på sidene av dekkene gir meg en ekstra godfølelse 8) Det gir bare littegrann mer glede enn om det hadde stått Landsail , Roadcruza eller Powertrac på sidene :lol:
Kanskje det er branding, kanskje det er entusiasten i meg.

Hadde jeg derimot slitt ett sett med dekk på banekjøring hver helg i sommer hadde jeg kanskje heller sett mer mot pris/varighet :)
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95