TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SanAndre's Toyota Celica turbo 96'

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #376794  av SanAndre
 
Da var det kanskje på tide å legge ut litt info om nye bilen min her, etter at jeg bytta mr2'n min i september. Hadde egentlig mest lyst på MR2 mk2, men kom over denne, og da ble det enkelt denne istede :P

Bilen er i utgangspunktet en helt vanlig 1996 Celica 1.8L med 7A-FE motoren, men denne ble i 2000 eller 2001 ombygget til turbo av Toyota Mysen etter at de fikk den i innbytte av en eldre mann som hadde kjøpt den ny, rett og slett bare for å se om det gikk, slik jeg forsto det, så det har blitt betalt effektøkning til 117kw av toyota selv. Han jeg kjøpte denne av kjøpte den så av Toyota ikke lenge etter ombygginga, men etter et års tid eller noe så blåste han toppen eller hva det var av den, så da satt han virkelig i gang. Han fikk KRB Trading til å bygge skikkelige greier ut av den, så det vil si at så og si alt av innmat i motor og slikt et byttet. En helt komplett spec liste har jeg ikke, men skal se om jeg klarer å få tak i.
Det som er gjort som jeg vet er:
- Borra opp til 1.9L
- Smidde JE stempler
- Tiptronic datasprut
- Bosch tenningsmoduler
- Intercooler og oljekjøler av ukjent merke
- RFL dumpventil fra TurboXS
- KN luftfilter
- Turbotrykksmåler det står KRB Trading i
- Custom bygget eksosmanifold og eksosanlegg
- TTE senkefjører
- Noen 17" TSW felger

Slik jeg ble forklart er turboen en turbo som ofte blir brukt i rallycross eller noe sånt, og skal klare 480HK, og innmaten skal klare ca 800, men den kjører nå på 1bar i trykk og det utgjør 250hk, på original girkasse, han har ikke hatt noe problem i alle åra han har kjørt med det :)

Biler er ellers helt original både innvendig og utvending, utenom to KRB Trading klistremerker på panser og på vinge, som ikke ser så veldig bra ut lengre.
Bilen har rullet 117.000km, og motor ble overhalt/bygget ved 68.000km, så motor har gått underkant av 50.000. Er ingen rust på den, utenom litt overflaterust helt nede på dørene på begge sidene, men dette er et kjent problem så vidt jeg vet.

Jeg har ikke gjort så mye med den enda, utenom å innstallert en Kenwood dvd-spiller og Rockford fosgate komponentsett + at jeg har en Rockford basskasse som skal inn, også vaska den godt og gitt den en liten polering før jeg satte den i vinterdvale (vil nok ikke bruke denne på vinteren).
Av ting som jeg har lyst til å gjøre, så blir det å montere oljetrykk og oljetemp målere som jeg kommer til å plassere i a-stolpen sammen med turbotrykkmåleren. Også har jeg veldig lyst til å sette inn skinnseter, enten fra en GT-Four, eller så leker jeg med tanken på å sette inn seter fra en T23, da jeg elsker de sportsstolene i skinn som står i den, men regner vel med at ihvertfall baksetene ikke passer, selvom de har samme form. Noen som vet? Har også lyst på girkula fra T23, liten oppgradering fra den originale :P
Har også handlet inn brukte D2 coilovers som jeg fikk til en god pris av en kompis her inne, også kjøpt 2x4L med Agip 10-60 olje :)
Har også fått et sett med ekstra baklykter som jeg har litt lyst til å sote en smule, bare litt, tror kanskje det kunne blitt litt stilig, men utenom det så tror jeg ikke det kommer til å bli gjort så veldig mye med denne, syns den er pen slik den er :D Jo, forresten, forslag til nye felger, evt. noen som kunne tenke seg å bytte?

Og ja, bilen er fortsatt framhjulsdrevet :P
2010-09-30 18.08.40.jpg
2010-09-30 18.08.40.jpg (533.22 kiB) Vist 5371 ganger
2010-09-30 18.09.18.jpg
2010-09-30 18.09.18.jpg (674.7 kiB) Vist 5371 ganger
2010-09-30 18.09.34.jpg
2010-09-30 18.09.34.jpg (830.54 kiB) Vist 5371 ganger
2010-09-28 16.50.52.jpg
2010-09-28 16.50.52.jpg (333.25 kiB) Vist 5371 ganger
2010-09-19 18.04.48.jpg
2010-09-19 18.04.48.jpg (611.2 kiB) Vist 5371 ganger
Sist redigert av SanAndre den 12 jan 2011 14:14, redigert 1 gang totalt.
 #376803  av predator
 
Var lækker den der ja :)
Blir det GT4 styling på den eller?
250 hk på forhjula, blir vel rimelig med hjulspinn ved fullt pådrag?
 #376819  av SanAndre
 
predator skrev:Var lækker den der ja :)
Blir det GT4 styling på den eller?
250 hk på forhjula, blir vel rimelig med hjulspinn ved fullt pådrag?
Jo, takk :)
Så klart, det frister jo veldig med GT4 styling, men samtidig syns jeg bilen er fin som den er, også er det jo litt artig når folk ikke forventer den type motor i bilen :P men får se etterhvert, kanskje jeg ikke klarer å dy meg..
Spinner nok litt ved fullt pådrag ja, men har ikke fått brukt bilen mer enn 1 dag fra jeg henta den til jeg satte den til lagring, men kan vel foreløpig si så mye som at det er en tøff bil å kjøre :)
 #377129  av SanAndre
 
Fikk også endelig lagt inn et bilde av motorrommet :)
2010-10-05 14.11.23.jpg
2010-10-05 14.11.23.jpg (431.61 kiB) Vist 5300 ganger
 #377792  av SanAndre
 
Har lyst til å bygge om til elektriske vinduer i dørene, da jeg har manuell heis nå, så jeg ringte på denne bilen http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23585095, og der skulle de ha 1000kr per side, med trekk, motorer og alt. Er det grei pris eller er det noen som vet hvor jeg kan få tak i billigere?

Og er det noen som vet hvor jeg kan få tak i skinnseter fra en T23? Har enten lyst på det, eller trekke om de stolene jeg har til skinn :wink:
 #378658  av magnesmurf
 
Du fikk solgt mr2en til slutt?

Spennende med ny prosjekter :wink:

Etter min smak er ikke celicaen din så veldig tøff orginal. Men den kan bli veldig tøff med riktig utseende. Gt four utgaven er jo grisetøff!
Er spent på å se hva du får til med denne bilen :wink:
 #378733  av SanAndre
 
magnesmurf skrev:Du fikk solgt mr2en til slutt?

Spennende med ny prosjekter :wink:

Etter min smak er ikke celicaen din så veldig tøff orginal. Men den kan bli veldig tøff med riktig utseende. Gt four utgaven er jo grisetøff!
Er spent på å se hva du får til med denne bilen :wink:
Jada, eller solgt og solgt, det ble byttehandel :)

Som jeg sa før, har jeg veldig lyst på Gt Four stylinga, det frister stort 8) Men til å begynne med så har jeg handla coilovers, og kjøpt nye baklykter (helt like) for å prøve å få en litt mørkere farge på de. Lurer kanskje også på nye felger etterhvert. Men siden jeg er student for tiden, så får jeg ta litt etter litt :) Masse man har lyst til å gjøre. Og denne uka har jeg bestilt skinntrekk til å trekke om alle setene i hele bilen, girposen, håndbrekket og midtkonsollen, alt med blå sømmer, så tror det blir en fin start ihvertfall :wink:
 #378750  av magnesmurf
 
Høres ut som en bra plan :wink:

Du spanderte ikke på deg de japanske baklyktene til celicaen? Synes de er mye tøffere enn de europeiske!

Bilde
 #378753  av James
 
Grattis med ny bil :) Er det skilter på den? ..JDM baklyktene gjør mye med utseende..Har slike liggende selv. Bare venter på at våren skal komme før jeg setter dem på
 #378762  av SanAndre
 
magnesmurf skrev:Høres ut som en bra plan :wink:

Du spanderte ikke på deg de japanske baklyktene til celicaen? Synes de er mye tøffere enn de europeiske!

Bilde
Nei, jeg droppa jdm lyktene til å begynne med, liker de som står der nå veldig godt faktisk :)
James skrev:Grattis med ny bil :) Er det skilter på den? ..JDM baklyktene gjør mye med utseende..Har slike liggende selv. Bare venter på at våren skal komme før jeg setter dem på
Takk for det :) Har vært skilter på den i alle år ja, men forrige eier leverte de inn i 2009 da han ikke hadde tid til den lenger. Jeg hadde egentlig time for eu-godkjenning før vinteren, men avbestilte den og tenkte jeg skulle vente til våren, siden jeg ikke bruker den på vinteren likevel. Men blir vel ikke så lenge til jeg bestiller en time til den på nytt, så alt blir klart til sommermånedene :)
 #390267  av SanAndre
 
Endelig ny oppdatering her :)

Har fått fiksa en del på bilen, blant annet det at bilen ikke gikk på tomgang, ny eksospakning, sveiset litt på eksosmanifold, strammet håndbrekk og nytt bensinrør bak ved tank. Så på fredag ble bilen eu-godkjent, og skiltene ble utlevert idag :D Da har det selvfølgelig blitt en del kjøring, men typisk at det skulle begynne å regne for første gang på lenge akkurat idag :P
Olje og filter ble også byttet i helga, så nå går den på Agip olje 8)

Flere og nyere bilder av bilen kommer litt senere :)