TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Geir's Lexus IS220d Sport

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #376224  av Geir
 
Tenkte å dele to tråder med dere, hvor bilen min har fått litt spabehandling. Til info, og det kommer frem i trådene, så er lakken på disse bilene svært myk! Anbefaler dere å holde koster og vanlige svamper langt vekk fra slike biler, ellers blir det kaos. Det syntes ikke så bra til vanlig, men bare vent til sola kommer frem...mørke farger er verst. Det å vaske denne bilen er noe for seg selv dersom du vil unngå riper.

http://www.detailersclub.no/forum/topic ... s-is-220d/

http://www.detailersclub.no/forum/topic ... s-is-220d/

I den første tråden hadde tre forskjellige bilpleiere vært på bilen. Helt utrolig at "profesjonelle" kan gjøre lakken så stygg! Det er dessverre altfor mange bilpleiere som ikke vet hvordan de skal gjøre en skikkelig jobb. Da er det bra å ha entusiaster som gjør det perfekt og skikkelig!

Mulig dere må registrere dere for å få sett noe, men det er det verdt. Dette er forøvrig noe jeg selv kommer til å drive med fra neste år, hvis alt går etter planen...hint, hint :D

Dersom dere syntes bilpleie er interessant, så kan dere se de absolutt beste jobbene inne på Detailers Club her;

http://www.detailersclub.no/forum/topic ... l-of-fame/
 #376262  av BrennaRacing
 
Shit :D Dette ble bra. Hvor mye må du ut med for denne behandlingen.
 #376269  av Geir
 
Prisene varierer veldig i forhold til hva du ønsker skal bli gjort. Det kan være alt fra 2000 til et femsifret beløp.

Inne på DCN sitt forum er det et underforum som heter "Jobb ønskes utført". Her kan du legge inn et innlegg og få tilbud fortløpende dersom du ønsker det.

Før vinteren tar jeg en mindre detaljert jobb enn før sommeren. Det viktigste før vinteren er jo beskyttelse!

Alt på DCN utføres på hobbybasis, men resultatene er langt over hva du kan forvente hos en profesjonell bilpleier som har "dårlig tid".

Bilpleie er en hobby for min del, men lakken på 220-en er såpass krevende at jeg ikke kan ta det selv før jeg får flyttet, skaffet garasje, samt en poleringsmaskin som er bra nok til slike jobber. I tillegg må jeg få mer peiling på teknikker osv for å kunne ta gode nok jobber på krevende lakk. Heldigvis arrangeres det kurs på DCN, så målet i 2011 er å få flyttet, samt begynne med slike jobber som er blitt utført på min bil selv også :D
 #376295  av Geir
 
kvalsund skrev:Nydelig bil :) Har en slik en selv! Har hatt den i ett år nå, og er kjempefornøyd :)
Hun hilser og sier takk :wink:
 #376586  av kvalsund
 
Min heter Lexie og har gjennomgått Ditec behandling. Det kan virkelig anbefales,for skitten fester seg ikke. Det er bare å skylle av med vannslange :D Lexie er en veldig fiiiin bil, men plages litt her oppi nord når det er mye snø..... Men på sommeren er hun "berre lekker!!!"
 #376590  av celicagt4205nord
 
kvalsund skrev:Min heter Lexie og har gjennomgått Ditec behandling. Det kan virkelig anbefales,for skitten fester seg ikke. Det er bare å skylle av med vannslange :D Lexie er en veldig fiiiin bil, men plages litt her oppi nord når det er mye snø..... Men på sommeren er hun "berre lekker!!!"
som bilpleiegeek kan jeg informere deg om att ditec er bare piss,tvers igjennom:)
 #376591  av Mr_Storbrua
 
celicagt4205nord skrev:
kvalsund skrev:Min heter Lexie og har gjennomgått Ditec behandling. Det kan virkelig anbefales,for skitten fester seg ikke. Det er bare å skylle av med vannslange :D Lexie er en veldig fiiiin bil, men plages litt her oppi nord når det er mye snø..... Men på sommeren er hun "berre lekker!!!"
som bilpleiegeek kan jeg informere deg om att ditec er bare piss,tvers igjennom:)

Hvorfor er det bare piss?
 #376616  av celicagt4205nord
 
Mr_Storbrua skrev:
celicagt4205nord skrev:
kvalsund skrev:Min heter Lexie og har gjennomgått Ditec behandling. Det kan virkelig anbefales,for skitten fester seg ikke. Det er bare å skylle av med vannslange :D Lexie er en veldig fiiiin bil, men plages litt her oppi nord når det er mye snø..... Men på sommeren er hun "berre lekker!!!"
som bilpleiegeek kan jeg informere deg om att ditec er bare piss,tvers igjennom:)

Hvorfor er det bare piss?
fordi det er en dyr behandling som gir lite "bang for the bucks",den har lav varighet,når du har vasket bilen noen ganger er bilen strippet for beskyttelse.det ser du på hvordan vannet preller av bilen når du vasker eller det regner.alle som driver med det jeg gjør tar avstand fra ditec.
 #376618  av Mr_Storbrua
 
celicagt4205nord skrev:

fordi det er en dyr behandling som gir lite "bang for the bucks",den har lav varighet,når du har vasket bilen noen ganger er bilen strippet for beskyttelse.det ser du på hvordan vannet preller av bilen når du vasker eller det regner.alle som driver med det jeg gjør tar avstand fra ditec.
Tenker mer på at det kanskje er greit for de som ikke liker å polere biler. Noe jeg ikke gjør, men jeg kjører kun gamle biler, som aldri blir polert. Vasker bilen en skjelden gang. Men om jeg noen gang skulle finne på å kjøpe meg en ny fin bil, hadde jeg muligens vurdert ditec, eller sjekka rundt hos noen flinke bilpleiere hva de tar for en skikkeliog polering. Ikke noe problem å gjøre det selv, er bare det at jeg ikke gidder.

Har ikke undersøkt selv hvor bra eller dårlig det er, men har hørt at det skal holde i 5 år, med 1 etterbehandling ca 6mnd etter første behandling. Så koster dette rundt 5K elns, så om det er fakta så syns jeg ikke det er dyrt med 1K i året for å holde bilen blank. Men om det funker vet jeg ikke.. :P
 #376646  av Geir
 
Ønsker ikke at tråden skal skli ut i en diskusjon om Ditec er bra eller ikke, men når det gjelder bilpleie mener jeg det finnes forskjellige typer mennesker, satt litt på spissen;

1. De som gir faen

Disse driter i om bilen er skitten eller ikke, og bryr seg svært lite om vask og det som hører med vask inn- og utvendig.

2. De som syntes det er litt stas at bilen er ren, men som ikke ønsker eller har tid til noe svære greier

Disse sender bilen inn i en vaskeautomat hos en bensinsstasjon, og syntes bilen blir fin av det. De investerer også litt penger i lakkbehandling, som f.eks. Ditec en eller flere ganger i året. Om sommeren er det stas å vaske bilen hjemme, gjerne med svamp og børste.

3. De som liker å dulle litt ekstra med bilen

Disse kjøper ofte inn litt utstyr selv, og vasker bilen hjemme. De leser litt på nettet, og er kjent med at vaskeautomater, børsten på selvvasken og "vanlig svamp" lager riper i lakken. De kan også ta seg bryet med å polere bilen selv på sommeren, ofte 1-stegs. Blant disse hender det også at det investeres litt i lakkbehandling hos bilpleiere, evt at de tar steget videre og får entusiaster til å ta bilen sin.

4. Perfeksjonisten

Disse bruker mye tid på å bruke riktige produkter, samt mye tid på å korrigere defekter i lakken som dukker opp. Defektene korrigeres bort, de skjules aldri. Produktene som brukes er av høy kvalitet, og har god holdbarhet. De er i overkant nøye med hvor de parkerer, og hvordan bilen vaskes. Her skal det ikke dukke opp vaskeriper eller ligge smuler i bilen! Enkelte gjennomfører også korrigering, polering og forsegling av andres biler, og tar betalt for det. I svært mange tilfellere leverer de bedre enn det gjennomsnittlige bilpleier.

For min egen del er jeg midt mellom 3 og 4 for tiden. Jeg er en perfeksjonist av rang, men min nåværende bils lakk er såpass krevende (= ekstremt myk) at jeg foreløpig ikke har anledning til å ta den selv. En Ditecbehandling er totalt uaktuelt for min del, da jobben som gjøres kun skjuler defekter, og ofte får du med en del hologrammer på kjøpet etter behandlingen. Det er heller ikke voldsomt imponerende holdbarhet på Ditec og andre lignende lakkbehandlinger, og det blir av den grunn dyrt i lengden. Så fort produktene er vasket av er defektene tilbake. Ved å bruke en entusiast eller sette seg inn i det selv slik at man kan gjøre det selv, så får man vokser og lakkforseglinger som leverer en vesentlig lengre holdbarhet enn f.eks. Ditec, og det til en langt lavere sum over tid.

En bil kan se veldig bra ut i skygge og på kveld, men sannheten kommer ikke frem før sola står rett på. Neste gang sola er framme og bilen er ren, så er det bare å ta en titt selv. Er det mye "spøkelser" på lakken, så har du hologrammer. Ser du mange riper, så har du swirls. Swirls er ofte et resultat av bruken av kost, svamp og/eller vaskeautomat. Disse bidrar også til fødsler av mer hologrammer. Biler med mørke farger er de man først og fremst ser hologrammene på. Ripene synes på alt av farger.

Et skrekkeksempel på lakk med hologrammer kommer her...og nei, det er ikke effektlakk, og de synes nok ikke dersom sola ikke er fremme;

Bilde
 #376659  av BrennaRacing
 
Hmm. Det så litt kjent ut :evil:

Men har ikke sett det på bilen ellers. Er bare på dette bildet man ser det. Men bilen er polert etter bildet ble tatt da. Trodde det var gjennskinn bare jeg
Vedlegg
IMAG0031.jpg
IMAG0031.jpg (267.92 kiB) Vist 5199 ganger
 #376669  av Geir
 
Jeg syntes ikke det er noe å snakke om på det bildet der, Brenna. De "u-ene" ser egentlig bare ut som lyktestolper som speiler seg i lakken....? Hvis du ønsker å få sjekket dette skikkelig, så kan du heller ta et bilde når sola står rett på lakken.

I begge trådene jeg har linket til ovenfor til jobbene på min bil ser man hologrammer, spesielt i den eldste tråden. Det var slik bilen ble levert av et bilpleiefirma. Ikke f om jeg leverte den tilbake for å få det rettet opp. Vedkommende skal aldri få legge sine fingre på bilen min igjen...Yrkesstolthet er noe dritt.

Det positive er at det kan fjernes av de som kan det, og at "folk flest" ikke ser det før det virkelig er ille. Det negative med IS-en er at lakken er såpass myk at det er veldig vanskelig å holde den perfekt.

Med de felgene der har du forresten skutt blink i mine øyne. De passer bilen veldig, veldig bra!

Under kommer flere eksempler på hologrammer. Det som har skjedd på panseret til GS-en er at noen har "tatt helt av" med en poleringsmaskin. Det er et eksempel på hvor ille det kan bli dersom man ikke vet hvordan en poleringsmaskin skal brukes. Og på kvelden kan det der faktisk se bra ut...helt til sola kommer eller du bruker en forholdsvis sterk lampe til å sjekke resultatet.

Bilde
Bilde
Bilde
 #376712  av BrennaRacing
 
Får se litt mer på det til våren :)

Jo, takk. Liker felger litt enkle, uten for mye dilldall :D
 #376716  av lexusmann
 
+1 :D