TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #463100  av GhostRider88
 
Er jeg i gang med å bestille de siste delene som trengs til vårens gjøremål.
Kvassere kammer fra Ca tCams (hot street - dirt track) ligger klart, så er i hovedsak en tykkere toppakning fra Cometic i USA som mangler. Viste seg å ta litt mer tid enn antatt grunnet litt ulike ting, men nå ser det ut til at ting går rette veien. David skal sende inn en original redtop toppakning, slik at vår kontakt person i Cometic får laget en eksakt replika, bare tykkere for å senke kompresjonen. Når kammer og toppakning er på plass er det justering- og det å sortere ut barnesykdommer i mappet som gjenstår. Så nå er det ikke mye om å gjøre for selve bygget er ferdig. :)

Andre ting er å bestille litt til interiøret som forholder seg til det som ble levert originalt til 98 mr2 redtop beams. Girkule med rød tråd, giramme og girskinn, nye tweeter covers etc. Setetrekk får jeg vurdere når alt annet er ferdig og trolig ikke før tidligst neste år.
 #463103  av ArildM
 
Blir bra :)
Noen grunn til å gå ned på komp? Eller bare for å ha litt mer feilmargin? :)
 #463108  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Blir bra :)
Noen grunn til å gå ned på komp? Eller bare for å ha litt mer feilmargin? :)
Ja, er i utgangspunkter for å gjøre motoren mer "driftssikker" og at den tåler ren 98 oktan uten noen tilsetninger (tilsetter nå litt Royal Purple Max-Boost for å minimere faren for tenningsbank). Opplevde tenningsbank i sommer etter å ha fylt 98 oktan som tydeligvis hadde stått en stund... Så når allikevel jobben med å bytte kammer, regreim etc. skulle gjøres, så benytter jeg anledningen. Så det lille jeg måtte tape av effekt ved lavere komp blir mer enn kompensert for med nye kammer og optimal tuning :)

Så med lavere komp kan jeg slappe mer av når jeg kjører med høy musikk ;). Link Ecuen har Bosch bankesensor. Fikk Mark Panic til å legge opp det. Den må stilles inn og kan gå noen omganger før det blir korrekt. Så greit å ha en buffer.
20200507_174756.jpg
20200507_174756.jpg (855.99 kiB) Vist 7006 ganger
 #463119  av ArildM
 
Høres veldig fornuftig ut :wink: 8)
 #463123  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Høres veldig fornuftig ut :wink: 8)
Jupp, viktig å kunne kose seg og slappe av når man kjører.

Ang dette med setetrekk, blir nok de i samme fargekombi som originalt. Så det matcher dørtrekk. Vet man kan skifte ut hele dørtrekket, men mine er i god stand uten skader så beholder de. På turbo og 94+ (tror jeg) er det utskiftbare door cards, men det har ikke jeg. Så det gjør valget på farget noe mer begrenset, men samtidig også enklere ;)
mr2sw20interior på instagram har flere fine trekk og lager på bestilling.
Noen utdrag fra siden som kunne passe-ish:
Skjermbilde 2021-02-01 162635.jpg
Skjermbilde 2021-02-01 162635.jpg (132.27 kiB) Vist 6992 ganger
Skjermbilde 2021-02-01 162555.jpg
Skjermbilde 2021-02-01 162555.jpg (117.93 kiB) Vist 6992 ganger
Skjermbilde 2021-02-01 161428.jpg
Skjermbilde 2021-02-01 161428.jpg (264.16 kiB) Vist 6992 ganger
Skjermbilde 2021-02-01 161313.jpg
Skjermbilde 2021-02-01 161313.jpg (99.47 kiB) Vist 6992 ganger

Har sett på norske sider også, men er nok best med en som er spesialist på mr2 interiør. Nå får jeg, er meningen, god hjelp av Magne når det er tid får å se på- og handle trekk, så det blir bra :)
 #463124  av magnesmurf
 
Kun de med skinninteriør som har utskiftbart stoffdel i dørtrekk.
Burde ikke være noe problem å finne et par dørtrekk hvis det er ønskelig. Evt beholder du bare fargetema i stoffet midt i setet.
Men er ikke tvil om at det ser veldig bra ut med alcantara i midten og kontrastsømmer ;)
Vedlegg
IMG_3424.JPG
IMG_3424.JPG (4.36 MiB) Vist 6991 ganger
 #463125  av Makk
 
Door card insert trekkene er utskiftbare på alle doorcards.

Vel, de er "utskiftbare"

Du må bare punche hullene selv for at du skal kunne putte gjennom de der du skal bende metallet på baksiden, et passelig størrelse flatt skrujern gjør den biffen.

Skinnversjonen har en plate bak seg der det er limt på skjønner du, dette gjør dem avtagbare kontra dem som er limt rett på uten plate, om du har fått tak i OEM så kan du i realiteten bare rive av det som er der med kniv, lage hullene å trykke det på med litt lim og så bende til festene på baksiden.

https://www.redlinegoods.com/MR2MK2doorinst.php Om du skal trekke dem om så er denne guiden fin også, han går ut fra at du enten har platene, eller lager dem selv.
 #463126  av magnesmurf
 
Makk skrev:Door card insert trekkene er utskiftbare på alle doorcards.

Vel, de er "utskiftbare"

Du må bare punche hullene selv for at du skal kunne putte gjennom de der du skal bende metallet på baksiden, et passelig størrelse flatt skrujern gjør den biffen.

Skinnversjonen har en plate bak seg der det er limt på skjønner du, dette gjør dem avtagbare kontra dem som er limt rett på uten plate, om du har fått tak i OEM så kan du i realiteten bare rive av det som er der med kniv, lage hullene å trykke det på med litt lim og så bende til festene på baksiden.

https://www.redlinegoods.com/MR2MK2doorinst.php Om du skal trekke dem om så er denne guiden fin også, han går ut fra at du enten har platene, eller lager dem selv.
Mulig du bare skrev litt utydelig, men de med stoff må man både varme og styre en del med for å få ut stoffdelen, selv om det er fysisk mulig, er det knotete uten å ødelegge.
De med skinn er greie, for de sitter som nevnt på en plate som tas av. Forskjellen er hvordan dørtrekket blir seende ut etter man har fått vekk doorcard, da de med stoff har en fordypning, mens det med skinn er flatt.
 #463127  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Kun de med skinninteriør som har utskiftbart stoffdel i dørtrekk.
Burde ikke være noe problem å finne et par dørtrekk hvis det er ønskelig. Evt beholder du bare fargetema i stoffet midt i setet.
Men er ikke tvil om at det ser veldig bra ut med alcantara i midten og kontrastsømmer ;)
Jeg liker de originale dørtrekkene og stoffet/mønsteret. Minner om JDM recaro setene som nå er blitt ganske ettertraktet. Så blir vel heller å få setetrekk med et fargetema som passer, slik du foreslår :)
Skjermbilde 2021-02-01 213433.jpg
Skjermbilde 2021-02-01 213433.jpg (130.74 kiB) Vist 6977 ganger
 #463403  av GhostRider88
 
Ja, så har det endelig ordnet seg med tykkere toppakning(er).
Etter mye frem og tilbake endte det opp med at cometic ikke kunne lage en MLS pakning med verktøy de har og de ville ikke investere 5000 dollar i å lage nytt verktøy for å lage pakning til 4. gen beams siden den er uvanlig i statene. Så den opprinnelige planen gikk ikke. Cometic hadde noen alternativer de kunne gjøre for oss.
For de som er intr. kommer en dialog under med div info. Mulig intr. for noen:
i understand thomas, this is the frustrating part on my end, i was trying to get cometic to make tooling for this exact gasket you had gotten in. i passed my engineers and research team to come up with a solution on the gasket regarding tooling we already had and do research and backround on this engine if it is worth to make the $5k investment. Apparently this gen. never made it to the states, and very few of "jdm" imported versions of this motor is applicable.
my only options are... you find a reputable machine shop and bore out this gasket, and we can make a shim if you need thicker.... (which isn't a promise it will work)
we can make a CFM-20 version, which would be a composite gasket with steel fire rings and steel core.....
or you have david/machine shop install o-rings and reciever groove to your head and block and use a copper gasket..... regardless of what you get from us, ill gladly rush production time and help alot with cost.
cfm 20 has no tooling. it is like a victor reinz composition style gasket\
cfm we can only do .043 and .059 (1mm and 1.5mm ) in the thickness... its not the same as oem/mls..
CMF is not as extreme as a MLS. it doesn't have embossments etc and its a weaved steel core composite gasket with steel fire rings. and will need to use a sillicone sealer around oil/water ports.
Dette var et "slag i tryne" etter å ha styrt med dette siden november i fjor og ble hele veien lovet at de skulle lage MLS pakning :?
Så vi måtte snu oss til andre alternativer, men hvem lager tykkere pakning til redtop beams? Etter et raskt spm i beams owner gruppen på fb fikk jeg konstatert at HKS stopper type toppakningen til rev+ 3sg(t)e også er kompatibel med vvti motorerer, som betyr redtop/greytop beams! :D
Måtte gjøre litt mer dypdykking for å få det helt bekreftet at den hadde de samme vannkanalene etc som oem pakning. Fikk til slutt bekreftet at 1.2mm og 1.6mm HKS toppakning for rev3+ mr2 3SGTE MR2 Turbo også er til redtop beams. Det står også i speclisten til HKS:
HKS 2301-RT044 and 2301-RT045.jpg
HKS 2301-RT044 and 2301-RT045.jpg (157.12 kiB) Vist 6420 ganger
GT4-Play hadde begge på lager:
2301-RT044 (1.2mm)
2301-RT045 (1.6mm)
Han som driver GT4-Play er moderator i beams gruppen og eier også en celica med redtop beams (med turbo) og han bruker HKS 1.2mm pakningen. Da var det bare å bestille? Ja, spesielt etter denne chatten med GT4-Play og et annet medlem av beams gruppen. På spørsmålet om disse pakningene har de samme vannkanalene som OEM pakningen:
"Yes they do. It’s the correct gaskets that's listed for the Beams engine.
The HKS 1.2mm Head gasket will work great with the beams engine, it’s the same as we are using with our Boosted Red top beams." (...) "HKS make 3. 1 only suits the gen2 motor, the others which say transverse mounted vvti compatible are the correct ones (no good for black top n/s motors)"
Så etter samråd med David bestilte jeg begge pakningene i tykkelse 1.2mm og 1.6mm (så David kan se hvilke som er optimal tykkelse for effekt og feilmargin). Stephen, som eier og driver GT4-Play, var med meg på messenger hele veien slik at alt ble 100% riktig. Han sendte pakken med DHL Express (med fly) i dag.

For ytterligere en bekreftelse på at pakningen passer redtop, så fant jeg et bilde i beams redtop rebuild prosjekttråden i beams gruppen til Stephen, som jeg kjøpte pakningene (av/eier gt4-play). Bildet viser hks 1.2mm pakningen montert på beams redtop blokken hans. Vannkanaler etc er samme som på oem pakningen, så alt liner opp:
FB_IMG_1618095393887.jpg
FB_IMG_1618095393887.jpg (73.14 kiB) Vist 6420 ganger
Til sammenlign med oem redtop pakningen:
OEM Beams redtopHG.jpg
OEM Beams redtopHG.jpg (1.89 MiB) Vist 6420 ganger
De ensete forskjellene mellom HKS og OEM noen ekstra åpninger i HKS pakningen, ingen ting blir blokkert eller manger. Jeg har ikke så greie på om dette utgjør en forskjell eller ikke, men går ut i fra om det er uproblematisk. Det er jo kjølekanaler i blokka, så egentlig litt rart at de er blokkert på OEM pakningen :?
InkedHKS på beamsBlokk_LI.jpg
InkedHKS på beamsBlokk_LI.jpg (205.37 kiB) Vist 6417 ganger
Nå får jeg omkring 250hk+ i motor med nye kammer og optimal tuning på 98 okt. Er omtrent 210-220hk i motor nå, så klager ikke. Får ikke brukt det uansett som jeg kjører :lol: Men bare tanken på å ha det og de gangene man vil akselere er det gull. Å lyden i beams på turtall er også veldig rå. :evil:

David kan begynne om 1mnd tid. Så når jeg har fått pakningene (1 uke ish) så skal jeg levere de til David. Når han er klar kommer jeg med bilen og han fiker eu-godkjenning før han begynner. Så er det tid for tuning hos KBR trading.
Sist redigert av GhostRider88 den 12 apr 2021 16:09, redigert 2 ganger totalt.
 #463404  av ArildM
 
Nice.
Håper det blir bra nå :D 8)
 #463415  av GhostRider88
 
Pakken ble levert på døren i dag med DHL Express. Utrolig bra service fra folka bak GT4-Play.
Nå er det ikke noe vi lenger venter på, så når David er klar begynner vi å montere. :)
20210413_160022.jpg
20210413_160022.jpg (4.72 MiB) Vist 6395 ganger
20210413_160805.jpg
20210413_160805.jpg (4.02 MiB) Vist 6395 ganger
20210413_160035.jpg
20210413_160035.jpg (4.98 MiB) Vist 6395 ganger
 #463458  av GhostRider88
 
Da var mr2'en ute av vinterdvalen.
Starta på første forsøk. Eneste var håndbrekket som satt litt, men med et ekstra røsk løsnet det.
Kjørte meg en god runde etterpå så den ble varm. Går godt, men blir enda bedre når den skal fintjunes etter at David er ferdig.
175816107_294882698701296_2615108889610435610_n.jpg
175816107_294882698701296_2615108889610435610_n.jpg (4.96 MiB) Vist 6322 ganger
 #463459  av ArildM
 
Nice :) Fikk en første kjøretur for sesogen i dag jeg også 8)
 #463469  av GhostRider88
 
Liten oppdatering.
Jeg har nå innsett at polyforinger i front og rear motorfester skaper for mye vibrasjon inne i bilen. Så går tilbake til oem fester. Bestiller fra primemr2 samtidig med div interiør deler. Nye setetrekk står også på agendaen, mulig allerede denne sesongen, men vi får se.
Skjermbilde 2021-04-23 190927.jpg
Skjermbilde 2021-04-23 190927.jpg (833.65 kiB) Vist 6247 ganger
Skjermbilde 2021-04-23 190901.jpg
Skjermbilde 2021-04-23 190901.jpg (993.05 kiB) Vist 6247 ganger
Ellers så så jeg min verste fiende rett i øynene her om dagen da jeg skulle legge på bodyshyts på kanaler. En sprekk med litt rustvann rundt, lokalisert på kanal førersiden, under ez-lip'en (de skal fjernes. Aldri mer styling som legges utenpå kanaler) foran bakhjulet. Fikk pusset vekk det løse og det ble en liten grop. Er i overflaten etter det jeg kunne se. Er helt på andre siden, kun litt overflate rust som er normalt i hjulbrønnen/bakside av kanelen. Så tok å pusset helt reint, vasket med aceton og påførte svart hammerlakk. Hammerlakk kan males over fastsittende rust da det stopper videre rustdannelse.
176752012_1491443761059672_1397746680006579576_n.jpg
176752012_1491443761059672_1397746680006579576_n.jpg (3.06 MiB) Vist 6247 ganger
176840085_275856834174087_2977325459539868958_n.jpg
176840085_275856834174087_2977325459539868958_n.jpg (4.98 MiB) Vist 6247 ganger

Men så kom jeg til å tenke på at det bare er dumt å gjøre ting halvveis og risikere at det blir verre. Så skal få kanalene vurdert og lakkert av fagfolk hos min lokale billakkerer (tuven billakkering), som jeg har god erfaring med ifra før. Redd for at det kommer rust igjen så derfor jeg vil få det undersøkt/utbedret av proffe for å stoppe det helt. Er litt på enden av andre kanal også som jeg utbedret i fjor. Er ikke så fint med fargeforskjell med svart hammerlakken på grå kanal, så vil lakkere begge kanaler i bilens farge (black 202), og lagt på my bodyshyts.

Skal vise bilen til mandag og bestemmer meg da for hvem jeg bruker. De kunne begge begynne fort og er ferdig innen 3 uker. Så jeg rekker det før David får bilen. Blir å lakkere begge kanaler i bilens farge og evt underside/bakside på begge hjulbuer bak med rustbeskyttelse. De som jeg har brukt før sandblåser og antok 5000 + moms for begge sider. Tuven billakkering vært i bransjen i over 30 år. Pusse er ikke godt nok for å bli kvitt kryprust, så må bli sandblåsing etter min mening. Men akkurat hvordan de gjør det blir først avgjort når de ser- og får begynt på bilen. Ser frem til å få stoppet rusten på et tidlig stadium og lister i samme farge som bilen, slik som på oem 98 beams. :)
  • 1
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 102