TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #463575  av ArildM
 
Lanolin lukter ikke sau, da må man sjerpe seg :lol: Greit det lukter litt samme dagen som du har det på, men klager du på den lukta må du ta deg en tur i en sauefjøs så får du kjenne hva sau egentlig lukter :lol: :mrgreen:

Når det er sagt er jeg en fan av alt som er oljebasert, funker glimmers og kapsler ikke inn fukt slik at det kan stå å jobbe i skjul :)
 #463578  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Lanolin lukter ikke sau, da må man sjerpe seg :lol: Greit det lukter litt samme dagen som du har det på, men klager du på den lukta må du ta deg en tur i en sauefjøs så får du kjenne hva sau egentlig lukter :lol: :mrgreen:

Onkelen min driver går med sauer, så vet hva sau lukter :wink:
Når det er sagt er jeg en fan av alt som er oljebasert, funker glimmers og kapsler ikke inn fukt slik at det kan stå å jobbe i skjul :)
Onkelen min driver gård med sauer, så vet hva sau lukter :wink:
Den behandlingen vi brukte på corollaen luktet sau i 14 dager :!: (utført av https://telemarkantirust.no/).

Ubehandlet så lukter det kraftig sau. Corrolan produkter er raffinert og tilsatt stoffer for å fjerne ubehagelig lukt, forbedre levetiden på behandlingen og virke bedre.
Står mye nyttig under spm og svar på hjemmesiden til RustProff: https://www.rustproff.tech/sporsmal-og-svar/
 #463581  av ArildM
 
Har kun erfaring med FluidFilm, og som sagt det funker. Bare lei av at folk klager på at det lukter sau, har vokst opp på gård så det er i min mening bare tull :) Mulig ren lanolin lukter mer?
 #463582  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Har kun erfaring med FluidFilm, og som sagt det funker. Bare lei av at folk klager på at det lukter sau, har vokst opp på gård så det er i min mening bare tull :) Mulig ren lanolin lukter mer?
Det kan nok stemme da FluidFilm og corrolan er begge behandlet for å fjerne sauelukt fra lanolin :)
Litt usikker på jeg skal/behøver en hovedbehandling, da de utsatte stedene som sagt er inne i hulrom og kanaler. Jeg er litt skeptisk til at alt av plastdeksler, innerskjermer etc må demonteres. Video av prosessen: https://youtu.be/onAFf_ZfxZo

Er en 30 år gammel bil og om deler blir ødelagt er det ikke bare å kjøpe fra hylla hos toyota..
Men blir nok mer klokere etter å ha snakket med firma som utfører jobben her på Notodden og sammen kommer vi nok til en løsning som er best egnet for min bil.
 #463583  av ArildM
 
Ingen vits i å begynne å demontere innerskjermer etc, er ikke utsatte punkter for rust uansett på mr2 såvidt jeg vet. Og som du sier, nesten umulig å få tak i om du først ødelegger noe.. Fyll opp kanalene innvendig, ha på godt på understellsdeler og inne i bakskjermene så tror jeg du har det meste greit :)
 #463584  av magnesmurf
 
Du får jo alle plastplatene nye i reproduksjon.
Men ta kanaler spesielt, samt hjulbuer. Er jo de som er svakhetene på mr2ene.
 #463585  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Ingen vits i å begynne å demontere innerskjermer etc, er ikke utsatte punkter for rust uansett på mr2 såvidt jeg vet. Og som du sier, nesten umulig å få tak i om du først ødelegger noe.. Fyll opp kanalene innvendig, ha på godt på understellsdeler og inne i bakskjermene så tror jeg du har det meste greit :)
Sant, ikke vits i å koste på mye ekstra der det uansett ikke er utsatt. Å min ble tektylbehandlet i 2004, da den ankom Norge, så på de store flatene under er det fremdeles beskyttelse.

Ang. kanaler, er det noe inspeksjonshull man sprayer inn i, og hvor er dette lokalisert i tilfelle? Eller må man spraye inn i dreneringshullene i underkant av kanal (de som sitter med gummipropper)?.
magnesmurf skrev:Du får jo alle plastplatene nye i reproduksjon.
Men ta kanaler spesielt, samt hjulbuer. Er jo de som er svakhetene på mr2ene.
Mr2-heaven selger alle ser jeg, men vil helst slippe å kjøpe nytt om jeg kan unngå det. Spesielt når det ikke er nødvendig å demontere alt av deksler.
Ang hjulbuer foran, tenker du da at innerskjermene der burde fjernes eller går det uten også?
Det er ikke antydning til rust i mine hjulbuer foran, og bak har de sjekket og funnet bra. De har kun fjernet gammel hammerlakk og lakkert opp på nytt.
 #463586  av ArildM
 
Har lite trua på repro deler. Ofte billig kina-kopi som enten er elendig i passform eller i materialkvalitet, eller begge deler. Funker sikkert, men sjeldent det når opp til OEM imho.
Bare å prelle ut gummiproppene under kanalen og fylle opp med antirust. Ellers ville jeg kanskje ha sprayet litt inne i dørbladene, de kan ruste i falsen der og nederst, så litt greier på innsiden er nok gull?
Fordelen om man har garasje og kjøper inn antirustpakken selv er jo at man selv kan ta den omtanken og tiden man trenger til å få gjort det slik man vil ha det gjort. Men forutsetter jo at man har kompressor og garasjeplass å holde på i. Startpakke med fluidfilm og utstyr kosta ikke mange lappene når jeg kjøpte det inn for noen år siden.
 #463587  av magnesmurf
 
Tenker at hjulbuer bør du beskytte. Så innerskjermen kan skrus av for å legge litt guffe i hjulbue foran.

I kanalene er det lettest å dra ut gummipluggene og sprøyte inn derfra.
Men det er utrolig viktig å ikke tette hullet der vannet fra drenering til t-tak renner ut, og å ikke tette dreneringsslangen fra t-tak. Da blir ting kjapt veldig mye mer rustutsatt.
 #463590  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Har lite trua på repro deler. Ofte billig kina-kopi som enten er elendig i passform eller i materialkvalitet, eller begge deler. Funker sikkert, men sjeldent det når opp til OEM imho.
Bare å prelle ut gummiproppene under kanalen og fylle opp med antirust. Ellers ville jeg kanskje ha sprayet litt inne i dørbladene, de kan ruste i falsen der og nederst, så litt greier på innsiden er nok gull?
Fordelen om man har garasje og kjøper inn antirustpakken selv er jo at man selv kan ta den omtanken og tiden man trenger til å få gjort det slik man vil ha det gjort. Men forutsetter jo at man har kompressor og garasjeplass å holde på i. Startpakke med fluidfilm og utstyr kosta ikke mange lappene når jeg kjøpte det inn for noen år siden.
I mange tilfeller er det tilfellet. Men Mr2Heaven sine er av de bedre og noe jeg føler meg trygg på å kjøpe, om mine en gang blir skadet:https://mr2heaven.com/collections/exter ... ility-sw20
Å begynne med rustbeskyttelse selv er ikke noe jeg vil begi meg ut på. Så setter det bort til proffene ;)
magnesmurf skrev:Tenker at hjulbuer bør du beskytte. Så innerskjermen kan skrus av for å legge litt guffe i hjulbue foran.

I kanalene er det lettest å dra ut gummipluggene og sprøyte inn derfra.
Men det er utrolig viktig å ikke tette hullet der vannet fra drenering til t-tak renner ut, og å ikke tette dreneringsslangen fra t-tak. Da blir ting kjapt veldig mye mer rustutsatt.
Var som jeg trodde da. Enig mtp hjulbuer. Burde ikke bli noe skadet av at å skru av innerskjermer. De burde jo ta litt mer hensyn også mtp alder på bilen kontra ny bil. Men de ser jo hva som lønner seg når de ser bilen.

Kan du beskrive litt mer hvor disse dreneringshullene til t-tak renner ut Magne? Så jeg er helt sikker på at jeg viser de riktig. Forstår jeg deg riktig så sprayer de inn i disse hullene, men må påse at det blir tynt nok til at vannet renner ut?
 #463591  av magnesmurf
 
Ta av taket og se på hull i gummi til drenering i for og bakkant av A-stolpe/C-stolpe rett ved vindu til døra.
Er hull der. Bare å helle på med litt vann fra en flaske, så ser du hvor vannet kommer ut under kanal :wink:
 #463595  av GhostRider88
 
BlackBird er tilbake fra lakkerer i dag og de har gjort et skikkelig arbeid. Skal det bli bedre må halve kanalen byttes, noe som ikke er anbefalt/aktuelt i mitt tilfelle. De rustbehandler der de har sveiset inn ny plate, samt fyller hulromstectyl inni begge kanaler. Fikk samtidig sprayet hulrom/dreneringskanaler i begge dører også.
Rusten på kanalen hadde kommet fra baksiden av kanal/i hjulbrønnen der det legger seg mye skitt etc. Så det har utviklet seg sakte over flere år virket det som. Derfor jeg ikke har oppdaget det før. De byttet ut med/sveiset inn nytt metall på fremsiden, glattet- og jevnet ut med tinn. På baksiden brukte de karosserilim. Resten av kanalen var strøken, samme gjelder for passasjersiden. Glad for at jeg har fjernet den skumgummien inne i kanalen, så slipper jeg å tenke rust fra innsiden i kanaler. Fikk også sjekket bakre hjulbuer og de pusset vekk gammel hammerlakk/boddy og lakkerte undersiden av bakskjermer på nytt. Her var det ikke tegn til rust, men bedre å ha en ren lakkert overflate uten hammerlakk... Tilslutt dro de over med litt tykkere tectyl langs kanten for ekstra beskyttelse. Neste er å få gjort motor og tuning ferdig, etterfulgt av montering av oem 93+ leppe og detailing.
20210608_155909.jpg
20210608_155909.jpg (4.4 MiB) Vist 5515 ganger
20210608_155851.jpg
20210608_155851.jpg (4.83 MiB) Vist 5515 ganger
20210608_155952.jpg
20210608_155952.jpg (3.81 MiB) Vist 5515 ganger
20210608_160012.jpg
20210608_160012.jpg (4.71 MiB) Vist 5515 ganger
 #463596  av ArildM
 
Nice!
God som ny :)
 #463597  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Nice!
God som ny :)
Jepps, faktisk bedre enn ny mtp på finish og at de nå er rustbeskyttet inni og på baksiden.
Bilen ble levert til lakkerer igjen i dag. Var noen småting de hadde glemt på listen.
Får de samtidig til å etterbehandle med rustbeskyttelse/tectyl baksiden av kanal på passasjersiden, mulig også bakre hjulkasser og kanten på innerskjermer. Greit å få gjort det nå samtidig :)
Legger ved noen bilder av reparasjon av kanalene. Dessverre spurte jeg om bilder etter han hadde rustsveiset, så bildene er noen steg inn i prosessen.
IMG_6441.jpg
IMG_6441.jpg (74.08 kiB) Vist 5499 ganger
IMG_6445.jpg
IMG_6445.jpg (74.08 kiB) Vist 5499 ganger
IMG_6438.jpg
IMG_6438.jpg (83.19 kiB) Vist 5499 ganger
IMG_6439.jpg
IMG_6439.jpg (77.49 kiB) Vist 5499 ganger
IMG_6433.jpg
IMG_6433.jpg (57.76 kiB) Vist 5499 ganger
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102