TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #463470  av ArildM
 
Huff da. Greit å oppdage det og få det stoppet på et tidlig tidspunkt :)

Som du sier er det vanskelig å få renset/fjernet rust i porene når man gjør slikt hjemme på gårdsplassen.
Beste tips er vel å bruke en rustomvandler av flytende sort, ala Ferro-Bet sin:
https://bilpleiekongen.no/produkt/ferro ... stfjerner/
Den er tynn som vann og trekker inn i porene i metallet og forhindrer som du sier at noe skjult rust ligger i gror og koser seg på steder du ikke ser. Dette etterfulgt av epoxy primer, lakk + evt klarlakk så bør du ha en bra fiks som varer lenge.

Men igjen, kanskje greit å gjøre på en bruksbil/vinterbil man ikke er så redd for.
Denne skal du vel ha livet ut, så da er det greit å få gjort det skikkelig :mrgreen:
 #463471  av GhostRider88
 
Jeg har hatt gode resultater med hammerlakk direkte på rust tidligere, men det var på mindre stensprut og vinterbilen. Når jeg legger så mye penger ned i å oppdatere bilen, så er alt annet enn å få den rustbehandlet og lakkert av proffe utenkelig for mitt vedkommende. Bare dumt å ta sjansen på at det kan gå bra. Pluss at jeg nå kan få sjekket hjulbuer og evt få lakkert de opp med ekstra rustbeskyttelse (de er jo ganske utsatt slik de er konstruert med den store kanten), samt kanaler i bilens farge. Det er kanskje det jeg ser mest frem til. Enklere å holde rent også enn den grå, rue overflaten som er på 90/92 mr2. Men det gjenstår å se hva lakkverkstedet anbefaler i mitt tilfelle. Viktigste er at rusten blir fjernet og stoppet for å utvikle seg.
Jeg kan dog ikke se for meg at det skal være veldig alvorlig. Den berømte skumgummien som ligger bak fører og passasjer ned i kanalen var rustfrie, så dette er nok kun i overflaten. I motsetning til denne karen: https://www.mig-welding.co.uk/forum/thr ... nel.40615/ De sliter med rust i UK...
 #463476  av ArildM
 
Heeelt enig.
Er en god fred i sjelen å vite at man har fått tatt slik dritt, godt å oppdage det på et tidlig stadie, og godt å få det kurert skikkelig i noen år :wink:
 #463477  av GhostRider88
 
Jepp. Burde ikke komme tilbake slik jeg bruker bilen, som stort sett bare er fine sommerdager. Kjører veldig sjeldent i regn, om det ikke begynner å regne når jeg er ute å kjører. Hvordan er din mtp rust?
Når det er sagt så har jeg alltid en obligatorisk rust sjekk når jeg tar den ut fra vinterlagring, så rust får aldri etablert seg så lenge jeg eier den ;) Kommer til å poste detaljer på hva og hvordan ting gjøres til mandagen etter at lakkverkstedet har sett på den. Ønsker få kanalene lakkert i svart 202 som bilen, med rustbeskyttelse under og lakk over. Samt få de til å se over bakre hjulbuer begge sider og evt lakkere og legge rustbeskyttelse der også.

Har også i samråd med Magne kommet frem til en sannsynlig materiale og farge kombinasjon på nye setetrekk. Vil holde det nær oem bare oppgradert. Svart skinn på sider og hodestøtte, røde kontrastsømmer og Alcantara i midten i mørk grå (charcoal). Røde sømmer er liksom et lite must synes jeg, som vil ta opp girkule, trd logoen på rattet og gulvmattene, samt beams redtop 8) Så blir noe ala dette:
Skjermbilde 2021-04-25 034911.jpg
Skjermbilde 2021-04-25 034911.jpg (126.64 kiB) Vist 6656 ganger
Skjermbilde 2021-04-25 045949.jpg
Skjermbilde 2021-04-25 045949.jpg (40.47 kiB) Vist 6656 ganger
 #463479  av GhostRider88
 
Da har jeg vært hos lakkverstedet. Viste områdene og han ville først slipe for å se, og sandblåse om det er kryprust bak på begge kanaler. Men jeg skal si at de må sandblåse uansett for å være helt sikkert, jeg som kunde kan kreve det(?).
Så viste jeg ripen som går langs etter forskjerm og passasjerdør og en foran høyre bakhjul om å få lakkert opp dette samtidig. Det er også en liten svakhet ved pyntelisten på frontfanger, førerside der klarlakken har flasset litt. Grunnen til dette, mente han, at var fordi det er vanskelig å få lakk til å sitte om man ikke fjerner listen, siden man ikke får mattet ned. Men de skulle se- og utbedre så det ikke flasser mer, samt ordne på et klips som holder innerskjermen på plass (klipset ligger på innsiden av skjermen og ikke slik den skal, så han sa det er feilmontert etter de lakkerte den for noen år siden).

Fikk en total pris på mellom 10-15 tusen. Men etter å ha snakket med David så tar jeg nå kun:
- kanaler begge sider (fjerne all rust, legge på rustbeskyttelse/bodyshyts og lakk i bilens farge)
- få de til å se over bakre hjulbuer/legge på rustbeskyttelse
- utbedre klarlakk ved list og feilmontert klips/skrue.
- Samt evt lakkere vindusviske armer.
- Bruke en hårføner for å gjøre merker etter polermaskin (takket være toyparts) mindre synlig på list langs sidevindu, førerside.

David og jeg kom frem til at å lakkere enkelt flater/paneler nå som omtrent ikke synes er bortkastet når jeg allikevel planlegger å hellakkere bilen på lang sikt (Et annet og billigere alternativ er folie. Den kan også fjernes igjen). Sam at at bilen skal jobbes på. Så skal ringe lakkverkstedet i morgen så de kan begynne, forhåpentligvis neste uke.

Ellers så ha jeg sett litt mer på setetrekk og hvordan original beams ble levert. De kom med svart skinn på sider og nakkestøtte. I midten perforert alcantara med rødt understoff:
toyota_mr2_beams oem interior.jpeg
toyota_mr2_beams oem interior.jpeg (1.6 MiB) Vist 6635 ganger
toyota_mr2_beams oem interior02.jpeg
toyota_mr2_beams oem interior02.jpeg (1.74 MiB) Vist 6635 ganger
Han som skal sy dette for meg har tidligere laget en eksakt replica av disse trekkene (bilde på instagramkontoen hans), så om det er å få gjort tenker jeg i de baner. Når det gjelder dørtrekkene mine så er ikke disse utskiftbare, men det er svart- og gråe nyanser som vil passe. Noe jeg da tenker er evt understoff eller mønster som tar opp det i mine dørpaneler. Jeg høre hva han har å tilby- og anbefaler så det passer inn i helheten.
Bilde av trekk han har laget i 98 beams utgave (dog uten rødt understoff):
Setetrekkmr2beams_oem.jpg
Setetrekkmr2beams_oem.jpg (57.47 kiB) Vist 6635 ganger
 #463481  av GhostRider88
 
Bestilt nye front og rear motorfester, samt diverse til interiøret hos primemr2:
Skjermbilde 2021-04-27 002506.jpg
Skjermbilde 2021-04-27 002506.jpg (174.35 kiB) Vist 6629 ganger
Skjermbilde 2021-04-27 002529.jpg
Skjermbilde 2021-04-27 002529.jpg (119.15 kiB) Vist 6629 ganger
 #463484  av ArildM
 
Min holder seg bra mtp rust forresten, litt samme som din bruk egentlig, mest bare kjøring på fine sommerdager :)
Eneste er at kanalene er litt trykket sammen i skjøtene pga mye heising opp og ned på liften (?), kan være merker etter noen som har jekket opp bilen i gode gamle dager også :lol:
Fikk tatt alt det som var skjult når jeg var i latvia. Eneste de fant der var vel noe smårust inne i selve hjulbuen bak om jeg ikke husker feil?

Liker planene mtp interiør :)
Hold det enkelt og se mot hvordan det ble levert originalt :D
 #463486  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Min holder seg bra mtp rust forresten, litt samme som din bruk egentlig, mest bare kjøring på fine sommerdager :)
Eneste er at kanalene er litt trykket sammen i skjøtene pga mye heising opp og ned på liften (?), kan være merker etter noen som har jekket opp bilen i gode gamle dager også :lol:
Fikk tatt alt det som var skjult når jeg var i latvia. Eneste de fant der var vel noe smårust inne i selve hjulbuen bak om jeg ikke husker feil?

Liker planene mtp interiør :)
Hold det enkelt og se mot hvordan det ble levert originalt :D
Stemmer det, du har jo hellakkert den. Glemte det i farten.

Ja, vil holde det nær oem. Det er det som er gjennomgangs tema for hele bilen. En blanding av 91 og 98 beams.
Ser også på å bytte til 93+ frontleppe. Er en på finn.no som selger en som satt på en hvit 93 japansk spek mr2.
Mener du også Arild hadde en hvit mr2 du solgte i deler? Du har vel ikke en 93+ frontleppe og/eller monteringsskinner til å feste den til framskjermen liggenes? :wink:
 #463488  av ArildM
 
Hehe hvis det er en hvit frontleppe fra en Japansk bil er det vel stor sjanse for at det er fra den jeg hugget :lol: :mrgreen:
Ellers har jeg veldig lite liggende enda, mest bare smådeler, og en bakfanger :)
 #463490  av GhostRider88
 
Ja, tenkte på din når jeg først så annonsen og meldte med selger. Er denne annonsen jeg refererer til: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =202366565 Virker kjent?

Ellers så har jeg sendt Eric Fruen en forespørsel på 93 oem stil leppen og festebrakett kittet de selger. Så venter på svar der. Mulig jeg kjøper festeskinnene (om det ikke følger med den på finn.no), da jeg uansett trenger skinner for best feste til 91 fangeren skikkelig slik som originalt på 93+ mr2.

Om det ikke blir den på finn.no vurderer jeg om det likegreit å kjøpe leppen av dem også (når jeg først må betale masse i frakt), forutsatt at den har god passform, ikke krever fabrikkering og passer til originale fester (inkl nedre del av innerskjermer) eller brettes før den fraktes etc. Samt at den er i svart(?) flexible urethane så jeg slipper kostnaden å lakkere: https://mr2heaven.com/products/1993-oe- ... -front-lip
Brakettene: https://mr2heaven.com/products/1991-199 ... racket-kit

Har således to alternativer. Men org, er nok å foretrekke for å slippe potensielle tilpasningsproblemer ved montering. 93+ leppe blir det nok ganske sikkert :)
 #463564  av GhostRider88
 
Liten oppdatering siden sist.
Bilen er til lakkering og de er i gang. Det blir rustsveising da det er litt for stort hull og lime med karosserilim, som er alternativet. Det blir best med nytt metall der og rust kommer ikke tilbake.
194808257_260431059195075_8419529230945978955_n.jpg
194808257_260431059195075_8419529230945978955_n.jpg (54.84 kiB) Vist 5871 ganger
Kan se ut som en gammel skade som bare er tettet i fra før jeg fikk bilen(?). Jeg så det som en liten sprekk i kanalen. Om det er tilfelle har det ikke utviklet seg mye på den tiden jeg har hatt bilen (2006). Godt det blir utbedret skikkelig nå og får stoppet det før det utviklet seg mer.
Har bedt om å få bilder etter rustsveising og før grunning/lakk, så jeg kan legge det inn i dokumentasjonen av bilen. Har et omfattende album med dokumentasjonsbilder av hva som er gjort med bilen siden jeg kjøpte den.

Ellers så kjøpte jeg 93 leppa og den blir lakkert samtidig med bilen. Den skal monteres med et brakett-kit kjøpt fra mr2heaven: https://mr2heaven.com/collections/exter ... racket-kit
 #463565  av ArildM
 
Om du har rett er det helt klart ikke mye utvikling på 15 år :)
Ellers så ser det jo ut til å være mye friskt metall å ta utav, så aller best å bare få inn nytt først som sist :)
Blir bra dette 8)
 #463568  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Om du har rett er det helt klart ikke mye utvikling på 15 år :)
Ellers så ser det jo ut til å være mye friskt metall å ta utav, så aller best å bare få inn nytt først som sist :)
Blir bra dette 8)
Sant, og dette er jo et av de mest utsatte stedene på en mr2, så kan vel konstatere at jeg ikke har noe rustproblem :)

Snakket med lakkerer igjen i dag og de har gjort et skikkelig arbeid. Skal det bli bedre må hele kanalen byttes, noe som ikke er anbefalt/aktuelt i mitt tilfelle. De rustbehandler der de har sveiset og mulig også inni begge kanaler.
Rusten på kanalen hadde kommet fra baksiden av kanal/i hjulbrønnen der det legger seg mye skitt etc. Så det har utviklet seg sakte over flere år virket det som. Derfor jeg ikke har oppdaget det før. De byttet ut med/sveiset inn nytt metall på fremsiden, glattet- og jevnet ut med tin. På baksiden brukte de karosserilim. Resten av kanalen var strøken, samme gjelder for passasjersiden. Glad for at Magne fjernet den skumgummien inne i kanalen, så slipper jeg å tenke rust fra innsiden i kanaler.
Planen er uansett å bestille full rustbeskyttelse/behandling til høsten før den settes inn for vinteren (om det blir tid før salting). Men blir ikke tectyl eller mercasol, da disse kapasler inn rust og er mer egnet for nye biler. På eldre biler er det bedre med oljebasert som Corrolan: https://www.corrolan.com/
Et lokalt bilverksted på Notodden som jeg tenker å benytte, bruker corrolan. En lanolin olje, men skal være mer holdbar og lukter ikke sau sammenlignet med Fluid Film.
Det er inne i kanaler og hulrom som er viktigst så hører hva som er anbefalt for min bil.
Investerer så mye i bilen nå at det bare er å kjøre på med det som vil øke verdi og levetid. Mtp mitt bruk så blir det mange år/så lenge jeg eier den. :wink:
 #463570  av ArildM
 
Klokt. Har brukt lanolin på mine biler og det fungerer utmerket. Lexusen er snart 10 år gammel og ser fortsatt helt fin ut under, ingen rustangrep noe steder såvidt jeg kan se :) Det er vel et greit skussmål for en bil som kjører 10 mil nesten daglig i saltsuppe om vinteren :)

Finner du noe som holder bedre over tid enn lanolin, så har du gulloppskrift, særlig på en sommerbil :)
 #463572  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Klokt. Har brukt lanolin på mine biler og det fungerer utmerket. Lexusen er snart 10 år gammel og ser fortsatt helt fin ut under, ingen rustangrep noe steder såvidt jeg kan se :) Det er vel et greit skussmål for en bil som kjører 10 mil nesten daglig i saltsuppe om vinteren :)

Finner du noe som holder bedre over tid enn lanolin, så har du gulloppskrift, særlig på en sommerbil :)
Enig, en billig investering når man tenker på hva konsekvensene kan bli.
Grunnen til at jeg velger Corrolan er nettopp fordi den er mer holdbar enn lanolin som lukter sau.:
Corrolan bruker en høy kvalitet av lanolin og våre produkter blir raffinert og tilsatt vokser og andre rusthindrede midler. Resultatet er effektive Corrolan produkter som beholder de kjente og gode egenskaper fra lanolinoljen, men i tillegg er videreutviklet for lang levetid, høy virkningsgrad og uten generende lukt.
Hvor lang varighet har en Corrolan behandling?.

Svar: En hovedbehandling har opptil 4 års intervall og en mellom behandling tas etter 2 år. NB. Avik kan forkomme alt etter kjørelengde, grusvei, mye underspyling etc.
https://www.rustproff.tech/sporsmal-og-svar/

Så mtp. at jeg kun bruker bilen på sommeren, så vil det vare minst 5 år etter en hovedbehandling. :)
  • 1
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102