TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • "Ny" bil pÃ¥ vei :o) (TA22 nÃ¥ hjemme)

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #310385  av Morten
 
Da har jeg fått hjem kjerra, og fikk sett litt mere på hvor grusomt høy den var. :lol: Når vi skulle ta den ned fra bilhengeren la jeg merke til noen gummiklosser inni bakfjørene som er brukt til heising, og siden jeg er allergisk mot selv orginalhøyde på biler ble det fort bestemt at den ikke engang skulle få stå og støve på verkstedet med slike uting til å ødelegge intrykket. Når jeg først var i gang med det, passa det jo godt med litt forskning for fremtiden samtidig, siden senkesett til disse ikke er det letteste å oppdrive. :mrgreen:

Først ett FØR bilde for sammenligning:
DSC00299.JPG
DSC00299.JPG (203.98 kiB) Vist 5316 ganger
Gummiklossene som var brukt til heving:
DSC00303.JPG
DSC00303.JPG (223.44 kiB) Vist 5316 ganger
DSC00305.JPG
DSC00305.JPG (509.79 kiB) Vist 5316 ganger
Lånte og et par hjul fra hachi'en for å se hvordan ting blir med planlagt 50 profil i stedenfor 60 profilen som sto på:
DSC00307.JPG
DSC00307.JPG (252.09 kiB) Vist 5316 ganger
Resultat med 50-profil og orginal høyde, dvs. uten gummiklosser. NB: legg og merke til at laksetrappa skjemtes så mye at den sprang og gjemte seg inni bagasjerommet. :D :mrgreen:
DSC00308.JPG
DSC00308.JPG (243.01 kiB) Vist 5318 ganger
 #310386  av Morten
 
Så til forskningen. Siden det passa så greit å komme til mens jeg holdt på med dette, målte jeg litt på orginalfjørene og fant ut at jammen meg var de ikke samme diameter som bakfjørene til KP61. Så da var det jo bare å ta frem noen TRD fjører som ligger på hylla og teste litt i praksis. 8)

Orginal TA22 bakfjør vs. TRD 5k bakfjør til KP61:
DSC00312.JPG
DSC00312.JPG (188.03 kiB) Vist 5316 ganger
Og testbilde:
DSC00314.JPG
DSC00314.JPG (256.55 kiB) Vist 5321 ganger
Hehe, ble akkurat litt for lavt. Siden skjermene ikke er valsa hviler den faktisk litt på dekka, men så ut som om det ikke var mye om å gjøre at det hadde blitt den høyda uansett. :lol: Irriterer meg litt at jeg ikke henta 2 av 14"ene fra starleten som lå lagra 5m unna for å se hvor lavt den egentlig ville sitte, men det får bli en annen gang. Satt tilbake orginal fjørene for denne gang. Samtidig var det moro å se at de faktisk kan brukes de fjørene der, så blir nok å lage til noen spacere til fjørene på sikt, samt måle opp så jeg kan få shoppa noen dempere i riktig lengde.

Det var alt for denne gang, bilen skal få stå og støve nå som jeg er i gang med ae86'en igjen. Må prøve å lære å holde meg til å skru på en bil av gangen... :roll:
 #310388  av Morten
 
Sven skrev:2T-G er grom motor med masse potensiale og RÃ…Ã…Ã… lyd :twisted: :wink:
Bare å hive nedi 8)
Den motoren var ikke så komplett som jeg håpa, så da spøker det veldig for at den blir prøvd med det første desverre...
 #310394  av Sven
 
Hva mangler du? Hør med Levin GT
Godt mulig han har noe deler til deg.
 #310543  av Amund
 
Morten skrev: Må prøve å lære å holde meg til å skru på en bil av gangen... :roll:
Trur aldri du kjem til å lære det :wink: :lol:
(gammal vane vond å vende :P )
 #310576  av Morten
 
arvid skrev:Steikje Morten! :) Er nesten ikke misunnelig i det hele tatt.....
Du må jo se og få din egen gamle grønne kjørbar snart, så tenker jeg du smiler godt og er fornøyd en stund uavhengig av hva andre har stående og støve :wink: :lol:
 #310688  av Arne rebel
 
Litt off topic, men sitter å ser på Olsenbanden Tar gull, og den gule bilen der ligner veldig på den du har kjøpt. Stemmer det?
 #310691  av Amund
 
Arne rebel skrev:Litt off topic, men sitter å ser på Olsenbanden Tar gull, og den gule bilen der ligner veldig på den du har kjøpt. Stemmer det?
Satt faktisk og tenkte på det samme sjølv :P hehe
 #310768  av Kolbotn
 
Hehe, morsomt, slår dere opp på gamle japser hele gjengen der borte eller?
Jeg var faktisk og så på den Celicaen en liten stund etter jeg hadde solgt datsunen til Erling... Skulle jo egentlig opp til trondheim og hente ae-86, men bilen svarte ikke helt til forventningene når jeg så den...
 #310778  av Morten
 
Kolbotn skrev:Hehe, morsomt, slår dere opp på gamle japser hele gjengen der borte eller?
Jeg var faktisk og så på den Celicaen en liten stund etter jeg hadde solgt datsunen til Erling... Skulle jo egentlig opp til trondheim og hente ae-86, men bilen svarte ikke helt til forventningene når jeg så den...
Verden er ikke stor, hehe. Hvis du ser etter ae86 i samme stand chassismessig som den gamle datsunen din er jeg redd du kan leite enten til du går av med pensjon, eventuelt er villig til å importere enn dønn strøken fullt restaurert til 150k+.... De bilene er skikkelig utsatt for rust, samt sportslige modeller lever jo skjelden et like sedat liv som en slik datsun, og standen blir og deretter. :wink:
 #310834  av lexusmann
 
Henger meg på det som Morten sier..tror det beste er å ta til til takke med det eksemplaret man finner for så å heller ta den reale oppussingen det blir etterpå... :wink:
 #310869  av Kolbotn
 
Hehe, ja. har sett på endel Ae-86er, blir nok en som er pussa opp når jeg først skal handle...
Det var vel du som hadde den røde på RR banetreffet? Tok noen bilder av den, både på og av banen, du kjørte noen heat sammen med meg og fettern min.
 #310873  av Morten
 
Kolbotn skrev:Hehe, ja. har sett på endel Ae-86er, blir nok en som er pussa opp når jeg først skal handle...
Det var vel du som hadde den røde på RR banetreffet? Tok noen bilder av den, både på og av banen, du kjørte noen heat sammen med meg og fettern min.
RR? Sier meg ikke noe. Eneste treffa utenom her lokalt jeg har vært på i år med min ae86 er 3xACR + ett treff på Rudskogen samme dag som erling henta datsun (ihvertfall samme helga). Måtte haike med Datsun hjem da girkassa bestemte seg for å markere revir utpå banen der den dagen gitt... :roll: :lol: