TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #462166  av ArildM
 
Japan Racing har jeg hatt flere sett av selv, ikke vært noe tull med det.

Om du skal ha et greit oppsett komplett ville jeg hørt med Sindre på Tempe Dekkservice, han er gammel TS-ogner og har hatt SW20 selv, om du spør pent får du kanskje TS-ogn rabatten enda, selv om den er urgammel :) Kan levere komplett pakke med dekk og felg til deg. Han har også veeldig mye felg å velge mellom. Alt fra custom felger fra Work, til rimeligere greire ala Japan Racing.

Og som Magne sier, gå for et oppsett med bredere felg bak en foran :wink:

Ser ut til at den gode gamle dekk kalkulatoren fremdeles finnes:
https://91mr2.com/wheel-and-tire-calculator/

Her har du kjappe verdier på flush oppsett både med 7" / 8" felger, eller med 8" / 9" felger.
Mine er 17x8 +32 foran 17x9 +38 bak
Dekk: 215/40/17 foran og 245/40/17 bak.
Foran er det null stress, bak også. Med Phoenix Power eksosen subbet det faktisk litt, men den var ekstremt tung i forhold til eksosen jeg har nå. Med 235/40/17 på 9" felg skal det gå helt fint uten subbing.
 #462169  av GhostRider88
 
Takk for tips!
Tar kontakt med han. En stor fordel at han har eid sw20 selv og vet hva som passer og ser bra ut.
Å ja, må ha bredere bak enn foran. Det å velge felger er en mer tidkrevende prosess enn jeg først trodde :roll:
 #462170  av ArildM
 
Du må ikke, men veldig mye felger har et design som gjør at du får mer kant/konkav etc om du velger en bredere felg bak, ergo får du et visuelt forskjellig uttrykk foran vs bak. Samt at MR2 originalt har bredere dekk bak enn foran, så da slipper du å ha "ballongdekk" bak evt dekkstrekk foran :) Kan evt kjøre et helt "square" oppsett med like dekk foran og bak, men da vil du nok ende opp med en bil som er marginalt mer "tail happy". Kanskje ikke helt optimalt for en MR bil med overstyringstendenser :wink:

Primedriven har også en del pakker med felger som passer SW20:
https://primemr2.com/collections/wheels ... ccessories
Mulig du kan få en grei deal ettersom dollarkursen er lav? Samt en del eksempler på felger som finnes i rett størrelse for SW20 :)
 #462171  av magnesmurf
 
GhostRider88 skrev:Takk for forslag.
Alle de du lister her er aktuelle og jeg har nå sendt en forespørsel til 3 forhandlere her på Notodden om de kan skaffe.
Beste hadde vært om jeg fikk noen til å gjøre alt, så prøver de først. Men alternativet blir å bestille. Da skal du ikke se bort i fra at jeg spør deg ;)

Men om det blir spm om det, har du konkret info på hva som passer mr2 i 17" felger.
I og med at du har coilovers, er det litt trangere foran enn normalt.
Så hvis du har 17x8 foran, må du helt ned i et 30 i innpress. Klarer du å holde deg på 17x7, er det plass til det med innpress fra et40 og nedover, men blir dumt å gå under et30. Da subber det bare i sving.
Bak er det fortsatt kurant plass, så der passer 17x9 med et 40, så vidt jeg vet. Mulig du til og med får plass til et45.
Det er uansett foran problemene med klaring er.
Verdt å vurdere 16" foran, da får du større utvalg av felger, og klaring blir ikke noe problem, siden de fleste da er 7" brede.
 #462172  av GhostRider88
 
Tykkere bak enn foran er et must i mine øyne.
Siden de rial felgene jeg har nå passer med coilovers og kler bilen, er det å bruke samme verdier på nye felger en ide. Da vet jeg at det vil passe.

Om jeg får et bra tilbud på komplett felgpakke så slår jeg nok til i år. Må si japan racing JR23 frister.
 #462174  av ArildM
 
Ah, det har du rett i, du har jo coilovers, blir litt annerledes da.
Mange har nok full kontroll på det han sier :)

Bilde
Enkei Rpf1 Front: 17x7 45 Rear: 17x8 35
Yokohama S Drive Front: 215/40 Rear: 235/40

Bilde

Husk bare at RPF1 har eiker som stikker mye mer ut i felgen når man går for 7/8" oppsett. Må helt opp i 9" (?) før du får noe særlig kant på felgen.
Bilde
 #462177  av GhostRider88
 
Ja, så 17x7 foran og 17x8 bak vil nok passe perfekt, å sammen med Yokohama dekkene vil det kle bilen, samt medføre de fordelene disse felgene har.
Ang kant, så er litt kant bedre enn ingen som er tilfellet på de felgene jeg har nå.

Så blir nok den løsningen jeg går for. Felger bestilles fra prime eller mr2 heaven (da jeg ikke har funnet noen i Norge som kan skaffe). Dekk ordnes via norske forhandlere.
Skal ikke se bort i fra at jeg bestiller nå snart.
 #462178  av Makk
 
Kjør 4hjuls kontroll med 4 nye dekk, gjør stor forskjell på en måling midt inni dekka, kjørte 5 år på mine dekk hver sommer med full peis og ingen skeivslitasje, forbruket gikk noe ned også, spesielt i høy fart, rundt en liter på mila på average speed 120-150 (frifarten) på autobahn, året før var det 1.2 ish.
 #462179  av ArildM
 
Ekstremt lette felger, og stilige felger. Passer perfekt til SW20 8)

På lav profil kan de være litt lett å slå skeive har jeg hørt, men skal ikke si noe om hvorvidt de tåler mer eller mindre enn andre felger :) Blir vel mest penkjøring for din del uansett? :mrgreen:

Prisen er ikke så ille heller, selv med frakt og mva har jeg endt opp med å bestille felger fra USA og utlandet flere ganger selv :)
 #462180  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Ekstremt lette felger, og stilige felger. Passer perfekt til SW20 8)

På lav profil kan de være litt lett å slå skeive har jeg hørt, men skal ikke si noe om hvorvidt de tåler mer eller mindre enn andre felger :) Blir vel mest penkjøring for din del uansett? :mrgreen:

Prisen er ikke så ille heller, selv med frakt og mva har jeg endt opp med å bestille felger fra USA og utlandet flere ganger selv :)
Vinglete som jeg er så har jeg nå falt ned på å avvente felgkjøp inntil videre. Det er rett og slett ikke noe vits eller økonomisk forsvarlig å bruke 11k+ på nye felger når mine felger er slik som de er per i dag. Dekk er uansett viktigere og legger heller penger i gode kvalitesdekk. Felger kan komme siden, som jo var planen også. Men lett å bli litt revet med og ville ha alt med en gang :roll:
20190729_202934.jpg
20190729_202934.jpg (821.51 kiB) Vist 4854 ganger
Men nå vet jeg hva som passer og hva neste felgsett høyst sannsynlig blir. Eneste som jeg stusser litt på er at det ikke følger med center caps på Enkei Rpf1 og de må kjøpes separat (?)
 #462181  av magnesmurf
 
Enkei i 17x7 med 45 innpress trenger nok 5mm spacer for å passe. 45 i inpress er litt mye og vil nok butte mot coilover.
Nå skal du uansett droppe dette, men hvis det noen gang blir aktuelt kan jo image wheels lage stort sett akkurat det du vil ha i de målene du ønsker. Men det koster.
https://www.imagewheels.co.uk/billet-102-alloy-wheel/
 #462182  av ArildM
 
Tenkte akkurat det samme når jeg så bilde av bilen din, du har jo allerede felger som passer, så hvorfor bytte til noen nye? :)
 #462185  av GhostRider88
 
Har nok sett og brukt bilen for lite i det siste og blitt litt revet med nå som jeg gjør meg ferdig med motor bygget.
Men, ja, enig med deg. NÃ¥ legger jeg mer penger i nye dekk og unner meg en ny retrimmet girkule fra mr2ben :)
 #462186  av GhostRider88
 
Hentet bilen fra Magne og fornøyd som alltid med resultatet.
Siden jeg skal ha nye kammer senere i år, så bestemte vi oss for å utsette selve coatingen til våren når bilen er helt ferdig. Det ble med en god polering, rens av K&N filter, pluss rens innvendig (Magne kan utfylle mer detaljert hva som ble gjort om han ønsker).
20200724_221513.jpg
20200724_221513.jpg (847.49 kiB) Vist 4822 ganger
20200724_221639.jpg
20200724_221639.jpg (782.35 kiB) Vist 4822 ganger
Fjernet også de beryktede "cancer foam" og mine var 100% frie for rust :)
115803551_612652493002863_1774039512355405619_n.jpg
115803551_612652493002863_1774039512355405619_n.jpg (58.37 kiB) Vist 4822 ganger
Ang ny girkule er jeg litt usikker på hvem jeg skal velge. Står mellom OEM retrimmet fra MR2BEN
Toyota MR2 mk2 Short Type fitted standard 1992-1999: https://mr2-ben.co.uk/products/1116
Retrimmed Genuine Toyota Gearknob Revision 5 Style with Red stitching and perforated leather
Fitted Standard to the Last of the MK2 Toyota MR2's 1998-2000: https://mr2-ben.co.uk/products/1117

Eller en reproduksjon fra MR2Heaven: MR2HEAVEN WEIGHTED LEATHER WRAPPED 98 OEM JDM MR2 STYLE SHIFT KNOB: https://mr2heaven.com/products/mr2heave ... shift-knob
Our knobs are TWICE as heavy versus OEM. Heavier shift knobs are commonly used in the tuning world. Few of the many benefits include smoother, easier, quicker shifts and not to mention, a premium shifting feel that is only available through use of a heavier knob.
Siden jeg har så og si bygd bilen om til en 98 beams, så vil 98+ girkule med rød søm passe bilen godt.
Men hva er bedre - ny/brukt OEM 98+ fra MR2BEN eller en reproduksjon 98+ "Weighted" fra MR2Heaven?
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 102