TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #453753  av magnesmurf
 
I og med at RS-R lager gode senkefjærer til lexus, og klarer å beholde komforten i den type bil, ville jeg kikket litt ekstra på fjærene de leverer til mr2. De senker jo 20mm.
At mr2-ben ikke leverer disse burde være en bagatell. Vi klarer fint å skru sammen et fjærbein på egen hånd. Gjorde jo tross alt det på min egen bil :wink:

Ellers lager jo eibach også senkefjærer til mr2. De senker 20-25 mm og burde være fult mulig å få tak i for mr2-ben i og med at han kan skaffe demperene.

Ha også i bakhodet at folk skriver mye rart på forum. Meninger vil alltid være individuelle, så noen kan mene at fjærer er knallharde, mens andre kan synes de er veldig myke.
Anbefaler deg å få tak i konkrete tallverdier for sammenlikning når det kommer til hardhet på fjærene.


Etter litt googling fant jeg disse tallene:
Ser ut som om TEIN S tech, rs-r og eibach fjærene bare er litt stivere enn standard, er progressive og senker ca 20-25mm?

Here's all the spring rate data that I have:

Stock Springs (1991 MR2 Turbo):
Front: 130 lb/in (linear)
Rear: 209 lb/in (linear)

TRD Springs:
Front: 168 lb/in (progressive) 1 inch drop
Rear: 308 lb/in (progressive) 1 inch drop

Eibach Springs (Pro-Kit):
Front: 100-210 lb/in (progressive) 1 inch drop
Rear: 140-303 lb/in (progressive) 1 inch drop

Tokico Springs:
Front: 126 lb/in (progressive) 0.75 inch drop
Rear: 141 lb/in (linear?) 0.75 inch drop

H&R Springs:
Front: 230-260 lb/in (progressive) 1.5 inch drop
Rear: 235 lb/in (linear) 1.4 inch drop

Suspension Techniques Springs:
Front: 98-150 lb/in (progressive) 1 inch drop
Rear: 179-235 lb/in (progressive) 1 inch drop

Tein S-Tech Springs:
Front: 140 lbs/in
Rear: 269 lbs/in

Tein HT Springs:
Front: 224 lbs/in
Rear: 504 lbs/in

RSR Down Springs SUS (progressive)
Front: 176lb/in. 0.8" drop
Rear: 279lb/in. 1.0" drop

RSR Heavy Duty Race (progressive)
Front: 201lb/in. 0.8" drop
Rear: 346lb/in. 1.0 drop


Info funnet her: http://www.mr2.com/forums/archive/index.php/t-3901.html
 #453754  av magnesmurf
 
Et par linker hvis mr2ben ikke kan skaffe:
http://www.ebay.com/itm/Eibach-Pro-Kit- ... Wx&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/RS-R-DOWN-Coil- ... SwxfNXNqTa

Ser ut på svarene i forrige link som om tein fjærene er stivere enn oppgitt i info, da flere har vært misfornøyd med komforten i de..

Tipper eibach fjærene er et godt valg, da de ikke er kjempestive. Og de er svarte og ser ganske orginale ut..
 #453757  av lasse
 
Kan dele noen erfaringer her:
Tein: hadde disse ett par år, senket såpass mye foran at demperstoppene lå nedpå hele tiden (90-91 demperstopper), originaldemperene sa veldig fort takk for seg.
H&R: senker litt mindre enn tein foran, men faktisk litt mer bak, bilder kan du se i tråden om min bil.
TTE (eibach): ca lik senk som H&R, og føltes ganske like i komfort/stivhet også. Hadde dette settet på "vinterdritten" for noen år siden, søk opp "ett lite tidsfordriv" tråden på prosjektsidene.

Uansett: gå for skikkelige fjærer, med tüv papirer og husk å ta 4-hjulskontroll, det koster deg mindre enn de dekka du sliter ut om du ikke gjør det.
Men er du 100% sikker på at bilen din ikke er senket fra før? Min var ihvertfall ganske mye høyere enn din når den sto på originalfjærer, 90-91 modellene er jo skyhøye originalt...
 #453761  av ArildM
 
H&R på Smokey. Litt stive på humpete grusvei, men hva forventer man? Kunne ha vært mykere i lav hastighet.
Men bedre og bedre jo mer fart du har, når du passerer 100 er bilen limt på veien. Samme som Lasse sier, lav bak, høy foran. Trenger ikke bekymre seg for fartshumper. Kunne kanskje vært ørlittegrann høyere bak for å jevne ut høyden på bil, og kanskje litt mykere foran. Noe som kanskje kunne ha vært kompensert for med justerbare dempere, til en viss grad ( tenker hardheten)?
 #453766  av GhostRider88
 
Takk for mange gode innspill!

Sant det med at man ikke skal ta alt det man leser på div fora for god fisk. Veldig glad for erfaringene som er basert på førstehåndskunnskap. I og med at H&R fjærene senker kun 20 mm uten å fjerne for mye komfort og kommer med papirer, er de sammen med gule bilstein et aktuelt oppsett.
Jeg kan fint leve med litt stive på humpete grusvei (kjører så og si aldri på grus uansett ;) ), når man får så mye igjen på landeveien i litt høy fart på svingete vei.
Nå har jeg fått god info til å sette meg litt mer inn i dette og vurdere. Men tror jeg nærmer meg landing :)

Ang om bilene er senket, så har jeg ingen dokumentasjon på om dette er gjort av tidligere eier. Det ser ut som/alt tyder på at dempere og fjærer som sitter på er org. Bildene lyver kanskje litt, slik at den ser lavere ut enn hva den er? 17" felger gjør og også sitt. Kan jo også være en faktor at min er en sen 91 mod... Meg bekjent har jeg jo faktisk enkelte ting ekstra som kom på 92 modellen.
En ting er iallefall sikkert, og det er at min virker og er høyere enn Magne sin. Forskjell i høyde er merkbart når disse står ved siden av hverandre. Å jeg er ikke i tvil på hva jeg mener ser best ut 8)
 #453767  av magnesmurf
 
lasse skrev: TTE (eibach): ca lik senk som H&R, og føltes ganske like i komfort/stivhet også. Hadde dette settet på "vinterdritten" for noen år siden, søk opp "ett lite tidsfordriv" tråden på prosjektsidene.
Ser du omtaler eibach og TTE fjærene som samme fjær? Trodde TTE fjærene var rebrandet euro version av TRD fjærene? Siden TRD komponenter ellers selges som TTE i europa?

Sitter TTE fjærer på min, så hvis dette er eibach fjærer gir det et god sammenlikningsgrunnlag mellom forskjellige fjærer.
 #453774  av GhostRider88
 
Er ikke så mye å lure på egentlig. Jeg har nå etter info jeg har fått, samt erfaringer med tilsvarende oppsett som jeg vurderer, landet på gule bilstein med H&R fjærer. Ikke bare er dette et oppsett som gir bedre kjøreegenskaper, men det er er også mulig å få godkjent.

Slik jeg forstår dette med en evt. godkjenning så er det ikke nødvendig så lenge det ikke stilles spm ved eu-kontroll, eller man blir kalt inn til teknisk kontroll? Litt kjekt å vite, da bilen skal inn til eu-kontroll i oktober. Om alt går etter planen blir det byttet iløpet av sommeren/høsten. Ellers blir det neste år.

Men sier selvsagt ikke nei til en evt. ny sittepåtur med Magne sin ;)
 #453777  av lasse
 
Monter fjærene, ta 4-hjulskontroll og bestill time på BT for å få skrevet dem inn i vognkortet, det er det eneste fornuftige.
Så lenge fjærene er montert så nummerene er synlige, TÜV papirene er i orden og 4-hjulskontroll papirene er ok, så er det en smal sak. De setter også pris på om du har sjekket lysbildet fra hovedlys og evt justert dette.
Det blir spørsmål om det på EU kontroll, ihvertfall etter at regelverket ble strammet inn for ett år siden...

Om du absolutt nekter å godkjenne senk, så er mitt tips å tectylere fjærene før du monterer dem (H&R er røde), og da er ett stalltips å bruke noe sportsteip eller lignende over tallene før du tectylerer, da har du muligheten til å se tallene og evt godkjenne senere :wink:
Skal litt til for en kontrollør å se at MR2´en er senka om fjærene er svarte, og gjerne litt møkkete.
 #453778  av GhostRider88
 
lasse skrev:Monter fjærene, ta 4-hjulskontroll og bestill time på BT for å få skrevet dem inn i vognkortet, det er det eneste fornuftige.
Så lenge fjærene er montert så nummerene er synlige, TÜV papirene er i orden og 4-hjulskontroll papirene er ok, så er det en smal sak. De setter også pris på om du har sjekket lysbildet fra hovedlys og evt justert dette.
Det blir spørsmål om det på EU kontroll, ihvertfall etter at regelverket ble strammet inn for ett år siden...

Om du absolutt nekter å godkjenne senk, så er mitt tips å tectylere fjærene før du monterer dem (H&R er røde), og da er ett stalltips å bruke noe sportsteip eller lignende over tallene før du tectylerer, da har du muligheten til å se tallene og evt godkjenne senere :wink:
Skal litt til for en kontrollør å se at MR2´en er senka om fjærene er svarte, og gjerne litt møkkete.
Takk for lure tips :).

Litt bilder etter vask. Har aldri vært så enkelt og moro å vaske bilen. Vannet bare preller av 8)
Har også fått ordnet meg en ny mer passende skiltramme bak. Slutt på å reklamere for TG-bil...
20160528_182158.jpg
20160528_182158.jpg (2.32 MiB) Vist 3225 ganger
20160528_185054.jpg
20160528_185054.jpg (2.32 MiB) Vist 3225 ganger
20160528_185109.jpg
20160528_185109.jpg (2.34 MiB) Vist 3225 ganger
Sist redigert av GhostRider88 den 29 mai 2016 00:06, redigert 1 gang totalt.
 #453779  av GhostRider88
 
NÃ¥ skal bildene fungere :)
Nyvaska.jpg
Nyvaska.jpg (506.73 kiB) Vist 3207 ganger
Nyvaska02.jpg
Nyvaska02.jpg (486.42 kiB) Vist 3207 ganger
Nyvaska03.jpg
Nyvaska03.jpg (512.83 kiB) Vist 3207 ganger
Nyvaska04.jpg
Nyvaska04.jpg (421.08 kiB) Vist 3207 ganger
Nyvaska06.jpg
Nyvaska06.jpg (505.47 kiB) Vist 3205 ganger
Sist redigert av GhostRider88 den 29 mai 2016 15:29, redigert 2 ganger totalt.
 #453785  av magnesmurf
 
Ser ikke bildene i siste post.

Et lite tips når det gjelder fjærer, eibach fjærene er svarte. Så de vil se tilnærmet orginale ut.
Og siden TRD\TTE fjærene tyeligvis er rebrand av eibach, kan du hvertfall få oppleve bilen min med gule bilstein og eibach fjærer :wink:

Prøv å google litt etter forskjellige erfaringer med H&R fjærene. I følge specs er de jo harde foran og myke bak sammenliknet med orginale fjærer. Men ikke sikkert det stemmer.

Ville lest litt om hva forskjellige folk synes.
Og mtp erfaringene jeg har med de uorginale delene fra mr2ben, mener jeg fortsatt at du burde kjøpe orginalt fjærbeinslager foran og orginal fjærbeinstopp bak. Så får vi heller montere dette sammen vi to :wink:
 #453790  av GhostRider88
 
magnesmurf skrev:Ser ikke bildene i siste post.

Et lite tips når det gjelder fjærer, eibach fjærene er svarte. Så de vil se tilnærmet orginale ut.
Og siden TRD\TTE fjærene tyeligvis er rebrand av eibach, kan du hvertfall få oppleve bilen min med gule bilstein og eibach fjærer :wink:

Prøv å google litt etter forskjellige erfaringer med H&R fjærene. I følge specs er de jo harde foran og myke bak sammenliknet med orginale fjærer. Men ikke sikkert det stemmer.

Ville lest litt om hva forskjellige folk synes.
Og mtp erfaringene jeg har med de uorginale delene fra mr2ben, mener jeg fortsatt at du burde kjøpe orginalt fjærbeinslager foran og orginal fjærbeinstopp bak. Så får vi heller montere dette sammen vi to :wink:
Høres bra ut :)
Er nok det beste/tryggeste å bestille originale deler fra toyota og montere selv, lærer litt også ;).
 #453869  av ArildM
 
Vurderer også et sett med fjærer som sitter rettere. Som sagt med Smokey er den litt lav bak, og høy foran. Stuket er liksom ikke rett.

Har også fått en litt flytende følelse med 17" dekkene, usikker på om det er selve dekkene, eller om det er en konsekvens av at jeg har gått fra 16"->17" dekk, og en situasjon der faktisk dekkene foran var vesentlig lavere omkrets på (205/40/16).

Mulig jeg også har blitt mer kresen med årene, men kan ikke synes å huske den var slik på veiene før. Før gikk det på skinner, nå er jeg ikke helt fornøyd. Ser for meg at balansen i bilen ikke blir riktig om fjærene foran er for stive, og de bak er myke. Og jeg kjenner meg igjen i det, ræva er litt båt for tiden, mens fronten er hard. Kanskje jeg kjenner det bedre ettersom det er lavere profil enn med 16"? Subber litt bak også i de mest ekstreme humpene, så å få den litt opp hadde ikke gjort noe. Evt må man gå ned til 235bredde.

Sorry om jeg stjeler tråden litt, men er i alle fall litt mer utdypende enn den første kommentaren min. Hjelper ikke at det er TuV på de om du ikke blir fornøyd :)
 #453881  av lasse
 
Er godt fornøyd med komboen H&R og gule koni selv ihvertfall.
Og ang stivhet, så gikk jeg for det stiveste jeg fant med TÜV, jeg er jo glad i å kjøre på bane...
Husk at det er den stiveste enden som slipper først, stivere foran enn bak=understyring, stivere bak enn foran=overstyring :wink:
Med gule koni har jeg klart å justere vekk endel understyring jeg har vært plaget med på bane (spesielt rudskogen), men det er jo mye annet som henger sammen med det, jeg kjører jo med stivere foringer, og grovere stabstag i tillegg.
Dekk har jo også mye å si for kjøreegenskapene, dekk med stive sidevegger synes jeg er krem, da får man skinnefølelsen. De beste dekkene jeg kjørt med sånn sett (om man ser bort fra gateslicks) er Bridgestone potenza S03, har fortsatt våte drømmer om dem...
  • 1
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 102