TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota Celica T20 - Showcase

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #353714  av marlboro1310
 
Konidempere sammens med Eibachfjærer blir du neppe skuffa over :D
 #353718  av celicat23
 
marlboro1310 skrev:Celicat23 her får du mene akurat det du måtte ønske, etter min mening (er nok neppe alene) kjøper man understell\dempere\fjærer etc nytt, man bondemekker ikke slikt, banebil eller ikke. Skal ikke mye inkompetens til ved en slik operasjon før man gjør bilen direkte livsfarlig, for ikke snakke om en filleting som en teknisk kontroll...man blir jo bløgga på stedet.
"Godkjent senket med Black n Decker, ikke ta skiltene mine er du snill herr Biltilsyn-mann"
Tror min erfaring på rundt 6år med kjøring med kappa fjærer i varierende grad på forskjellige biler stiller sterke enn hva du tror om kappa fjærer, for dette tror jeg fult ut er en av disse "jeg har hørt..." tilfellene. Jeg var til og med i full teknisk kontroll med kappa fjærer, uten anmerking bortsett fra at bilen var senka. Null problem. Men, nok om det - du skal da for all del få lov og mene hva du vil om det :wink:

Og coilovere er beste løsning, HELT klart. MEN: kjøre rundt med en bil som er lavere bak enn forann hvis det ikke er riktige fjærer å skaffe er mer idiotisk en å kappe en runde eller 2 av fjærene - det er mitt poeng. Hvis ingen med noen dyp teknisk innsikt i det hele kan komme med noe som viser at litt mild trimming av fjærene skulle være noen fare da...

Coilovere:
http://www.andysautosport.com/toyota/19 ... r_systems/
 #353719  av marlboro1310
 
:shock: HE-HE
 #353728  av AnaXyd
 
Godt mulig å kappe fjærer vil være bra om du kan å gjøre det riktig. Etter hva jeg har hørt kan fjæra hoppe av, og det kan ende i en katastrofe om du ligger i 80kmt på veien. Jeg vet ikke om jeg tar sjansen på det, men det frister jo å "justere" de om de har litt feil høyde.

Og, kan jeg få de Coiloverne du linket til godkjent?
 #353732  av Speeder
 
KW leverer tuv godkjente coilovers til din bil.

Jeg tror ikke du vil ha en bil som er lavere bak enn forran med senkefjører, disse er endel stivere enn orginalt og vil dermed senke seg mindre pga vekta fra stereoen.

Jeg har, som castman m.fl., sier en senket bil, og den er merkbart høyere BAK
 #353743  av marlboro1310
 
altsåehh, kapping av fjærer, jallasenk frarådes på det sterkeste, at det i det hele tatt legges frem som forslag på ett slikt forum der entusiastbiler er i fokus er for meg helt sprøtt. Som poengtert så kan litt av hvert skje, og i fart...whatsoever kan det være riktig så fatalt, "proffkappede fjærer" eller ikke...

Bilen din fortjener noe skikkelig, om det er KW, Koni, Eibach eller noe i den retningen spiller sådann mindre rolle...alt er bedre.
 #353752  av Speeder
 
marlboro1310 skrev:altsåehh, kapping av fjærer, jallasenk frarådes på det sterkeste, at det i det hele tatt legges frem som forslag på ett slikt forum der entusiastbiler er i fokus er for meg helt sprøtt. Som poengtert så kan litt av hvert skje, og i fart...whatsoever kan det være riktig så fatalt, "proffkappede fjærer" eller ikke...

Bilen din fortjener noe skikkelig, om det er KW, Koni, Eibach eller noe i den retningen spiller sådann mindre rolle...alt er bedre.
AT200 er vel omtrent det volvo 240 var for ti år siden. Entusiastbil er vel å ta i...

Hva mener du konkret skjer om fjørene kappes en runde, slik att bilen blir like lav forran som bak?
 #353754  av AnaXyd
 
Speeder skrev:KW leverer tuv godkjente coilovers til din bil.

Jeg tror ikke du vil ha en bil som er lavere bak enn forran med senkefjører, disse er endel stivere enn orginalt og vil dermed senke seg mindre pga vekta fra stereoen.

Jeg har, som castman m.fl., sier en senket bil, og den er merkbart høyere BAK
Jeg kan ikke finne annet enn at KW leverer coilovers til T23. Mulig jeg ikke har funnet det rette men.. :O

Jeg vil ikke ha lavere bak nei, det er derfor jeg tenkte 40mm senk foran, og 30mm bak. Men dere mener at 40/40 vil passe like godt? Tenkte liksom å få en liten stuk, når jeg først skal kjøre på.

AT200 er det samme som Volvo? :P VEL, tenker folk automatisk sportsbil når de ser en Volvo 240?

Etter hva jeg vet, så er bunnen på fjørene tilpasset slik at de skal ligge mot et flatt underlag. Det er liksom en ekstra runde der, right? Og når denne blir borte når man kapper, så KAN fjæra hoppe av. Dette kan være kjedelig på veien.
 #353765  av marlboro1310
 
Personlig synes jeg dette ser ut som ett skikkelig eksemplar av en T20, den er pent stylet og har tydeligvis blitt tatt skikkelig vare på av eieren sin på alle mulige måter, lakken ser også svært bra ut på bildene iallefall.
Dette er en bil eid av en entusiast etter min vurdering, at den ikke oppfyller gatekodeksen i Oslo for å være det, driter jeg i. Dette er en entusiastbil på lik linje med en hvilen som helst annen velholdt sporty Jap-car. Trenger ikke være en Supra eller en NSX for å være en entusiastbil eh? Om du tror entusiastbiler måles i effekt, så kan jeg rettlede deg, det gjør det ikke.

Anbefalingene mine kommer deretter også, det er en grunn til at fjærene levert til en spesifikk modell har alle rundene dem har. Når fjærene som evt. er kuttet blir brukt en stund svekkes materialet mye i fjæra pga at basekonstruksjonen er endret, og arbeidsoppgavene\forholdene til fjæra blir endret, mens materialtrettheten fortsetter, overrakselsen man tilslutt kan få seg er at fjæra knekker regelrett. Skjer dette i stor fart, kan man regne ut resultatet selv.
Hvis man i tillegg har slurvet, og kuttet skjevt slik at fjæra ikke ligger skikkelig i skåla kan den faktisk hoppe rett ut.

At du har vært på teknisk kontroll der sør med fjæra dine kappa og at alt gikk pent, får være rent hell i min bok.
Blir man stoppet i teknisk her i nord er det første de spør om bilen er godkjent senket. Er svaret nei, er svaret feil.
Er det TVIL om at bilen er senket\ulovlig senket, får man beskjed om å dra til trafikkstasjonen for sjekk.
Avdekkes det da at bilens fjærer er kappet "hjemme i garasjen" skulle jeg med min perfekte verden aldri tro at jeg fikk kjøre derfra med bilen...
Kreves godkjenning på senking, det er moralen...det blir aldri godkjent med fjærkutting, uansett.

Poenget ditt celicat23 er: kjøre rundt med en bil som er lavere bak enn forann hvis det ikke er riktige fjærer å skaffe er mer idiotisk en å kappe en runde eller 2 av fjærene.

Poenget mitt er: Det er ikke hensikt å gjøre NOE før man VET akurat hva man skal ha på bilen og HVOR man skal skaffe det ifra, lav fremme eller bak, spiller ingen rolle.


MEN, la oss ikke prate vekk Showcasen din, er sikker på at du får det slik du vil på bilen din AnaXyd...
Sist redigert av marlboro1310 den 18 apr 2010 14:19, redigert 1 gang totalt.
 #353794  av ArildM
 
AT200 er vel omtrent det volvo 240 var for ti år siden. Entusiastbil er vel å ta i...
:shock: Seriøst?

SÃ¥ enig med marlboro1310

Har kappa fjærer på Corollaen, det er noe hærk. All comfort forsvinner og bilen er som å kjøre en hoppende steinhard seng.
Kjøp deg skikkelig senkesett og bruk det.
 #353874  av AnaXyd
 
Knallsvar av deg, marlboro1310! Jeg har hørt mye uff om slik kutting av fjærer, og jeg vil jammen meg ikke ta sjansen på at alt blir ødelagt med tanke på komfort, -og ikke minst driftsikkerheten.

Så det blir nok ikke slik kutting av fjærer på meg.

Det som står igjen da, er enten coilovers eller senkesett bestående av fjærer og dempere. Coilovers hadde jo vært det aller beste, men jeg vil gjerne få det godkjent, slik at jeg slipper å bytte om hver bidige gang jeg må til kontroll.

Har vært litt i dialog med Vegvesenet ang godkjenning, og det virker ikke ut som man MÅ ha TUV godkjenning. Det virker som det finnes andre godkjenningsorganer vi også kan godkjenne her i Norge. Fikk dette svaret når jeg spurte om de tok imot andre godkjenninger: "Dokumentene må fremvises ved kontroll, da må kontroløren ta stantunkt til dokumentasjonen." Eller mistolker jeg han?

Om Coilovers ikke er mulig i hele verden å godkjenne, må jeg ty til fjærer og dempere, men da står jeg med problemet om å få til en riktig senk med tanke på hjulbuer o.l. Tipper det er tretthet i understellet mitt idag, som gjør at det er vanskelig å måle hvor mye senk jeg kan ha?

Dette er vanskelig gitt..
 #353985  av marlboro1310
 
AnaXyd skrev:Men det er vel ikke justerbart, vel? :)
Så denne veldig seint her, gule koni innsatsdempere er justerbare i hardhet ved å skru på en tapp i dempertårnet. De er ikke justerbare i høyde, kjørte med Koni og Eibach 25mm fjærer på min MR2 Turbo, det var en helt rå kombinasjon, så den kan jeg varmt anbefale. Den er snill med pengeboka også, og kvaliteten er svært bra.

:wink:
 #354068  av AnaXyd
 
Tenkte gule Koni dempere og Lesjafors fjører jeg, er dette like bra tro? :) Fått bra pris på det også tror jeg, 7500kr. Dette er da for 4x dempere og 4x fjører.

Vil dette være bra saker?