TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #456814  av magnesmurf
 
Blir det høyere kompresjon i motoren med de stemplene? Eller tåler de bare høyere belastning? Når motor først er i deler er det jo også mulighet for å endre litt på kompresjonsforhold ved å få andre råder, så du får høyere kompresjon, såkalt "stroking", og en litt vassere kamaksel evt porting av toppen er også verdt å vurdere. Vet ikke hvor mye david allerede har foreslått? Alt koster jo, men er billigere nå som motor er ute og i deler. Dog går jo all effektøkning utover holdbarhet.
Grenrøret holder bedre på varmen med slik coating. Da kan det være en god ide med en kamaksel som holder eksosventiler åpne noe lenger, så du får presset ut mest mulig eksosgass av sylinderen, spesielt med tanke på at gassen i Grenrøret kan være en del varmere enn normalt sammenliknet med et som ikke har slik coating.
Motorrommet har forresten matt lakk, så du vil aldri få det helt blankt. Men å fylle i småsår med litt lakk løfter utseendet en del.

GhostRider88 skrev:Yess, da var ledningsnettet hentet og trygt i havn. Deilig med plug-and-play komplett og oem beams ledningsnett 8)
Ellers så er følgende bestilt og betalt:
TODA 87mm smidde høykomp stempler
1 borring motorblokk 4 cyl
1 plansliping motorblokk
1 syrevask motorblokk
4 vektjustering råder
1 polering veivaksel
1 balansering veivaksel m/ reimhjul,svinghjul,trykkplate

Vi skal også pusse litt på grenrøret, dvs sort keramisk coating. Får vurdere om jeg skal montere varmesjoldet igjen, noe som er lite trolig nå som grenrøret blir svart og rustfritt :) Motorrommet skal få en steaming og lakkering over sår++. Mulig jeg får anledning til å polere motorrommet før motoren kommer inn.

Flere deler skal bestilles underveis i prosessen og oppdateringer følger :) Ser ut til å holde tidsskjemaet om å bli ferdig i månedskiftet mai/juni.
 #456817  av ArildM
 
Damn dette blir strøkent! :D
 #456822  av CelicaTurbo
 
Kult med NA-bygge da. Jeg er spent på hva resultatet blir av dette :) Med balansering så tenker du å kjøre høyere turtall da?
 #456824  av ArildM
 
En balansert motor vil vel gå jevnere og "krangle" mindre med seg selv oppover turtallsregisteret også?
 #456829  av ArildM
 
OEM++ :)
Beste veien å gå :)
Dette blir en rå motor!
 #456830  av magnesmurf
 
Da høres det jo ut som du får hentet ut litt av motoren. Er ingen expert på disse motorene selv, så vet ikke hva de tåler.
Vet at beams hvertfall har høyest kompresjon orginalt av alle 3sge motorer, så det er vel begrenset hva som er fysisk mulig når det evt gjelder stroking som gir høyere kompresjon.
Er allerede ganske trangt mellom stempler og ventiler når det er høykopmresjons motor.
alt annet er jo tatt med i planene ser det ut til, så dette blir nok bra. Regner med at bilen benkes så du får papirer på effekt i motor?
 #456833  av GhostRider88
 
ArildM skrev:OEM++ :)
Beste veien å gå :)
Dette blir en rå motor!
Yes, får sommerfugler i magen når jeg tenker på hvordan den blir ferdig 8)
magnesmurf skrev:a høres det jo ut som du får hentet ut litt av motoren. Er ingen expert på disse motorene selv, så vet ikke hva de tåler.
Vet at beams hvertfall har høyest kompresjon orginalt av alle 3sge motorer, så det er vel begrenset hva som er fysisk mulig når det evt gjelder stroking som gir høyere kompresjon.
Er allerede ganske trangt mellom stempler og ventiler når det er høykopmresjons motor.
alt annet er jo tatt med i planene ser det ut til, så dette blir nok bra. Regner med at bilen benkes så du får papirer på effekt i motor?
Ja, blir hentet ut det som går på org hjerne, det er hjernen som nå setter begrensninger slik jeg forstår det.
Fikk også konstatert/bestemt at det også blir nye råder. Så da kan jeg bruke datasprut om jeg vil siden motoren vil tåle mer belastning. Men enn så lenge blir det org ECU. Holder lenge for mitt bruk :roll: Men tanken på at det er mulig er tilfredsstillende :)
Skal benkes ja, og mulig jeg får være med når det finner sted. Papirene skal rammes inn og settes på "mr2 hylla" :mrgreen:
 #457195  av 3rlend
 
tøft med na tuning ! :D
etter hvert blir det vel ITB og sprut skal du se :mrgreen:
for øvrig så er beams motoren _veldig_ glad i turbo 8)
 #457197  av GhostRider88
 
3rlend skrev:tøft med na tuning ! :D
etter hvert blir det vel ITB og sprut skal du se :mrgreen:
for øvrig så er beams motoren _veldig_ glad i turbo 8)
hehe, merker at det ene fører til det andre og har allerede gått over budsjettet. Nå som jeg har muligheten gjør jeg det som burde, anbefales (og det jeg har lyst til). Så nå blir alt 100 prosent fremfor 95 som først planlagt. 8)

Det som er kommet ekstra nå (som jeg husker) er; porting av innsug, store bremser (92+) "nye" calipere,skiver og klosser rund baut, nye bakstillinga komplett med bærearmer - poly foringer. Kjøper delene av David sin gule :) Trimmer nå sånn at jeg evt. kan bytte til datasprut med tiden siden motor nå vil tåle flere hk.
Turbo bryter litt med hva som er tanken bak beams, så forholder meg til sugemotor med power ;)
Men turbo er absolutt morsomt! Sett noen mr2 beams turboer på det engelse og amerikanske mr2 forumet - Heftig :!:
 #457215  av OleST
 
:shock: heftig motor! 8)
 #457229  av GhostRider88
 
OleST skrev::shock: heftig motor! 8)
Takk! Sparer ikke på noe denne gangen ;)
Selvsagt er det jo mer som kan gjøres og man kan bruke alle pengene i banken ... Nå går vi for en middelvei mellom racing og gate og som ikke blir så ekstremt at bilen blir "ubrukelig" til vanlig kosekjøring fine sommerdager på landeveien :)
 #457252  av OleST
 
skjønner det, er ikke altid like gøy og måtte dra motoren helt til 7000rpm for at den skal dra litt :P

hva slags innsug skal du kjøre med da? itb og trakter?
 #457265  av GhostRider88
 
OleST skrev:skjønner det, er ikke altid like gøy og måtte dra motoren helt til 7000rpm for at den skal dra litt :P

hva slags innsug skal du kjøre med da? itb og trakter?
Korrekt!
Mener at det er original beams innsuget som skal portes :) Jeg er ikke så mekanisk/teknisk inni detaljer da jeg får info og ikke er delaktig i selve arbeidet. Men når bilen er hos David er jeg så heldig å få se litt av prosessen :)
 #457267  av OleST
 
Da er bilen i gode hender!
Blir morsomt og følge med fremover. :)
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 102