TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 71' Datsun 1200

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #356240  av lexusmann
 
Kanskje de blir stående på??? :D Ble bra, ja... :wink:
 #356242  av rx300
 
Fantastisk flott den bilen. Så ikke mye kjørbart ut med de felgene, men fint til utstilling :D
 #356328  av magnesmurf
 
Artig prosjekt! Hadde en slik 1200 for noen år siden. Minnes at den var VEDLDIG morsom på vinterføre :D

Solgte min til slutt da jeg var uheldig med den hele tiden. Dagen etter bilen var nylakkert ble den påkjørt bakfra mens den sto parkert. En uke senere fikk den en smell i siden etter at den ble stående fast pga mye mye snø.
På vårparten måtte jeg overhale motoren pga at toppen hadde kokset igjen på sylinder 4. (kjent problem på de bilene) Det ble gjort på gårdsplassen ute..
Noen måneder etterpå gikk frontruta etter steinsprutskade, og det var gammel type frontrute på den, uten laminering, så hele ruta gikk i tusen biter.
Etter montering av ny rute var ikke bilen tett lenger, og det lakk inn vann pga gammel frontrute pakning. Clutchen begynte også å lekke væske på samme tidspunkt.

Hadde ikke mulighet til å fikse det da, pga mangel på plass. Så solgte hele bilen billig. Angrer litt idag. Men har jo en morsom bil nå også :D

Regnr på bilen var et gammel "telefon nummer". Tror det var 35-49-48 eller noe slikt. Lurer litt på hva som skjedde med den egentlig..
 #357118  av erling
 
Kolbotn skrev:det så bra ut Erling! Savner bilen bare "litt";)
Det skjønner jeg godt. Glemmer aldri ansiktsuttrykket ditt da jeg kjørte av gårde med bilen på Oslo S og du stod igjen på busstoppet. Så ut som du savna den allerede etter noen sekunder. :cry: Jeg tok forresten vekk den svarte stripa langs siden nå for ikke så lenge siden, og nå har jeg såvidt begynt bygging av nytt eksosanlegg i rustfritt. Skal legge ut litt bilder når det er ferdig :wink:
 #357373  av Kolbotn
 
Jupp, så det, det så skikkelig bra ut! Lag sentereksos på den, med sykkelpotte;)
 #357400  av erling
 
Hehe, vil ikke kappe i reservehjulsbrønnen, det er ikke noe snillt :wink: Det blir nøyaktig lik layout som den orginale eksosen, mens rørdiameter økes fra 38mm til 50, + en "se-rett-gjennom-potte" i orginalplassering. :)
 #357775  av erling
 
Mmmm, endelig en oppgradering man kan nyte resultatet av etter en evighet med pussing på MR2 :P Brukte noen dager denne uken på å mekke ferdig den nye eksosen til Datsunen. :) Så nå har det fått seg flott 2" rustfri eksos heilsveisa i ett stykke. Ble litt mer gromlåt fra 1,2 symaskinen nå, høres litt ut som en porta sugewankel når den sviver på kald motor med mye choke. :D :D

Her er et par ganske dritt dårlige bilder:
21052010.jpg
21052010.jpg (485.25 kiB) Vist 6716 ganger
22052010(003).jpg
22052010(003).jpg (486.01 kiB) Vist 6716 ganger
22052010(001).jpg
22052010(001).jpg (483.82 kiB) Vist 6716 ganger
22052010(002).jpg
22052010(002).jpg (483.25 kiB) Vist 6716 ganger
22052010(006).jpg
22052010(006).jpg (285.13 kiB) Vist 6716 ganger
 #357785  av jan-erik
 
Ble gromt Erling! Høres ikke mye ut som 1200 motor lenger, liker den Datsun'en. Fin bakgrunn bytheway på siste bildet
 #357872  av ArildM
 
Hvordan ble det med 2" på en sånn motor da rent støymessig?
Svendsen eksos nektet å bygge 2" på Corollaen fordi det ville bråke for mye til daglig bruk :roll:
Dem ville egentlig på 1,25" med kun en japsedemper (motorsykkelstørrelse) bak, men gikk etter hvert opp til 1,5" siden 1,25" ikke finnes å få tak i.
 #357879  av erling
 
ArildM skrev:Hvordan ble det med 2" på en sånn motor da rent støymessig?
Svendsen eksos nektet å bygge 2" på Corollaen fordi det ville bråke for mye til daglig bruk :roll:
Dem ville egentlig på 1,25" med kun en japsedemper (motorsykkelstørrelse) bak, men gikk etter hvert opp til 1,5" siden 1,25" ikke finnes å få tak i.
Ble ikke så mye forskjell inni bilen, bare litt mer brum på lavt turtall. En god del mer lyd utenfor bilen da. :wink:

Routingen av rør like etter lyddemperen er essensielt for hvor mye man demper lyden. Som du ser her har jeg en rekke bend etter demperen, disse hjelper til med å bremse eksosen mens den er i lyddemperen. Hadde jeg laget anlegget uten bend etter potta, f.eks som ved rake rør og kun bakpotte hadde det bråkt mye. Så kun bakpotte (se-rett-gjennom-potte) er igrunnen ikke så mye nytte i da eksosen bare flower rett gjennom. Orginallayout på en bils eksos er som regel bra gjennomtenkt sånt sett :)