TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #463611  av GhostRider88
 
Så, siden jeg nå har fikset en del lakkering relatert, så pusler jeg litt selv i frunken. Har lenge hatt en liten sprekk i orglakken og fant ut at jeg ville utbedre den.
Var ikke noe rust under (selv etter 30 år) så mattet det ned til metallet og penslet over med hammerite smooth black. Var litt raskt med å matte ned etter siste strøket, så bruke litt aceton for å få vekk våt lakk, mattet litt og penslet på et tynnere strøk hammerite. Nå skal jeg la det få tørke skikkelig før jeg går på med 1200 våtslipepair og matter til en jevnere overflate klar for å få siste spray med enten hammerrite eller 1k matt svart lakk. Maskerer grovt før påføring av lakk.
Prøver på et ark for å se om 1k lakken reagerer med hammerrite. Ser ikke silikon på innholdslisten i hammerrite sprayen, så mulig det går fint. Om ikke bruker jeg bare hammerite for siste finish

Prøver å få en finsish som ligner det man finner rundt om under i frunken, altså ganske grov - lakk over sparkel, skjøter, fuger etc.
Skjermbilde 2021-06-14 172834.jpg
Skjermbilde 2021-06-14 172834.jpg (152.42 kiB) Vist 5707 ganger
Slik ser det ut før finish:
20210612_182218.jpg
20210612_182218.jpg (4.51 MiB) Vist 5707 ganger
20210613_192958.jpg
20210613_192958.jpg (4.73 MiB) Vist 5707 ganger
20210613_193016.jpg
20210613_193016.jpg (4.57 MiB) Vist 5707 ganger
 #463624  av GhostRider88
 
Ok, så denne lakkjobben ble lite vellykket. Lakken vil ikke herde skikkelig og det har oppstått sånn "appelsinhud". Så like greit å få det gjort skikkelig hos lakkerer, som uansett skal utbedre noe mindre greier til uka/når jeg har fått mr2'en tilbake fra EU.
 #463629  av GhostRider88
 
David hadde bilen til eu i dag, men fikk feil på håndbrekk bremsecaliper så den ble ikke godkjent. Det blir fikset fortløpende og bilen leveres så til ettergodkjenning. Så blir godkjent så raskt som mulig. Hadde en mistanke siden brekket satt litt når jeg kjørte den ut i vår og det er litt slakt. En ganske vanlig ting på mr2 det med håndbrekket har jeg erfart.
 #463630  av ArildM
 
Hammerite trenger ikke ned i de mikroskopiske porene du etterlater deg når du pusser ned metall. Faren for at du får problemer med rust er derfor stor, selv om det kanskje er mindre på en sommerbil som aldri ser regn.
Som nevnt tidligere ville jeg ha brukt Ferrox sine produkter, de har en spray som er tynn som vann som reagerer med bart metall og rust og etterlater en beskyttende hinne. Så kan man evt bruke epoxyprimer og så lakk oppå der igjen, evt klarlatt som sluttstrøk, men ikke nødvendig der du har lakkert.
Igjen sikkert greit å få proffe til å ta det ettersom du har alt annet gjort skikkelig.

Håndbrekk er en ganske kjent sak på SW20, stemplet er skrudd inn og calipterne er litt utsatt for å sette seg.
Hadde en gang heng på 3 av 4 hjul på eu kontroll :lol: Verkstedet sa det var normalt for biler som ble mye stående på lagring etc. Koster ikke all verden med nye calipter fra Toyota heller, i alle fall ikke sist gang jeg sjekket :) Om det er selve kalipteret som er problemet da.
 #463631  av GhostRider88
 
Ja, skal få dette utbedret siden det ikke vil tørke. Forblir bløtt (blir spor om man trykker med neglen). Så selv om dette ikke er et synlig sted til vanlig, er det godt å vite at det er skikkelig gjort.
Eneste stedet jeg har hammerite nå er langs under kanten på innerskjermer (det som er mulig å komme til uten å ta av bakre støtfanger og deksler til luftinntak). Dette er lagt på som en beskyttelse og for å hindre rust. Skal også be de se på disse områdene og utbedre ved behov. Samt evt legge på tectyl langs kanten/innsiden med fingeren.
Bilde av området jeg mener:
Skjermbilde 2021-06-24 073235.jpg
Skjermbilde 2021-06-24 073235.jpg (84.3 kiB) Vist 5615 ganger
Ellers er eu godkjent :) David bare smurte opp og justerte caliperen og brekket litt så ble det greit.
Føler også at den ble litt bedre på bremsepedalen, ikke så hard og tar litt lengere inne. Så bedre føling på bremsen. Kan ha noe med caliperen uten at jeg kan si noe om det. Før var den ganske hard med nesten ikke vandring mener jeg. Ble litt annerledes etter justering av caliper. Tar godt uten for mye krefter.
 #463632  av ArildM
 
Gratulerer :)
Kan absolutt stemme at bremsepedalen blir mye bedre hvis man har hatt et calipter som har vært fast :wink:
 #463638  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Gratulerer :)
Kan absolutt stemme at bremsepedalen blir mye bedre hvis man har hatt et calipter som har vært fast :wink:
Takk :)
Det er nok trolig, så endringen jeg føler er nok et godt tegn :wink:

Ellers så har jeg irritert meg litt over at den gummien som dekker pustehullet (?) på lokket til bremsevesken er litt slitt. Slik at det kommer litt "svetting" akkurat rundt gummien. Renner ikke, så ikke snakk om lekkasje.
Men har hørt at dette ikke er noe å bry seg (kommer jo ikke noe skitt ned der) om og vanlig at kan skje med alder etc. Så jeg tenker vel som så at jeg ikke trenger å bytte lokk. Finnes jo løse lokk til en billig penge, men de har ikke denne kontakten. Måte på hvor perfeksjonistisk man skal være også...
20201031_153747.jpg
20201031_153747.jpg (581.73 kiB) Vist 5608 ganger
 #463641  av ArildM
 
Sist gang jeg sjekka var disse rimelige direkte hos Toyota. De er like fra 70tallet og frem til i dag, så de har nok produsert noen millioner :) Usikker på den med føler/elektronikk på, men ikke sikkert den er så ille priset den heller. Er sånne smådetaljer som jeg kan finne på å irritere meg over selv også :)

EDIT:
Mulig delenummer på bremseveskebeholderen 84460-12070
Ser ut til at de ikke selger kun lokket løst fra fabrikk i alle fall. Står oppført med pris på 109USD på Toyodiy, så du kan sikkert gange med 20x for å få norsk pris :lol:
https://www.amayama.com/en/part/toyota/8446012070

Går igjen på flere biler:
https://shop.cruiserparts.net/index.php ... s_id=65332

47230-20040 er lokket til clutchveskebeholderen såvidt jeg kan se :)
 #463643  av GhostRider88
 
Nå er jo dette lokket/gummien designet for å slippe ut/puste siden det er et lite hull under gummien. Så som jeg forstår så vil det fremdeles komme litt svetting under hel gummi også, bare at det ikke er synlig.

Siden det i bunn og grunn kun går på det estetiske og ikke fare for noe, så lar jeg det være enn så lenge. Alt fungerer jo og er litt skeptisk til å kjøpe brukte lokk med kontakt, for man kan jo ikke garantere for at disse er i orden heller etter +- 30 år ;) Å kjøpe ny Brake Master Cylinder er lite aktuelt når det bare er litt gummi som er slitt. Alternativet blir å kjøpe en ny aftermarked og bruke kun lokket, sett at denne er riktig: https://www.ebay.com/itm/372980060499?_ ... %7Ciid%3A1

Faktisk så selger mr2-ben Brake Master Cylinder med slitt gummi tilsvarende som min med benevnelsen "Item came from a 1991 Revision1 Japanese Import MR2 MK2 Turbo. Item is in good clean working condition but does have a few age related marks. Item is for Revision1 none abs type cars only..." https://www.ebay.com/itm/303122587770?h ... SwRRJcryUK
Så det har ingen ting å si på funksjonaliteten.
Skjermbilde 2021-06-24 234834.jpg
Skjermbilde 2021-06-24 234834.jpg (520.12 kiB) Vist 5595 ganger

Så blir nok å avvente litt å se hva jeg ender med å gjøre. Blir i tilfelle kun nye/brukte lokk med hel gummi. Er ikke noe hast så ;)
 #463648  av GhostRider88
 
Klarte ikke å la være, så bestilte to nye lokk fra https://www.amayama.com/

https://www.amayama.com/en/part/toyota/4723020040 og https://www.amayama.com/en/part/toyota/8446012070

Venter på at de skal sjekke bestillingen min og gi meg instrukser.

Ellers har jeg andre alternativer om det mot formodning skulle vise seg at de ikke er på lager.
 #463649  av ArildM
 
Hehe klarte ikke å la være nei 8) Da har du i alle fall noen som varer i 30 år til da :)
Har vært en del småtteri som de ikke kan skaffe lengre, men får håpe de to tingene finnes enda, hvis ikke er det jo ikke noen krise som du sier.
 #463651  av GhostRider88
 
ArildM skrev:Hehe klarte ikke å la være nei 8) Da har du i alle fall noen som varer i 30 år til da :)
Har vært en del småtteri som de ikke kan skaffe lengre, men får håpe de to tingene finnes enda, hvis ikke er det jo ikke noen krise som du sier.
Ja :)
Står at det er >1 på lager av den med kontakt og 2 på lokket til clutch. Å det er en grønn sirkel bak som tilsier lagerstatus med 90% sikkerhet. Så satser på at det er på lager. Ser at andre steder har de på lager, så da burde amayama også ha dem.

Ellers kan jeg få kjøpe to bruke som er uten skader (slik det ser ut nå), men da må jeg kjøpe hele reservoar med bremsekraftforsterker etc. Men prisen er ikke urimelig, så viser det seg at det ikke er på lager, er det en mulighet. Ellers selger det aftermarked reservoar på ebay til en rimelig penge og lokket er indentisk med oem: https://www.ebay.com/itm/372980060499?_ ... %7Ciid%3A1

Clutch lokket er det ikke noe problem å skaffe nytt på ebay.
 #463661  av GhostRider88
 
Da er bestillingen bekreftet og betalt, så de var på lager :)

Ellers så opplevde jeg noe merkelig på veien til lakkverkstedet. Mista plutselig all strøm på bilen da jeg skulle starte bilen igjen etter å ha stoppet for veiarbeid. Tuningen gjør at motor stopper om turtallet ligger under ca 1000rpm når clutch trykkes inn. Så jeg skrudde av og på tenningen - helt død. Fikk trillet inn på en parkeringsplass og sjekka batteripolene. Tok så vidt på den positive terminalen, kom en liten gnist der den kobles til batteriet og alt var normalt etter det. Ringe til David og han mente det trolig er at de som har rustsveiset har glemt å stramme til polene og at det har vært litt dårlig kontakt (som gir mening siden jeg etter avhenting måtte stille inn Pioneer spilleren). Den positive terminalen ser helt fin ut. Var også litt bekymret for at det elektriske ville ta skade av det, eller rett og slett kortslutta ECU. Men for meg virker det som at det skjedde i det jeg stoppet bilen og slo av tenningen. Altså tilsvarende om man kobler fra batteriet. Bilen startet uten noe tegn til noe galt både før og etter hendelsen.
Har sendt melding om at de skal stramme polene før jeg henter den igjen. Ser ingen grunn til å bytte positiv terminal. Man ser jo/kjenner om den er dårlig eller ikke.

Kan si jeg ble letta når det var så enkelt. Så for meg bergningsbil og hele pakka.
 #463738  av GhostRider88
 
Bilen er ferdig hos lakkerer og ble fornøyd med resultatet etter utbedringen av Hammerite.
Eneste jeg reagerte litt på var at lakken under den ene gummi proppen i skjermen de har lakkert er matt etter at de satt i pluggen (spor etter pluggen). Lakken hang ikke på pluggen, så har vært tørt, men sikkert ikke helt herda. Men nå skal jeg jo ha pluggen der, så vil aldri legge merke til det. Å de er jo proffe og vet hva de holder på med. Tror det er vanlig at det er er liten differanse i lakken under pluggen uansett.
Skjermbilde 2021-07-17 065330.jpg
Skjermbilde 2021-07-17 065330.jpg (158.85 kiB) Vist 5338 ganger
Ellers har jeg fått sansen for det mer moderne utseende som klare sidelykter og blinklys gir. Å det faktum at jdm 98-99 mr2 (derav også mr2 beams) ble levert originalt med klare sidelykter, gjorde valget enklere. Spesielt siden mine originale har fått en glippe mellom refleks og "pyntelys" så de ikke fremstår strømlinjeformet med fangeren lenger. Virker som limet har slipt så selve refleksen har løftet seg fra "plasthuset" den sitter i:
Skjermbilde 2021-07-17 065744.jpg
Skjermbilde 2021-07-17 065744.jpg (86.05 kiB) Vist 5338 ganger
Så jeg gikk inn på primemr2 og så at de hadde OEM Toyota front clear corner marker lamps for JDM 1998-1999 MR2s: https://primemr2.com/products/clear-cor ... 3680451723
Ble først litt i tvil på at dette var de rette og ikke til USDM mr2. Men etter å ha lest beskrivelsen, forstod jeg det som at de er samme som jeg har, bare i klar utførelse levert oem på 98-99 mr2.
The difference is that these lights are clear and have an additional light inside - instead of the USDM orange lense.
Så da var valget enkelt. Da bare overfører jeg mitt eksisterende pære-lesningsnett over i disse og bytter til oransje blinklys-pære, om den som sitter der i dag er klar, noe jeg tror den er siden de er bak oransje plastglass. Ikke helt sikker på hvilke pære/sokkel som er riktig, men finner det raskt ut. Post gjerne om du vet ;)

Bestilte også klare blinklys til sidene for helhet og et mer moderne look. Da har jeg valget om å gå for klare foran & oransje side eller Klare foran & klare side. Disse kommer med oransje pære fra Toyota og er en direkte erstatter for de oransje: https://primemr2.com/collections/lighti ... m-sw20-mr2

Bestilte også litt annet som var kjekt å handle samtidig.
217952001_1223232624815993_7466210839838935225_n.jpg
217952001_1223232624815993_7466210839838935225_n.jpg (43.51 kiB) Vist 5338 ganger
 #463739  av magnesmurf
 
P21w heter pæra du skal ha i blinklys foran. (også benevnt som 1156)
w5w (også kalt t10)

Anbefaler deg å kjøpe sølv/klare pærer som blinker oransje. Da slipper du den stygge oransje dotten mist i den pene klare lampa :wink:
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102