Showcase: Toyota Celica AT200
Prolog
Velkommen til min showcase!
Jeg vil først og fremst meddele at denne delen er en showcase del, og snart skal jeg poste en worklogg del i prosjekt-delen av forumet. Så her kommer det bare kosebilder! Tråden er hentet fra den originale på diskusjon.no, så si ifra om dere finner noe som jeg har glemt å fjerne som er relatert til den tråden!
Jeg er en gutt fra Hadeland på snart 20 år, som har fått en ganske stor lidenskap for bil, og modding av denne. Det begynte i det små i denne workloggen, med å bytte anlegg og polere og slikt småtteri... Plutselig var det ting som ble mer interessante, og det ballet på seg.
CELICA er ikke en bil som er lett å style med tanke på lykter og slikt, da det finnes svært få forskjellige deler av disse slagene. Derfor henter vi litt inspirasjon fra de Japanske CELICA’ene, og prøver å holde en ren stil stylingmessig.
Jeg kjøpte min CELICA i februar 2008, av en gammel mann som solgte den for sin far, så tydeligvis var den ikke ungdomskjørt. Den er blitt stelt pent med, og det skal den jaggu meg bli hos meg også, bare enda bedre.
Denne workloggen har utviklet seg betraktelig, og jeg ønsker at alle mine faste lesere og nye lesere vil få en best mulig opplevelse. Jeg håper den blir innfridd, og jeg setter stor pris på om dere legger igjen en kommentar!
Let us begin...
Bilen før kjøp
CELICA’en var i en utmerket stand. Den eldre herren jeg kjøpte den av hadde som nevnt tidligere tatt godt vare på den. Så alle servicer er fulgt, regelmessig byttet olje og slitedeler, nettopp byttet clutch og bremseskiver foran, nye deler under panseret(lykter, og småtteri). Bilen var visstnok blitt skikkelig påkostet siste året før jeg kjøpte den, noe som var bra for meg. Eneste var at den brukte litt olje.
Kort utstyrsliste før kjøp:
* 1,8l 115hk
* Nylakkert
* Ny clutch
* Nye bremseskiver foran
* Lettmet. felg sommer
* Elektriske speil
* Midtarmlene
* Radio/CD
* Servostyring
* ABS-bremser
* Airbag foran x2
* Alarm
* Startsperre
Alt i alt et godt kjøp for meg, og jeg er svært fornøyd med bilen. Passer min personlighet ypperlig!
Bilen idag
Bilen idag kan ikke sammenlignes med hvordan den var når jeg kjøpte den. Omtrent alt som kan fikses på er blitt fikset på, og den ruller nå på veien med en flunkende ny EU godkjenning som den forøvrig skled rett igjennom uten problemer. Jeg har påkostet litt på det mekaniske på bilen i det siste, da det er mye som trengs å byttes på når en bil har gått så og så langt. Motoren har fått nye pakninger, ventiltetninger og stempelringer slik at den er så god som ny. Den bruker nå 0% olje. (Har ikke fylt på siden i sommer(ca 4-5mnd)) Og bremsevaiere til brekket er nå byttet ut slik at det tar skikkelig, en gang for alle. Motoren har fått spandert på litt nye plugger og småtjafs, men skal bytte ut det jeg kan på motoren til sommeren. (Bensinfilter, fordeler, pluggkabler osv) Da blir den så og si som ny!
Bilen har også fått mange kosmetiske endringer i løpet av tiden jeg har hatt sammen med den. Interiøret blir refresha en gang for alle, slik at det (forhåpentligvis) har blitt så perverst at gutta (og jentene) blir lamslått når de ser bilen. Dette er jo en av Toyotas råeste biler, så da må jeg vi vise den frem på sitt beste! Disse endringene består av blant annet omtrukne dørtrekk, omtrukne midtkonstollpaneler i vinyl, omtrukne seter i ekte skinn med setevarmere. I tillegg interiørlys som er av typen LED og fargen hvit. For å sette krona på verket er speedometerskivene byttet ut med noen som er tøffere enn toget. Interiøret er nå nesten ferdig etter mine planer, og det gjenstår bare omtrent å trekke om taket i noe litt penere enn det er originalt. I tillegg er det addert lys på undersidene av dørene slik at man ser godt bakken når man stiger ut av bilen om kveldene.
Lykter utvendig er skiftet til noe som er mange hakk penere, og dette gjelder baklykter og frontlykter. Disse er byttet inn i Japanske originale lykter, som kun satt på luksusmodellene av Celica. Disse gjør bilen mange hakk penere, og nå begynner den å virke som den er nyere enn det den egentlig er!
Nye felger og dekk er selvsagt på plass, og dette ble Zito Navarro felger og Nankang dekk. Dekkene ble med vilje bestilt mitt mindre enn felgene slik at man får et litt tøft strekk i bredden på dekkene. Størrelsen er på det maksimale, nemlig 215/35 R18, så her snakker vi store hjul! Det går ikke med større dimensjon i hulbrønnen på CELICAer uten å valse og modifisere ytterligere.
Drømmen er å få en GT4 motor(270hk) nedi motorrommet mitt, for å erklære denne bilen som betegnelsen rå. Men det er en lang vei med erfaring og penger til den drømmen kan bli oppfylt(man må bytte understell, fjæring, bremser osv). Imens får jeg kose meg med nytt effektanlegg og konfilter som kanskje vil lure meg til å tro at jeg har 10 gamper ekstra. Det gjør jo ikke noe det?
Noe som viser seg å være mulig, er å smelle nedi en 3S-GE motor uten særlige større modifikasjoner enn å kun bytte motoren. Så dette kan være noe som jeg kommer til å faktisk utføre en gang i fremtiden.
Planer fremover
Det er en uendelig prosess jeg nå har steget inn i, og jeg må bare innse at jeg aldri i hele verden kommer til å bli 100% ferdig med denne bilen. Det gjør egentlig godt å tenke på det, da det er en svært praktisk utfordrende hobby som man lærer masse av.
Bilder!
Så, jeg håper bilen blir tatt godt imot av dere!
Om dette ikke skulle være nok, kan dere alltids lese workloggen min på diskusjon.no, som er på over 70 sider: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=932343
Prolog
Velkommen til min showcase!
Jeg vil først og fremst meddele at denne delen er en showcase del, og snart skal jeg poste en worklogg del i prosjekt-delen av forumet. Så her kommer det bare kosebilder! Tråden er hentet fra den originale på diskusjon.no, så si ifra om dere finner noe som jeg har glemt å fjerne som er relatert til den tråden!
Jeg er en gutt fra Hadeland på snart 20 år, som har fått en ganske stor lidenskap for bil, og modding av denne. Det begynte i det små i denne workloggen, med å bytte anlegg og polere og slikt småtteri... Plutselig var det ting som ble mer interessante, og det ballet på seg.
CELICA er ikke en bil som er lett å style med tanke på lykter og slikt, da det finnes svært få forskjellige deler av disse slagene. Derfor henter vi litt inspirasjon fra de Japanske CELICA’ene, og prøver å holde en ren stil stylingmessig.
Jeg kjøpte min CELICA i februar 2008, av en gammel mann som solgte den for sin far, så tydeligvis var den ikke ungdomskjørt. Den er blitt stelt pent med, og det skal den jaggu meg bli hos meg også, bare enda bedre.
Denne workloggen har utviklet seg betraktelig, og jeg ønsker at alle mine faste lesere og nye lesere vil få en best mulig opplevelse. Jeg håper den blir innfridd, og jeg setter stor pris på om dere legger igjen en kommentar!
Let us begin...
Bilen før kjøp
CELICA’en var i en utmerket stand. Den eldre herren jeg kjøpte den av hadde som nevnt tidligere tatt godt vare på den. Så alle servicer er fulgt, regelmessig byttet olje og slitedeler, nettopp byttet clutch og bremseskiver foran, nye deler under panseret(lykter, og småtteri). Bilen var visstnok blitt skikkelig påkostet siste året før jeg kjøpte den, noe som var bra for meg. Eneste var at den brukte litt olje.
Kort utstyrsliste før kjøp:
* 1,8l 115hk
* Nylakkert
* Ny clutch
* Nye bremseskiver foran
* Lettmet. felg sommer
* Elektriske speil
* Midtarmlene
* Radio/CD
* Servostyring
* ABS-bremser
* Airbag foran x2
* Alarm
* Startsperre
Alt i alt et godt kjøp for meg, og jeg er svært fornøyd med bilen. Passer min personlighet ypperlig!
Bilen idag
Bilen idag kan ikke sammenlignes med hvordan den var når jeg kjøpte den. Omtrent alt som kan fikses på er blitt fikset på, og den ruller nå på veien med en flunkende ny EU godkjenning som den forøvrig skled rett igjennom uten problemer. Jeg har påkostet litt på det mekaniske på bilen i det siste, da det er mye som trengs å byttes på når en bil har gått så og så langt. Motoren har fått nye pakninger, ventiltetninger og stempelringer slik at den er så god som ny. Den bruker nå 0% olje. (Har ikke fylt på siden i sommer(ca 4-5mnd)) Og bremsevaiere til brekket er nå byttet ut slik at det tar skikkelig, en gang for alle. Motoren har fått spandert på litt nye plugger og småtjafs, men skal bytte ut det jeg kan på motoren til sommeren. (Bensinfilter, fordeler, pluggkabler osv) Da blir den så og si som ny!
Bilen har også fått mange kosmetiske endringer i løpet av tiden jeg har hatt sammen med den. Interiøret blir refresha en gang for alle, slik at det (forhåpentligvis) har blitt så perverst at gutta (og jentene) blir lamslått når de ser bilen. Dette er jo en av Toyotas råeste biler, så da må jeg vi vise den frem på sitt beste! Disse endringene består av blant annet omtrukne dørtrekk, omtrukne midtkonstollpaneler i vinyl, omtrukne seter i ekte skinn med setevarmere. I tillegg interiørlys som er av typen LED og fargen hvit. For å sette krona på verket er speedometerskivene byttet ut med noen som er tøffere enn toget. Interiøret er nå nesten ferdig etter mine planer, og det gjenstår bare omtrent å trekke om taket i noe litt penere enn det er originalt. I tillegg er det addert lys på undersidene av dørene slik at man ser godt bakken når man stiger ut av bilen om kveldene.
Lykter utvendig er skiftet til noe som er mange hakk penere, og dette gjelder baklykter og frontlykter. Disse er byttet inn i Japanske originale lykter, som kun satt på luksusmodellene av Celica. Disse gjør bilen mange hakk penere, og nå begynner den å virke som den er nyere enn det den egentlig er!
Nye felger og dekk er selvsagt på plass, og dette ble Zito Navarro felger og Nankang dekk. Dekkene ble med vilje bestilt mitt mindre enn felgene slik at man får et litt tøft strekk i bredden på dekkene. Størrelsen er på det maksimale, nemlig 215/35 R18, så her snakker vi store hjul! Det går ikke med større dimensjon i hulbrønnen på CELICAer uten å valse og modifisere ytterligere.
Drømmen er å få en GT4 motor(270hk) nedi motorrommet mitt, for å erklære denne bilen som betegnelsen rå. Men det er en lang vei med erfaring og penger til den drømmen kan bli oppfylt(man må bytte understell, fjæring, bremser osv). Imens får jeg kose meg med nytt effektanlegg og konfilter som kanskje vil lure meg til å tro at jeg har 10 gamper ekstra. Det gjør jo ikke noe det?
Noe som viser seg å være mulig, er å smelle nedi en 3S-GE motor uten særlige større modifikasjoner enn å kun bytte motoren. Så dette kan være noe som jeg kommer til å faktisk utføre en gang i fremtiden.
Planer fremover
Det er en uendelig prosess jeg nå har steget inn i, og jeg må bare innse at jeg aldri i hele verden kommer til å bli 100% ferdig med denne bilen. Det gjør egentlig godt å tenke på det, da det er en svært praktisk utfordrende hobby som man lærer masse av.
Bilder!
Så, jeg håper bilen blir tatt godt imot av dere!
Om dette ikke skulle være nok, kan dere alltids lese workloggen min på diskusjon.no, som er på over 70 sider: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=932343
Sist redigert av AnaXyd den 26 jul 2010 10:42, redigert 5 ganger totalt.