TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 86`Mr2. og Nytt kamera :)

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #296121  av sindrejl
 
tettwatt skrev:
bose skrev: Men hva har vippelyktene gjort galt? :p
De i seg selv har ikke gjort noe galt, er vel mer idioten som designet dem i utgangspunktet :roll: Er vel det største ankepunktet på mr2 1 og 2 generelt både på det estetiske plan og for ytelse. To låvedører :shock: foran på en bil har aldri hjulpet noen kjøreegenskaper og det er en grunn til at mr2n oppgis med to topphastigheter, en med lyktene oppe og en med de nede (204 og 207 hvis jeg ikke husker helt feil)
:lol:
det stilige med vippelykt designet er at bilen får et relativt cleant og sporty utseende når vippissene er nede.. så keep'em there :)
 #296124  av KK-ma70
 
Er en grunn til at de kan vippes... Og det er for å skjule de stygge froskeøynene :evil: Skulle de vises hadde de vell laget faste lykter som alle andre biler...
Konklusjon: Hold de nede. Kjør med park og grøftelys :D Bruker hovedlyktene kun når det er mørkt ute, men da er det jo ingen som ser bilen allikevell :wink:
Politi har heller ikke sagt noe når jeg står vedsiden av de eller kjører forbi.. Kan jo seff ryke på en fersking som tror han er noe, men det er en risiko som jeg er villig til å ta for at bilen skal se mest mulig kleen ut :twisted: :D
 #296143  av tettwatt
 
KK-ma70 skrev:Konklusjon: Hold de nede. Kjør med park og grøftelys :D Bruker hovedlyktene kun når det er mørkt ute, men da er det jo ingen som ser bilen allikevell :wink:
Politi har heller ikke sagt noe når jeg står vedsiden av de eller kjører forbi.. Kan jo seff ryke på en fersking som tror han er noe, men det er en risiko som jeg er villig til å ta for at bilen skal se mest mulig kleen ut :twisted: :D
Det er ingen risiko å ta da du følger kjøretøyforskriftens §28-4 ledd 11:
KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.
Kurve/tåkelys må følge kravene §28-5, men veldig få politi har den i hodet, så det er bare å referere til §28-4, alternativt sjekke at lysene overholder denne paragrafen også

Ergo, hvis en ung jypling fra politiet skulle komme bort er det bare å referere til denne paragrafen(28-4) i kjøretøyforskriften og høre hva han mener om det :twisted:

Hele regelverket for lys finner du her:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-028.html

Og resten av kjøretøyforskriften her, er på ca 500 sidaer tror jeg det var :D
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... %d8ret%d8y*&
 #297266  av Anders gullstein
 
MR2´n ble utstyrt med grøftlys orginalt her i Norge, så det er dem som er kjørelysene på dem. Er de koblet slik som de er på min, slukkes de når man vipper opp lyktene. Park grøft er lovlig på dagtid, men ikke i mørket.
 #359731  av marlboro1310
 
Anders gullstein skrev:MR2´n ble utstyrt med grøftlys orginalt her i Norge, så det er dem som er kjørelysene på dem. Er de koblet slik som de er på min, slukkes de når man vipper opp lyktene. Park grøft er lovlig på dagtid, men ikke i mørket.
At MR2en har grøftelys originalt er vel kun MK2`en som hadde fra fabrikk? Og jeg vil gjerne ha kilden du har benyttet når du fant frem denne konklusjonen ang. kjørelys på MR2.
 #367263  av Anders gullstein
 
Ut av fabrikken kom de nok ikke med grøftlys, men MR2er som ble tatt inn via importør i Norge hadde sideskjørt og hekkspoiler samt de Hella grøftlysene. Har ikke noe bekreftelse, men skal sette meg selv på saken og finne ut av det.