TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota Celica 2.0GT (T20) - Før og etter

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #376032  av Iceman22
 
Her er min kjære Celica som er min førstebil, valget falt på denne rett og slett pg.a. utseende, og grei pris til å være førstebil.
Planen når jeg fikk den var å få den mest unik og spesiell som bare overhode mulig, mao en egen still som ingen andre har, men ikke harry!
Bilen hadde heldigvis aircondition som er sjeldent på disse, men den manglet elektriske vinduer og sentrallås, og slik startet prosjektet ved å bytte alt til noe som var bedre.
Den har nå vært gjennom ganske mye (for mye?) siden jeg kjøpte den for 3 år siden, og nå har jeg snart tenkt å avslutte prosjektet da jeg anser den som ferdig snart + flere bilprosjekter venter.
Samtidig var ny motor høyt på ønskelista, da den gamle var ganske slapp og drakk for mye olje. Etter litt research kom jeg fram til at en 3S-GE var det beste alternativet, da ble det full ombygning til ST202 fra japansk donorbil.
Dette har selvsagt blitt gjort i sammarbeid med toyota så det ble godkjent i vognkortet. 3S-GE motoren er helt annen verden kontra 1.8 7A-FE med spreke 180HK. God gassrespons, og føles spessielt på høyere turtall. Kanskje ikke like rask som GT4, men fortsatt morsom å kjøre og til en mye lavere pris.
Er fornøyd med resultatet og har lært mye og hatt mye morro med den siden dag 1. Vil gjerne høre hva dere andre mener om bilen.
Stygg, harry, kul ? Si hva du mener, og kom gjerne med forslag hva du savner ved bilen. :)

Ting som skal gjøres om ikke så altfor lenge før den skal selges:
- Sette på et TRD sideskjørt (ferdig)
- Sette på front og bak "spats" (ferdig)
- Bytte til røde LED pærer i dashbordet for å lyse opp røde instrumentvisere istedenfor grønnt lys (ferdig)
- Finne en løsning for å koble til parklyset (JDM lyktene og original parklys ledningsnett passer ikke godt sammen) (ferdig)
- Bytte til svart gitter på luftinntak ?

FØR i 2008:

Standard Celica (AT200), uten store modifikasjoner og en sliten 1.8L med høyt oljeforbruk..

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Dagens specs:


- Bygd om til 2.0GT ST202, motor, driverk, understell, bremser, el vinduer, fjern.styrt sentrallås +++
- 3S-GE JDM motor (stock), ca 180hk - godkjent i vognkort!
- JDM Invidia 2.5" catback, decat og 4.5" utblås, fra en Honda S2000 (spesiell og grom lyd)
- Nylakkert i 2009/2011 i spesiell og sjelden metallic farge. Såkalt "Blue-steel" fra Subaru, grå-blå, farge effekten varierer utifra sollyset
- Sideskjørt og utvidet bak og front fanger med spats (proff montering)
- TEIN senkesett, 30mm (?)
- JDM facelift frontlykter med 4300K xenon
- JDM baklykter og modifisert med tåkelys
- 17" Falken sommerdekk med sorte felger og rød kant
- 16" vinterdekk med hvite "cross" felger
- Sotet vinduer bak
- Aftermarket blinklys i sort
- Carbon panser med luftinntak (EVO style) + TRD bakspoiler med carbon vinge
- Komplett skinninteriør (real leather) i svart og hvite sømmer. Varmeseter foran
- Hvite plasmaskiver med røde nåler og LED pærer
+ andre småting
NYE BILDER fra photoshoot - Out of focus - oppdatert 21.09.2011
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Andre bilder:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Andre og gamle bilder.....

Alu vinterfelger, 2010
Bilde

Bilde

Bilde

Smart katt har funni en grei løsning mot kulda :roll:

Bilde

Delebil1, gamle dørene med rust blir byttet om til friske dører og nye dørtrekk fra ST202 med all elektronikk (el vindu, sentrallås osv)

Bilde

Delebil2, hvor motor kommer fra

Bilde
Sist redigert av Iceman22 den 25 sep 2011 08:38, redigert 18 ganger totalt.
 #376078  av Iceman22
 
Takk for komentar.
Vurderte engang å bytte til svart gitter i panser, men ble frarådet å kjøpe det pg.a. plastikken kunne smelte av varmen fra motoren :S Mulig selgeren overdrev litt, får vurdere det på nytt til sommeren. Har aldri slått meg å fjerne toyota emblemet, får tenke på det om det blir bedre uten.

Det er min mr2 i bakgrunnen ja, det blir et nytt prosjekt som jeg starter på neste år, mye som må gjøres ;)
 #381570  av Iceman22
 
Da har førsteposten blitt oppdatert med noen nye bilder :wink:

Nå må jeg snart ta et valg på hvilke "splittere/spats" jeg har tenkt å ha på frontfangeren og bakfangeren.
Håper da å få noen tilbakemeldinger på hva dere synes, for synes det er et vanskelig valg. :|

Sideskjørtet vil se slik ut:
Bilde

og
her er alternativene:



1:
Bilde

og

Bilde

eller...

2:
Bilde

og

Bilde

Hvilket synes dere ser best ut?
 #382352  av Iceman22
 
Takk for kommentarer, foreløpig har jeg fått tilbakemeldinger på at spats nr2 vil passe best på min bil, om ikke lenge blir det lakkering av resten så må bestemme meg snart 100%.
Drafter skrev:fin bil :P
har du hatt mye problemer med den?
motor, rust osv?

er enig med andre her, hadde sett litt mindre pimp ut med svart gitter, istedenfor sølv eller hva det nå enn er
Takk. Av det jeg har hatt problemer med motor, så er det kun oljeforbruk, som er vanlig på alle 1.8L etter de har gått 100.000 pg.a. slite stempelringer.
Byttet da til en 2.0L motor som ikke har dette problemet, og har ikke hatt noen problemer etter det.

Når det gjelder rust så er dørene hardt utsatt for rust nederst på dørene. Når jeg kjøpte bilen var det veldig mye rust der, som er vanlig på disse celicaene hvis man ikke gjør noe med det.
Så måtte bytte dørene fra en japansk bil som ikke har vært kjørt på saltede veier ;) Ellers er det ikke noe stort rust på bilen...
 #388914  av Iceman22
 
Da har sideskjørtene, og "spatsene" foran og bak blitt montert. Som dere ser så er det ikke bare limt fast og skrudd på noen få skruer, her er det permament montert på fangerne (støpt inn med sparkel). Måtte hellakere bilen på nytt pg.a. det, utenom taket. Har også fått på sommerfelgene og endret noen småting som blant annet nye skilter.
Setter pris på kommentarer, flere biler kommer sennere. Ferkse bilder når den var nyvasket og polert og, nylakkert 3 dager siden er lagt opp :)
Sist redigert av Iceman22 den 18 mai 2011 21:05, redigert 3 ganger totalt.
 #388919  av C.s91
 
Hvor stort problem var det å bytte til 3sge, og hvor mye bedre går denne motoren egentlig? Importerte du bare en billig delebil fra Japan, pris ca?
Fikk veldig lyst til å gjøre noe med min 7afe... Begynner å gro litt treig på meg, mens jeg synes bilen er lekker.
 #390922  av Iceman22
 
Bilder oppdatert i førstepost, noen fler bilder kommer etterhvert, setter pris på fler kommentarer ;)
 #399416  av Iceman22
 
Oppdatering.
Fikk godkjent ombyggingen til 3s-ge nå forrige uke av statens vegvesen, takket være godt sammarbeid med toyota og toyota forhandler, greit å bli ferdig med det ;)
Ellers har bilen blitt photoshoota av Out of Focus.
Har lagt til noen bilder i førsteposten, resten kan dere finne her:
http://www.facebook.com/OutOfFocus1

Har vurdert å sette på spacere for å få felgene ut litt, hva synes dere om det?
Bare å komme med tilbakemeldinger.