TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #461850  av ArildM
 
Den som venter på noe bra venter ikke forjeves 8)
 #461913  av GhostRider88
 
Omsider så ankom pakken. Den dukket plutselig opp i tollen etter, basert på sporingen, sendt tilbake til USA. Så ikke helt sikker på om den er legitim... Uansett, nå har jeg alle delene og prosessen kan begynne. 8)
20200507_174756.jpg
20200507_174756.jpg (906.36 kiB) Vist 4761 ganger
Fant også ut at jeg må nødt til å ha 4 nye dekk denne sesongen. Spesielt bakdekkene er ille, da de har fått små tynne sprekker i sidene. Så dette må også prioriteres ganske fort.
Nydelig å starte opp bilen igjen :)
20200509_184310.jpg
20200509_184310.jpg (802.08 kiB) Vist 4761 ganger
 #461914  av magnesmurf
 
Du får si fra hvis du vil ha råd om dekkvalg.
Anbefaler uansett standard dim 215/40-17 foran og 235/40-17 bak. Hvis du synes utvalget av 235 dekk bak er magert er det mulig å gå opp til 245/40-17 bak.
 #461919  av Makk
 
215/40 og 245/40 i 17 toms er helt supert, med noe trimmet bil så biter dette veldig godt.

Bruker noen som heter "Star Performer" fra dekkonline.com på alle mine toyotaer opp til nå, dem varer lenge og her til lands trenger du ikke super premium dekk, jeg har brukt dem på bane også, helt grei faktisk! :D
 #461920  av ArildM
 
Kjører samme som Makk sier, funker glimmers.
245/40/17 rubbet litt på 17x9 toms felg, men forsvant da jeg byttet til lettere eksos :)

Blir spennende å få montert ECU og få tunet og benket den nå 8)
 #461921  av GhostRider88
 
Takk for innspill på dekk :)
Nå viser det seg at sprekkene er overfladiske, ikke dyptgående og på kanten der kjøreflaten ender/begynner. Så de er ikke farlig å kjøre ut sesongen på. Men til høsten blir de nok byttet.

Dette med rubbing er noe jeg har tenkt på og derfor går jeg nok tilbake til 235/40 bak som jeg har i dag. Bilen er jo nå en del lavere med coilovers så rubbing på 245/40 er en sannsynlig.

Tenker i retning av Toyo Proxes Sport 235/40 ZR17 94Y XL med felgbeskyttelseslist bak i kombinasjon med Toyo Proxes CF 2 215/40 R17 87V XL med felgbeskyttelseslist (FSL).
Dette kan og vil sikkert endre seg basert på tilbud jeg får på dekk inkl. omlegging. Men moro å se på muligheter på dekkonline.

Bilen ble levert til David i dag og kanskje blir det snakk om tuning i benken allerede neste uke 8)
 #461922  av magnesmurf
 
Bare å bytte dekkene med en gang Thomas. De er gamle og tørre, og når du har fått såpass oppgradert motor og brukt så my penger på bilen, er det veldig bortkastet å skli av veien på vått føre bare fordi du ikke ville bruke penger på ny dekk akkurat nå.
De skulle vært byttet i fjor.
Det koster deg kanskje 8000kr for et sett nye dekk.
Forsikringen din utbetaler ikke det du har brukt på bilen hvis du skulle være uheldig og kræsje den.
I deres øyne er det fortsatt bare en vanlig mr2 gti med markedsverdi på rundt 50000kr

Så bare å få byttet dekkene. Når de er så gamle og tørre at de sprekker opp er de ferdige og oppbrukt.
 #461923  av Makk
 
Hvem i all verden kjøper du dekk med for 8 grandiose? :D For eksempel om du MÅ ha premiumdekk, 215/40/17 Dunlop Sport Maxx er 1300 per stykk på Dekkonline.com, Pirelli P Zero 1500,-

Halve det om du velger budsjettmerkene til større produsenter, er ambisjonen å kjøre fartsgrensene her til lands så kan du gjøre som jeg, kjøre på dekk til 400 kroner stykk haha. :mrgreen:
 #461924  av GhostRider88
 
Blir nye dekk når jeg har fått bilen tilbake fra David.
Bil & Dekkimport AS er anbefalt her på Notodden. Så tar turen dit for å se hva de har å tilby.
 #461925  av ArildM
 
Lurt å få noen nye dekk :) Er tross alt det som skal holde kontakten mellom deg og veien :wink:

Legger du dekk om selv Makk?
Vet enkelte "dekksjapper" tar grådig mye betalt om de skal legge på dekk du har handlet selv.
Men klart du sparer fort inn pengene selv om du kjøper en dekkomleggingsmaskin sånn i det lange løp.
 #461926  av Makk
 
Ja til tider, men ikke under 50 profil da leier jeg folk, jeg har gjort det selv men det er ikke så veldig lett på standardmaskiner, har en plastikkfester og klemmer er det et megapluss, men fryktelig lett å skade felger på lavprofil uten dyrere maskiner.... (type 30k)

Her omkring tar dem 100 kroner per felg om du kommer med dem i hånden med dekkene levert, noen nekter å legge om "fordi du har ikke kjøpt dem hos oss" men de folka der fikk fort erfare at det er mye penger å tape fordi det finnes alltid folk som oss som kjøper selv, så da kan dem velge, vil dem tjene disse pengene på disse folkene eller vil dem ikke, vi finner alltids noen andre 8)
 #461929  av magnesmurf
 
Makk skrev:Ja til tider, men ikke under 50 profil da leier jeg folk, jeg har gjort det selv men det er ikke så veldig lett på standardmaskiner, har en plastikkfester og klemmer er det et megapluss, men fryktelig lett å skade felger på lavprofil uten dyrere maskiner.... (type 30k)

Her omkring tar dem 100 kroner per felg om du kommer med dem i hånden med dekkene levert, noen nekter å legge om "fordi du har ikke kjøpt dem hos oss" men de folka der fikk fort erfare at det er mye penger å tape fordi det finnes alltid folk som oss som kjøper selv, så da kan dem velge, vil dem tjene disse pengene på disse folkene eller vil dem ikke, vi finner alltids noen andre 8)
Her er det omtrent ingen som legger om dekk man har kjøpt selv. De få som gjør det krever over 1000kr for jobben.
Normal pris hos dekkforhandlere for kjøp av dekk og omlegging ligger på rundt 8000kr for de vanlige dekkmerkene. Ikke noe unormalt med det.
Når Thomas har lagt så mye penger i motor, bremser og understell, er det meningsløst å gå på kompromiss på den siste lille biten som skal overføre alt dette fra bil til asfalt. Er ikke dekkene man sparer penger på når alt annet er påkostet store summer.
 #461930  av Makk
 
Det jeg prøver å si er at billige dekk som er under et sekundærmerke produsert av de store merkene er jevngode her til lands å vel så det hehe
 #461931  av ArildM
 
To helt forskjellige filosofier :D
Har hatt samme dekkene i 4 år på min bil, så om de koster 4 lapper eller 8 lapper ferdig pålagt så har det ikke så ekstreeemt mye å si om man regner pris per år. Og det er fremdeles plenty gummi på de.

Men så har jeg også kjørt på bane med budsjett-dekk, og jeg må si jeg ble overrasket over hvor bra de var på tross av pris.

SÃ¥ det er nok ikke noe fasitsvar her? :)
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 102