TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #453885  av GhostRider88
 
For all del, skriv i vei! Dette er erfaringer som jeg ser som veldig nyttig og som jeg tar med meg videre.
Ser at jeg nok må prioritere litt annerledes denne sesongen, da det har blitt nødvendig å oppgradere hjemmekontoret og nytt pc oppsett, - som ikke akkurat er billig. Da blir dempere og fjærer mindre prioritert og mulig jeg også først investerer i et sett med nye framdekk, da de jeg har er noen billige som var på bilen da jeg kjøpte den.

Ang stuk som du nevner Arild, så tok jeg et bilde under gårsdagens kjøretur av stuket på MR.2. Som fremkommer av bildet, så er den litt høyere bak enn foran, motsatt av det du beskriver på Smokey.
Stuk_web.jpg
Stuk_web.jpg (316.94 kiB) Vist 4703 ganger
 #453886  av ArildM
 
Jeg synes det der ser rettere ut enn motsatt vei :)
Og ja, det kan nok hende at Falken dekkene har myke sidevegger, er i alle fall ikke helt fornøyd med de kontra Toyo dekkene som sto på 16" felgene :? SW20 må for min del ha den "skinnefølelsen", hvis ikke er hele kjøreopplevelsen ødelagt for min del. Det har jeg priusen til 8)
 #453891  av magnesmurf
 
Når du bestiller dekk må du bestille med XL merking. (extra load) dekk med denne merkingen har stivere sidevegger enn normalt :wink:

Hvis du vil ha lite støy og skikkelig kjørefølelse så du hvilke dekk jeg kjørte på :wink:
Kjøp et kjent merke, det koster litt mer, men gir som regel bedre kjøreegenskaper sammenliknet med billigdekk.
 #453892  av CelicaTurbo
 
Jeg synes bilen ser veldig bra ut, egentlig så godt som perfekt. Mye heller knapt litt høyere bak enn motsatt, men, jeg er mer opptatt av hvordan bilen i seg selv "står" enn avstander mellom hjul og hjulbue :)
 #453900  av ArildM
 
Helt enig Kristian!
Hadde heller hatt bilen usenket, enn med senk bak og halvsenk forran :)

Er Falken billigdekk da? :?
Var jo liksom en 1000lapp opp til Goodyear dekk, og da tenkte jeg ikke det var så enorm forskjell.
Da hadde jeg gledelig brukt mer på noen skikkelige "XL" dekk! :wink:
 #453912  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Når du bestiller dekk må du bestille med XL merking. (extra load) dekk med denne merkingen har stivere sidevegger enn normalt :wink:

Hvis du vil ha lite støy og skikkelig kjørefølelse så du hvilke dekk jeg kjørte på :wink:
Kjøp et kjent merke, det koster litt mer, men gir som regel bedre kjøreegenskaper sammenliknet med billigdekk.
Ja, legger i litt ekstra for å få gode dekk foran når jeg først bytter. Og samtidig kan jeg få de (vianor) til å få balansert fordekkene slik at jeg blir kvitt den irriterende vibrasjonen i rattet som kommer i 110 kmt. Har hatt det hele tiden jeg har eid bilen. Mener det nok er en bedre invitering med gode dekk enn nye dempere og fjærer når de ikke er slitne. Og jeg er jo i grunn fornøyd med hvordan bilen sitter på veien. Ser ikke så høy ut heller.
CelicaTurbo skrev:Jeg synes bilen ser veldig bra ut, egentlig så godt som perfekt. Mye heller knapt litt høyere bak enn motsatt, men, jeg er mer opptatt av hvordan bilen i seg selv "står" enn avstander mellom hjul og hjulbue :)
Takk! MÃ¥ si meg enig der ja :)
 #453913  av magnesmurf
 
I følge papirene på TTE\eibach fjærene senker de 15mm foran og 20mm bak. Synes bilen min ser ut til å ha like stor avstand mellom skjermer og hjul foran og bak. Men her spiller selvfølgelig også dekkdimensjon inn litt.
Hvis man har 215 foran og 235 bak med samme profil får man naturlig nok litt høyere dekk bak og dermed "riktig" stuk.

 #453921  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:I følge papirene på TTE\eibach fjærene senker de 15mm foran og 20mm bak. Synes bilen min ser ut til å ha like stor avstand mellom skjermer og hjul foran og bak. Men her spiller selvfølgelig også dekkdimensjon inn litt.
Hvis man har 215 foran og 235 bak med samme profil får man naturlig nok litt høyere dekk bak og dermed "riktig" stuk.

Det høres riktig ut. Nå er din perfekt i mine øyne og fremtidig oppsett som er aktuelt på min med tiden blir tilnærmet ditt :)
Basert på at dekkene jeg har fremme er noe billige greier, så vil jeg nok merke litt forskjell med ett par kvalitetsdekk, tilsvarende som jeg har bak. Går for 215 foran (mener jeg har 235 bak) for å beholde stuket som jeg synes passer bilen. Velger dekk med kant for å unngå kantkjøring av felg. Skal bli godt å bli kvitt vibrasjonene når 100kmt er passert. Noe som skjer oftere nå etter beams'en :wink:
 #453922  av magnesmurf
 
Har funnet noen veier med litt dårligere asfalt her ute, så du får ta turen ut en dag og sammenlikne hvordan min og din bil oppfører seg på vei med dårlig kvalitet. :wink:
 #453925  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Har funnet noen veier med litt dårligere asfalt her ute, så du får ta turen ut en dag og sammenlikne hvordan min og din bil oppfører seg på vei med dårlig kvalitet. :wink:
Det vil jeg gjerne :) Tenker å bestille nye dekk til uka, så det passer å ta turen med nye dekk montert :)
 #454064  av GhostRider88
 
Liten oppdatering.
Nye fordekk montert (GT Champiro UHP1), da de forrige var noen rimelige dekk som begynte å bli gamle (sprekker i gummien på dekkflaten...). Ble lettere på rattet og kjørefølelsen ble bedre, føler den sitter bedre i svingene med de nye dekkene. Nå har jeg samme type dekk foran og bak :)

Men gjorde en mindre hyggelig oppdagelse da jeg skulle ut med bilen senere på dagen etter dekkskriftet. Lå en liten vannpytt under motor. Smakte på den og det var en søt-sur smak, nesten som når man slikker på et CR litium batteri (har vist prøvd det å :roll: ). Ekspansjonstanken var også nesten tomt, men det var vann i systemet. Sjekket under oljelokket og det var rent og pent (ikke majones hvitt belegg) og peilet oljen - klar og fin.
Blandet og fylte på 1,5l kjølevæske og lyste under bilen, men kunne ikke se noe drypp. Kjørte så bilen inn i garasjen og lot den stå på tomgang til varm motor. Skrudde så av og lå på magen og ventet... Og etter ca 10 minutter hørte jeg et drypp. Lyste opp og bak ved torpedoveggen og fikk se en av slangene som går ut fra torpedoveggen og inn på motor. Denne er festet med en slangeklemme. Krabbet så langt under bilen jeg kom uten bukk og kunne ikke se nye drypp lengre opp en denne slangeklemmen, markert med rød sirkel;
Slangeklemme.jpg
Slangeklemme.jpg (746.91 kiB) Vist 4615 ganger
Etter en god tørk kom det ikke mer kjølevæske, og det var også tørt dagen etter.

Fikk så dagen etter kjørt på bukk så jeg kunne komme til denne slangeklemmen. Var overraskende lett å stramme skruen, så min teori er at toyparts har glemt å stramme den til under motorbyttet. Dette forklarer nok også vannsprutmerkene rundt dette området, som jeg først trodde var rustvann, men som jeg nå mener er tørket kjølevæske som har sluppet igjennom slangeklemmen. Så det har nok lekket litt siden jeg fikk tilbake bilen, men har rukket å fordampe mellom hver kjøretur og derfor vært uoppdaget.
Etter å ha strammet til slangeklemmen fylte jeg på 0,5 liter så nivået i Ekspansjonstanken stod mellom min og max. Fylte litt på ved radiatorlokket også. Lot bilen stå på tomgang til varm motor og lyste etter om jeg så noe lekkasje, ikke bare dette området, men alle slangeklemmer og rundt om ellers. Men kunne ikke se noe. Slo så motor av og ventet, lyste og ventet og lyste og ventet litt til og lyste. Tørt og fint :) Så alt tyder på at det var slangeklemmen som ikke var strammet til, nok til at litt kjølevæske kunne passere når trykket ble stort nok.

Benyttet så anledningen til å ta noen flere bilder under, moro å se hvor rent og pent det er. En pensjonert bilmekanikker stakk hodet under mens jeg var der og trodde først meg ikke når jeg sa bilen var fra 91 8)
Under motor.jpg
Under motor.jpg (644.13 kiB) Vist 4615 ganger
Under motor02.jpg
Under motor02.jpg (627.45 kiB) Vist 4615 ganger
Under motor03.jpg
Under motor03.jpg (732.96 kiB) Vist 4615 ganger
Etter en langtur i dag er det fremdeles null tegn til lekkasje.
 #454067  av CelicaTurbo
 
På disse gamle bilene er det bra med alt som er i orden eller som er så enkelt å fikse :)
 #454071  av GhostRider88
 
CelicaTurbo skrev:På disse gamle bilene er det bra med alt som er i orden eller som er så enkelt å fikse :)
Ja det er sant :) Er fort å ta raske slutninger og tro det verste når man ser slikt på eldre biler. Må ha flaks noen ganger også :)
 #454086  av ArildM
 
De der er raskt gjort å glemme :) Utrolig greit når det bare er bagateller uansett da :)
 #454099  av GhostRider88
 
ArildM skrev:De der er raskt gjort å glemme :) Utrolig greit når det bare er bagateller uansett da :)
Fant ut det jeg også da jeg googlet etter potensielle årsaker til lekkasje, spesifikt mr2. Alle de andre kjøleslangene har fått nye slangeklemmer, så denne er nok bare glemt i farten.
Må si jeg ble lettet da jeg merket hvor lett det var å skru strammeskruen på slangeklemmen. Liksom ikke noen tvil om hva som var årsaken til lekkasjen. Om alt kunne vært like enkelt å fikse ;)
  • 1
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 102