TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnesmurf sin garasje (mr2er, corolla verso og camry)

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #463541  av magnesmurf
 
Ny eu kontroll.
Skivene som ble montert for 2 år siden ble ikke godkjent :shock:
Lexus ønsket 7500kr for å montere nye bremseskiver når de gamle alikevel var plukket av på service :lol:
Så da var det bestilt skiver og klosser fra autodoc til 1200kr, og jobben gjøres selv.
Hvis fristen for eu går ut før de kommer i posten får jeg kjøre mr2 noen dager :lol:

Skal bli spennende å se om skivene virkelig er så dårlig som mekaniker påstod. Ingen gravrust på utsiden hvertfall.
 #463542  av Makk
 
Skiver bak er en klassiker, spesielt når en skal finne på noe som kanskje "burde skiftes"

I realiteten har man ofte like lenge igjen å kjøre, da jeg jobbet på bilverksted fikk jeg regelrett beskjed om å gå etter folk som var typiske folk som hadde null peiling på bil, gjerne eldre damer, ungjenter og soyboys, dem var perfekte å loppe.

Hadde ikke samvittighet til å holde på med det, sluttet på den drittplassen.

Om den skiva du skal ta av er bra, så hadde jeg vært deg, tatt den med meg å smelt den i bordet hos dem å spurt hvorfor dem skal ha 7500 kroner for å lyve til meg.

Og 7500! WTF, det tar meg under en time og skifte på begge sider bak på en bil....
 #463543  av magnesmurf
 
Makk skrev:Skiver bak er en klassiker, spesielt når en skal finne på noe som kanskje "burde skiftes"

I realiteten har man ofte like lenge igjen å kjøre, da jeg jobbet på bilverksted fikk jeg regelrett beskjed om å gå etter folk som var typiske folk som hadde null peiling på bil, gjerne eldre damer, ungjenter og soyboys, dem var perfekte å loppe.

Hadde ikke samvittighet til å holde på med det, sluttet på den drittplassen.

Om den skiva du skal ta av er bra, så hadde jeg vært deg, tatt den med meg å smelt den i bordet hos dem å spurt hvorfor dem skal ha 7500 kroner for å lyve til meg.

Og 7500! WTF, det tar meg under en time og skifte på begge sider bak på en bil....
Her var alt demontert fra før av pga storservice. Så det er akkurat like mye jobb å sette på de gamle delene som å montere nye. Så i praksis koster da skivene og klosser 7500kr.
Og de vet at jeg har fagbrev som bilmekaniker.. Lexus skal jo liksom være premium på kundebehandling.. Men har fortsatt mine tvil på at det er gravrust på de skivene på en bruksbil som kjøres friskt :roll:
Skal bli spennende å se når det blir demontert.
 #463545  av magnesmurf
 
Sitter med samme inntrykket.. Premiumbil betyr egentlig bare dyr og serve og repparere :roll:
For min del skal jeg slå kloa i gammel camry neste gang :lol: Der får du deler på walmart i usa :lol:
Alt til de bilene er drittbillig fra rockauto.

Tror de har byttet diffolje på min hver 30k.
 #464564  av magnesmurf
 
Da har bilen spist opp sitt andre sett med hjullager foran. :shock:
Dritten har ikke rundet 100k engang.
Første settet med lager holdt i 60k. Neste sett holdt i hele 36k km :roll:
Og de dekkes ikke av garanti på tross av de har gått såpass kort, da de har vart i 3år. Fristen for å reklamere er 2 år.
Og den fenomale "kundeservicen" til lexus er hverken spesielt service eller kunde rettet :roll:
Bytter faen meg hjullager oftere enn bremser på bilen.
SÃ¥ denne gangen blir det uorginale hjullager. Kanskje de lever lenger enn orginale...
 #464566  av magnesmurf
 
Makk skrev:Kjøp SKF eller FAG.

Se bilen rulle lenger enn livet til eieren 8) 8) :lol:
Vi får se da. Nå er FAG bestilt foran og SKF bak. Vet at et lager foran er gåent. Usikker på de bak, da det var vanskelig å høre pga diffen og håndbrekket.
 #464569  av ArildM
 
Om det er noen trøst er det meget kurrant å bytte hjullager foran på IS300h :roll:
Solgte de 2stk originale jeg hadde på finn for 4000,- tror jeg, skulle ha slått til når jeg spurte om du ville kjøpe de :lol: Eller kanskje ikke mpt varighet :O

Såvidt jeg fant ut av er lageret ikke noe man kan bytte selv, men må derimot bytte hele hubben. 5 bolter på hjulet, av med caliper og så er hubben festet med 4 skruer. Eneste som er dritt er at salt legger seg mellom navet og hubben, slik at det danner en fin legering av salt, rust og metall (måtte bruke slegge for å slå løst mine...). Men fordelen er vel at du nylig har byttet de så da er det neppe fastrustet.
 #464575  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Om det er noen trøst er det meget kurrant å bytte hjullager foran på IS300h :roll:
Solgte de 2stk originale jeg hadde på finn for 4000,- tror jeg, skulle ha slått til når jeg spurte om du ville kjøpe de :lol: Eller kanskje ikke mpt varighet :O

Såvidt jeg fant ut av er lageret ikke noe man kan bytte selv, men må derimot bytte hele hubben. 5 bolter på hjulet, av med caliper og så er hubben festet med 4 skruer. Eneste som er dritt er at salt legger seg mellom navet og hubben, slik at det danner en fin legering av salt, rust og metall (måtte bruke slegge for å slå løst mine...). Men fordelen er vel at du nylig har byttet de så da er det neppe fastrustet.
Slår du de inn eller ut? Skal alltids få de av uansett, selv om de har sittet der 3 vintere :lol:
Og skulle jeg plages for mye ender jeg opp med å selge bilen og kjøpe gammel camry igjen :lol:
 #464577  av ArildM
 
Du ser det når du kommer så langt, men de skal ut :) Er vel bare å smekke sammen og evt vurdere salg om du skulle bli lei?

"Synd" de er så utrolig gode biler på sommeren. Men for min del var den rett og slett for upraktisk om vinteren, men sånn idag når det er godt og varmt ute og sol, da hadde jeg kunne vært svak for en IS300h igjen.

Ikke minst er den fornuftig ish på forbruket, og ganske så skuddsikker med unntak av at den er utsatt for steinsprang/rust ved passasjerdøren/nederst på kanalen i det området og hjullagrene foran :lol:
 #464595  av magnesmurf
 
Da var hjullager som støyet byttet. Ble hvertfall stille.
Morro når surrekuken som byttet lager for 35k siden, på garanti, ga faen og monterte nytt lager uten å rengjøre kontaktflater. Det gamle lageret satt som sveiset fast :roll:
nærmere 2 timer med mye banning, 7kg runkehammer, stor slegge, spett og varme. Helvetes vondt i høyrehånda etter den omgangen med hvertfall 200napp i 7kg hammern :lol:
Blir skjelden bilder i en slik økt. Men innsiden av navnet så ut som en blanding av corall og saltstein før nedpussing og rengjøring :shock:
Alt annet gikk kjapt og greit. Ca 20min på bremser av og skruer til lager ut. Samme med montering av nytt lager etter rengjøring. Og da satt lager så løst at det kunne plukkes ut for hånd.
Bare det å løsnet lager fra annleggsflate som tok mye tid og banning :P
 #464597  av ArildM
 
Nøyaktig samme opplevelse som her!
Merkelig at de ikke setter inn delene med smørefri pasta eller liknende sånn at det holder seg greit.
Men men, utrolig hvor mye det setter seg i saltsuppa på et par år.
Da holder det vel i 30-50k km til :D
Og går enda raskere neste gang :wink:
 #464598  av magnesmurf
 
Helt elendig patent. Burde vært en gummikappe på baksiden, så det ikke er mulig å fylle dette med masse saltsørpe :roll:
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 34