TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #461509  av ArildM
 
Får ikke opp noe annet enn MAF når jeg googler 3sge beams heller, så da er jo ikke Beams noe gammeldags på den måten, bare litt kresen slik som også 2GR motoren er når man setter på annet luftfilter/innsug etc?
 #461510  av ArildM
 
Der ja fikk man høre motoren synge litt :mrgreen:
MÃ¥ si det minner veeeldig mye om 4age blacktop, og den lyden gir meg fortsatt frysninger :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 #461511  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Får ikke opp noe annet enn MAF når jeg googler 3sge beams heller, så da er jo ikke Beams noe gammeldags på den måten, bare litt kresen slik som også 2GR motoren er når man setter på annet luftfilter/innsug etc?
For å spesifisere forkortelsene vi har brukt og mulig oppklare forvekslingen:
MAF . Mass Air flow - luftmassemåler
MAP - Manifold Absolute Preassure.
AFM - Air flow meter - luftmengdemåler.

Da er vi på samme bølgelengde (som vi jo har vært hele tiden, men nå har du funnet det samme som meg ;) )
Så ja, er ikke bare beams som er kjent for å være kresen på noe annet enn org innsug, og enda være blir det når man begynner å optimalisere motor uten å oppgradere hjerne. Den er låst og ikke mulig å endre innstillinger på. Det heter at du ikke kan lære en gammel hund nye triks, noe som viser seg sant i dette tilfelle. Så da er det greit at man kan skifte hele hjernen som kan programmeres etter ønske. 8)
ArildM skrev:Der ja fikk man høre motoren synge litt :mrgreen:
MÃ¥ si det minner veeeldig mye om 4age blacktop, og den lyden gir meg fortsatt frysninger :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Word! :twisted: 8) :mrgreen:
 #461512  av magnesmurf
 
Da er det jeg som har rotet med de engelske uttrykkene. Fant egentlig luftmengdemåleren benvent som air mass sensor, men det ble også feil for meg mtp at det likner for mye på luftmassemåler som det heter på norsk.
Men da er hvertfall beams utstyrt med det nyeste, den er bare alt for kresen, akkurat som 2gr.
 #461513  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Da er det jeg som har rotet med de engelske uttrykkene. Fant egentlig luftmengdemåleren benvent som air mass sensor, men det ble også feil for meg mtp at det likner for mye på luftmassemåler som det heter på norsk.
Men da er hvertfall beams utstyrt med det nyeste, den er bare alt for kresen, akkurat som 2gr.
Fort gjort å gå vill i alle forkortelser og betegnelser som brukes om hverandre :)
Må innrømme at jeg også ble litt usikker, så måtte gå tilbake til eposter fra dialogen med Mark og Matt som jeg snakket med ang dette kittet. Ble en del leting frem og tilbake da det er en ganske lang samtaleliste. Men så lærer man jo i prosessen ;)
 #461514  av ArildM
 
Og akkurat det er jo halve gleden med slike prosjekter, å lære masse nytt som man kan nerde ut på :mrgreen:
 #461515  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Og akkurat det er jo halve gleden med slike prosjekter, å lære masse nytt som man kan nerde ut på :mrgreen:
sant, så sant! :D
 #461558  av GhostRider88
 
Ja, så har det skjedd noe uventet.
Det viste seg at Link G4+ Monsoon ecuen ikke har støtte for bankesensor (Knock control). Dette er noe jeg må ha siden det er nettopp det som førte til at jeg gikk over til datasprut for å kunne endre tenning etc. Det er takket være den originale bankesensoren som har gjort at jeg har kunnet kjørt med bilen frem til nå.
Ved optimale forhold (lik kvalitet på 98 oktan etc) hadde nok gått uten med en god tuning, men uten sikkerhet kan det bli fatalt for motoren. Så bankesensor er et must.
Tok kontakt med Mark Panic (panicwire) og fikk til en god løsning. Det viste seg at den nye og oppgraderte link G4X MonsoonX har støtte for bankesensor. Denne oppgraderte utgaven ble nylig lansert, tilgjengelig for preorder, og har flere funksjoner og er langt kraftigere: https://www.linkecu.com/products/wirein ... -monsoonx/.

Lang historie kort: Sendte min g4+ ecu kit i retur med express til USA. For et lite mellomlegg får jeg den helt nye G4X i pnp kit inkludert Bosch bankesensor (en betraktelig oppgradering fra oem senor). Bosch sensoren er også den sensoren som samarbeider best med link sine ecuer.
Her snakker vi hell i uhell. :D Nå venter vi bare på at G4X blir sent ut til forhandlere.
 #461727  av GhostRider88
 
Fikk vite at g4x monsoonx ecuen jeg får er 1 av totalt 3 enheter i verden som har knock control aktivert fra fabrikk. Mulig jeg får serienummer #0001. Panicwire venter enda og sa at han vil gi meg refusjon om de ikke kommer. Men jeg er ikke intr. i det og sa at jeg venter og at evt. Link får ordne opp så vi får det vi skal. Link sier de er i tollen så de burde være like om hjørne.
Fikk også vite at min mr2 blir den første og eneste med g4x monsoonx (versjon 3) som har bankesensor. De to andre skal monteres på andre biler. Bare det er vært å vente ekstra på.
Moro 8)
 #461731  av ArildM
 
Nice!
Har hørt at bankesensoren på 3sge/3sgte er mildt sagt primitiv, men fungerende. Og tro meg jeg vet at den koster flesk på Toyota :lol: Men reddet meg også fra havari i sin tid :wink:
Genialt å kjøre med nyere type bankesensor, sikkert mye høyere "oppløsning" på den, og trolig langt rimeligere i innkjøp :wink: Toyota sin er vel bare som en glass-sikring som sprekker ved korrekt resonans eller noe i den duren :)
 #461737  av magnesmurf
 
Skal finnes en eller annen GM sensor som er vesentlig bedre og plug and play med orginal ecu.
Så let litt på forumene Arild, og si fra hvis du finner den.
 #461740  av ArildM
 
Tnx, ATS har løsningen på det meste :wink:
NÃ¥r det er sagt skal en original sensor holde i massevis til en originalmotor med eksos, innsug og boost controller.
Ryker den med et slikt oppsett er det noe rart du holder på med :lol: Som feks at en vakumslange faller av og du ikke lenger har noe styring på turbotrykket, slik som skjedde i min bil :lol:
 #461743  av Makk
 
Du har nok rett, original eller light/medium trimming tror jeg går bra, har hatt 3x 3sgte og alle var modifisert i diverse grader, ingen av dem har røket.
 #461849  av GhostRider88
 
MonsoonX kom aldri, så jeg ble oppgradert uten kostnad til en Link StormX ECU som har flere tilkoblinger og mer avanserte racing egenskaper: http://dealers.linkecu.com/G4X-StormX-ECU-V3

Kittet måtte tilpasses noe og ble klart tidlig i mars. Men siden hele verden er i korona-lock-down, tar frakten fra USA til Norge unormalt lang tid. Pakken ble sendt med USPS 23. mars og først nå er den på flyplassen i San Francisco klar til å fly over dammen. Men den er på vei og vil ankomme :!:
90849205_2460276927569564_3719972252825944064_n.jpg
90849205_2460276927569564_3719972252825944064_n.jpg (137.21 kiB) Vist 4444 ganger
IMG_20200322_160246_885.jpg
IMG_20200322_160246_885.jpg (41.08 kiB) Vist 4444 ganger
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 102